"Nu är en dålig tid att köpa dator"

Permalänk
Medlem

"Nu är en dålig tid att köpa dator"

Det sägs ofta att det är "fel tid" att köpa en ny dator. Jag har hört mycket framförallt nu, för att köpa dator i sommar. Och då tänkte jag bara, vad tycker ni är "fel" tid att köpa ny dator och nya komponenter, och istället vänta?

Min egen åsikt är egentligen att det aldrig är det, så länge komponenterna finns i lager och inte säljs för extremt överpris, som vid miningboomen eller när fabriken för RAM-minnen "brann ned". Det är sällan som det blir sånt extrem skillnad i pris/prestanda, så om pengar är begränsade kommer man inte få särskilt mycket mer än om man hade väntat ett halvår till.

Till exempel såg vi det i lanseringen av Turing, där pris/prestanda var så gott som likadant som tidigare med Pascal, för annat än 2080ti mot 1080ti. Eller med Intel och AMD som lanserar processorer med rätt liknande prestanda, max 20% bättre per generation. Igen, här menar jag alltså medelsegmentet, verkar som att toppdelarna blir betydligt bättre än de tidigare, men också kostar betydligt mer än de tidigare.

Har en polare som vill bygga en dator till sommaren, för att ha något att göra under karantänen. Och det känns väl rimligt, jag tror väl inte riktigt att det kommer göra sån stor skillnad för honom om han får lite mer prestanda för att sitta och rulla tummarna hela sommaren. Så vad tycker ni? Är det här en väldigt dålig tid att bygga en dator?

Mods får gärna ändra kategori, kände inte riktigt att någon passade särskilt bra för tråden.

Permalänk
Medlem

Vid nylanseringar är det ofta bra köpläge. Då reas det som var bäst bara igår ut.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

I vanliga fall håller jag med dig. När en generation börjar bli gammal så sjunker priserna oftast, och det gör att pris/prestanda inte ändrar så mycket. T.ex. så var Ryzen 2700X ca 15% billigare än 3600 vid lansering, och var ett bättre köp för produktivitet.

Som tumregel skulle jag säga att man inte ska vänta på släpp som är över en månad i framtiden, om man inte har en användbar dator för tillfället. Har man en okej maskin kan man kanske vänta.

Men i dagsläget skulle jag ändå avråda om man kan. Lagren på vissa komponenter är nästan helt slut, och priserna har stigit runt 10% jämfört med förra sommaren, för samma prestanda. Speciellt ram, ssd:n, nätagg och chassin är dyrare. När flyg till och från Kina börjar komma igång igen lär det bli bättre, men det kommer antagligen att va dyrt ett par månader. Sen till hösten kommer det kanske att slumpas bort grejer innan nästa generation lanseras.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Det sägs ofta att det är "fel tid" att köpa en ny dator. Jag har hört mycket framförallt nu, för att köpa dator i sommar. Och då tänkte jag bara, vad tycker ni är "fel" tid att köpa ny dator och nya komponenter, och istället vänta?

Min egen åsikt är egentligen att det aldrig är det, så länge komponenterna finns i lager och inte säljs för extremt överpris, som vid miningboomen eller när fabriken för RAM-minnen "brann ned". Det är sällan som det blir sånt extrem skillnad i pris/prestanda, så om pengar är begränsade kommer man inte få särskilt mycket mer än om man hade väntat ett halvår till.

Till exempel såg vi det i lanseringen av Turing, där pris/prestanda var så gott som likadant som tidigare med Pascal, för annat än 2080ti mot 1080ti. Eller med Intel och AMD som lanserar processorer med rätt liknande prestanda, max 20% bättre per generation. Igen, här menar jag alltså medelsegmentet, verkar som att toppdelarna blir betydligt bättre än de tidigare, men också kostar betydligt mer än de tidigare.

