Har de rätt att behålla originalförpackningen vid reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Du kan kräva vad du vill. Det finns inga begränsningar. Du kan kräva att få en bil på köpet.. Bara för att du kräver något innebär det inte att du får det. De krav som är reglerade i kkl och är: 1. Omleverans, 2. avhjälpning, 3. prisavdrag, 4. hävning av köpet.
Grundregeln är att om köparen väljer någon av de två första alternativen ska den få det om det inte innebär en oskälig kostnad
ställd i proportition till olägenheten för köparen. Väljer man någon av de övriga två alternativen som tex häva köpet så har säljaren rätt att vida åtgärd 1 eller 2 istället.

Självklart är det så att köper du en bil och det är fel på bakrutetorkaren så är det en orimlig kostnad för säljaren att ge dig en ny bil.
Men det förändrar ju inte grundregeln att det är köparen som väljer påföljd så länge han gör det av de två första, och att det är upp till säljaren att visa att det medför en orimlig kostnad för säljaren. Idag tror många företag att de har rätt att bestämma. Det är fel.

Många ord om annat men då då är vi alltså överens om att man inte har rätt till omleverans bara för att varan finns på lager, vilket var vad du påstod.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Många ord om annat men då då är vi alltså överens om att man inte har rätt till omleverans bara för att varan finns på lager, vilket var vad du påstod.

Vi kan vara överens om att det saknas ett ord i mitt inlägg. Det skulle varit med ett "vanligtvis" i den. Tyvärr gick det för lång tid innan jag upptäckte det så jag kunde inte redigera inlägget.

Det ska stå att man vanligtvis inte kan anses ha en så oskälig kostnad att det väger upp olägenheten för köparen.

De flesta företag antar att det är de som har rätt att välja påföljd. Så är inte fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scham:

Tji på mig som trodde jag skulle få något vettigt utav denna tråden... Era åsikter och upplevelser har noll relevans till frågan, då det handlar om de har rätt att göra på detta viset eller ej.

Men tack för svar , oavsett hur oanvändbara de än må vara.

Trevligt att tråden lever vidare: TS senaste svar i tråden enligt ovan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Sedan lagen hit och dit, skit i det, VARFÖR vill TS ens ha en ny förpackning? jag förstår mig inte på personen då den förra slängdes direkt, varför ens börja stångas om det nu !?

Kan ju tänka mig flera skäl.

Enklare att transportera.

Säkrare att transportera, jämför om TS skulle tappa kartongen med delarna eller den färdigmonterade stolen i gatan.

För att kunna säkerhetsställa att företaget inte ger TS tex ett demoex eller en öppet köp retur.

Permalänk
Medlem

Ingen som tycker inet gör ett guldjobb år sin kund? Dom är hur snälla som helst o monterar stolen och kollar att allt är bra med stolen innan dom ger tillbaka den till kunden, skulle lätt fortsätta vara kund med sån service. Dom har ju kunnat gett ut en ny stol utan att titta på den o kunden fått montera en ny o kanske upptäcka att det är fel på den med. Men dom var serviceminded o fixande det åt kunden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Ingen som tycker inet gör ett guldjobb år sin kund? Dom är hur snälla som helst o monterar stolen och kollar att allt är bra med stolen innan dom ger tillbaka den till kunden, skulle lätt fortsätta vara kund med sån service. Dom har ju kunnat gett ut en ny stol utan att titta på den o kunden fått montera en ny o kanske upptäcka att det är fel på den med. Men dom var serviceminded o fixande det åt kunden.

Inet och serviceminded går väl inte riktigt hand i hand.
Men kul att du ser det så.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Många som undrar vad TS ska med kartongen till... Jag tycker det verkar mer intressant vad Inet ska ha den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Många som undrar vad TS ska med kartongen till... Jag tycker det verkar mer intressant vad Inet ska ha den till.

antagligen försöka sälja den gamla som fyndvara eller returnera till tillverkaren, de ska ju inte behöva ligga ut med 1 produkt och 2 kartonger.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan ju tänka mig flera skäl.

Enklare att transportera.

Säkrare att transportera, jämför om TS skulle tappa kartongen med delarna eller den färdigmonterade stolen i gatan.

För att kunna säkerhetsställa att företaget inte ger TS tex ett demoex eller en öppet köp retur.

