Ryzen 5 3600 och NOCTUA NH-D15 - för varm?!

Permalänk
Medlem

Ryzen 5 3600 och NOCTUA NH-D15 - för varm?!

Hej Sweclockers!

Jag är relativt ny inom gaming inom PC, så kan inte så mycket.
Har precis köpt min nya dator som byggs från grunden av ett företag.
Så overkill som jag är valde jag en Noctua NH-D15 för att kyla min Ryzen 5 3600.
De utför hela bygget.

Men när jag använder MSI Afterburner för att se temp på processorn så får jag höga siffror enligt mitt tycke...
På CS GO med högsta inställningar får jag en temp som 1) hoppar mycket och 2) är för hög.
Den hoppar från 60-62 upp till 71-73...

Så då är frågorna:
1) Har de installerat den fel eller är det några settings?
För att jag har ett annat problem som är att någon av fläktarna (vet ej vilken) varvar upp och ner var 10:e sekund, vet inte om det är kopplat till att CPU:n blir så varm?
2) Varför hoppar den så mycket?
3) Varför varvar fläktarna upp och ner sådär?

Övrig info om datorn:
Ryzen 5 3600 - RTX 2060 SUPER - 16GB ram 3000MHZ, ASUS ROG STRIX B450-F moderkort.
Har en fläkt i chassit fram, noctuan och en fläkt längst bak.
Tar gärna emot all hjälp jag kan få!

*TILLÄGG*
När jag säger att proccesorn blir för varm så är det, exempelvis, jämfört med andra datorer med samma komponenter men utan NOCTUAN utan då stockkylaren för Ryzen (som är mycket sämre än min) och fortf. får bättre siffror!

Permalänk
Medlem

Det här är en vanligt problem med Zen 2 (arkitekturen i 3000-serien). Förmodligen är det en kombination av bl.a. tillverkningsprocessen på 7nm, att CCX:erna (själva processorkärnorna) inte längre sitter i mitten och att de är designade för att opportunistiskt byta hastighet och spänning extremt snabbt. De flesta kylare är optimerade för att transportera bort värme från en hotspot i mitten.

Allt detta gör att det är otroligt svårt att transportera bort värmen tillräckligt snabbt. Det finns alltid en inbyggd tröghet i systemet, därav ser man de här relativt stora hoppen upp och ner i temperatur på Zen 2. Vattenkylning bör vara något bättre på att hantera de snabba förändringarna.

Till dina frågor:

1) Omöjligt att säga om de installerat den fel. Butiken skulle t.ex. kunnat ha använt för lite kylpasta men är det en välkänd butik har jag svårt att tänka mig det. Hoppen du beskriver låter inte orimliga.

Att fläktarna varvar upp och ner är med största sannolikhet kopplat till CPU-temperaturen ja. Du kan kontrollera fläktkurvorna i BIOS och fixa en rimligare kurva än standard. Finns också oftast en inställning för något i stil med "spin up/down time". Detta gör att fläktarna inte reagerar lika snabbt och aggressivt utan istället långsamt varvar upp/ner över den tid du ställer in (t.ex. 4s).

Efter mycket testande så valde jag personligen mjukvarustyrning då jag aldrig fick till något vettigt i BIOS på mitt moderkort. Argus Monitor är egentligen det enda programmet jag lyckats hitta för ändamålet. I det kan man t.ex. ställa in fläktkurva efter medeltemperatur över ett visst antal sekunder.

Till sist bör du installera AMDs chipsetdrivrutiner om du inte redan gjort det och köra med "AMD Ryzen Balanced" energischema. En del rapporterar lägre temperaturer med Windows egna men det är på bekostnad av prestanda och respons.

För 2) och 3) se ovan.

Om du jämför med andra system får du också jämföra rumstemperatur, ventilation i chassi m.m. Dessutom varierar det en hel del mellan olika exemplar av samma processor eftersom de kan kräva olika spänning för samma frekvenser.

För att verkligen testa kylning så får man belasta med en 100%-ig last över tid och se var ekvilibrium uppnås, dvs. var temperaturen jämnar ut och vid vilken spänning och frekvens detta sker. Jag skulle också kolla temperatur och frekvens med programmet Ryzen Master istället för MSI Afterburner eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@fragande

Tusen tack för svar!

Det där med kurvan har jag någorlunda förstått, vad är detta med sekunder egentligen? I MSI kan man ställa in kurva där TEMPERATUR mot HASTIGHET regleras, är det samma sak?

Vad gäller AMD RYZEN BALANCED så ska jag absolut prova detta, men hur stor skillnad gör det skillnad i prestanda då jag kör på AMD RYZEN PERFORMANCE (den högsta, vad den nu än heter)?

Sist, vad menar du att olika exemplar av samma processor varierar eftersom de kräver olika spänning för samma frekvens, menar du att det är kopplat till nätaggregat eller är jag ute och cyklar?

Permalänk

Jag kan rekommendera energischemat sz Balanced v4 som finns på: https://www.computerbase.de/forum/threads/energiesparplan-zen...

Den är aggresiv på att hålla låg klock och då även låg spänning utan att man för den del förlorar prestanda när den behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samiski:

@fragande

Tusen tack för svar!

Det där med kurvan har jag någorlunda förstått, vad är detta med sekunder egentligen? I MSI kan man ställa in kurva där TEMPERATUR mot HASTIGHET regleras, är det samma sak?

Vad gäller AMD RYZEN BALANCED så ska jag absolut prova detta, men hur stor skillnad gör det skillnad i prestanda då jag kör på AMD RYZEN PERFORMANCE (den högsta, vad den nu än heter)?

Sist, vad menar du att olika exemplar av samma processor varierar eftersom de kräver olika spänning för samma frekvens, menar du att det är kopplat till nätaggregat eller är jag ute och cyklar?

"Spin up / down time" (eller vad det nu heter i ditt BIOS) reglerar helt enkelt hur fort fläktarna "reagerar". Hypotetiskt exempel: säg att temperaturen stiger från 60 till 70 grader på någon tiondels sekund. Står "spin up time" på 0s så kommer fläktarna då försöka öka hastighet enligt fläktkurvan du har inställt så snabbt de bara kan. Säg att det tar en ca en sekund. Efter den sekunden droppar temperaturen tillbaka till 60 och fläktarna varvar ner igen. Då har de alltså varvat upp helt i onödan. Står "spin up time" på t.ex. 4s så har fläktarna bara hunnit öka i varv en bråkdel av vad de skulle ha gjort annars. Detta kompenserar alltså delvis för de snabba hoppen i temperatur även om det är en suboptimal lösning. Med mjukvarustyrning går det att optimera mer.

Tror inte att det är speciellt stor prestandaskillnad mellan AMD Ryzen Balanced och High Performance, det viktiga är att du kör med ett av AMDs och inte Windows egna eftersom de senare inte alls är optimerade för hur Zen 2 fungerar (om inget ändrats med senaste Windows-uppdateringarna). Med det sagt så är nog Balanced att föredra om du vill ha lägre temperaturer.

Jag är inte helt insatt i hur FIT fungerar, men såvitt jag förstår så "kalibreras" varje processor och en tabell skapas med värden för frekvenser och spänningar. Varje exemplar skiljer sig något åt. Ett kanske behöver 1.325V för 4.1GHz medan ett annat klarar sig på 1.3V t.ex. (taget helt ur luften). Så har jag förstått det i alla fall. Förutom det så tas även belastningsgrad m.m. med i beräkningen för att undvika degradering, hålla sig till satta gränser för TDP m.m.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kolla så båda fläktarna snurrar åt samma håll och att båda blåser ut mot hålet ovanför bakplåten.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Oberoende så är temperaturerna långt ifrån något som skulle orsaka problem, och om det är tyst så har du inget att oroa dig för. Visst kan man pilla på allt möjligt att få det lite bättre, men gör det någon skillnad?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Maltenizer Tack så mycket, ska prova!
@fragande Tusen tack för all info! Ska definitivt kika på det
@ZecretW Checkat det och det verkar stämma
@Sando Nejdå, absolut inte att temperaturerna skapar problem, men om jag betalat tusenlappen för en av marknadens bättre luftkylare så vill man någonstans att den ska fungera bättre än stockkylaren som följer med CPU:t :-)!