Har en polare som vill bygga en dator till sommaren, för att ha något att göra under karantänen. Och det känns väl rimligt, jag tror väl inte riktigt att det kommer göra sån stor skillnad för honom om han får lite mer prestanda för att sitta och rulla tummarna hela sommaren. Så vad tycker ni? Är det här en väldigt dålig tid att bygga en dator?

Mods får gärna ändra kategori, kände inte riktigt att någon passade särskilt bra för tråden.

Jag tycker att nu är ett dåligt läge att köpa en high end dator (läs 2080 ti) eftersom det är en förlegad modell som säljs till nypris och inom ett halvår så har de nya korten släppts och det förväntas vara enorm skillnad och priset troligtvis likvärdigt. Då hade jag köpt ett mid range kort nu och haft så länge och sen bytt uy det när de nya korten kommer.

Pratar vi medelsegmentet så tror jag inte man sparar såå mycket på att köpa efter somarn, vi kan redan nu se bättre priser på RX 5700 XT och RTX korten i medelsegmentet än vid lansering. Så i den prisklassen känns det rimligare att köpa nu. Om man dock har en dator man är rätt nöjd med men känner att det snart börjar bli dags för en ny burk, då hade jag väntat till nya korten kommer. Allt beror ju på vad man sitter i för sits, det är klart att det inte är värt att spara ett par tusen mot den prestanda man får och sen sitta utan en dator man vill ha i sex månader.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Det är alltid fel tillfälle att köpa ny dator.

Permalänk
Medlem

När jag byggde nu övervägde jag att bara köra ett begagnat grafikkort tills de nya kommer, men tänkte skitsamma till slut och tog ett 2070 super. Vad jag läst låter det som att den största prestandavinsten är raytracingen och det känns inte superviktigt för min del.

Processor så intels nya är ju bara försumbar skillnad och skulle AMD överraska med 4000 kan man ju uppgradera.

Visst finns det bättre tillfällen att köpa nytt, men det är inte katastrof heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är alltid fel tillfälle att köpa ny dator.

Precis som ovantstående skriver, det är alltid fel tillfälle, för det komer alltid komma ut bättre och nyare saker. Ibland får man helt enkelt bara "just do it".

Permalänk
Medlem

Det är alltid rätt tillfälle att köpa ny data!
Förutsatt att man har råd, varför vänta på att ha roligt?

Vad är det man tänker optimera genom att träffa "rätt" pris?
Sitta med sunkig dator i flera månader för att få en 5% snabbare/billigare sen? Galet.

Hellre en fps i handen än 10 i skogen tycker jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Vad är det man tänker optimera genom att träffa "rätt" pris?
Sitta med sunkig dator i flera månader för att få en 5% snabbare/billigare sen? Galet.

Jag håller visserligen med till viss del, men inte behöver det handla om några 5 procent! När GTX 1080 släpptes var det (i Sweclockers prestandaindex) 58/65/70% (1080p/1440p/4K) snabbare än den direkta föregångaren, dvs GTX 980.

3000-serien ryktas väl också ge omkring 50% högre prestanda? Och AMD har nya okända kort på G som de försöker hypa upp till att ha en haloprodukt, dvs kanske konkurrera åtminstone med nuvarande toppmodeller som 2080 Ti.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Behöver man en ny maskin så är det bara att handla Problemet för mig är just detta "behöver" - de flesta halv-moderna burkarna har ju mer än nog med prestanda för det man använder dem till. De komponenter som verkligen märks när man byter är grafikkort o från HDD till SSD(dvs om man har en burk från säg 2016 o framåt). Sen kan man alltid köra benchmarks o se att man är 30% efter den nyaste generationen - och är det så att man kör programvaror så som 3D modellering eller videoredigering där man exporterar ut mycket material så ja, då kan det helt klart vara värt att "steppa up". Själv så redigerar jag nästan ingen video längre(barnen är stora) o de korta videosnuttar jag kör själv, spelar ingen roll om de tar 18 min att rendera vs 12 minuter för det sker så sällan.

