Fractal Design Define 7 Compact – en värdig uppföljare till Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hmm låter som en bra idé

Haha, då är den stora frågan egentligen bara när?

Den som lever får se antar jag. xD

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@JonasT : Finns det något konkret/rykten/viskningar om att en Meshify variant kommer? Det kliar i köpfingrarna nu 😅

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Finns för 1050 spänn på mrpc.se nu!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Xyborg:

@JonasT : Finns det något konkret/rykten/viskningar om att en Meshify variant kommer? Det kliar i köpfingrarna nu 😅

Tyvärr inte!

Permalänk
Medlem

Funderar på detta och vid behov sätta en noctua 140mm fläkt med 120mm fästen där bak. Ser ut som att hålen nästan är tänkta för det.

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk

Intressant chassi! Men jag nöjer mig med mitt Meshify C tillsvidare faktiskt dock alltid lika givande att höra Jonas prata om produkter!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F | CPU: AMD Ryzen 7 3800x 3.9 GHz | CPU-kylare: be quiet! Pure Rock 2 | GPU: Gigabyte RTX 2080 SUPER AORUS | RAM: Corsair Vengeance 3200Mhz 32GB | SSD: 1TB M.2 NVMe + 520GB SSD | PSU: Seasonic FOCUS GX 750W | Display: MSI Optix MAG272QP 165 hz | Mus: Razer Viper Ultimate | Headphones: SteelSeries Arctis 7 | Keyboard: Razer Huntsman Mini

Permalänk
Medlem

Har dom fixat problemet med att det är ett skarpt blått sken runt power-knappen när datorn är påslagen? Fan va jag hatar den blåa LED:en som lyser upp hela sovrummet på natten. Har många gånger funderat på hur man kan ta bort den men verkar vara krångligt.

Permalänk
Medlem

Tiden och andra tillverkare har väl sprungit ifrån Define. Är väl inget direkt fel på chassit. Men är ingen "Volvo", snarare en "Kia".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Har dom fixat problemet med att det är ett skarpt blått sken runt power-knappen när datorn är påslagen? Fan va jag hatar den blåa LED:en som lyser upp hela sovrummet på natten. Har många gånger funderat på hur man kan ta bort den men verkar vara krångligt.

Jag klippte av en bit från en strumpbyxa som sambon skulle slänga. Satte den under frontpanelen så den blir nästan osynlig. Nackdelen är att varje gång man öppnar frontpanelen så ramlar den ner, men jag öppnar bara fronten en eller två gånger per år så det är inget stort problem.

Med det sagt så förstår jag inte varför de vill att den ska lysa så starkt. I ett väl upplyst rum går det väl an men jag som har datorn snett under min stol blir bländad när det är mörkt i rummet.

Permalänk

Varför kan de inte sluta bygga med separat kammare för nätaggregat? Vad ska man göra om man kör passivt nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Har dom fixat problemet med att det är ett skarpt blått sken runt power-knappen när datorn är påslagen? Fan va jag hatar den blåa LED:en som lyser upp hela sovrummet på natten. Har många gånger funderat på hur man kan ta bort den men verkar vara krångligt.

Om du inte vill ha något ljus är det ju frivilligt att koppla in den från början. Vill du bara ha lite mindre ljus kan du sätta en resistor i serie.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att FD borde sänka priset lite. Finns flera konkurrenter i samma storleksklass som kostar någon/några hundringar mindre.

Skrivet av Teddis:

Älskat min Define C. Kan tänka mig att flytta över. Med rad i fronten så är det aaaningen för tight att kunna köpa vilket grafikkort man vill. Tror inte ett referens 2080 Ti rymts t.ex.

Ska mäta lite o se om det nya lite större chassit fortfarande är tillräckligt litet för min smak (samt var jag placerat det). Känns det rätt så blir det nog ett köp till slut. Behöver det där universalfästet också då de tagit bort en SSD-plats :S

Detta chassit känns byggt för midrange-system på sin höjd. Ett 2080Ti hade svettats ihjäl därinne pga det dåliga luftflödet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför kan de inte sluta bygga med separat kammare för nätaggregat? Vad ska man göra om man kör passivt nätaggregat?

Man kan inte tillfredsställa alla människor, jag tror att de som väljer bort ett chassi p.g.a. psu-kammare är en väldigt liten andel potentiella köpare. Men jag kan hålla med om att de borde vara möjligt att ta bort hela kammaren, det borde inte vara svårt att designa.

En enkel lösning borde däremot vara att sätta en fläkt längst ner i fronten, det finns många fläktar som är helt ljudlösa.