Permalänk
Medlem

En fråga: Jag provade PRIME95 stresstest och fick, enligt MSI afterburner, 94-95 grader på cpu:n... Det är alltså max tempen, är inte något fel då? Att datorn/fläktarna inte jobbar tillräckligt bra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samiski:

En fråga: Jag provade PRIME95 stresstest och fick, enligt MSI afterburner, 94-95 grader på cpu:n... Det är alltså max tempen, är inte något fel då? Att datorn/fläktarna inte jobbar tillräckligt bra?

Har du monterat kylaren korrekt och posta gärna lite bilder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kom en bit uppåt 90grader under lång load med stock kylare på min ryzen 3600, så tycker inte dina temperaturer är helt fel. Kör med hyper 212 kylare och lätt överklockning ny och hamnar på upp till 84 grader.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samiski:

En fråga: Jag provade PRIME95 stresstest och fick, enligt MSI afterburner, 94-95 grader på cpu:n... Det är alltså max tempen, är inte något fel då? Att datorn/fläktarna inte jobbar tillräckligt bra?

Du ska nog inte komma så högt med NH-D15 oberoende fläktkurvor.

Vad har dit för chassi, och hur många fläktar? Kunde du gå in i BIOS och ta en bild av fläktekurvan?

Om det är ett lokalt företag du har köpt av skulle jag rekommendera att ta tillbaka den och be dem montera om kylaren. Det är inget stort jobb, och tar bara några minuter om man kan sin sak.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Jag kom en bit uppåt 90grader under lång load med stock kylare på min ryzen 3600, så tycker inte dina temperaturer är helt fel. Kör med hyper 212 kylare och lätt överklockning ny och hamnar på upp till 84 grader.

Jo, men D15 är rejält mycket bättre än stock eller hyper 212, och borde nog ligga en hel del under. Nu ligger hans 10 grader över.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samiski:

En fråga: Jag provade PRIME95 stresstest och fick, enligt MSI afterburner, 94-95 grader på cpu:n... Det är alltså max tempen, är inte något fel då? Att datorn/fläktarna inte jobbar tillräckligt bra?

Jag tycker det låter väldigt högt. Jag kör också en Ryzen 3600, men med en (betydligt sämre) dark rock slim. I Prime95 (small FFT) landar jag på 78 grader och i Cinebench inte ens 70 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jo, men D15 är rejält mycket bättre än stock eller hyper 212, och borde nog ligga en hel del under. Nu ligger hans 10 grader över.

Missade hans sista post. 94-95 grader är alldeles för högt ja.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk

Vad har du för vcore? Min 3200G gick stock på 1.445.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nu kollat runt lite och såg att kylaren var på silent i BIOS, finns även standard och turbo samt manuell (man själv fixar kurvan). När jag satte på turbo blev det en bättre skillnad, så tror inte det är fel på själva kylaren/monteringen - särskilt då denna kylare är väldigt amatörvänlig att installera.
Dock är det ej jag som installerat den/byggt datorn utan ett mindre känt datorföretag.

Men se gärna bilder.
Chassit har en fläkt fram, sedan är det noctuan på proccessorn, sedan är det en fläkt bak.
Chassit har även luftflöde öppning överst, men inga fläktar där.
Provade stänga av G och V-sync vilket gav lite bättre resultat för CPU tempen.

Om någon kan förklara bilderna... Jag undrar om detta med VOLT osv, vissa hävdar att om man sänker de så får man mycket bättre temp, men till vilken kostnad är det? Vad gör egentligen dessa VOLT styrkor?

@Knotvillage
@Cerb1980
@PatrickP
@Sando
@mrqaffe

Bilder:
https://www.bildtagg.se/file/ijav2oqjhirrcdv5wqvkghha
https://www.bildtagg.se/file/n449r41l4o4ugumu73p70vy
https://www.bildtagg.se/file/bs5kfdgb7utdluvrn53ducd8
https://www.bildtagg.se/file/bcw4bjqozb8f8sofholpdej3
https://www.bildtagg.se/file/lwayi8k6u1c7nnb4w0wzgl

Tack för alla svar! Extremt uppskattat :-)!

Permalänk

Kör du stock kan du nog sänka vcore till 1.25. Stor skillnad mellan 1.39 som första bilden visade och 1.25.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage Ok, ja - jag kör stock - har ej överklockat om det är det du menar.
Men vad är egentligen denna siffra, 1,395V... Alltså vad gör den och vad är det för minus/plus att sänka den :-)?

