Vattenkyla Lian Li PC-O11D med två radiatorer (Höga temps?)

Permalänk
Medlem

Vattenkyla Lian Li PC-O11D med två radiatorer (Höga temps?)

Hej,

Har idag en vattenkylning i ett Lian Li PC-O11D chassi.
Speccsen är två 360mm radiatorer som kyls med sex stycken Corsair ll120 fläktar.
Det som kyls är en 7700K (deliddad) och ett 1080 TI, men jag tycker tempsen är lite höga.
- Idle är 40-50 grader på CPU och 30 på GPU.
- Load är 70-80 grader på CPU och 50 på GPU.

Botten är intag och top är uttag för luft. Har nu skaffat tre stycken fläktar till för att sätta bakom pumpen, men frågan är då om de ska vara utblås eller inblås?

Hur hade ni satt in fläktarna?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Luften du drar in genom botten värms upp när den passerar radiatorn, så radiatorn i toppen får inte så hög "delta" att jobba med. Tryck ut luften genom botten och låt fläktarna bakom pumpen dra in luft utifrån. Det borde sänka temperaturen på luften inne i lådan, för det är ju den du sedan trycker ut genom dina radiatorer.

Kommer inom kort att byta till ett likadant chassi, och då kommer jag nog att trycka ut luft genom en 360 i toppen samt ut genom en 360 stående på högkant.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Det är väldigt normala temperaturer på Gpun vill jag påstå.
Kan det vara så enkelt att det inte är världens bästa kontakt mellan Cpu- kärnan och heatspreadern.

Vattentemperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Det är väldigt normala temperaturer på Gpun vill jag påstå.
Kan det vara så enkelt att det inte är världens bästa kontakt mellan Cpu- kärnan och heatspreadern.

Vattentemperatur?

CPUn är deliddad och har legat runt 30-40 med en NZXT X62 280mm Radiator.
Jag har ingen vattentermometer, så tyvärr vet jag inte.
Har bytt kylpasta 2 gånger för att se om jag misslyckats med appliceringen men det har sett bra ut båda gånger jag tittat.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Kan kylpastan mellan CPU-kärnan och värmespridaren ha blivit "ruckad" när du bytte från din tidigare kylare eller har du bytt den med? Gällande fläktkonfigurationer så är den nuvarande troligtvist den sämsta som du kan ha, den översta radiatorn bör vara den som får kallast luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Kan kylpastan mellan CPU-kärnan och värmespridaren ha blivit "ruckad" när du bytte från din tidigare kylare eller har du bytt den med? Gällande fläktkonfigurationer så är den nuvarande troligtvist den sämsta som du kan ha, den översta radiatorn bör vara den som får kallast luft.

Nej den tredje gången jag återsatte CPU-blocket så valde jag att öppna delidden och lägga till lite extra "liquid metal" för att säkerställa att det inte var problemet.

Själva fläkt-konfigen är inget jag kommit på själv, det är flera timmars youtube varav nästan alla hade samma konfig ex:

Detta gör mig så otroligt fundersam varför just min setup kyler så dåligt.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Nej den tredje gången jag återsatte CPU-blocket så valde jag att öppna delidden och lägga till lite extra "liquid metal" för att säkerställa att det inte var problemet.

Själva fläkt-konfigen är inget jag kommit på själv, det är flera timmars youtube varav nästan alla hade samma konfig ex:
https://www.youtube.com/watch?v=12x1WOOaTfY

Detta gör mig så otroligt fundersam varför just min setup kyler så dåligt.

Vet inte exakt hur loopen går i videon du skickade. På din ser det dock ut som att det varma vattnet först går igenom den understa radiatorn och sedan upp i den övre( som blir kyld av den redan uppvärmda luften). Motsatsen bör vara effektivare, dvs. att den "sista" radiatorn i loopen får kall luft för att kyla så bra som möjligt. I slutändan spelar det förmodligen inte någon större roll men alla bäckar små?
Tyvärr löser detta inte ditt problem med att CPU-temperaturerna är så konstiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Vet inte exakt hur loopen går i videon du skickade. På din ser det dock ut som att det varma vattnet först går igenom den understa radiatorn och sedan upp i den övre( som blir kyld av den redan uppvärmda luften). Motsatsen bör vara effektivare, dvs. att den "sista" radiatorn i loopen får kall luft för att kyla så bra som möjligt. I slutändan spelar det förmodligen inte någon större roll men alla bäckar små?
Tyvärr löser detta inte ditt problem med att CPU-temperaturerna är så konstiga.

Det är Pump > Top radiator > Botten radiator > GPU > CPU.
Får testa nu att ändra lite platser och hoppas på att det blir bättre.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Det är Pump > Top radiator > Botten radiator > GPU > CPU.
Får testa nu att ändra lite platser och hoppas på att det blir bättre.

aha, sorry. då är det korrekt!

Permalänk
Medlem

Är loopen ny eller har du haft den länge? Och om du haft den länge, var temperaturerna bra då? Tänker mig om du inte gjort rent systemet ofta, så det har byggt upp lager i vattnet som stör nedkylningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är loopen ny eller har du haft den länge? Och om du haft den länge, var temperaturerna bra då? Tänker mig om du inte gjort rent systemet ofta, så det har byggt upp lager i vattnet som stör nedkylningen

Den är ny för mig men är begagnad. Har kört med rengörning i 2 dygn och allt ska vara toppformn, men för säkerhets skull så öppnade jag upp allt och tvättade med sprit och en tandborste. Fanns inga avlagringar men passade på ändå.

Har nu lagt till de nya fläktarna och omstrukturerat lite (Radiatorerna trycker ut och fläktarna trycker in). Innan tittade jag på "In" och "Out" och lät det avgöra hur loopen skulle gå, men valde nu att bara dra det snyggt, och Voilá! Mycket mer stabila siffror (Fortfarande lite höga).

- Idle är 35-45 grader på CPU och 26-29 på GPU.
- Load är 60-70 grader på CPU och 40 på GPU.

Men det bästa är att jag kunde sänka pumphastigheten och även fläktarna så den är grymt mycket tystare och behagligare ljudmässigt.

Tack för alla tips!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |