Permalänk

Kundtjänsten Inet

Har vid flera gånger kontaktat Inet om råd inför datorköp.

Har vid samtliga tillfällen blivit rekommenderat en eller flera produkter som dom har som fyndvara eller som är utgående produkt.

Är det en slump? Försöker dom sälja på en fyndvaror för att bli av med dessa? Försöker dom sälja på en utgående artiklar för att även där bli av med dessa?

Permalänk
Medlem

Kanske rekommenderar för att du ska spara några slantar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBilton:

Är det en slump? Försöker dom sälja på en fyndvaror för att bli av med dessa? Försöker dom sälja på en utgående artiklar för att även där bli av med dessa?

Det försöker de säkert - dumma vore de väl annars. Det betyder ju inte automatiskt att det skulle vara dåliga råd. I synnerhet fyndvaror brukar ju ha en trevlig rabatt och funkar oftast alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

En säljare ger råd baserat på vad denne vill sälja, det är liksom själva konceptet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad till konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av twit:

En säljare ger råd baserat på vad denne vill sälja, det är liksom själva konceptet.

Ja självklart, men det var ju inte det handlade om.

Om man tex ber dom bygga ihop datorn > Dom rekommenderar "Processor 1". Den finns även som fyndvara. Kan man vara säker på att man inte betalar fullpris före just fyndvaran då?

Permalänk
Medlem

ta din fråga om datorbygge här på forumet istället så blir det bättre för alla inblandade

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBilton:

Ja självklart, men det var ju inte det handlade om.

Om man tex ber dom bygga ihop datorn > Dom rekommenderar "Processor 1". Den finns även som fyndvara. Kan man vara säker på att man inte betalar fullpris före just fyndvaran då?

Intressant fråga, men gör det verkligen någon skillnad?

Det beror lite grann på varför produkten är en fyndvara. För det mesta är det t.ex. för att det inte är en obruten retailförpackning eller liknande spelar det absolut ingen som helst roll för dig som slutkund om du väljer att få datorn monterad, eftersom butiken ändå kommer bryta förpackningen, och även testköra allt.

Är det däremot för att det saknas tlllbehör så är det ju en annan sak, men även så borde det vara okej sålänge butiken ersätter de tillbehör som saknas.

Är det däremot någon defekt på produkten, t.ex. repa på ett chassi eller pixelfel på en skärm eller liknande så är det en helt annan grej.

Det jag vill säga är att så länge du får samma sak som du hade fått om de hade kört med helt nya grejer från retailförpackning spelar det ingen roll om "byggarna" tar från fyndsortimentet. Vad du får är exakt samma, varför ska det vara billigare för dig?

Som jag ser det så är fyndvaror nersatta eftersom det innebär lite mer strul för dig som konsument. Finns en större risk att det är fel på grejerna, t.ex. Och du tappar lite av "unboxing"-känslan. För en komponent som du aldrig själv packar upp i ett datorbygge spelar det ingen roll alls. Är det fel på en fyndvara som används i ett bygge går den ju aldrig heller ut till dig rimligen.

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad de faktiskt rekommenderar, och om det är ett bra val är det väl trevligt att de påminner att den finns som fyndvara också.

Men, känner inte att butikers kundtjänst ska behöva hjälpa folk att välja komponenter. Antagligen väljer du ett av deras färdigbyggda system eller så frågar du på forum om hjälp. Vill tro att kundtjänsten har viktigare saker att hjälpa kunder med

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBilton:

Om man tex ber dom bygga ihop datorn > Dom rekommenderar "Processor 1". Den finns även som fyndvara. Kan man vara säker på att man inte betalar fullpris före just fyndvaran då?

Naturligtvis kan du aldrig vara säker på någonting du inte själv kunnat verifiera. Det handlar om tillit, och rimligen är det mindre troligt att ett etablerat företag skulle ta en fyndprodukt (som har ett separat artikelnummer) istället för en ny i kartong vid ett datorbygge.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Men, känner inte att butikers kundtjänst ska behöva hjälpa folk att välja komponenter

Tro mig här har du helt fel. Du menar att dom bara ska hålla på med frakter, reklamationer osv? Det är nog deras viktigaste uppgift. Alla är inte så duktiga på datorer. Sen tror jag nog utan att ha någon som helst fakta att 95% inte går inte på ett forum och frågar innan dom köper delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Intressant fråga, men gör det verkligen någon skillnad?

