Bra skärm? Andra bättre alternativ för samma peng?

Permalänk

Bra skärm? Andra bättre alternativ för samma peng?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/lg-27gl83a-b/1011816.12150/

Kommer från en 60Hz allround Dellskärm (U2414H) som underligt nog upptäcks som TV av mitt GTX 1070. Skumt. Får alltid ställa in färggjup osv... MEN... i vilket fall, har en hel del stutter i spel med Vsync på och tearing med Vsync av. Har insett att detta mkt väl kan bero på min skärm som egentligen köptes för bildhantering (bra sRGB osv).

Är skärmen jag länkar till ovan ok för sitt pris? Hur är den med bilder osv? Kommer justera den och kalibrera så jag får en profil att använda. Bara så skärmen inte suger till just den biten. Undrar vidare om mitt GTX 1070 är dugligt att köra den upplösningen och i Gsync? (Vad menas förresten med Gsynk compatibel, funkar det till 100 procent då?)

Ska man slå till? Blir ju trevligt med lite högre upplösning i spel osv med, men jag är rädd att min burk inte hänger med. Ryzen 1600 i 3.8 och 16gb ram.

Tankar om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du kopplat in din nuvarande skärm via HDMI snarare än DisplayPort?

Skulle rekommendera att du beskriver dina behov och budget så blir det lättare att hjälpa till

Permalänk

@improwise: Vad det gäller kontakttypen så har jag testat båda, men kontrollpanelen forsätter säga att min enhet är en HDTV av någon underlig anledning. Men detta är absolut inte den primära anledningen till att jag vill byta skärm, utan det är för att få gsync, högre upplösning och större skärmyta.

Vill ha en skärm att dels spela på i 1440 och med skön rörelse i bilden. Som det är nu så funkar inte det något vidare, vare sig i testprogram (typ Heaven) eller i spel; det är något microstutter som uppkommer då och då. Har försökt utesluta andra problem, men inser att det k a n vara så att det faktiskt är skärmen som skapar någon begränsing.

Kommer spela DCS, möjligen någon annan flygsim (FS2020 lockar) samt även för redigera mina bilder och göra musik. Inser att jag med nuvarande upplösning får en begränsad arbetsyta.

Tycker jag läser om bra skärmar dagarna i ända, och det är svårt att veta vad jag behöver. Vill inte ha något för dyrt, kommer lägga pengar på ny cpu och senare gpu senare med. Önskar en bra skärm som även funkar till bildredigering och som ger ett bra resultat när jag justerat skärmen (har en läsare jag fäster över skärmen för rätt färger osv). Så jag vill att skärmen ska ge nära sRGB täckning, även om jag inte jobbar proffessionellt med mina bilder. Den ska även vara jämn i färgerna utan skiftningar i ljus eller vitbalans osv.

Sen ska den vara bra till spelande, helt enkelt. Jag inte intresserad av en välvd skärm, mkt på grund av att jag vill kunna jobba med bilder utan att bli störd av den böjda formen av en sådan skärm. Skärmen får gärna vara ställbar i höjdled (gärna en bra bit upp), och jag önskar att den är stabil och inte gungar när jag skriver, även om det sistnämnda är ett mindre krav.

Om vi kan smalna av till 3-4 skärmar att välja mellan och jämföra så blir det enklare för mig att välja sen. Men ja...budget plus eller vad man ska kalla det. Helst inte dyrare än den jag länkat till. Förklara gärna vad som skiljer de ni ev rekommenderar och vad man får för mer pengar osv.

Stort tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

LG 27GL83A har endast sRGB färgrymd. Tänker du ägna dig åt bildredigering är kanske LG 27GL850 ett bättre val, som har typ samma specar men DCI-P3 färgrymd. Finns ytterligare några skärmar med samma panel som den senare och likvärdiga specar, till exempel Lenovo Legion Y27q som oftast går att hitta till något lägre pris än LGn.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=jTp1vEZW_2Y&t=478s
Här har du en genomgång av skärmen gjord av en av de bästa kanalerna på youtube på recensioner av monitorer rtings.com, en annan kanal värd att kolla upp är Hardware Unboxed. Generellt sett är det svårt att hitta skärmar som är riktigt bra både till spel och har korrekt färgåtergivning, om man inte vill gå upp rätt kraftigt i pris, men har även jag hört att lg 27gl850 (tyvärr är den ca 1000:- dyrare än den du länkar till) ska vara helt ok. Här har du en ingående recension av den https://www.youtube.com/watch?v=T5Loh7vOcVM&t=533s

Mitt viktigaste råd är dock att köpa från ställen med gratis frakt tillbaka (om du inte köper lokalt) och bra villkor för öppet köp, då det snabbt kan bli dyrt om man måste returnera några ex om man t ex har otur med pixelfel, inte är helt nöjd osv. Var själv tvungen att returnera en skärm med lysande pixel i höstas och var då otroligt glad att jag köpt den från en butik med gratis frakt vid retur.

Permalänk

@Mayhem SWE: Hej! Vet inte vad det innebär, så frågan är om jag behöver det. Gör lite hemmaredigering av mina bilder, men vet inte riktigt vad som skiljer sRGB mot denna andra färglösning. Kalibrerar (heter det kanske inte, men jag har en puck som jag mäter och justerar så färgerna är så rätt de kan bli). Tror nuvarande skärm (dell u2414h) bara har sRGB. Du får gärna berätta lite kort om vad detta innebär, tack.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert

DCI-P3 är en biografstandard, som i sig sällan används på datorskärmar men en del har samma färgomfång. Många skärmar som stödjer P3 klarar också Adobe RGB.

sRGB är den i särklass mest vanliga och vedertagna färgrymden för datorgrafik, då den har varit mer eller mindre standard sedan mitten av 90-talet. Färgomfånget är mindre än två tidigare färgrymder. Såvida du inte jobbar med tryck (då Adobe RGB kan stämma mer överens med slutresultatet) eller biofilm (där DCI-P3 kan vara lite mer lämpligt) finns det dock ingen egentlig anledning att använda något annat än sRGB, just eftersom praktiskt taget all datorgrafik och samtliga bilder för datorbruk/internetdistribution är avsedda att visas upp i sRGB.

sRGB använder samma primörer som BT.709, vilken har varit den främsta HDTV-standarden sedan tidigt 90-tal. Det i sin tur gör också att färger i långfilmer, playtjänster, TV- samt datorspel etc. blir korrekta i sRGB även om de formellt sett är gjorda för BT.709.

Permalänk

Är rätt hyfsat insatt i sRGB, och vet att det är liksom lite vad som gäller i digtal media, men att även vissa tryckerier eller snarare "printerier" kan ta, eller önskar (?) sRGB. Saken är den att jag ev i framtiden funderar på en bra skrivare, Pixmas 100-serie eller liknande. Kan den nyttja Adobe RGB spektrat? Annars duger nog den enklare skärmen åt mig.

Något jag noterade i recensionen var dock att skärmen skändes rätt skranglig; när han rörde vid den så verkade den "darra". Min nuvarande gör detta med, men är mindre känslig känns det som.
Det andra jag noterade var att kontrasten var lägre än min nuvarande som har en statisk kontrast 1:1000. Använder dock 75% (eller valet "75" för kontrast mer noga sagt). Men ändå blir väl en högre kontrast än fördel, även om jag sänker det. Rätta mig om jag har fel.

Vad finns det mer för skärmar som har hög hz (144 eller mer) och 1440, samt kanske är lite bättre för bild, eller mer för generellt arbete. Får gärna vara lite mer stabila med. Vet knappt vad jag eftersöker men ja...vill hitta lite olika att jämföra. Prislappen ligger helt rätt dock. =P

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det är inte så att du kopplat in din nuvarande skärm via HDMI snarare än DisplayPort?

Skulle rekommendera att du beskriver dina behov och budget så blir det lättare att hjälpa till

Klurade lite igen på vad du skrev där... Som sagt så har jag testat DP istället för HDMI, men fick samma problematik (upptäcks som HDTV och i Nvidias kontrollpanel har jag inte hela färgspektrat - precis som när jag kör HDMI). Men Dell U2414H verkar lite "udda", den var i vart fall udda när jag körde Macen, och fortsätter lite att vara udda här med. Trodde med att övergång från HDMI till DP skulle lösa det. Nu kanske jag ändå ska köpa ny skärm, men man blir ju nyfiken varför inställningarna inte ändrar sig med DP. Någon aning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert

Det som är intressant när man pratar om tryck, utskrift etc är vilka ISO-standarder man följer i det stadiet. Att ha en större färgrymd vid själva arbetet behöver inte nödvändigtvis vara bättre, men Adobe RGB blir lätt som en sorts safe-zone då färgkanalerna måste konverteras till CMYK och således förlorar man alltid lite färger. Är själv inte insatt tillräckligt mycket i skrivare och tryck för att säga vilka färgrymder som fungerar för vilka skrivare för att ge dig hänvisning där, men alla tryckerier hanterar garanterat sRGB - så länge du har den färgprofilen inbäddad.

Kontrastreglaget brukar oftast styra hur vitt klipps på skärmen. 254 skall vara urskiljbart från 255. Om det är så vid 75, varvid 76 gör att de flyter ihop, så låter det som att 75 är rätt. Sänker du därifrån kontrastreglaget så flyttar du upp vitklippningen utanför ordleken, vilket bara käkar upp bitar utan att du vinner något bildmässigt. På datorskärmar sköter brightness det faktiska ljusflödet.

Statisk kontrast kan vara lurigt om man bara ser till siffrorna. Ett kontrastförhållande på 1000:1 skulle kunna innebära att vitt ger ifrån sig 100cd/m² och svart 0.1cd/m². Lyckas du få ner svartnivån till 0.05cd/m² och behålla samma nivå vid vitt så blir kontrastförhållandet det dubbla. Siffrorna kan lätt dra sig åt alla möjliga håll med skillnader som inte nödvändigtvis är avgörande för slutanvändare. Personligen finner jag en för ljus gammakurva som mycket mer störande rent bildmässigt än ett lite lågt kontrastförhållande.