Sydkorea och Kina påbörjar jakten efter 6G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

6G 5 meter mellan masterna.
7G gamma rays....

Känns som om 8G kommer att ha kabel?

Permalänk
Inaktiv

ja ansiktskameror drar mycket data

Permalänk
Inaktiv

100 miljarder basstationer? Altså 15 basstationer per människa på jorden?

Vel ska betala för installation, el och underhåll? Är det jag som är tänkt att göra det?

Haha nä..det känns redan frestande att skippa mobilen.

Men gör många nog det kommer de väl börja slänga skattepengar på vansinnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

100 miljarder basstationer? Altså 15 basstationer per människa på jorden?

Vel ska betala för installation, el och underhåll? Är det jag som är tänkt att göra det?

Haha nä..det känns redan frestande att skippa mobilen.

Men gör många nog det kommer de väl börja slänga skattepengar på vansinnet.

Man sparar ju en del på att inte behöva så stor antenner, så snart är större delen av "master" i tätbefolkade områden lika stora som ESP8266/32 microcontrollers.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Märklig artikel. Självklart har hela telekomindustrin runtom i världen påbörjat 6G arbetet, inte bara Samsung och Huawei. Det är en naturlig del av processen som är kontinuerlig.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att väst inte hamnar efter i utvecklingen på detta.
Med ett kina som satsar på att vara störst på den framtida infrastrukturen samtidigt som de jobbar hårt för att styra relevanta internationella organ ...samtidigt som de argumenterar för att internationella organ ska vara de som bestämmer lagarna och spelreglerna kring vad man får och inte får göra i cyberrymden.

Bra om vi kan värna ett hyffsat fritt Internet där mänskliga rättigheter inte är alltför ignorerade.

Permalänk
Inaktiv

Kan inte Sweclockers göra en foliehatt-relaterad produkt med 5/6G tema? Typ en t-shirt med "Snart är 6G här!" och Swec-gubben med foliehatt. Instant buy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

QE kan väl inte användas för dataöverföring?

Jo, det är ju det som är fränt; 0ms fördröjning kommunikation/överföring oavsett avstånd. Om du har två partiklar, oavsett avstånd, så kan du "bara" sätta upp att en viss rörelse innebär en 1a och en annan rörelse innebär 0a, då ere "bara" att få din partikel på plats A att göra rörelse för en 1a, och partikeln på plats B kommer göra exakt samma utan någon fördröjning, oavsett avstånd. Men sedan att få till det praktiskt är ju lite mer komplicerat och vi är ljusår (höh) bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

I gymbastun pratas det redan om 7G...

Trevlig helg!

7G, alla går omkring med sin egen mast.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jo, det är ju det som är fränt; 0ms fördröjning kommunikation/överföring oavsett avstånd. Om du har två partiklar, oavsett avstånd, så kan du "bara" sätta upp att en viss rörelse innebär en 1a och en annan rörelse innebär 0a, då ere "bara" att få din partikel på plats A att göra rörelse för en 1a, och partikeln på plats B kommer göra exakt samma utan någon fördröjning, oavsett avstånd. Men sedan att få till det praktiskt är ju lite mer komplicerat och vi är ljusår (höh) bort.

Det är tyvärr inte så det fungerar.

För att det ska fungera som du tänker så måste alla rörelser och mätningar vara förutbestämda och överrenskomna på förhand, och den dialogen kommer behöva ske långsammare än ljusets hastighet. Efter en första snabbtitt är det lätt hänt att man läser och tolkar det som du säger, men i verkligheten fungerar det inte så.

Det bästa dom lyckats med är kvant-säker kryptering via QE genom att en satellit skickar QE-fotoner till två mottagare på jorden där dom sedan kan räkna fram en unik krypteringsnyckel som ingen annan kan läsa av utan att förstöra hela processen och göra allting obrukbart.

Permalänk
Skrivet av Uibi:

6G 5 meter mellan masterna.
7G gamma rays....

lol jag tänkte något liknande

3G 5km mellan master
4G 3km mellan master
5G 1km mellan master
6G 300m mellan master
7G 22 meter mellan master
8G 0,5 meter mellan master
9G Massa massa master,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av medbor:

Det är tyvärr inte så det fungerar.

För att det ska fungera som du tänker så måste alla rörelser och mätningar vara förutbestämda och överrenskomna på förhand, och den dialogen kommer behöva ske långsammare än ljusets hastighet. Efter en första snabbtitt är det lätt hänt att man läser och tolkar det som du säger, men i verkligheten fungerar det inte så.

Det bästa dom lyckats med är kvant-säker kryptering via QE genom att en satellit skickar QE-fotoner till två mottagare på jorden där dom sedan kan räkna fram en unik krypteringsnyckel som ingen annan kan läsa av utan att förstöra hela processen och göra allting obrukbart.

