Youtube nya långa reklam - Adblockers fungerar inte

Permalänk
Medlem

Youtube nya långa reklam - Adblockers fungerar inte

Upptäckte igår att jag fått nya reklamer på youtube. Klipp som är upp emot 4 minuter långa (!!) och går ej att skippa. Refreshar jag sidan så börjar den bara om..
Använder uBlock Origin för Firefox, i Linux.

Någon mer som sett dessa reklamer, och har ett bot mot problemet?

Har såklart googlat, men ej hittat något relevant bortsett från att adblock (plus) är medvetna om saken och arbetar med det - en några månader gammal post

mvh

Permalänk
Medlem

@ITViking: Det är inte uppladdaren som bakat in den i själva videon?

Permalänk
Medlem

Nej det är alla klipp. Officiella reklamer med gul progress bar

Permalänk
Medlem

Vilka filter använder du? Har du uppdaterat de manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Upptäckte igår att jag fått nya reklamer på youtube. Klipp som är upp emot 4 minuter långa (!!) och går ej att skippa. Refreshar jag sidan så börjar den bara om..
Använder uBlock Origin för Firefox, i Linux.

Någon mer som sett dessa reklamer, och har ett bot mot problemet?

Har såklart googlat, men ej hittat något relevant bortsett från att adblock (plus) är medvetna om saken och arbetar med det - en några månader gammal post

mvh

Ju mer du blockar och mindre reklam du tittar på desto längre reklam får du titta på.
Du kan köpa premium så slipper du reklamen.

Kan tänka mig att Youtube har kollat på hur blockeringsprogrammen funkar och ser till att det inte funkar

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Får känna mig förvirrad men upplever inte denna reklam?

Windows 10
firefox
ublock origin

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Har inte heller stött på detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@towhatend: Använder alla standardfilter plus "SWE". Kört samma setup i många år och inte sett en endaste reklam fram tills nu, vilket gör det hela väldigt konstigt. Reklamen bara kom utan att jag pillade på något

Känns som att det är Youtube som implementerat något nytt

@vinylens: Hoppas verkligen du har fel, men det kan ligga något i det.. Köpa premium kommer inte på tanken, när man aktivt tackat nej till gratis trial sedan det släpptes haha

Om ni inte sett det än själva så kommer det nog förmodligen

https://help.getadblock.com/support/solutions/articles/600010...

Permalänk
Medlem

Hade problem med att reklam började dyka upp. Installerade tillägget ublock i chrome, nu är reklamen borta igen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av ITViking:

Någon mer som sett dessa reklamer, och har ett bot mot problemet?

Jag trycker bara på "skip ads" och videon startar, använder Adguard till Chrome, kör även Adguard på våra Androider hemma.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

@ITViking: "AdBlocker for YouTube" är ett tillägg i firefox som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

@towhatend: Använder alla standardfilter plus "SWE". Kört samma setup i många år och inte sett en endaste reklam fram tills nu, vilket gör det hela väldigt konstigt. Reklamen bara kom utan att jag pillade på något

Känns som att det är Youtube som implementerat något nytt

@vinylens: Hoppas verkligen du har fel, men det kan ligga något i det.. Köpa premium kommer inte på tanken, när man aktivt tackat nej till gratis trial sedan det släpptes haha

Om ni inte sett det än själva så kommer det nog förmodligen

https://help.getadblock.com/support/solutions/articles/600010...

När jag kollar på uBlock Origins logg när jag är inne på Youtube är det framförallt EasyPrivacy, EasyList, Peter Lowe’s Ad and tracking server list och uBlock filters som blockerar reklam och trackers. Såvida den nya reklamen inte kommer rullas ut till alla borde du se över dina listor och manuellt uppdatera dem.

Permalänk

Har fått liknande med enbart Ublock i Firefox. Tillsammans med Ghostery så var problemet löst.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Adblock Plus och jag har inte fått någon reklam på YouTube än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

kör med nästan samma setup som dig... inte en enda ad.. utöver ublock origin kör jag med ABP och privacy badger. Kanske är så att du har fått in adware i datorn?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Upplevde samma problem på min mediadator.
Min huvuddator visar inte reklam.

Permalänk
Medlem

Upplever inte denna reklam alls med adblocker men på laptopen så kör jag med NoScript endast och inga problem där heller

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat dina filter? uBO Inställningar > Filterlistor > Rensa alla cachar > Uppdatera nu

Får du reklam om du loggar ut från ditt konto?

Får du reklam om du öppnar videos i en ny flik, och inte om du öppnar videon med ett direkt klick?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skaffa premium.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Får känna mig förvirrad men upplever inte denna reklam?

Windows 10
firefox
ublock origin

//skane

Jag har inte sett några heller sedan evigheter tillbaka
Mina plugins är
uBlock Origin
I dont care about cookies

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Hade samma med Win 10, Firefox och uBlock origin för ca en månad sedan i nån vecka. Provade andra plugins, att ominstallera uBlock origin och allt möjligt - inget funkade. Fick också känslan av att det var Youtube som hade kommit på nåt sätt att lura dom här pluginsen.

Sen en dag var det som normalt igen. Ingen reklam nu.

Ett sätt att komma runt det om man har det här problemet är annars att bara registrera ett nytt Google/Youtube-konto och utnyttja det faktum att man får en månads premium gratis.

Permalänk
Medlem

Kör uBlock Origin på datorn och kan inte minnas att jag fått någon reklam på Youtube på ett tag. På TV däremot om jag kör via Telia's box så har det dykt upp annonser på flera minuter. Spm tur är brukar man kunna hoppa över efter ett par sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Hade samma med Win 10, Firefox och uBlock origin för ca en månad sedan i nån vecka. Provade andra plugins, att ominstallera uBlock origin och allt möjligt - inget funkade. Fick också känslan av att det var Youtube som hade kommit på nåt sätt att lura dom här pluginsen.

Sen en dag var det som normalt igen. Ingen reklam nu.

Ett sätt att komma runt det om man har det här problemet är annars att bara registrera ett nytt Google/Youtube-konto och utnyttja det faktum att man får en månads premium gratis.

Absolut att företag försöker komma runt de filter som finns, att det för ett ögonblick kommer fram reklam igen är inte speciellt konstigt då de filter som bestämmer vad som ska blockeras måste uppdateras med de nya reglerna. Uppdateringen sker automatiskt (men man kan påtvinga uppdateringarna) vilket förklarar varför det började fungera igen.

Permalänk

använder bara Ublock origin och har inte märkt av något alls, ser ett par videos per dag i snitt på youtube, så jag borde nog ha märkt något om det varit allmänt.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.