Permalänk
Skrivet av Samiski:

@Knotvillage Ok, ja - jag kör stock - har ej överklockat om det är det du menar.
Men vad är egentligen denna siffra, 1,395V... Alltså vad gör den och vad är det för minus/plus att sänka den :-)?

Välj först XMP 1, sen går du ner till vcore och ändrar från Auto till manuel och väljer sen 1.25. Kör den P95 i cirka 45 min.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

jag har också höga temperaturer på min ryzen 3600 med 240mm aio, så du är inte ensam.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samiski:

@Knotvillage Ok, ja - jag kör stock - har ej överklockat om det är det du menar.
Men vad är egentligen denna siffra, 1,395V... Alltså vad gör den och vad är det för minus/plus att sänka den :-)?

Det är spänningen (mäts i volt) som CPUn matas med. En CPU består av miljarder transistorer. En transistor är en elektrisk komponent som används för att bygga i princip all logik i CPUn. Dessa transistorer behöver kunna gå från 1 till 0, eller tvärt om lika snabbt som klockfrekvensen (dvs ~4 miljarder gånger per sekund). De fungerar dock även som små kondensatorer, dvs ju högre spänning desto snabbare kan de byta mellan 1 och 0. Haken är att högre spänning även ökar strömmen, och där med även värmeutvecklingen.

Så högre spänning resulterar i mer värme, men är spänningen för låg så kan CPUn börja räkna fel och hela datorn blir instabil. Det "optimala" är altså att ha en spänning som precis är hög nog för att inget ska gå fel. Ofta är tillverkare lite försiktiga och väljer lite högre värmeuveckling för att garantera att den är 100% stabil. Men det kluriga här är att det skiljer från exemplar till exemplar vad som är optimalt, så ändrar man från det som är fördefinierat rekomenderas det att köra stresstester som kollar om den räknar rätt. De bör även köras under många timmar för att garantera stabilitet.

Permalänk

Hur är chassifläktarna anslutna? Inte till moderkortets kontakter för chassifläktar i alla fall, att döma av bilden.

Jag skulle misstänka att luftflödet i chassit är undermåligt. Med ett dåligt luftflöde kan inte ens den bästa CPU-kylare göra sitt jobb. (Och din är en av de bästa)

Prova att ta av fronten, och/eller glaspanelen på chassit. Om det löser problemet så är det chassiventilationen du behöver jobba på.

Permalänk
Skrivet av highwaystar:

Hur är chassifläktarna anslutna? Inte till moderkortets kontakter för chassifläktar i alla fall, att döma av bilden.

Jag skulle misstänka att luftflödet i chassit är undermåligt. Med ett dåligt luftflöde kan inte ens den bästa CPU-kylare göra sitt jobb. (Och din är en av de bästa)

Prova att ta av fronten, och/eller glaspanelen på chassit. Om det löser problemet så är det chassiventilationen du behöver jobba på.

En verkar vara ansluten till CPU och en till CPU opt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

En verkar vara ansluten till CPU och en till CPU opt.

Det är oklart. Det sitter även 2 fläktar på CPU-kylaren. Gissningsvis är de 2 CPU-kylar-fläktarna ihopkopplade och anslutna till CPU, samt de 2 chassifläktarna ihopkopplade och anslutna till CPU-opt, men bättre att fråga än att gissa...

Permalänk
Medlem

@Highwaystar

De är inte anslutna till moderkortet tydligen då de ej går att reglera hastighetsmässigt.
Jag misstänker starkt att det ej är kylaren som är fel på utan annat för att jag har genom företaget fått den monterad ännu en gång för att se att allt är korrekt till, vilket det var enligt de.
Men hur ska jag själv fixa chassi fläktarna så att de är anslutna till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hej igen allihopa!
Vill först tacka för alla era svar!

Jag har varit i kontakt med företaget och bett de ominstallera kylaren ifall det är något fel på kylpasta/montage men det var det inte enligt de.

Så jag har fokuserat på chassifläktarna som inte är kontrollerbara utan bara spinner i okänd hastighet.

Ok, som den envisa jäveln jag är så gjorde jag följande kl 03:20 på natten som istället var tänkt att ta en kall öl och spela...

