Permalänk

m-ITX lämpligt för RTX 2080

Hej!

Jag har idag följande dator som jag endast använder för att spela spel (allt möjligt men gärna de senaste spelen inom de flesta genrer). Jag kör en 3440x1440 / 120hz skärm.

Asus Z97-A ATX
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Noctua NH-D15
Crucial 16GB (2x8GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
GeForce RTX 2080 VENTUS 8G V2
MX300 750GB
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Fractal Design Define R5, Titanium

Då jag märkt att vissa spel hackar till lite ibland samt att jag ändå behöver ersätta chassit med ett mITX snart har jag bestämt mig för en uppgradering av processorn.

Jag har fått för mig att PCIe 4.0 kan komma att bli viktigt för spel i framtiden tack vare PS5 och vill därför gärna hålla det öppet för en sådan uppgradering i framtiden. Jag vill också ha en förhållandevis framtidssäker processor om jag senare uppgraderar till RTX 3080 t.ex.

Jag lutar främst åt 3700x och ett Fractal Node 304 Vit. Jag skulle därför gärna ta emot tips på om det räcker för mig att byta ut processor+moderkort+RAM i min nuvarande setup med nya delar och placera alltsammans i ett Node 304.

Tänker mig t.ex. nedan setup (men tar tacksamt emot tips om ni tycker jag gjort dåliga val t.ex. av processor med tanke på kombinationen med RTX 2080)

Vad tror ni? Tacksam för alla synpunkter!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För 1440p tycker jag överlag att det ser bra ut.

Men, jag är väldigt skeptisk till att pci-e 4.0 kommer att bli avgörande för spel framöver. I praktiken märker du ingen som helst skillnad på en nvme med pci-e 3 och 4 om du spelar, och jag tror inte att man kommer att göra det om 3 år heller. För PS5 kommer det vara en riktigt stor sak, eftersom tidigare konsoler har luggit så fruktansvärt efter, men situationen är inte samma på PC.

Så om allt du vill ha är snabbare lagring så tycker jag inte att det är värt pengarna att köra på X570. Sen ska vi inte heller glömma att B550 är på inkommande, men stöd för pci-e 4.

Har du förresten tänkt dig chassit för nån speciell plats, när du behöver en mindre dator? För Node 304 är ju inte vidare litet... I så fall finns det bättre alternativ.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
99:e percentilen

Kan inte generellt rekommendera Node 304 för en speldator. Jag har min server i ett sådant, men om man inte ska ha en massa hårddiskar ser jag ingen anledning att välja det. Stort och klumpigt relativt vad som får plats i det; i synnerhet fotavtrycket är gigantiskt jämfört med mindre och smalare chassin som NCase M1.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte generellt rekommendera Node 304 för en speldator. Jag har min server i ett sådant, men om man inte ska ha en massa hårddiskar ser jag ingen anledning att välja det. Stort och klumpigt relativt vad som får plats i det; i synnerhet fotavtrycket är gigantiskt jämfört med mindre och smalare chassin som NCase M1.

Största problemet med NCase är priset det blir ganska dyrt ca 4500-5000 kr bara för chassi, sfx nätaggregat och ny CPU kylare.

NZXT H210 är nog det bästa alternativen ifall TS vill behålla både Notuca NH-D15 och Nätaggregat finns väldigt få mindre mini itx chassi som tar både 180mm nätaggregat och NH-D15.

Ifall TS är villig att köpa ny CPU kylare eller SFX nätaggregat så finns det några bättre och mindre alternativ

Thermaltake Core V1 599 kr + 400-700 kr beroende på vilken CPU kylare TS väljer

Lian Li TU150 Silver Solid + Minst en bra chassi fläkt helst 2 kostar runt 2500-3000 kr med SFX+Chassi+Chassi fläktar.

Edit Node 304 kräver också att TS byter nätaggregat max 160 mm icke modulär PSU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade i höstas till en Ryzen 5 3600 med det moderkortet och minnena du har i din lista.

Det jag kan säga är att det var krångel med XMP på moderkortet och att det fortfarande inte fungerar även efter att jag flashat in ett senare bios. Var beredd på att du kanske får ställa in alla timings och sånt manuellt med minnet du tänkt dig.