Han var fine med att ta risken då han tog stolen tillbaks till inet för att reklamera den, så det ska nog vara bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Bra butikspersonal men lita inte på deras serviceavdelning.

Jag var aldrig ute efter att få en ny förpackning utan jag ville veta om de hade rätt att behålla förpackningen när produkten blir utbytt mot en ny. Sen hade det givetvis förenklat transporten eftersom jag var tvungen att låna en bil med större lastutrymme för att lämna in den.

Det tråkiga var dock att när jag väl kom för att hämta min "nya" stol så hade den identiska fel som stolen jag lämnat in...!

Jag tog upp det med butikspersonalen att personen jag pratat med på serviceavdelningen hade berättat att stolen va "fucked" och att den skulle bytas ut mot en ny, men ändå stod vi nu med en "ny" stol med identiska fel som de dessutom påstår sig ha monterat och synat innan de avslutat ärendet och skickat tillbaka den.

Efter att personalen gjort ett samtal i bakrummet och lite prat så gick jag med på att ta en annan stol som de hade på lager med ett lite högre värde men som hade varit öppnad tidigare.

Jag kan givetvis inte bevisa att de försökte ge tillbaka samma stol men samtidigt så känns det så eftersom att stolen hade identiska fel och dessutom va monterad och synad av deras servicepersonal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Jag var aldrig ute efter att få en ny förpackning utan jag ville veta om de hade rätt att behålla förpackningen när produkten blir utbytt mot en ny. Sen hade det givetvis förenklat transporten eftersom jag var tvungen att låna en bil med större lastutrymme för att lämna in den.

Det tråkiga var dock att när jag väl kom för att hämta min "nya" stol så hade den identiska fel som stolen jag lämnat in...!

Jag tog upp det med butikspersonalen att personen jag pratat med på serviceavdelningen hade berättat att stolen va "fucked" och att den skulle bytas ut mot en ny, men ändå stod vi nu med en "ny" stol med identiska fel som de dessutom påstår sig ha monterat och synat innan de avslutat ärendet och skickat tillbaka den.

Efter att personalen gjort ett samtal i bakrummet och lite prat så gick jag med på att ta en annan stol som de hade på lager med ett lite högre värde men som hade varit öppnad tidigare.

Jag kan givetvis inte bevisa att de försökte ge tillbaka samma stol men samtidigt så känns det så eftersom att stolen hade identiska fel och dessutom va monterad och synad av deras servicepersonal.

Fan vad fult gjort av @Inet om det är sant! Det förklarar saken, varför dom inte ville ge dig originalförpackningen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inet

Hej!

Vi ser att det redan har vart en livlig diskussion om detta men vi hoppar gärna in och förtydligar. Omleverans betyder i regel att man istället för att reparera en vara byter ut den men är inte likställt med att man får en fabriksny i kartong, utan att produkten helt enkelt byts ut. Produktkartongen i sig saknar värde i sammanhanget då dessa är till för att frakta vara mellan leverantör till återförsäljare och mellan återförsäljare till kund och eventuellt tillbaka vid ett eventuellt återköp. Detta är även omvänt så att en återförsäljare inte kan neka reklamationsrätt om originalemballaget saknas. Undantaget DOA som inte är lagstadgat utan något som tillverkarna erbjuder som en kundförmån, där man under en viss tid efter köpet kan få varan utbytt mot en ny direkt hos återförsäljaren om den inte fungerar som den skall istället för att behöva skicka vidare den för reparation.

Så kortfattat, i de fall där produkten åtgärdas via direktutbyte får man i majoriteten av fallen en ny produkt i kartong. För Produkter som repareras eller kompletteras med reservdelar så är det inte alltid man får en originalkartong tillbaka vid omleverans, och i de fall där vi går in och gör ett undantag och byter ut produkten mot en ny i goodwill så behåller vi kartongen ifrån den nya enheten då den som skall repareras faller på oss och behöver då säljas med emballage på vår fyndhörna.

Vi diskuterar ogärna kundärenden öppet men för att förtydliga varför kunden i det här fallet inte har fått en kartong så gör vi en kortfattad sammanfattning:

Kund anmärker på att ryggstödet inte är symmetriskt samt att armstöden inte ligger i linje med varandra, vi packar upp en ny som vi monterar där armstöden sitter bra men där ryggstödet fortfarande inte är helt symmetriskt. Detta påverkar inte funktionen utan är mer utav ett mindre kosmetiskt fel som även finns på min egna Arozzi stol som jag har hemma och tillhör inte ovanligheterna på vissa modeller. Däremot så vill vi alltid göra våra kunder nöjda så gott vi kan.