Sen undrar jag lite smått om en passiv psu verkligen blir överhettad i en psu-kammare, i så fall förstår jag inte varför man skulle välja något som är såpass känsligt framför ett semipassivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hmm låter som en bra idé

Ett tips är att släppa en frontpanel som tillbehör/modellvariant till Define 7 Compact i Meshify utförande, typ som täckplåten på ovansidan som man kan byta ut.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Lasrod:

Har dom fixat problemet med att det är ett skarpt blått sken runt power-knappen när datorn är påslagen? Fan va jag hatar den blåa LED:en som lyser upp hela sovrummet på natten. Har många gånger funderat på hur man kan ta bort den men verkar vara krångligt.

De kör en ganska subtil vit lysdiod i Define 7-serien, så betydligt bättre än den blå strålkastaren från förr.

Permalänk
Medlem

Är ju bara att inte koppla in lysdioden. Så har jag kört i alla år då jag inte gillar ljusföroreningar. Tur man har eltejp för alla dioder som inte går att stänga av

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Lagt många timmar och dagar på att hitta ett nytt chassi. Efter mycket övervägande så föll valet på Fractal Desgin Define 7. Gillade allt med det förutom att det var för stort. Men fanns inget annat chassi som passade mig för gillade lösningarna där. Så vad händer 1 vecka efter jag beställt ett nytt chassi!? Jo EXAKT ett sådant chassi som tickar alla mina boxar över ett chassi kommer ut!!!

Frågan är om jag ska sälja mitt Define 7 chassi och köpa ett compact istället....

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Så vad händer 1 vecka efter jag beställt ett nytt chassi!?

Beställt?
Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans.

Permalänk
Medlem

@Rolle2000:

Där har du en poäng. Har dock slängt all form av emballage. Kanske blir ett problem? Köpte hos netonnet på internet. Har läst igenom deras villkor men står inget om emballage. Dock kan de dra ner priset om skicket på varan inte är fullgott. Där kanske de räknar in förpackningen.

Registrerat ett ärende där i alla fall. Ska ringa dem på måndag och dubbelkolla så jag får lämna tillbaks det. Sen kör jag 10 mil enkel resa till närmaste butik och byter chassit fysiskt i butik för att slippa lång ledtid.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Detta chassit känns byggt för midrange-system på sin höjd. Ett 2080Ti hade svettats ihjäl därinne pga det dåliga luftflödet.

Meh, if it fits, it sits. Datorn i signatur är i ett Define C och det är relativt strömtörstiga delar. Men nog för att en gräddvisp-kylare på grafikkortet kanske inte hjälpt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det här verkar helt i min smak, särskilt då varianten utan glas.

Funderar allvarligt på att flytta över min befintliga arbetsstation till ett sånt här.
Hade egentligen tänkt byta ut chassit vid den senaste uppgraderingen men det blev inte av. (Sitter i ett 8 år gammalt Define R3 som både sett bättre dagar vid det här laget och slösar en massa plats på diskplatser som gapar tomma, känns som att det är mer än dags att byta ut det.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Man kan inte tillfredsställa alla människor, jag tror att de som väljer bort ett chassi p.g.a. psu-kammare är en väldigt liten andel potentiella köpare. Men jag kan hålla med om att de borde vara möjligt att ta bort hela kammaren, det borde inte vara svårt att designa.

En enkel lösning borde däremot vara att sätta en fläkt längst ner i fronten, det finns många fläktar som är helt ljudlösa.

Sen undrar jag lite smått om en passiv psu verkligen blir överhettad i en psu-kammare, i så fall förstår jag inte varför man skulle välja något som är såpass känsligt framför ett semipassivt.

Håller med dig här, känns som de som varken vill ha en PSU kammare och dessutom vill använda ett helpassivt nätagg bör vara rätt få. Själv har jag svårt att se vitsen med ett helpassivt nätagg mot för ett semipassivt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Meh, if it fits, it sits. Datorn i signatur är i ett Define C och det är relativt strömtörstiga delar. Men nog för att en gräddvisp-kylare på grafikkortet kanske inte hjälpt.

2080Ti får plats i en hel del chassin men är man det minsta temperaturmedveten gör man inte ett sådant dåligt val. Testat ett Pure Base 500 chassi med samma fläktar som jag har i mitt Define S och temps gick upp 6 grader.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

2080Ti får plats i en hel del chassin men är man det minsta temperaturmedveten gör man inte ett sådant dåligt val. Testat ett Pure Base 500 chassi med samma fläktar som jag har i mitt Define S och temps gick upp 6 grader.

