"CPU Overheat" nästan hela tiden. Hur kan jag fixa?

Permalänk

"CPU Overheat" nästan hela tiden. Hur kan jag fixa?

Har en i5 9600k , vilket inte är den värsta cpun som finns. Problemet är att temperaturen nästan alltid ligger på 65-70 grader och min dator börjar lagga jättemycket. Jag har fläktarna på full speed men varje gång jag startar om min dator så måste jag vänta lite innan cpun blir lite kyligare, annars har jag inga problem. Kan någon något om detta?

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu kylare?

Permalänk
Medlem

@KeewiDood:

65 -70c är inte farligt varmt och du bör inte alls uppleva "throtteling/inbromsning".
Mera troligt att det är något annat som spökar, moderkortet som går varmare än det klarar kanske.

Ta en titt på youtube och folk kör sina 9600k i 5Ghz runt 70c utan problem.

Ta ner HWmonitor (eller liknande).
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Dra igång det och spela tills det laggar, alt tabba och titta på maxvärderna. Vilka nummer sticker ut.
Dela en print om möjligt med så blir det lättare att felsöka.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

har du blåst ur datorn från damm? Har du monterat kylaren själv och i såna fall, har du glömt kvar listerlappen på undersidan av den?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

@hakd: Jaag vet inte vilken cooler jag har men det borde vara en ganska bra iallafall. Mina spel har just nyligen börjat lagga dock, men min fläkt har alltid behövt gå på fullspeed sedan min bror byggde upp datorn.
Ska installera HWMonitor nu och ta en printscreen. Ge mig några minuter bara.

Permalänk

@hakd: Kollar bara youtube just nu och min cpu är 100 grader celsius..

Permalänk

@hakd: https://imgur.com/a/lbWDzLP
bild i ett game
Det verkar som att 100*c på cpun är max eftersom att mina fläktar är på fullspeed men min cpu är 100 grader in game och även när jag inte är ingame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeewiDood:

@hakd: https://imgur.com/a/lbWDzLP
bild i ett game
Det verkar som att 100*c på cpun är max eftersom att mina fläktar är på fullspeed men min cpu är 100 grader in game och även när jag inte är ingame.

Känns ju som att du kör med grov undervolt? på CPUn.
Du ligger runt 1.***v
min i7-7700k ligger på 1.4**v typ och det är väl relativt mycket om jag inte misstar mig.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeewiDood:

@hakd: https://imgur.com/a/lbWDzLP
bild i ett game
Det verkar som att 100*c på cpun är max eftersom att mina fläktar är på fullspeed men min cpu är 100 grader in game och även när jag inte är ingame.

Snurrar ens fläkten? Är det en vattenkylning eller fläkt?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Får en känsla av att cpu-kylaren inte sitter som den skall, men om processorn verkligen kommer upp i 100C så borde den stänga av sig själv för att inte ta skada. Är det en standard Intel kylare eller någon eftermarknads?

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeewiDood:

@hakd: https://imgur.com/a/lbWDzLP
bild i ett game
Det verkar som att 100*c på cpun är max eftersom att mina fläktar är på fullspeed men min cpu är 100 grader in game och även när jag inte är ingame.

Ta en bild in i datorn och posta.
Har du en luftkylare så har den lossnat om fläktarna snurrar eller om du har en aiokylare och fläktarna snurrar så har pumpen pajat vilket jag gissar på.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ImTheMeaN:

Känns ju som att du kör med grov undervolt? på CPUn.
Du ligger runt 1.***v
min i7-7700k ligger på 1.4**v typ och det är väl relativt mycket om jag inte misstar mig.

Cpu:n trottlar pga tempen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Ta en bild in i datorn och posta.
Har du en luftkylare så har den lossnat om fläktarna snurrar eller om du har en aiokylare och fläktarna snurrar så har pumpen pajat vilket jag gissar på.

Bild inne i datorn https://postimg.cc/bZB5cdrD/4a8fabb2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeewiDood:

Inget monster direkt till kylare men framförallt är den full av damm. Skaffa tryckluft på sprayburk och blås bort allt damm! Misstänker att du behöver städa ur datorn helt och hållet.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Vad är det ens för kylare? Ser ut lite som ngn Intel retail kylare men fläkten är ju fel? Den ser tveksam ut på bild, och är tjock med damm som redan konstaterats.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Vad är det ens för kylare? Ser ut lite som ngn Intel retail kylare men fläkten är ju fel? Den ser tveksam ut på bild, och är tjock med damm som redan konstaterats.

hur menar du att fläkten sitter fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeewiDood:

hur menar du att fläkten sitter fel?

Vart har jag skrivit att den sitter fel? Den ser väl ut att sitta åt rätt håll och den snurrar ju närmare 5000 varv. Intel brukar ha feta klisterlappar på fläkten, det sitter ju inga där.

Dock med det sagt kan ju kylflänsen vara illa monterad, dock tror jag på kombinationen usel kylare, mängder av damm och kanske ett moderrkort som kör lite OC inställningar.

Permalänk
Medlem

Det där är en Intel standard-kylare men med en annan fläkt på. Det borde funka tillräckligt bra om allt är som det ska.