Praktiskt gör det antagligen sällan eller aldrig någon skillnad, men principiellt om köparen aktivt valt bort en billigare fyndvara för att betala fullpris.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Praktiskt gör det antagligen sällan eller aldrig någon skillnad, men principiellt om köparen aktivt valt bort en billigare fyndvara för att betala fullpris.

Hur kan i så fall en butik vid beställning veta att kunden aktivt valt bort en fyndvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBilton:

Tro mig här har du helt fel. Du menar att dom bara ska hålla på med frakter, reklamationer osv? Det är nog deras viktigaste uppgift. Alla är inte så duktiga på datorer. Sen tror jag nog utan att ha någon som helst fakta att 95% inte går inte på ett forum och frågar innan dom köper delar.

Som jag sa, välj ett av deras färdigare system istället om man inte är bra nog att plocka ihop en dator och ej vill fråga på forum.

Om du får hjälp är det väl bra, men det hela får mig nu att fundera (för jag trodde inte folk gjorde det) hur mycket av deras inbox som består av frågor som de måste svara på gällande vilka delar folk ska välja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reyintaz:

Som jag sa, välj ett av deras färdigare system istället om man inte är bra nog att plocka ihop en dator och ej vill fråga på forum.

Om du får hjälp är det väl bra, men det hela får mig nu att fundera (för jag trodde inte folk gjorde det) hur mycket av deras inbox som består av frågor som de måste svara på gällande vilka delar folk ska välja.

Är det inte lite en del av en säljares roll att informera och hjälpa en kund välja vad han ska köpa?

För mig är det inte det minsta konstigt att en kundtjänst försöker hjälpa sina kunder välja produkterna. Det är så man säljer. Om en kund går in i en butik, vad är bättre för butiken, att skita i kunden så han lämnar butiken med outrättat ärende, eller att sälja något?

Sedan kan man inte förvänta sig att en butik ger lika bra köpråd som ett Internetforum. Du får bara råd av en person (till skillnad från ett forum) och de har ju ett visst intresse att sälja det som är bättre för dem att sälja av någon anledning. Har sett ett antal "säljarbyggda" varukorgar som innehållt t.ex. omotiverat dyra moderkort för syftet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur kan i så fall en butik vid beställning veta att kunden aktivt valt bort en fyndvara?

Det vet de inte om de inte haft kommunikation med köparen. Det vore däremot inte svårt att ta kontakt i de lägen det är aktuellt: "Hej, vi ser att du valt grafikkortet PP till din nya dator, vi har samma grafikkort i en fraktskadad kartong/återköpt/whatever som är oanvänt, oskadat och 123:- billigare, vill du att vi byter ut mot denna fyndvara och återbetalar mellanskillnaden?".

Jag tycker definitivt det är vettigt att se till att även fyndvaror kommer till bruks, men då också att det är kunden som drar nytta av det lägre priset, inte butiken.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Det vet de inte om de inte haft kommunikation med köparen. Det vore däremot inte svårt att ta kontakt i de lägen det är aktuellt: "Hej, vi ser att du valt grafikkortet PP till din nya dator, vi har samma grafikkort i en fraktskadad kartong/återköpt/whatever som är oanvänt, oskadat och 123:- billigare, vill du att vi byter ut mot denna fyndvara och återbetalar mellanskillnaden?".

Jag tycker definitivt det är vettigt att se till att även fyndvaror kommer till bruks, men då också att det är kunden som drar nytta av det lägre priset, inte butiken.

Nja, jag tror du och jag har olika syn på prissättning och vad som är rättvist.

Om kunden i slutändan får exakt samma sak han betalat för eller bättre ser jag inget problem med att han får en fyndvara. Att fyndvarorna är billigare när man köper dem "löst" i butik har mer att göra med att butiker vill gardera sig mot den badwill som uppstår när man som kund får en vara som inte är helt ny. Det är istället en win-win att sätta ner priset några tior snarare än hantera en missnöjd kund, och kunden blir nöjd för att han sparar en liten slant.

Det är alltså skillnad på om man köper komponenterna separat, eller om man köper ett helt system. Förpackningen blir ju bruten oavsett.