"Gör man inte som jag så gör man fel" är det enda jag utläser här. Det är förstås också en temperaturfördel om du struntar i chassit öht eller flyttar norrut. Eller så kanske man kan tänka sig en något lägre boost clock på GPU för ett kompaktare fotavtryck.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

"Gör man inte som jag så gör man fel" är det enda jag utläser här. Det är förstås också en temperaturfördel om du struntar i chassit öht eller flyttar norrut. Eller så kanske man kan tänka sig en något lägre boost clock på GPU för ett kompaktare fotavtryck.

"Ett 2080Ti kommer att prestera likadant oavsett vilket chassi det sitter i" är vad jag utläser. Att flytta till en annan stad är ju underligt och att underklocka det likaså. Hursomhelst så delade jag bara med mig av mina erfarenheter som länge letat efter den perfekta balansen mellan låga temperaturer, tysthet och prestanda. Kör man ett 2080Ti med en AIO lösning så känner jag att man nog kan välja relativt fritt mellan chassin bara dammfiltret inte är alltför finmaskigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser ut som Fractal Design och Thermaltake använder samma underleverantör till att tillverka sina chassin.

Här är V250 bakifrån

O andra sidan har tidigare Fractal-chassin stora likheter med Jonsbo.
Jonsbo qt01 har definitivt många likheter med Fractal Design r3/r4
http://www.jonsbo.com/en/products/qt01.html

Vem är det som tillverkar egentligen? Och har det ändrats på senare generationer av chassin?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

@Rolle2000:

Där har du en poäng. Har dock slängt all form av emballage. Kanske blir ett problem? Köpte hos netonnet på internet. Har läst igenom deras villkor men står inget om emballage. Dock kan de dra ner priset om skicket på varan inte är fullgott. Där kanske de räknar in förpackningen.

Registrerat ett ärende där i alla fall. Ska ringa dem på måndag och dubbelkolla så jag får lämna tillbaks det. Sen kör jag 10 mil enkel resa till närmaste butik och byter chassit fysiskt i butik för att slippa lång ledtid.

Blev att jag åkte och bytte chassi till ett Define 7 Compact. Det var det absolut värt. Hade jag behövt utrymmet till det vanliga chassit hade jag behållit det. Men nu passar Compact chassit mig bättre. Gick dessutom bra att lämna in på Netonnet. Dock fick jag 20% prisavdrag på grund av det saknade emballaget vid retur.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk

Väldigt mycket tjat om lagringsburen.... någon som räknade antalet klagomål på den?

Själv kommer jag att rycka den som första moment, och troligen plastlocken också - då fanns det inget klagomål kvar, va?

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Inbillar mig, eller hoppas att fractal design har meshify 7 samt meshify 7 s2 (vad de nu ska kallas) på gång. De kan vara intressanta!

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag fått hem mitt Fractal Define 7 compact, men ej hunnit montera in några komponenter än. Iom. att jag ska flytta datorn upp från golvet valde jag att att byta ner mig från Phantek Enthoo Primo.

Första intrycket:

Pros: Relativt kompakt och klassiskt FD utseende. Inget Led/RGB-trams.
Man verkar att ha tänkt till när det gäller själva monteringen (om man bortser från HDD-buren), men det återstår att se.
Iom. att jag ej kommer att montera 3.5" hhd finns det massor utrymme bakom nätdelen.
Frontpanelen i plast/aluminium känns trevlig.
Ingår extra toppanel ifall man vill ha fläktar/radiator i taket.

Cons: Hårddiskburen (surprise ) Urdumt att man måste vända upp och ner på chassit, plocka bort dammfiltret, lossa 4 skruv, plocka bort plasttäckskivorna som täcker "tunneln" och sedan försöka lirka ut buren där plasttäckskivorna satt. Solklart att buren ej är gjort för detta chassi.
Plasttäckskivorna sitter med pyttesmå tabs är som gjort för att gå sönder.
Frontpanelen som går att rycka bort. Misstänker att plastlupparna kommer att gå av efter ett tag alt. att fronten inte kommer att sitta helt tight om x år.
Fötterna i plast ser lite meh ut, föredrar klassiska FD-fötter. Ser lite ut som en icke-sänkt bil med 20" fälgar
120mm fläkten bak ser/känns billig, men vi får se hur mycket den låter och hur mycket luft den flyttar.
Dammfiltret i botten kunde sitta lite mer tight (skramlar lite), men det går nog justera med en lämplig tång.

Normalpriset ligger runt 1250-1300:- vilket är för högt imo.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...