Det är ett trevligt moderkort i övrigt och har fungerat bra sen jag köpte det. Bra strömförsörjning och andra funktioner som BT, WiFi samt två platser för M.2 är ju super. Med det sagt får nog ändå säga att det är bättre att vänta till juni och se vad som kommer med B550.

Jag köpte även nytt chassi och hade kravet att det skulle rymma vilket nätaggregat som helst, då föll valet på Phanteks EVOLV mITX TG och jag är väldigt nöjd med det valet.

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Skrivet av Sando:

För 1440p tycker jag överlag att det ser bra ut.

Men, jag är väldigt skeptisk till att pci-e 4.0 kommer att bli avgörande för spel framöver. I praktiken märker du ingen som helst skillnad på en nvme med pci-e 3 och 4 om du spelar, och jag tror inte att man kommer att göra det om 3 år heller. För PS5 kommer det vara en riktigt stor sak, eftersom tidigare konsoler har luggit så fruktansvärt efter, men situationen är inte samma på PC.

Så om allt du vill ha är snabbare lagring så tycker jag inte att det är värt pengarna att köra på X570. Sen ska vi inte heller glömma att B550 är på inkommande, men stöd för pci-e 4.

Har du förresten tänkt dig chassit för nån speciell plats, när du behöver en mindre dator? För Node 304 är ju inte vidare litet... I så fall finns det bättre alternativ.

Tack för dina svar och intressant input. Nej detta med PCIe 4.0 är mest en gissning från min sida, att spelen, iom PS5, kommer anpassas mer efter att kunna ladda in spelvärldar supersnabbt och att vi äntligen blir av med dessa ständiga "kryp igenom det här hålet" eller "öppna den här dörren" för att täcka upp för långsamma hårddiskar. Men du menar att PCIe 3.0 är tillräckligt för att göra det man pratar om att PS5 kommer kunna göra?

B550 är mycket intressant, vad brukar man förlora på att välja dessa billigare moderkort generellt?

Gällande plats ska den stå fritt under TVn på ett vitt golv och därför ser jag helst att chassit är vitt. Storleksmässigt gärna så nätt som möjligt men ändå med rimliga kylningsmöjligheter. Har du något förslag på chassi du tror passar bättre?

Tack igen!

Permalänk
Skrivet av Alling:

Kan inte generellt rekommendera Node 304 för en speldator. Jag har min server i ett sådant, men om man inte ska ha en massa hårddiskar ser jag ingen anledning att välja det. Stort och klumpigt relativt vad som får plats i det; i synnerhet fotavtrycket är gigantiskt jämfört med mindre och smalare chassin som NCase M1.

Tack, ska titta lite på andra chassin. NCase M1 ser riktigt fint ut, skulle helst ha ett vitt chassi men hittar den inte till salu i denna färg tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Största problemet med NCase är priset det ganska dyrt ca 4500-5000 kr bara för chassi, sfx nätaggregat och ny CPU kylare.

NZXT H210 är nog det bästa alternativen ifall TS vill behålla både Notuca NH-D15 och Nätaggregat finns väldigt få mindre mini itx chassi som tar både 180mm nätaggregat och NH-D15.

Ifall TS är villig att köpa ny CPU kylare eller SFX nätaggregat så finns det några bättre och mindre alternativ

Thermaltake Core V1 599 kr + 400-700 kr beroende på vilken CPU kylare TS väljer

Lian Li TU150 Silver Solid + Minst en bra chassi fläkt helst 2 kostar runt 2500-3000 kr med SFX+Chassi+Chassi fläktar.

Edit Node 304 kräver också att TS byter nätaggregat max 160 mm icke modulär PSU

Tack! Kan absolut tänka mig byta nätaggregat och CPU-kylare. Den som följer med 3700X är inte tillräckligt gissar jag? Ska titta närmare på de chassin du tipsade om!

Permalänk
Medlem

Jag byggde precis liknande, valde TU150 ihop med 3800X, 2070 super och Aorus X570, funderade på att vänta in B550 men jag ville inte vänta på ett moderkort som kanske finns att köpa om en månad och sen det kom nyheter om dem häromdagen ser det inte ut som de kommer vara så mycket billigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av i0x:

Jag uppgraderade i höstas till en Ryzen 5 3600 med det moderkortet och minnena du har i din lista.

Det jag kan säga är att det var krångel med XMP på moderkortet och att det fortfarande inte fungerar även efter att jag flashat in ett senare bios. Var beredd på att du kanske får ställa in alla timings och sånt manuellt med minnet du tänkt dig.

Det är ett trevligt moderkort i övrigt och har fungerat bra sen jag köpte det. Bra strömförsörjning och andra funktioner som BT, WiFi samt två platser för M.2 är ju super. Med det sagt får nog ändå säga att det är bättre att vänta till juni och se vad som kommer med B550.

Jag köpte även nytt chassi och hade kravet att det skulle rymma vilket nätaggregat som helst, då föll valet på Phanteks EVOLV mITX TG och jag är väldigt nöjd med det valet.

Tack för att du delar dina erfarenheter med det moderkortet och de minnena. Har inga problem med att ställa in timings manuellt men klart det hade känts bäst om det också fanns alternativet att göras per automatik. Är det just de minnena tror du eller är det moderkortet i sig som har problem med detta minne samt andra?

Tack för tipset om chassit, ska titta närmare på det. Om jag slipper köpa nytt nätaggregat är det en bonus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

Tack för dina svar och intressant input. Nej detta med PCIe 4.0 är mest en gissning från min sida, att spelen, iom PS5, kommer anpassas mer efter att kunna ladda in spelvärldar supersnabbt och att vi äntligen blir av med dessa ständiga "kryp igenom det här hålet" eller "öppna den här dörren" för att täcka upp för långsamma hårddiskar. Men du menar att PCIe 3.0 är tillräckligt för att göra det man pratar om att PS5 kommer kunna göra?

B550 är mycket intressant, vad brukar man förlora på att välja dessa billigare moderkort generellt?

Gällande plats ska den stå fritt under TVn på ett vitt golv och därför ser jag helst att chassit är vitt. Storleksmässigt gärna så nätt som möjligt men ändå med rimliga kylningsmöjligheter. Har du något förslag på chassi du tror passar bättre?

Tack igen!

Jag tror inte att någon kan säga något exakt om vad den nya lagringen på PS5 kommer att innebära, men ett par saker att ta i beaktande:

- Intel erbjuder inte ännu pci-e 4.0, vilket innebär att utvecklare inte kan räkna med det.
- I dagens läge är skillnaden mellan en nvme-ssd på pci-e 3.0 och en gammal sata inte noterbar i praktiken i spel.
- PC kan kompensera genom mera ram-minne, till skillnad för PS5 som har 16gb totalt för grafikkort och cpu. Mera ram betyder överlag kortare laddningstider, lite beroende på spelet i fråga.

Här ser du ett test i nu tillgängliga spel mellan pci-e 3.0 och 4.0: https://www.pcgamesn.com/pcie-4-ssd-game-load-time-benchmarks...

Skillnaden är alltså minimal. Säkerligen kommer den att öka framöver, men kommer det att vara märkbart? Knappast. Kom ihåg att PS4 har en mekanisk hårddisk, så skillnaden mellan det och en vanlig SSD är natt och dag. Därför kommer skillnaden till PS4 oberoende att vara stor, men jämfört med en vanlig PC är det inget stort hopp.

Den stora skillnaden mellan B550 och X570, i enkelhet, är att X570 har större bandbredd för PCI-E. Det har troligen bara påverkan i praktiken om du ska ha många ultrasnabba SSD:n. Det är helt klart overkill för en vanlig speldator. B550 släpps om ungefär tre veckor (16:e juni).

Chassin finns det ju många av. Hur mycket är du villig att spendera? Snabba enkla rekommendationer kunde vara Silverstone Sugo SG13WB (Amazon-länk), eller varför inte någon av Sligers chassin om du vill ha något lite mera premium? De finns på https://www.density.sk/product-category/case-configurator/ och kan i de flesta fall konfigureras med vita paneler. SM550 eller SM560 kunde vara intressanta om du vill ha luftkylning, eller SM580 om du vill ha en AIO-vattenkylare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ett annat chassi jag kom att tänka på är Silvestone Raven RVZ03 som finns i vitt:

https://www.amazon.de/SilverStone-SST-RVZ03W-ARGB-Mini-ITX-Ga...

Här har du en review: https://www.youtube.com/watch?v=ebFfH7LoiwE

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag byggde precis liknande, valde TU150 ihop med 3800X, 2070 super och Aorus X570, funderade på att vänta in B550 men jag ville inte vänta på ett moderkort som kanske finns att köpa om en månad och sen det kom nyheter om dem häromdagen ser det inte ut som de kommer vara så mycket billigare.

Det var inga problem att få plats med fullstort grafikkort i TU150? Vad har du för CPU-kylare? Noctua DH 15 ska väl i teorin få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

Tack! Kan absolut tänka mig byta nätaggregat och CPU-kylare. Den som följer med 3700X är inte tillräckligt gissar jag? Ska titta närmare på de chassin du tipsade om!

Den funkar okej men kan bli lite högljudd och är inte optimal för överklockningen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

B550 är mycket intressant, vad brukar man förlora på att välja dessa billigare moderkort generellt?

Det du förlorar är i princip PCIe 4.0 till chipset och därmed till sekundära PCIe och M.2 platser. Du får fortfarande PCIe 4 till första/enda PCIe kortplatsen för grafikkort och till en M.2.

Utöver det skulle jag säga att de nya B550 moderkort jag sett i övrigt känns mer påkostade än X570. Jämför man till exempel ASUS Strix mITX så har B550 nu fått 2.5 GBit Ethernet och intern header för USB-C på frontpanelen vilket inte fanns på X570.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Det var inga problem att få plats med fullstort grafikkort i TU150? Vad har du för CPU-kylare? Noctua DH 15 ska väl i teorin få plats.

Nej, inga direkta problem, men vill man ha fläktar i botten behöver man tänka på bredden på kylaren och som alltid med ITX, kolla måtten på just det kortet du vill använda.

Har detta kortet:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Kör med wraith prism nu men det lät mer än jag trodde så lutar mot att byta så småningom.

Kolla inet, de är duktiga på att skriva ut vilka mått allt har och klarar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweDragon:

Vad har du för CPU-kylare? Noctua DH 15 ska väl i teorin få plats.

Pro tip: Noctua har ett logiskt namnschema för sina produkter. Alla deras kylare har prefixet NH för Noctua Heatsink, fläktar heter NF för Noctua Fan osv. Med det i bakhuvudet är det lätt att komma ihåg att kylaren heter NH‑D15.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Fractal Design - Define Nano S, Black med min mITX-setup hemma. Kostar inte skjortan som många andra och är en fröjd att bygga i

https://builds.gg/builds/reincarnation-10505

Sväljer ett ATX PSU (Max 160mm) samt 315mm GPU. Jag kan inte nog rekommendera att man kör SFX istället för ATX PSU om man ska bygga liten dator. Bäst för kylningen. Kan bli tufft med kylning av GPU om man kör fullstort ATX.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Pro tip: Noctua har ett logiskt namnschema för sina produkter. Alla deras kylare har prefixet NH för Noctua Heatsink, fläktar heter NF för Noctua Fan osv. Med det i bakhuvudet är det lätt att komma ihåg att kylaren heter NH‑D15.

Tack! Den hjälpen kan uppenbarligen mitt minne behöva

Permalänk

Baserat på de (mycket bra) råd jag tacksamt fått här har jag ändat lite och landat i ett Lian Li TU150 där jag i ett första skede provar behålla NH-D15 samt investerar i ett Corsair SF600 (om ingen här tror jag behöver ett dyrare alt. klarar mig på ett billigare?).

Jag har också tänkt köra på ett Gigabyte B450I Aorus Pro Wifi, givet att det inte släpps något B550i till ett förhållandevis attraktivt pris.

Tar tacksamt emot kommentarer om det finns rum för förbättring/optimering!

Permalänk
Skrivet av Sando:

Ett annat chassi jag kom att tänka på är Silvestone Raven RVZ03 som finns i vitt:

https://www.amazon.de/SilverStone-SST-RVZ03W-ARGB-Mini-ITX-Ga...

Här har du en review: https://www.youtube.com/watch?v=ebFfH7LoiwE

Tack för alla tips på chassin! Gick igenom de och detta från SilverStone som du länkade till tycker jag är riktigt coolt, kanske lite på gränsen när det kommer till pris samt "gaming-utseende" men skulle också kunna sluta med att jag slår till på ett sådant!