Kund väljer då att uppgradera till en dyrare modell ifrån en annan tillverkare som har lite hårdare kvalitetskrav när det kommer till detaljer, vi ordnar uppgraderingen utan mellanskillnad i goodwill även om den var ny i kartong och endast har vart öppnad butik för att visa färgen på klädseln för en annan kund. Alltså inte monterad eller använd och denna lämnas ut komplett med kartong. Så stolen som enligt TS lämnades ut utan kartong lämnade aldrig butiken då kund fortfarande inte vad nöjd med ryggstödet, vi gjorde med andra ord ett återköp på stolen till fullpris även om vi fick in produkten utan kartong för att kunden skulle lämna butiken nöjd.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Inet håller högsta klass som vanligt. Självklart hade man zero doubts rakt igenom, well played.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pucko:

Nej det är oskäligt mot olägenheten för kunden. Hur mycket besvär är det för kunden att vara utan varan. Sånt är oftast svårt att sätta ett pris på. Företag bukar slentrianmässig hävda det iaf, men när det väl prövas i Arn får de slag på fingrarna.
Säljaren måste vanligvis uppvisa att han har extraordinära kostnader för att inte göra en omleverans när kunden begär det.

Däremot är det ju som med det mesta, det står en sak i lagen men vanligtvis brukar kund och företag kunna lösa det på ett smidigt sätt som fungerar för båda. Man behöver ju inte vara en rättshaverist och hävda sin rätt bara för att....

Säljaren har oftast RMA-regler från leverantör att förhålla sig till, där en del märken omlevereras utan snack medan andra så gott som alltid ska gå på reparation. För säljaren innebär det då att den ena påföljden har kostnad 0kr medan den andra innebär att de själva måste köpa in en ny vara. Handlar det då om en vara för tusentals kronor är det lätt att hävda oskälig kostnad om kunden inte kan visa på att hans olägenhet blir större. De fallen kan man dessutom ofta lösa genom att erbjuda kunden en låneprodukt under reparationstiden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Vi diskuterar ogärna kundärenden öppet men för att förtydliga varför kunden i det här fallet inte har fått en kartong så gör vi en kortfattad sammanfattning:

Kund anmärker på att ryggstödet inte är symmetriskt samt att armstöden inte ligger i linje med varandra, vi packar upp en ny som vi monterar där armstöden sitter bra men där ryggstödet fortfarande inte är helt symmetriskt. Detta påverkar inte funktionen utan är mer utav ett mindre kosmetiskt fel som även finns på min egna Arozzi stol som jag har hemma och tillhör inte ovanligheterna på vissa modeller. Däremot så vill vi alltid göra våra kunder nöjda så gott vi kan.

Kund väljer då att uppgradera till en dyrare modell ifrån en annan tillverkare som har lite hårdare kvalitetskrav när det kommer till detaljer, vi ordnar uppgraderingen utan mellanskillnad i goodwill även om den var ny i kartong och endast har vart öppnad butik för att visa färgen på klädseln för en annan kund. Alltså inte monterad eller använd och denna lämnas ut komplett med kartong. Så stolen som enligt TS lämnades ut utan kartong lämnade aldrig butiken då kund fortfarande inte vad nöjd med ryggstödet, vi gjorde med andra ord ett återköp på stolen till fullpris även om vi fick in produkten utan kartong för att kunden skulle lämna butiken nöjd.

Jag förstår varför ni väljer att göra ett inlägg nu, men att försköna det hela och kalla det ett kosmetiskt fel när ryggstödet är skevt, vilket direkt påverkade min rygg samt tiden jag kunde använda stolen, känns för mig jävligt lågt... Blir dessutom skumt när jag blir informerad att stolen jag lämnat in inte går att laga och därför byts ut men stolen med samma problem i butiken har ett kosmetiskt fel?

Jag är fortfarande nöjd med ert bemötande i butiken och jag är tacksam över att ni hade en stol över som jag kunde byta med på plats, trots att den va mer än bara öppnad och uppvisad för kund (skrapmärken som indikerar på att armstöden har blivit både använda och monterade).