Permalänk

Vilken kabel ska jag ha egentligen?!

Spelar endast spel på min 1920x1080 144 hz skärm.
Har DVI sladd men mina kompisar säger att jag kommer få en helt annan upplevelse om jag använder en så kallad DisplayPort kabel istället. Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Nej. Får du ut 144Hz nu, så kommer du inte uppleva någon skillnad. Men förmodligen kommer din nästkommande skärm att sakna DVI-anslutning, så då kan du med glädje använda DP, vilket får ses som den nya standarden.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort? Och vilka anslutningar har grafikkortet?

Vad har du för skärm och vilka anslutningar har den?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Vad har du för grafikkort? Och vilka anslutningar har grafikkortet?

Vad har du för skärm och vilka anslutningar har den?

Har Geforce GTX 1070 8 gb samt Benq XL2420Z Led 144 hz.

Min nästa skärm som jag kommer köpa innan midsommar kommer vara:

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Permalänk
Rekordmedlem

Om du redan har digital videoöverföring och den fungerar så kommer du inte att få bättre bild av att byta kabel.
Spara pengarna till nått roligare och byt bara kablaget om det verkligen behövs.
Och om du nu även planerar att byta skärm så kanske det följer med kablar till den så att byta just nu är dubbeldumt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: ok, byt till DP-kabel i samband med bytet till den nya skärmen då.

Dom andra skriver så kommer bilden inte bli bättre, men det gäller säkert med en ny DP-KABEL till den nya skärmen.

Visa signatur

HTPC