Nästa del att tänka på är: Funkar den dator man har idag bra? Har man ett måndags ex som man inte får bukt med, ja - då känns en uppdatering roligare o mer nyttig. Men sitter man på en rock solid setup som bara går o går, så riskerar man ju om man köper en helt nyutkommen plattform att få mer problem med omogna drivrutiner samt om man har otur, omogen teknik på moderkortet.

Som 47åring så jag har alltid pengarna att uppdatera när jag vill - men tankeprocessen som leder fram till köp är längre nuförtiden Desto längre man väntar med att öppna libran, desto mer bang for the buck får man!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Det är aldrig fel att köpa nytt om man behöver nytt, sen är det alltid lätt att vara efterklok.
Jag tycker en bra tumregel är att man skall köpa nytt när man kan hitta dubbelt så bra prestanda för mindre än dubbla priset.
Det kan dock vara värt att hålla utkik några månader efter extrapris, framförallt om det är dyrare komponenter som grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

I dag tycker jag det är en synnerligen dålig tid att köpa nytt, tittar jag prismässigt så är det främst lagring som ökat sedan jag byggde nytt i höstas. Min burks delar skulle idag kosta 22400:-, då gick det på 19400:-. Främst är det lagring (+1500:-), men även psu, gpu och ram har ökat i kostnad, processorn är dock något billigare.
Om inte behovet är akut skulle jag i dagsläget vänta minst tills de nya grafikkorten släpps i höst, förhoppningsvis tajmar det även ganska bra med att transporter och i viss mån produktion kan komma igång igen så att priset på främst lagring minskar till en något vettigare nivå.

Permalänk
Medlem

Det finns sämre tillfällen att köpa en dator men det som är viktigare än att köpa vid rätt tillfälle är att handla på rätt sätt. Om du ger dig själv en till 2 veckor på dig att köpa en dator så kan du leta komponenter i lugnan ro. Då kan du även kolla på begagnade komponenter och få riktigt mycket för dina pengar.

Visst marknaden blir större vid generation byten men all tid man väntar så har man ju inte en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag håller visserligen med till viss del, men inte behöver det handla om några 5 procent! När GTX 1080 släpptes var det (i Sweclockers prestandaindex) 58/65/70% (1080p/1440p/4K) snabbare än den direkta föregångaren, dvs GTX 980.

3000-serien ryktas väl också ge omkring 50% högre prestanda? Och AMD har nya okända kort på G som de försöker hypa upp till att ha en haloprodukt, dvs kanske konkurrera åtminstone med nuvarande toppmodeller som 2080 Ti.

Hur ofta kan man förvänta sig att tajma 50% mer prestanda för *samma peng* genom att vänta ett *kort* tag?
Jag tänker att det sker extremt sällan, även om det kanske finns enstaka undandag.

Om vi jämför tre kort från samma tillverkare MSI.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3711430 - 1080
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2809930 - 980
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3170470 - 980ti

2016-06 när 1080 släpptes; pris 7500
980 kostade bara 4800. Priset dök även till ca 4000 i juli.
980ti kostade ca 6000, men dök även ganska snabbt till ca 4800 i juli.
De svagare korten är bra mycket mycket billigare vid ungefär samma tidpunkt.

980 har som max kostat 5600 2014-09.
1080 kortet hittas inte för de pengarna förrän 2017-03. 2,5års väntan på uppgradering

980ti kostade 7500 2015-07. Så då har man fått vänta ett år på uppgradering. Men då är det inga +50% prestands man fått heller...

Så jag landar i att visst kan man vänta och få mer för pengarna, men att för göra stora prestanda hopp får man ha väldig tur, vänta länge eller betala en större slant.

Betala en större slant alternativet finna ju nästan alltid, om man inte köper det dyraste redan. Men då är man sannolikt inte så priskänslig heller.

5% kanske är en killgissning i underkant, men 50% för samma pris inom rimlig väntan är även svårt att hitta.