Spacex skickar upp ytterligare 60 satelliter till Starlink-nätverket

Permalänk
Melding Plague

Spacex skickar upp ytterligare 60 satelliter till Starlink-nätverket

Spacex fortsätter att arbeta på rymdbaserad internetanslutning och har nu 480 satelliter för ändamålet i omlopp runt jorden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan inte anklaga Musk för att sakna visioner i alla fall

Permalänk
Medlem

42 000 låter mycket, men visst, stort utrymme där uppe.
Väntar på Kessler syndrome..

en.wikipedia.org/wiki/Planetes
Ser ut att bli en verklig framtid.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Nyhetsvärdet av att satellit #421 till #480 har skickats upp är väl ca noll eller har swec utvecklats till en twitterfeed?

Permalänk
Medlem

På vilken höjd ligger dessa? Det lär ju bli rätt hög ping om de ligger för långt ut. Edit: Jag kollade, det är ca 50 mil upp, så det blir inte så mycket ändå.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Nyhetsvärdet av att satellit #421 till #480 har skickats upp är väl ca noll eller har swec utvecklats till en twitterfeed?

Nyhetstorka, då trillar sånt här fram för att hålla sidan och reklamintäkterna levande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

På vilken höjd ligger dessa? Det lär ju bli rätt hög ping om de ligger för långt ut.

Tanken är ju att det ska vara snabbare än fiber över långa avstånd

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av xyllian:

Nyhetsvärdet av att satellit #421 till #480 har skickats upp är väl ca noll eller har swec utvecklats till en twitterfeed?

Skrivet av hakd:

Nyhetstorka, då trillar sånt här fram för att hålla sidan och reklamintäkterna levande.

Det handlar om teknik och rymden, två ämnen som är av högsta intresse för många medlemmar här på SweC. Starlink är dessutom ett satellit-nätverk som ska kunna ge internetåtkomst till alla när det är i skarp drift, vilket gör det ytterligare intressant för oss som gillar teknik och rymden. Det gäller inte alla, men för oss som uppskattar det kan det vara trevligt med en statusuppdatering om hur det går med Starlink-projektet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

42 000 låter mycket, men visst, stort utrymme där uppe.
Väntar på Kessler syndrome..

en.wikipedia.org/wiki/Planetes
Ser ut att bli en verklig framtid.

Jag misstänker att om problemet blir för stort så ligger det ganska många miljarder dollar i att lösa det.
En satellit med tillräckligt bra radar och solceller borde kunna träffa rymdskrot med en kraftig laserpuls när den flyger förbi i omloppsbana. Om objektet blir träffat så borde värmen kombinerat med det låga trycket sublimera materialet och ge föremålet en liten impuls bort från den expanderande gasen. På så vis borde ett litet nätverk av autonoma lasersatelliter kunna successivt sänka majoritet av skräpets hastighet tills det faller ned i atmosfären. Finns säkert aspekter som försvårar det, men mänskligheten är ganska duktiga.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qwzxqwzx:

På vilken höjd ligger dessa? Det lär ju bli rätt hög ping om de ligger för långt ut.

Lite copypasta från svenska Wikipedias artikel om Starlink:

Citat:

SpaceX har planer på att distribuera nästan 12 000 satelliter till tre olika höjder i mitten av 2020-talet. Det första steget består i att placera cirka 1600 satelliter i omloppsbanor på 550 kilometers höjd följt av omkring 2800 stycken på 1150 kilometers höjd och 7500 stycken på 340 kilometers höjd. Den sammanlagda kostnaden projektet att designa, bygga och distribuera ett sådant nätverk har uppskattas till nästan 10 miljarder dollar.

Sedan får man tänka på att det blir lite extra avstånd än höjden, eftersom satelliterna inte nödvändigtvis är direkt över ditt huvud.

Om vi räknar lite pessimistiskt (killgissar) på att satelliten är 2000 km bort så är det cirka 7 milisekunder. Dubblera detta för en "round trip" så blir det närmare 14 millisekunder i extra ping. Detta är alltså högt räknat, mer typiskt så blir sannolikt den extra latensen lägre. Med andra ord, inte en dealbreaker i sig även för dataspel.

Starlink kan dock tjäna in en del av denna latens genom att Starlink inte bara är ett system som skickar vidare signalen till närmaste markstation för vidare distribution via marknätet, likt vad t.ex. Globalstar gör. Istället så är Starlink ett globalt kommunikationsnät som även kan transportera trafik långa avstånd i rymden. Här tjänar man på att ljus hastighet är snabbare i rymden än i kabel (som är cirka 2/3 av ljusets hastighet) och dessutom kan gå en genare väg.

Med andra ord, för kommunikation inom en stadsregion så kommer fiber ha lägre latens, men det är inte självklart att fiber är snabbast på långa avstånd.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av xyllian:

Nyhetsvärdet av att satellit #421 till #480 har skickats upp är väl ca noll eller har swec utvecklats till en twitterfeed?

Skrivet av hakd:

Nyhetstorka, då trillar sånt här fram för att hålla sidan och reklamintäkterna levande.

Tycker personligen att det är rätt häftigt med ett planetomfattande rymdnätverk av satelliter, så att vi skriver en uppdatering kring hur det projektet fortskrider ser jag inte som några konstigheter. Annat hade väl varit om vi rapporterat kring varje enskild uppskjutning av satelliter, men nu finns det bokstavligen en nyhet sedan tidigare, då företaget hade ett 60-tal satelliter i omloppsbana.

Permalänk
Medlem

Om folk har konspirationsteorier om hur farligt 5G är för oss människor...undra hur många liknande teorier kommer komma nu då med 42 000 sateliter som flyger ovanför oss...?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fatmajk:

Om folk har konspirationsteorier om hur farligt 5G är för oss människor...undra hur många liknande teorier kommer komma nu då med 42 000 sateliter som flyger ovanför oss...?

Jag tror att det relativt sett finns mer befogade hälsorisker med satelliter än med 5G. Vad händer om det blir fel på satelliten och en ramlar i huvudet på dig, liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

På vilken höjd ligger dessa? Det lär ju bli rätt hög ping om de ligger för långt ut. Edit: Jag kollade, det är ca 50 mil upp, så det blir inte så mycket ändå.

Ca 3,5 ms om man ser till sträckan i bästa fall. Kanske inget för spelande, men det kanske inte är det som är huvudsyftet med det.
Kan ju jämföras med ca 250 ms (i bästa fall) om de hade legat i geostationär bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det handlar om teknik och rymden, två ämnen som är av högsta intresse för många medlemmar här på SweC. Starlink är dessutom ett satellit-nätverk som ska kunna ge internetåtkomst till alla när det är i skarp drift, vilket gör det ytterligare intressant för oss som gillar teknik och rymden. Det gäller inte alla, men för oss som uppskattar det kan det vara trevligt med en statusuppdatering om hur det går med Starlink-projektet.

Skrivet av JonasT:

Tycker personligen att det är rätt häftigt med ett planetomfattande rymdnätverk av satelliter, så att vi skriver en uppdatering kring hur det projektet fortskrider ser jag inte som några konstigheter. Annat hade väl varit om vi rapporterat kring varje enskild uppskjutning av satelliter, men nu finns det bokstavligen en nyhet sedan tidigare, då företaget hade ett 60-tal satelliter i omloppsbana.

Tycker man nyheter om planetomfattande rymdnätverk av satelliter hör hemma på swec hade tex OneWebs konkurs i Mars varit oändligt mer intressant i min mening, men jag är ju bara doktorand i rymdteknik så problemet måste ju vara mitt svaga rymdintresse.

Edit: Ber om ursäkt för min otrevliga ton här, jag är på dåligt humör och trött på nyheter om Elon Musk.

Permalänk
Medlem

Var ett program från vetenskapens värld där dom tog upp om allt skrot som finns i omloppsbana runt jorden de var inte lite som for runt och om att företag höll på med att skicka upp satelliter för internet dom skulle bli heltäckande de kräver massor att satelliter tror det var ca 48000 som skulle ligga ute och snurra runt jorden.
Frågan bli vad som händer när dom är slut eller krockar med andre saker där uppe

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

42 000 låter mycket, men visst, stort utrymme där uppe.
Väntar på Kessler syndrome..

en.wikipedia.org/wiki/Planetes
Ser ut att bli en verklig framtid.

Finns idag runt 5.774 objekt i omloppsbana, varav 2.666 är aktiva.

1.918 som ligger i en låg omloppsbana.

Dessa är inklusive de 358 första SpaceX satelliterna.

Källa

Så 42.000 är mycket och kommer att bli ett problem.

8 ggr så många objekt i omlompsbana.

27 ggr så många obekt på låg omloppsbana.

Kommer att bli svårare att skjuta upp saker, risken som sagt för att kollisioner ökar dratiskt.

Dessa kommer att sees från jorden, så tycker man om att kunna se en någorlunda oförstörd natthimmel så kommer det att bli ett problem, speciellt när det då är 42k där uppe.

Elon Musk är en idiot.

