Inneboende - syns det vad jag gör på internet?

Permalänk
Medlem

Inneboende - syns det vad jag gör på internet?

Skall bo inneboende temporärt under sommaren.
Jag undrar om ägaren till bostaden kan se vad jag gör på internet (antar detta) och hur jag i så fall kan gömma vad jag gör?
Skulle en VPN som NordVPN räcka för att dölja min aktivitet?

Jag sysslar inte direkt med olagliga saker men känns såklart inte trevligt med vetskapen att någon kan spionera på en.

Permalänk
Medlem

Ja, en VPN skulle dölja vad du gör för den som bor i lägenheten annars. Rekommenderar själv Mullvad dock.

Permalänk
Medlem

Zoomar ut lite.

Vill du bo hos någon som du tror kommer övervaka det du gör på nätet? Visst, du kan kringgå detta med att tunnla från din dator till en VPN Server, men övervakningsbeteendet kommer sannolikt inte sluta med nätspaning.

se till att tejpa över nyckelhålet

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Jag tror inte jag kommer krocka när jag kör med bilen, men jag har ändå på mig bilbälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, en VPN skulle dölja vad du gör för den som bor i lägenheten annars. Rekommenderar själv Mullvad dock.

Jättebra! Någon tydlig fördel med Mullvad?

Permalänk
Medlem

Kör internet via eget 4G istället så slipper du krångla. Annars VPN-kommer funka bra för att maska vad du surfar på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Kör internet via eget 4G istället så slipper du krångla. Annars VPN-kommer funka bra för att maska vad du surfar på.

Det är ett alternativ men det känns dyrare än vpn om jag skall sitta och spela online etc.

Permalänk
Medlem

@Lallo: Kan ju hända att den du bor hos har "mac-lås" så att endast betrodda klienter kan ansluta och komma ut. Vet dessutom inte om jag skulle låta en inneboende nyttja mitt nät...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Det är ett alternativ men det känns dyrare än vpn om jag skall sitta och spela online etc.

VPN är inte heller alltid superkul om du behöver låg ping för onlinespel. Jag körde OVPN ett tag, och hastigheten man får ut via deras servrar variear kraftigt från tid till annan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl räknas på risker och sannolikhet, en vpn tjänst maskerar det du gör men hur stor är sannolikheten att du blir avlyssnad om du inte använder det, vad är det för person du hyr av ? de flesta vet inte hur man skulle göra för att avlyssna trafiken även om de har möjlighet, skulle du själv klara av det ?
Mycket av trafiken (idag nästan allt) är krypterad så det är ganska avancerat att få reda på mer än vart du surfar och ska du dessutom främst spela så är det väl verkligen skit samma ?
Jag hade varit mer orolig för att låna ut min uppkoppling som hyresvärd eftersom det då är mitt namn som kopplas till anslutningens identitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

All trafik som går genom lägenhetens router syns såklart för den som kan logga in på routern. Nu ska vi inte utgå ifrån att lägenhetsinnehavaren är intresserad av att spionera på dig men jag tycker av ren princip att det alltid är olämpligt att surfa privat på någon annans nätverk utan VPN.

Det spelar ingen roll om det är på jobbet, ett hotell eller hemma hos någon annan och det handlar inte heller om att gömma olagligheter eller pinsamheter. De sidor jag besöker är något jag betraktar som privat data som i princip bara angår mig och min leverantör.

Permalänk

Sätt upp en VPN uppkoppling till någon du litar på om syftet endast är att scrambla trafiken för husägaren. Till dina föräldrar exempelvis. De flesta konsumentroutrar klarar idag att skyffla åtminstone 10mbit vilket räcker gott till slösurf. Behöver du inte betala kronor till tredjepart.

Permalänk
Medlem

@Lallo: Vet du vilken router de kör? Konsumentprylar brukar inte logga särskilt mycket eller ens kunna logga särskilt mycket.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Lallo: Vet du vilken router de kör? Konsumentprylar brukar inte logga särskilt mycket eller ens kunna logga särskilt mycket.

Ska man vara riktigt nojig så behöver trafiken inte avlyssnas ifrån den synliga routern på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Ska man vara riktigt nojig så behöver trafiken inte avlyssnas ifrån den synliga routern på väggen.

Men då får man bo under en sten i skogen.

För att någon ska sitta och titta på vilka sidor du besöker måste det vara praktiskt att så göra. Det är inte som att någon kommer sätta upp Wireshark för att avlyssna sin inneboende.

Kör uthyraren gammalt skräp är det däremot risk för att routern kapas av någon worm och därför manipulerar och loggar trafik.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Men då får man bo under en sten i skogen.

För att någon ska sitta och titta på vilka sidor du besöker måste det vara praktiskt att så göra. Det är inte som att någon kommer sätta upp Wireshark för att avlyssna sin inneboende.

Kör uthyraren gammalt skräp är det däremot risk för att routern kapas av någon worm och därför manipulerar och loggar trafik.

Håller med dig till 100%.

Allt beror på nivån av noja.
Dåliga konsumentrouter eller brandväggar med opatchade säkerhetshål kan man stöta på överallt.

Alternativ 1 = Uppdatera OS och byt DNS till Cloudflare eller liknande och kör TLS över port 853
Alternativ 2 = VPN och DNS över TLS via VPN.
Alternativ 3 = Be husägaren om att sätta en switch före routern och använd egen router. (Om det finns möjlighet till två publika IP-adresser)