Hitta denna artikeln https://www.notebookcheck.net/Scientists-used-quantum-entangl... så har man lyckats skicka data med QE. Aja, tillbaka till ämnet nu^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hitta denna artikeln https://www.notebookcheck.net/Scientists-used-quantum-entangl... så har man lyckats skicka data med QE. Aja, tillbaka till ämnet nu^^

Det går absolut att föra över data med QE, men det kräver att man har kommit överens om informationen på förhand vilket begränsar trafiken till långsammare än ljuset oavsett. Sp fort ena sidan gör en mätning av partikeln måste andra sidan vara beredd på exakt vad som mättes, annars förfaller hela grejen...

Det är mer komplicerat an vad en swec-tråd om 6G kan svara på

Permalänk
Medlem

Haha, lite kul att vi med 6G nästan är tillbaka på 56k modem. Bodde du mer än 200m från din basstation så fick du leva med risig ping i qw :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Märklig artikel. Självklart har hela telekomindustrin runtom i världen påbörjat 6G arbetet, inte bara Samsung och Huawei. Det är en naturlig del av processen som är kontinuerlig.

Samma sak gäller ju all teknik. Då kan de ju sluta skriva om kommande processorer med är ju självklart att få fler än Intel och AMD jobbar på nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

100 miljarder basstationer? Altså 15 basstationer per människa på jorden?

Vel ska betala för installation, el och underhåll? Är det jag som är tänkt att göra det?

Haha nä..det känns redan frestande att skippa mobilen.

Men gör många nog det kommer de väl börja slänga skattepengar på vansinnet.

Ja för vi bygger ju alltid nya mobilnät så det når hela världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nick-li:

Man sparar ju en del på att inte behöva så stor antenner, så snart är större delen av "master" i tätbefolkade områden lika stora som ESP8266/32 microcontrollers.

Men även om det vore superbilliga hemmaroutrar för 100kr stk som man ställe ut så vore kostnaden enorm. Med ett snitt på 15 stk per person i världen så skulle det ge 60 routrar att hålla igång konstant bara på en familj med 4. Och att glesbebyggda Sverige skulle stå stå för låt oss säga bara 100 per 4p är nog väldigt optimistiskt. Men om vi säger 100 routrar(basstationer) till det låga priset av 100kr stk så vore det 10.000kr per familj bara för att köpa in basstationerna. Om sedan varje basstation drog 5w likt en vanlig hemmarouter skulle det bli en konstant load på varje svensk på familj med 4 på 500watt eller 360kw/h i månaden. Men det riktigt dyra vore installationskonstnaderna med att dra fibersladdar och elkablar. Och sedan när du ska ha en installatör som åker ut och byter ut basstationerna när de går sönder så lär det vara långt ifrån några 100kr stk. Och nu är ju all annan infrastruktur som krävs för att hålla det hela igång helt borträknad i tillägg till att telebolagen antagligen är intresserade av att tjäna pengar på det hela också.

Men nu i verkligheten i 2020 så är priset per basstation nog väldigt långt ifrån några 100kr och elförbrukningen vad jag förstår väldigt långt ifrån några 5 watt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Ja för vi bygger ju alltid nya mobilnät så det når hela världen.

Nu var det ju inte jag utan artikeln som uppskattade att 100mrd basstationer kommer behövas.
Och som jag förstår det så menade man alla befolkade områden och inte 100% täckning över varje liten plätt över hela jorden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

100 miljarder basstationer? Altså 15 basstationer per människa på jorden?

Vel ska betala för installation, el och underhåll? Är det jag som är tänkt att göra det?

Haha nä..det känns redan frestande att skippa mobilen.

Men gör många nog det kommer de väl börja slänga skattepengar på vansinnet.

Hehe.
Man får fundera lite över rimligheten i siffran. Är det verkligen tänkt att man ska bygga ut så många master för 6G? Antagligen inte va?

Det här är antagligen ett estimat för att täcka in jorden med 6G på ett sätt det egentligen inte är tänkt att användas.

Master med så kort räckvidd kommer man inte bygga i skogen. Inte över åkrarna och inte i skärgården. Alltså även om det bor människor där också. Det här är inte en ersättande teknik, utan kompletterande teknik. Den kan lämpa sig som förstärkning där det redan är fullt i etern. Om det blir ekonomiskt rimligt givetvis.

Gå inte loss för hårt på siffror som vi inte vet underlaget för. Vi vet inte om den ens stämmer. Och även om den stämmer - vad är det den säger? Kontext är av relevans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jo, det är ju det som är fränt; 0ms fördröjning kommunikation/överföring oavsett avstånd. Om du har två partiklar, oavsett avstånd, så kan du "bara" sätta upp att en viss rörelse innebär en 1a och en annan rörelse innebär 0a, då ere "bara" att få din partikel på plats A att göra rörelse för en 1a, och partikeln på plats B kommer göra exakt samma utan någon fördröjning, oavsett avstånd. Men sedan att få till det praktiskt är ju lite mer komplicerat och vi är ljusår (höh) bort.

Nej, detta är helt fel.
Även rent teoretiskt finns det inget sätt att använda detta kvantfenomen för kommunikation.
https://www.youtube.com/watch?v=0xI2oNEc1Sw

https://www.youtube.com/watch?v=ZuvK-od647c

https://www.youtube.com/watch?v=tafGL02EUOA

Den typen av information en kan skicka snabbare än ljusets hastighet är bara den typen av information vi redan idag kan skicka snabbare än ljusets hastighet.

T.ex.

Vi har 2 lådor, i den ena lådan lägger vi en grön boll och i den andra lådan en röd boll.
Sen tar jag med mig en låda utan att veta vilken boll som är i lådan och åker 1 ljusår bort, öppnar min låda och vet ögonblickligen vilken färg det är på bollen i lådan som jag lämnat kvar.

Den enda kommunikationen som QE kan överföra snabbare än ljuset är mer komplicerade versioner på den typen av kommunikation.
All annan kommunikation fungerar bara om en samtidigt har en traditionell kommunikationsväg öppen.

Alla experiment eller teoretiska ramverk för QE-kommunikation bygger på någon av dom 2 principerna och ingen tillåter FTL utbyte av information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nu var det ju inte jag utan artikeln som uppskattade att 100mrd basstationer kommer behövas.
Och som jag förstår det så menade man alla befolkade områden och inte 100% täckning över varje liten plätt över hela jorden.

Kollade ursprungsartikeln nu och du har rätt. Basstationerna går dock från kylskåpsstorlek till mobiltelefonsstorlek tack vare att att man behöver mindre antenner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

100 miljarder basstationer? Altså 15 basstationer per människa på jorden?

Vel ska betala för installation, el och underhåll? Är det jag som är tänkt att göra det?

Haha nä..det känns redan frestande att skippa mobilen.

Men gör många nog det kommer de väl börja slänga skattepengar på vansinnet.

Du vet väl att ju mer moderna basstationerna blir ju effektivare blir de och billigare framförallt? Med andra ord... de krävs mindre ström för att driva dessa = Du behöver betala mindre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

7G, alla går omkring med sin egen mast.

P2P, kul idé. Som i Silicon Valley.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att ju mer moderna basstationerna blir ju effektivare blir de och billigare framförallt? Med andra ord... de krävs mindre ström för att driva dessa = Du behöver betala mindre.

Inte vad jag kan läsa om 5G i alla fall, de verkar slurpa i sig ännu mera ström än 4G stationerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Inte vad jag kan läsa om 5G i alla fall, de verkar slurpa i sig ännu mera ström än 4G stationerna.

Och vilken total bandbredd levererar de då i dina jämförelser?
Det är tämligen ointressant att bara titta på två effektvärden. Hur många uppkopplade enheter kan respektive mast hålla, och vilken blir den totala bandbredden per mängd förbrukad energi?

Det blir liksom mindre relevant att bara jämföra effektåtgången mellan en raspberry pi och en stationär dator och helt bortse från prestandaskillnaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så jävla konstigt att folk gnäller över 5G. Sitter de ännu på en pentium II?

Permalänk

En bekant testkörde 6G på ett capusområde i vintras (i Sverige) jag trodde han skrivit fel, men näedå det var 6G

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

En bekant testkörde 6G på ett capusområde i vintras (i Sverige) jag trodde han skrivit fel, men näedå det var 6G

Hur kan ha gjort det ifall det inte ens finns en specifikation för 6G förens tidigast 2023?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Och vilken total bandbredd levererar de då i dina jämförelser?
Det är tämligen ointressant att bara titta på två effektvärden. Hur många uppkopplade enheter kan respektive mast hålla, och vilken blir den totala bandbredden per mängd förbrukad energi?

Det blir liksom mindre relevant att bara jämföra effektåtgången mellan en raspberry pi och en stationär dator och helt bortse från prestandaskillnaden.

Men jaha vad är det för vits att ha ställa en threadripper 64c i centrala åmål då ifall en rasperry pi uppfyller behovet nästan lika bra och drar mindre soppa? blev lite fel med analogin där tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Men jaha vad är det för vits att ha ställa en threadripper 64c i centrala åmål då ifall en rasperry pi uppfyller behovet nästan lika bra och drar mindre soppa? blev lite fel med analogin där tycker jag.

Nä men alltså när du jämför att en typ av mast drar mer än en annan så är det av relevans att se vad det är som utförs av den masten också.

Ja - en 5Gmast på 5W drar mindre än en 4Gmast på 300W. Men säger dessa värden något utan mer kontext?
Om du påstår att 5Gmasterna drar mer så kan det vara lämpligt att visa lite på underlaget för vilken typ av utrustning det gäller och vad respektive mast klarar av i total bandbredd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled