Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Köpte rätt nyligen en Sabaj DA3 som jag är väldigt nöjd med Före det var det internt som gällde.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Focusrite Scarlett 18i20 1st Gen och är hur nöjd somhelst

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Använder ett gammalt ASUS Xonar Essence STX. Den har ordentlig boost som jag gillar men vet inte hur den förhåller sig med interna ljudkort numera.
Är väl säkert över 10 år gammal teknik jämfört med det som sitter i moderna datorer så kanske dags att jämföra.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

Externt ljudkort (Roland Quad Capture) pga musikintresset.
Kopplar gitarrer, studiomonitorer (via TRS-kabel), hörlurar och ibland mic till det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt nyligen köpt en Dragon Fly Red men jag har alltid varit ett fan av interna ljudkort. Jag har aldrig haft några problem med störningar från andra komponenter oavsett märke på ljudkortet. Jag har inte hunnit testa DAC:en i datorn än men det blir betydligt bättre ljud från mobilen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

objective2-odac hörlursförstärkare på jobbet.
Asus Essence STX hemma.

Med Sennheiser HD650 både på jobb och hemma.

Jag kör exakt samma uppsättning.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Henry-Audio-USB-DAC

Ja, jag ansluter datorn till HiFi-anläggningen via "Henry-Audio-USB-DAC" för film o musik.
För övrigt går ljudet till PC-monitor eller TV-skärm via HDMI.
Moderkortets ljudutgångar är ej anslutna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Använder ett Asus Essence STX II 7.1 som är inkopplat till min receivers analoga preout ingångar.
Burr-Brown DAC'arna och MUSE-OP amparna borde ljudmässigt vara helt överlägsna allt som kan sättas i en krets på ett moderkort.
Eller?
Jag tycker i alla fall att det låter mycket bättre än om jag kopplar in moderkortets analoga 7.1 utgångar på samma sätt, eller om jag kör moderkortets SPDIF och använder receiverns inbyggda DAC'ar.

Permalänk
Medlem

Medföljande USB-DAC till lurarna. Men funderar på att skaffa mycket bättre lurar i framtiden och är då sugen på att inköpa dedikerat internt kort.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, absolut inte. Inbyggt funkar hur bra som helst! Man får nog vara extraordinärt nördig audiofil för att kunna motivera det.

Om man inte har lurar som är tunga att driva, då märker nog vem som helst skillnad om det finns förstärkare eller inte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@DasIch:
Okej, låter ju bra. Hittar dock inget på Topping på prisjakt, verkar vara en ebay/amazon-grej? Köper helst första uppsättningen från Sverige pga reklamationsrätt, garanti, ease of access och en brinnande vilja att betala moms och elektronikskatt.

Jag skaffade en Topping D10 ifrån tyska Amazon för snart ett år sen, kostade ca. 800:-. Är mycket nöjd med den, tror knappt man får tag på en mer prisvärd 32bitars USB-DAC.

För mig hjälper det mycket att man kan ställa in tyska Amazon att visas på Engelska med. Kommer inte ihåg ett skit av de tre år jag hade tyska i skolan

Observera dock att just D10 är en ren USB -> DAC -> Försteg med RCA ut. Man får alltså sen koppla den till antingen en effektförstärkare eller aktiva högtalare.

Topping har även modeller med inbyggd hörlursförstärkare osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jodå.

Kör nån Focusrite till HS-7'or via en liten Mackie Mix8.

Permalänk
Medlem

Jag har ett dedikerat ljukort i burken, men när ja flytta o skylle koppla in allt så kunde jag inte få det att funka, så nu kör jag via moderkortets ljudkort.. :-/

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har ett riktigt gammalt M-audio Audiophile 2496.

edit: haha, köpte det av en på swec februari 2006. som sagt - gammalt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Focusrite Scarlett 2i2 använder jag.
Måste ju kunna göra musik. Fungerar fint för allt annat också.

Permalänk
Medlem

Jag har ett dedikerat ljukort i burken, men när ja flytta o skylle koppla in allt så kunde jag inte få det att funka, så nu kör jag via moderkortets ljudkort.. :-/

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Gammalt Soundblaster X-fi extreme gamer PCI kort, inte så kräsen så jag har 2-1 ljud system och mest spelar.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

@Alling: Gokväll!
En DAC är just enbart en DAC dvs en DA-konverter. Utan förstärkare och tillhör således transportdelen av ljud.

exempel: https://www.head-fi.org/threads/difference-between-amp-and-da...

Hoppas att det klarnar

Permalänk
Medlem

Questyle CMA400i (dac/amp)
ZMF Vérité Closed och Audio Technica R70x

Jo, hänger i hörlurstråden en del.

Permalänk
Medlem

Ja. Men externa sådana för mickar gitarrer och trummor. Sen en billig usb dac och ett svindyrt slutsteg till lurarna. Mest kabel vinner eller?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Jag skaffade en Topping D10 ifrån tyska Amazon för snart ett år sen, kostade ca. 800:-. Är mycket nöjd med den, tror knappt man får tag på en mer prisvärd 32bitars USB-DAC.

För mig hjälper det mycket att man kan ställa in tyska Amazon att visas på Engelska med. Kommer inte ihåg ett skit av de tre år jag hade tyska i skolan

Observera dock att just D10 är en ren USB -> DAC -> Försteg med RCA ut. Man får alltså sen koppla den till antingen en effektförstärkare eller aktiva högtalare.

Topping har även modeller med inbyggd hörlursförstärkare osv.

Köpte min Sabaj DA3 från just tyska amazon och är sjukt nöjd! Köpte för 75 euro men tittade idag och såg att priset gått upp till 99 euro

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk

Kör med Sound Blaster X Katana ,jäkligt nöjd. Så externt ljudkort.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Soundblaster X-Fi Fatal1ty ftw

Visa signatur

Sapphire Toxic LC 6900x
Amd 5950x

Permalänk
Avstängd

Chord Mojo + LCD-2C

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av glemmy:

Har ett riktigt gammalt M-audio Audiophile 2496.

edit: haha, köpte det av en på swec februari 2006. som sagt - gammalt

Tack.
Satt sjukt länge när jag skrev på själva artikeln och försökte komma på vad ”det där” ljudkortet hette.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av som99:

Japp internt, använder fortfarande mitt Asus xonar essence stx (pci-e 1x) som flyttar med till nya byggen då den kan driva stora hörlurar. Sen riktig 6,3mm plugg ut

Har använt samma I massa år. Blev grymt besviken när jag till sist lyckades förstöra hörlurs utgången. Sjukt bra produkt.

Permalänk
Medlem

Kör med ett UMC404HD, funkar kanon både för inspelning, musikproduktion och vanligt lyssnade och spelande. Även hörlursutgången funkar fint med de lurar jag har (DT880 250 Ohms, DT770 80 Ohms och Etymotic ER4XR). Hade jag något med högre impedans hade jag nog köpt en separat hörlursförstärkare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Nä det går via hdmi till min atmos stereo. Har alldrig gillat hörlurar svettas bara som tusan. Visst det är dyrare med en bra stereo och högtalare men för mig är det värt det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kör med en ifi zen dac via USB som även har hörlursförstärkare. Hörlurarna är fortfarande qpad qh90, då jag inte tagit tag i att bestämma mig för vilka lurar jag ska köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIG_AL:

Vad vill du ha för priss för dina HS8?

2700 kr. De har lite skönhetsfel i form av lite ytliga repor, därav det låga priset, men funktionen är perfekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32