1) Kollade upp detta med chassifans och läste på om moderkorts anslutning osv.
Då tog jag isär glasrutan, och chassiskyddet och började leta för sladdarna för de här jä*la chassifläktarna...

Inte enkelt för någon som ALDRIG (!) öppnat upp en dator, än mindre en gaming dator...
Jag lyckas efter längre sökande och pillande se att chassifan nr 1 den i fronten är, leder till sladd i BILD 1 dvs inte kopplat till något...
Och här dyker frågan upp, hur får den el?! Är jag dum eller har jag hittat fel sladd och om det nu är fel sladd, vad är det för tom sladd som hänger där?!
Då tänker jag att den kanske är seriekopplad med fläkten i bakre delen av chassit och letar upp den kopplingen.
Så tur som jag har är den dragen till något okänt, i bild nr 3! Det är sladden jag har på fingret. Den leder till delen som är POWER knappen och en CHASSI knapp (alltså knapparna på utsidat av chassit som jag startar datorn med) som är avsedd för RGB fläktar av vad jag förstått...

Se bild nr 1 --> https://www.bildtagg.se/file/bse0rq9zufybxhtu1z6mhsrv
Se bild nr 2 --> https://www.bildtagg.se/file/um59lr7adezr36t2nkh3vd6

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samiski:

Hej igen allihopa!
Vill först tacka för alla era svar!

Jag har varit i kontakt med företaget och bett de ominstallera kylaren ifall det är något fel på kylpasta/montage men det var det inte enligt de.

Så jag har fokuserat på chassifläktarna som inte är kontrollerbara utan bara spinner i okänd hastighet.

Ok, som den envisa jäveln jag är så gjorde jag följande kl 03:20 på natten som istället var tänkt att ta en kall öl och spela...

1) Kollade upp detta med chassifans och läste på om moderkorts anslutning osv.
Då tog jag isär glasrutan, och chassiskyddet och började leta för sladdarna för de här jä*la chassifläktarna...

Inte enkelt för någon som ALDRIG (!) öppnat upp en dator, än mindre en gaming dator...
Jag lyckas efter längre sökande och pillande se att chassifan nr 1 den i fronten är, leder till sladd i BILD 1 dvs inte kopplat till något...
Och här dyker frågan upp, hur får den el?! Är jag dum eller har jag hittat fel sladd och om det nu är fel sladd, vad är det för tom sladd som hänger där?!
Då tänker jag att den kanske är seriekopplad med fläkten i bakre delen av chassit och letar upp den kopplingen.
Så tur som jag har är den dragen till något okänt, i bild nr 3! Det är sladden jag har på fingret. Den leder till delen som är POWER knappen och en CHASSI knapp (alltså knapparna på utsidat av chassit som jag startar datorn med) som är avsedd för RGB fläktar av vad jag förstått...

Se bild nr 1 --> https://www.bildtagg.se/file/bse0rq9zufybxhtu1z6mhsrv
Se bild nr 2 --> https://www.bildtagg.se/file/um59lr7adezr36t2nkh3vd6

Är det där verkligen kablarna som går till fläkten, det är fel kön på den du fotat.
Det brukar vara en honkontakt på fläkten med 3 eller 4 poler för chassifläktar.

Har du helt enkelt bara provat starta datorn med sidan av och se om fläktarna blåser ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör nästan en identisk rigg, nu i värmen ligger cpu på ca 60-63 grader vid fullt ös, helt stock då förvisso. Har två 140mm fläktar i fram, tre på tornet och en i bak som alla snurrar rätt långtsamt men håller cpun sval.

Så känns som antingen är någon auto oc grej igång och höjer spännngen för cpun och orsaker högre temperatur, att fläktarna går åt fel håll eller ingen luft kommer in av någon orsak. Alternativt då felmonterad kylare.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

tl;dr
Tryck in en extra inblåsfläkt fram eller botten och se om inte det hjälper... men du är rätt inom marginalerna oavsett med 72 eller så.

Edit: Vill de inte snurra så som de är inkopplade nu så försök hitta fläktkontakter på moderkortet, annars kan de drivas direkt från nätagget också, fast utan reglering då. Du ser ju snart om de snurrar med lådan öppen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|