Permalänk
Medlem

Dator för musik?

Hej skulle behöva lite tips. Har egentligen två funderationer...

Funderation 1:

Jag har lyssnat på musik via min telefon galaxy s7 - Topping d30 - La figaro 339 - zmf Eikon och det har fungerat okej.

Läser nu på schiit audios sida om att para deras dacar med telefoner via otg cabel och de skriver då:

"Some people want to use a phone or tablet as a source. We're not entirely sure why, because they usually make some of the most problematic sources. But if you insist, here's how you do it"

Detta får mig att fundera vad som är problemet med att använda mobil eller platta och koppla emot dacen? Är det inte en bra usb port på mobilen? Blir ljudet inte lika störningsfritt?

Min andra funderation:
Vad ska man tänka om man köper en dator om allt man värnar om är en bra musik källa? Kommer använda dacar även i fortsättningen.

Tacksam för hjälp

Permalänk

Dator/Mobil går utmärkt att använda som musikkälla, dock så spelar den digitala källan lika stor roll som DACen i sig då kvaliteten på den digitala signalen som kommer in i DACen spelar stor roll för utresultatet. Sen hurvida detta märks beror helt på vilken nivå vi pratar, nu säljer shiit dackar från 900 kronor till 20000 så skulle väl säga att på de billigare modellerna kommer du inte märka så stor skillnad och på de dyrare är det absolut en viktig del att ta hänsyn till.

Datorer/Mobiler är oftast inte anpassade för ljud och signalen från USB är oftast full av elektriska störningar och det blir mer ju kraftfullare dator du använder. Det finns de som menar att en digital signal inte kan utsättas för störningar men då även digitala signaler skickas som analoga signaler i betydligt lägre spänningar än en traditionell analog signal så är risken större här.

Det finns dedikerade nätverksbryggor för detta ändamålet man kan använda sig av om man befinner sig på en lite högre nivå som i sig är en liten dator anpassade för ljuduppspelning där man tagit hand om störningarna på ett bra sett, enklaste modellen är en Raspberry Pi med en SPDIF hatt på sig som i sig gör stor skillnad. Se klippet nedan

https://youtu.be/06v8kQVoAwU

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag läste det på schiits sida men har en topping d30 men antar de samma som billig schiit ungefär.

Jag tolkar det du skriver som att mobil per automatik inte behöver va sämre än dator utan att det mest troligt är från dator till dator?

Ska läsa på lite mer om nätverksbryggorna. Bra informativ video.

Permalänk
Skrivet av ErikB83:

Tack för svar.

Jag läste det på schiits sida men har en topping d30 men antar de samma som billig schiit ungefär.

Jag tolkar det du skriver som att mobil per automatik inte behöver va sämre än dator utan att det mest troligt är från dator till dator?

Ska läsa på lite mer om nätverksbryggorna. Bra informativ video.

Gäller både dator/mobiler. Sen vill jag tro att störningarna från USB utgången på mobilen inte är lika illa då hela är batteridriven. Nätdelar till datorer och t.ex USB laddare är oftast en stor bov.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen 👍

Permalänk
Medlem

Det beror på för program du använder och om du använder equalizer också. Jag använder Jriver, det kostar lite (600kr) men då får man allt man behöver. Personligen tycker jag det är ett måste att ha ett liknande program om man har en dyr dac (5000+kr gränsen), för mig gjorde det verkligen skillnad än att leta upp inställningar på foobar, visst funkar foobar men ett dyrare program kan ta musiken på en högre nivå.