(Nu är SpaceX inte de enda som skjuter upp, finns andra idioter också. Kommer ju inte stanna med dessa. Om det kommer en kines och vill skicka upp 40k, 50k, 60k till också? En ryss? En tysk?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag misstänker att om problemet blir för stort så ligger det ganska många miljarder dollar i att lösa det.
En satellit med tillräckligt bra radar och solceller borde kunna träffa rymdskrot med en kraftig laserpuls när den flyger förbi i omloppsbana. Om objektet blir träffat så borde värmen kombinerat med det låga trycket sublimera materialet och ge föremålet en liten impuls bort från den expanderande gasen. På så vis borde ett litet nätverk av autonoma lasersatelliter kunna successivt sänka majoritet av skräpets hastighet tills det faller ned i atmosfären. Finns säkert aspekter som försvårar det, men mänskligheten är ganska duktiga.

Du tänker en modern variant av Reagan's "Stjärnornas Krig". Tyvärr, (eller lyckligtvis) är det inte så lätt att få en laser med tillräckligt hög effekt för förånga en satellit. Slå ut, ja kanske, men förånga? Nej. Effektivare är då att på något sätt söka upp och ändra banan hos berört rymdskrot. Men inte heller det är enkelt.

Skrivet av Jygge:

Var ett program från vetenskapens värld där dom tog upp om allt skrot som finns i omloppsbana runt jorden de var inte lite som for runt och om att företag höll på med att skicka upp satelliter för internet dom skulle bli heltäckande de kräver massor att satelliter tror det var ca 48000 som skulle ligga ute och snurra runt jorden. Frågan bli vad som händer när dom är slut eller krockar med andre saker där uppe

Ja, det är absolut ett problem man borde koordinera bättre om på internationell nivå. Just nu är det lite av vilda västern i rymdsamanhang, där varje land i stort sett sätter sina egna regler för uppskjutning.

Hur långlivade satelliterna blir beror mycket på hur hög omloppsbana de har. För starlink kommer de vad jag förstå gå i banor mellan 380-580 km där de lägre har en livstid på några år och de övre på några decennier (p.g.a. friktion mot atmosfären).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det handlar om teknik och rymden, två ämnen som är av högsta intresse för många medlemmar här på SweC. Starlink är dessutom ett satellit-nätverk som ska kunna ge internetåtkomst till alla när det är i skarp drift, vilket gör det ytterligare intressant för oss som gillar teknik och rymden. Det gäller inte alla, men för oss som uppskattar det kan det vara trevligt med en statusuppdatering om hur det går med Starlink-projektet.

Jag är en av dem som är intresserad och jag uppskattar uppdateringarna. Dessutom ska man aldrig anta att "alla vet". En väldigt liten minoritet av läsarna kommenterar öht och oftast de som är mest insatta. Forsätt att informera folket om saker som detta och bry dig inte om gnällspikarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

OneWebs konkurs i Mars varit oändligt mer intressant i min mening, men jag är ju bara doktorand i rymdteknik så problemet måste ju vara mitt svaga rymdintresse.

Eftersom de gick i konkurs så är de inte relevanta längre. Detta handlar om framtiden, inte dåtiden. Och att du känner att du måste låta det vara känt att du är doktorand i rymdteknik imponerar inte på någon hur desperat du än är för det. Hitta något meningsfullt istället för att gnälla på internet alternativt försöka imponera på främlingar. Börja med att bättra ditt undermåliga humör så slipper vi se ditt tjafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Nyhetsvärdet av att satellit #421 till #480 har skickats upp är väl ca noll eller har swec utvecklats till en twitterfeed?

De rapporterade ju inte på de andra 7 uppskjutningarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du tänker en modern variant av Reagan's "Stjärnornas Krig". Tyvärr, (eller lyckligtvis) är det inte så lätt att få en laser med tillräckligt hög effekt för förånga en satellit. Slå ut, ja kanske, men förånga? Nej. Effektivare är då att på något sätt söka upp och ändra banan hos berört rymdskrot. Men inte heller det är enkelt.

Jag skrev inte att man ska förånga hela satelliten, speciellt inte att man skulle kunna förånga specifika satelliter när som helst eller militärsatelliter gjorda för att motstå lasrar. Vilket var kravet för ett Star Wars. Det jag pratar om är att träffa det närmaste skrotet med en kort, intensiv puls för att förånga några gram på ytan vilket skulle ändrat satellitens hastighet. Har man en samling satelliter som jobbar i många år med att successivt knuffa på skrotet genom att förånga någon millimeter på ytan så borde det reducera mycket av problemet.

Det finns redan vapen mot satelliter. Både Amerikanarna och Ryssarna har demonstrerat att de kan skjuta deras egna satelliter med missiler, så jag förstår inte varför det är "lyckligtvis" att det inte skulle gå att göra med lasrar.

Hur som helst är specifikationerna helt annorlunda för att knuffa på det närmaste skrotet som flyger förbi än att förstöra militära satelliter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Bara det inte går som för Sandra Bullock i den där filmen när hon och Clooney blir attackerad av rymdskrot

När kommer alla 42000 satelliter vara på plats? 2050 typ?

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

I artikeln står det att det är den första med lägre albedo (mörkare färg). Jag tror dock det är fel då jag hörde om tester där de mätt och kollat skillnader redan för flera månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Var ett program från vetenskapens värld där dom tog upp om allt skrot som finns i omloppsbana runt jorden de var inte lite som for runt och om att företag höll på med att skicka upp satelliter för internet dom skulle bli heltäckande de kräver massor att satelliter tror det var ca 48000 som skulle ligga ute och snurra runt jorden.
Frågan bli vad som händer när dom är slut eller krockar med andre saker där uppe

När det gäller Starlink ligger de på så låg bana att de hela tiden behöver lite knuff då och då för att stanna i banan.
När bränslet är slut så faller de mot jorden och brinner upp i atmosfären.

De som Oneweb har skickat upp är det värre med eftersom de ligger på så hög höjd att det inte kommer att brinna upp med automatik.
Starlink hade ett antal på denna höjd men de har kört ner dem till en lägre nu.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Tycker man nyheter om planetomfattande rymdnätverk av satelliter hör hemma på swec hade tex OneWebs konkurs i Mars varit oändligt mer intressant i min mening, men jag är ju bara doktorand i rymdteknik så problemet måste ju vara mitt svaga rymdintresse.

Edit: Ber om ursäkt för min otrevliga ton här, jag är på dåligt humör och trött på nyheter om Elon Musk.

Andra kanske inte är trötta på nyheter om Elon Musk, personligen älskar jag alla nyheter om den enda riktiga superhjälten som finns på vår jord.

Mer verkstad än snack från den killen, till skillnad mot andra som t.ex. Neil deGrasse Tyson som bara är arrogant och inte kan föra en normal diskussion.

Samtidigt, kommer det en artikel om Neil så ignorerar jag den, skitlätt att inte störas av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Eftersom de gick i konkurs så är de inte relevanta längre. Detta handlar om framtiden, inte dåtiden. Och att du känner att du måste låta det vara känt att du är doktorand i rymdteknik imponerar inte på någon hur desperat du än är för det. Hitta något meningsfullt istället för att gnälla på internet alternativt försöka imponera på främlingar. Börja med att bättra ditt undermåliga humör så slipper vi se ditt tjafs.

Puss och kram, efter dina fina ord är mitt humör omedelbums bättre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Elon Musk är en idiot.

Elon Musk är drifkraft bakom, grundare av och VD för ett av världens mest innovativa rymdbolag, och ett av få bolag eller andra organisationer med kapacitet att skjuta upp människor i omloppsbana. Om han är en idiot, vem är du?

Det går för övrigt alldeles utmärkt att argumentera för och mot vad folk gör utan att kalla dem för idioter. Nu hamnar istället fokus på idiotförklaringen.

Permalänk
Medlem

Låter som det kommer kosta betydligt mer än vad det smakar. (än vad de får tillbaka i intäkter)
Därfär kommer jag vara lite konspiratorisk och säga att sateliterna egentligen har ett annat syfte, men om man säger att det är till internet är det ett bra alibi liksom..

edit : hittade följande

"On 20 November 2019, the 4-meter Blanco telescope of the CTIO records strong signal loss and the appearance of 19 white lines on a DECam shot (left image). This over-exposure was correlated with the transit of a Starlink satellite train launched one week prior[133]."

länk till bilden https://en.wikipedia.org/wiki/File:Astro.jpg

Då kan man ju tänka sig hur samma foto kommer att se ut med 42000 sateliter i omloppsbana :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns idag runt 5.774 objekt i omloppsbana, varav 2.666 är aktiva.

1.918 som ligger i en låg omloppsbana.

Dessa är inklusive de 358 första SpaceX satelliterna.

Källa

Så 42.000 är mycket och kommer att bli ett problem.

8 ggr så många objekt i omlompsbana.

27 ggr så många obekt på låg omloppsbana.

Kommer att bli svårare att skjuta upp saker, risken som sagt för att kollisioner ökar dratiskt.

Dessa kommer att sees från jorden, så tycker man om att kunna se en någorlunda oförstörd natthimmel så kommer det att bli ett problem, speciellt när det då är 42k där uppe.

Elon Musk är en idiot.

(Nu är SpaceX inte de enda som skjuter upp, finns andra idioter också. Kommer ju inte stanna med dessa. Om det kommer en kines och vill skicka upp 40k, 50k, 60k till också? En ryss? En tysk?)

Intressant.

Finns det något organ som bestämmer över detta? Eller har vem som helst med ekonomisk möjlighet rätt till att skicka upp vad man vill?