Kolla att fläkten verkligen rör på sig när datorn är igång.
Gör den det, så prova att blåsa rent på damm.
Får du fortfarande höga temperaturer och throttling så är det nog dålig kontakt mellan kylaren och processorn. Då behöver du plocka av kylaren. Rengöra från kylpasta. Lägga på ny kylpasta. Sedan montera tillbaka kylaren och fläkten.
Efter detta bör temperaturen vara bättre, iaf under 90grader, och den borde inte throttla längre.
Däremot kan det fortfarande låta mycket. Isåfall beror det på att fläkten går på högre varvtal än den behöver, men det är ett mycket enklare problem att lösa.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Vart har jag skrivit att den sitter fel? Den ser väl ut att sitta åt rätt håll och den snurrar ju närmare 5000 varv. Intel brukar ha feta klisterlappar på fläkten, det sitter ju inga där.

Dock med det sagt kan ju kylflänsen vara illa monterad, dock tror jag på kombinationen usel kylare, mängder av damm och kanske ett moderrkort som kör lite OC inställningar.

Vad tycker du att jag ska göra åt problemet? Köpa ny kylare ?

Permalänk
Medlem

@KeewiDood:
Kolla så att din nuvarande fläkt/kylare verkligen snurrar. Om den gör det - så plocka av den och gör rent den. Blir det inte bättre så bör du införskaffa ny, det bör du göra oavsett men..

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Du kan ju givetvis montera om den så att den verkligen sitter rätt, 70 i idle låter ju högt även med dammet.

Permalänk
Medlem

Skulle oavsett starkt rekommendera att spendera några hundringar i en tredjepartskylare, typ denna:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Permalänk
Medlem

@KeewiDood: Kan visserligen vara en synvilla på bilden, men övre vänstra skruven ser inte ut att vara spänd vilket gör att kylaren får dålig kontakt.

Typen av kylare är väl inte heller den bästa för den cpu'n (lågprofils), du kan få en betydligt bättre för ett par hundringar.
Ex. https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeewiDood:

Vad tycker du att jag ska göra åt problemet? Köpa ny kylare ?

Ja, om du kan så köp en annan kylare.

För det första så har du "följamedkylaren", vilken helst inte skall kosta ett dugg att producera, varför den kyler därefter.

Det skall dock tilläggas att den skall duga så länge du kör din processor i original frekvens och spänning.

Det kan vara så att ditt moderkort vill överklocka då din processor har upplåst multipel samtidigt som din kylare inte är anpassad för det.

Din kylare är också full av damm, och kanske även sitter löst, så just nu så ger du din dator sämsta möjliga förutsättning för att kyla din processor.

Om du vill köpa ny kylare så gör du dig nog en tjänst

Jag vet inte vad du har för budget, så jag länkar tre alternativ.

1: Billig och mycket kylare för pengarna.

2: Bättre kylare men kostar lite mer.

3: Knivskarp kylare men kostar därefter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag kör EVO212 på min i5 9600K, temperaturen när man belastar den brukar ligga runt 54-56grader i spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KJAK:

Det där är en Intel standard-kylare men med en annan fläkt på. Det borde funka tillräckligt bra om allt är som det ska.

Kolla att fläkten verkligen rör på sig när datorn är igång.
Gör den det, så prova att blåsa rent på damm.
Får du fortfarande höga temperaturer och throttling så är det nog dålig kontakt mellan kylaren och processorn. Då behöver du plocka av kylaren. Rengöra från kylpasta. Lägga på ny kylpasta. Sedan montera tillbaka kylaren och fläkten.
Efter detta bör temperaturen vara bättre, iaf under 90grader, och den borde inte throttla längre.
Däremot kan det fortfarande låta mycket. Isåfall beror det på att fläkten går på högre varvtal än den behöver, men det är ett mycket enklare problem att lösa.

Jag skulle köra på KJAKs förslag. Bort mot kylaren, rensa bort gammal kylpasta, på med ny. Billigaste lösningen och mest sannolika problemet, därefter kan du kolla ny kylare om du vill...

Permalänk
Medlem

Din kylare är verkligen av absolut sämsta möjliga kvalité, några ynka hundralappar skulle lösa problemet med både ljud och prestanda. Nån av dessa skulle fungera kanon:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13758240

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Om det inte är originalfläkten, kolla så att den är vänd rätt... D.v.s blåser luft på kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en ny kylare, finns bra för >350kr som klår den du har med hästlängder.
Samt Köp kylpasta och lite tryckluft på burk.

Blås ur samtliga fläktar inklusive nätaggregatet när datorn är avstängd.
Vänd eller skaka inte burken när du sprutar bara, då kommer driv-vätskan ut istället för luft.

Datorn kommer bli som ny och du lär sänka tempen enormt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag hade köpt en ny kylare, finns bra för >350kr som klår den du har med hästlängder.
Samt Köp kylpasta och lite tryckluft på burk.

Blås ur samtliga fläktar inklusive nätaggregatet när datorn är avstängd.
Vänd eller skaka inte burken när du sprutar bara, då kommer driv-vätskan ut istället för luft.

Datorn kommer bli som ny och du lär sänka tempen enormt.

Alla kylare kpmmer ju med kylpasta på, känns onödigt tycker jag att köpa kylpasta om man inte vet att man gillar att pilla och byta grejerna, då hade jag föredragit att lägga de extra pengarna på en bättre kylare istället.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.