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Jag kör ett Fractal Design - Define Nano S, Black med min mITX-setup hemma. Kostar inte skjortan som många andra och är en fröjd att bygga i

https://builds.gg/builds/reincarnation-10505

Sväljer ett ATX PSU (Max 160mm) samt 315mm GPU. Jag kan inte nog rekommendera att man kör SFX istället för ATX PSU om man ska bygga liten dator. Bäst för kylningen. Kan bli tufft med kylning av GPU om man kör fullstort ATX.

Tack för dina råd. Gillar verkligen detta chassi från vad jag kan läsa mig till, synd att jag inte verkar kunna få det i vit färg.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Den funkar okej men kan bli lite högljudd och är inte optimal för överklockningen.

Ok tack! Kör nog separat CPU-kylning då för ljudvolymens skull.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jag byggde precis liknande, valde TU150 ihop med 3800X, 2070 super och Aorus X570, funderade på att vänta in B550 men jag ville inte vänta på ett moderkort som kanske finns att köpa om en månad och sen det kom nyheter om dem häromdagen ser det inte ut som de kommer vara så mycket billigare.

Tack för din input! Vad fick dig att köra på ett 570-moderkort kontra 470 etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

Tack för din input! Vad fick dig att köra på ett 570-moderkort kontra 470 etc.?

Det var fortfarande oklart om B450/X470 skulle stödja Ryzen 4000 och det enda B450 (MSI) som jag tyckte var intressant fanns inte i lager i butik i göteborg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

Tack för dina råd. Gillar verkligen detta chassi från vad jag kan läsa mig till, synd att jag inte verkar kunna få det i vit färg.

Du får väl spraymåla det Varför "måste" det vara vitt?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk

Det blev i slutändan detta tillsammans med mitt RTX 2080 Ventus V2 (bytte moderkort till Asus pga. fler portar samt stöd för högre minneshastigheter, samt till Seasonic PSU pga. att detta var vad som fanns i lager. Jag kör på medföljande processorkylare till en början, står jag inte ut med ljudvolymen kanske jag ger mig på att testa min Noctua NH-D15 eller en AIO-lösning.

Något annat ni har att anmärka på med denna setup?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain_Sky:

Det blev i slutändan detta tillsammans med mitt RTX 2080 Ventus V2 (bytte moderkort till Asus pga. fler portar samt stöd för högre minneshastigheter, samt till Seasonic PSU pga. att detta var vad som fanns i lager. Jag kör på medföljande processorkylare till en början, står jag inte ut med ljudvolymen kanske jag ger mig på att testa min Noctua NH-D15 eller en AIO-lösning.

https://komponentkoll.se/bild/SgrUg.png

Något annat ni har att anmärka på med denna setup?

Tack på förhand.

Personligen skulle jag köpa 470 eller 570 moderkort. Inte för att det är ett måste utan för att det känns som om stödet för nyare CPU kommer vara bättre i dessa.

Seasonic är riktigt bra, så det är inget du behöver ursäkta!!

Grym setup. Du lär bli supernöjd och jag är superavis 😬

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Skrivet av Kallamamran:

Personligen skulle jag köpa 470 eller 570 moderkort. Inte för att det är ett måste utan för att det känns som om stödet för nyare CPU kommer vara bättre i dessa.

Seasonic är riktigt bra, så det är inget du behöver ursäkta!!

Grym setup. Du lär bli supernöjd och jag är superavis 😬

Tack för din input! Fick sätta en gräns på budgeten och det blev ovan spec. till slut dock med Corsair SF600 då jag fick tag på ett sådant till slut.

Har inte hunnit testa jättemycket men körde ett snabbt test i Shadow of the Tomb Raider och testet gav väldigt mycket högre minimum FPS (än min tidigare setup med 4790k) vilket betyder att det lär ge bättre flyt generellt sett i spel!

Permalänk
Medlem

@Mountain_Sky: Aah TU150! Trevligt! Får vi se ett galleri på bygget sen? (Har ett TU150 hemma som jag planerar att bygga lite i till hösten) Annars hade jag nog rekommenderat Kolink Rocket (som jag själva precis la upp ett galleri på, om än moddat)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow