SweCampers - Tråden om Friluftsliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag kommer bo tillfälligt i Åkersberga i sex månader tills min nyproduktion är klar. Det i sig kvalificerar väl som friluftsliv, kan jag tycka.

Det verkar vara åsikten som alla stockholmare har om oss som bor i Åkersberga...

Permalänk
Medlem

Slog till på detta tält för ett tag sedan. Det gjorde lite skillnad att gå från ett tält på 3.5kg till det där.

Köpte ny sovsäck i samma veva oxå och fick bort ytterligare 800g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har jättetunga prylar eller handlar det om vintercamping? Jag vet inte vad man ska säga om att ha ett 5 kilos tält och 2,5 kg sovsäck, hela mitt 3 säsongs sovsystem väger ca 2,5 kilo med drybags och då är det ändå inte ultralätta delar. Jag tycker du borde fundera på att skaffa ett mindre tält till om det verkligen väger 5 kilo för även ett ganska billigt 2 persontält behöver inte väga mer än 2 kilo och en sovsäck på 2,5 kilo är ju ungefär vad min vintersovsäck i syntetmaterial väger.
Och ditt kök, hur mycket har du med dig där om det är packning för upp till 5 dagar?

Tältet och sovsäcken är mina senaste inköp.
Prioriteringsordningen var:
1. Hög komfort vid användning.
2. Acceptabelt pris, med tanke på hur relativt få nätter per år som det används.
Låg vikt har inte varit prioriterat eftersom det inte är långvandringar jag ägnar mig åt.

Sovsäck hade jag tänkt spendera <1500 kr på, men det blev en Helsport Alta Wide som kostade ca 2000 och passar min kroppshydda. En dunsäck med motsvarande prestanda skulle kosta ~3000 (eller mer).

Tältet är något Jack Wolfskin för tre personer som var på reapris ca 3000 kr när jag köpte det 2017. Mycket hög komfort om man är en eller två. Var toppen på scoutlägret 2018 vilket är enda användningstillfället hittills.
Vill jag ha motsvarande tält <2,5 kg kostar det ~8000 kr.

Trangiakök av den större modellen med påse och (minst) två liter bränsle. Måste räcka till att laga frukost, lunch och middag varje dag plus att koka kaffe för- och eftermiddag så en halvliter per dag är inte orimligt (om det inte även finns möjlighet att laga mat över öppen eld).

Permalänk
Medlem

Kul!

Det har kommit upp några gånger i tråden, men vill understryka: För alla nybörjare, gå en övningsmil i något naturskönt område med din fulla utrustning. Stanna och gör lunch och stanna och gör kaffe, testa allt. Om du kommer upp till Kungsleden och måste gräva ut din sovsäck i regnet för att komma åt kaffepannan kommer du bli sur på att du inte planerade.

Konverterade till (någorlunda) lättviktsgrejer för några år sedan.
Har en ganska lätt 48l-säck, tarp/vindskydd, uppblåsbart liggerunderlag och nån ganska risig men lätt dunsovsäck. Torrvikt strax under 7.5kg.

Ska villigt erkänna att jag tyckte det var rolig sport i sig att banta och att jag är svårt prylfixerad, men efter några turer så är jag glad över att jag gjorde det.

Jag är en av dem som inte njuter mest i lägret och helst tillbringar så mycket tid som möjligt i rörelse, då blev det enorm skillnad att gå ner från 25 till 12 kilo i totalvikt med mat för 5-6 dagar. Tänk all whiskey man får plats med.

Går nästan alltid enbart i ull-tshirt, knickers och regnkläder vid behov, men går då såklart aldrig i vinterklimat. En regnjacka är varm om man rör på sig!

Men mest av allt så är jag glad över att jag vågade slänga mina kängor. Har sedan scouttiden varit fast i spåret med lundhags skalkänga, tunn+tjock ullstrumpa, undvika vatten som pesten, hela det köret.
Nu kör jag trailrunnerskor i mesh som är det minst stöttande jag någonsin haft på mig, men vattnet rinner bara ur dem. Ihop med (ett lager) ullsockar så var det inte problematiskt på kalfjället ens en supertrist juni med 8C och konstant sidoregn. Gick bara rakt igenom varje vad, blöta fötter är inte längre ett problem, det är nog värst som man har ett par styva kängor som nöter.

Det är en avvägning, helt klart. Mygg är ett större problem med tarp än med tält, om man gillar att mysa så kan det nog kännas spartanskt och om bytessockarna/-kalsongerna inte torkat sen gårdagen kan det vara en liten prövning att komma igång den första halvtimman.

När första turen går med familj lär jag backa på allt jag sagt ovan och ha med orange Jofa-tält, sylt på burk, bananer och bomullslakan och gå 6km-dagar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Utan att göra tråden om ultralätt utrustning så tycker jag man skall fundera på vad saker väger, och vilken bekvämlighet man får för vikten

Om man har bestämt sig att köpa en ryggsäck så kan man som jag har en fjällräven kajka 75 liters för 4000kr som väger 3,5kg och är för stor för kortare turer.
Eller en ospray talon 45 liter som väger 2kg mindre och kostar 1/3 av priset (och så länge man inte packar tungt är osprayen för MIG skönare att bära)

för mig var insikten att allt är lättare om man sparar in 10-15kg på ryggen fruktansvärt befriande.

Man behöver faktiskt inte betala mer för lättare saker, däremot håller det ibland lite sämre.

så låna andras saker - prova andras saker innan man köper är så
himla värt (för då vet man vad man vill ha)

Permalänk
Medlem

Tresticklans nationalpark

Är det någon här i gruppen som vandrat genom Tresticklans nationalpark? Jag och min fru hade tänkt bila upp till Lofoten (och göra dagsturer samt några längre turer på olika ställen på vägen upp), men i och med inreseförbudet i Norge har jag kollat på andra alternativ. Tresticklans nationalpark kom upp i mitt flöde och jag funderar på att åka till södra änden av nationalparken, vandra den markerade leden (se bild nedan) från den blå 4an till den gröna 1an, och sedan gå västra delen av parken tillbaka.

Är det någon som provat detta?
Är det framkomligt?
Värt det?
Hur lång tid tog det?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Har inte gjort vandringen som du beskriver men jag var i Tresticklan en höst för några år sedan. Vi bodde på en camping i Dals-Ed och gjorde ett par dagsutflykter, skulle gärna göra det igen. Vi gick in från Råbocken till grön 3 och höll oss i den ändan.

Terrängen var snäll men kuperad i öst-västlig riktning, ganska mycket upp och ner när man går in. Mestadels gammal tallskog med karg undervegetation. Vackert och lugnt, långt från större vägar och andra turistmål. Skulle gärna åka dit igen men det får nog vänta ett par år tills barnen är större.

Andra förslag är Fulufjällets NP och Grövelsjön (nära Sonfjällets och Töfsingdalens nationalparker) i norra Dalarna men det är betydligt längre norrut, iaf 8 h med bil från Göteborg. I södra delen av landet finns Norra Kvill och Tiveden om man vill gå i skogen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Kul!

Det har kommit upp några gånger i tråden, men vill understryka: För alla nybörjare, gå en övningsmil i något naturskönt område med din fulla utrustning. Stanna och gör lunch och stanna och gör kaffe, testa allt. Om du kommer upp till Kungsleden och måste gräva ut din sovsäck i regnet för att komma åt kaffepannan kommer du bli sur på att du inte planerade.

Konverterade till (någorlunda) lättviktsgrejer för några år sedan.
Har en ganska lätt 48l-säck, tarp/vindskydd, uppblåsbart liggerunderlag och nån ganska risig men lätt dunsovsäck. Torrvikt strax under 7.5kg.

Ska villigt erkänna att jag tyckte det var rolig sport i sig att banta och att jag är svårt prylfixerad, men efter några turer så är jag glad över att jag gjorde det.

Jag är en av dem som inte njuter mest i lägret och helst tillbringar så mycket tid som möjligt i rörelse, då blev det enorm skillnad att gå ner från 25 till 12 kilo i totalvikt med mat för 5-6 dagar. Tänk all whiskey man får plats med.

Går nästan alltid enbart i ull-tshirt, knickers och regnkläder vid behov, men går då såklart aldrig i vinterklimat. En regnjacka är varm om man rör på sig!

Men mest av allt så är jag glad över att jag vågade slänga mina kängor. Har sedan scouttiden varit fast i spåret med lundhags skalkänga, tunn+tjock ullstrumpa, undvika vatten som pesten, hela det köret.
Nu kör jag trailrunnerskor i mesh som är det minst stöttande jag någonsin haft på mig, men vattnet rinner bara ur dem. Ihop med (ett lager) ullsockar så var det inte problematiskt på kalfjället ens en supertrist juni med 8C och konstant sidoregn. Gick bara rakt igenom varje vad, blöta fötter är inte längre ett problem, det är nog värst som man har ett par styva kängor som nöter.

Det är en avvägning, helt klart. Mygg är ett större problem med tarp än med tält, om man gillar att mysa så kan det nog kännas spartanskt och om bytessockarna/-kalsongerna inte torkat sen gårdagen kan det vara en liten prövning att komma igång den första halvtimman.

När första turen går med familj lär jag backa på allt jag sagt ovan och ha med orange Jofa-tält, sylt på burk, bananer och bomullslakan och gå 6km-dagar.

Bra sammanfattat!
Jag är helt i samma tankar och fas som du, från en Fjällräven på 3.3kg till en Osprey på <1kg. Jag har glömt bort vad jag faktiskt bar i den stora 75L under hela kungsleden så den fylldes till toppen och till min nuvarande 33L som jag har plats över i och ännu inte har tummat på bekvämligheten.

Skrivet av GLaDER:

Är det någon här i gruppen som vandrat genom Tresticklans nationalpark? Jag och min fru hade tänkt bila upp till Lofoten (och göra dagsturer samt några längre turer på olika ställen på vägen upp), men i och med inreseförbudet i Norge har jag kollat på andra alternativ. Tresticklans nationalpark kom upp i mitt flöde och jag funderar på att åka till södra änden av nationalparken, vandra den markerade leden (se bild nedan) från den blå 4an till den gröna 1an, och sedan gå västra delen av parken tillbaka.

Är det någon som provat detta?
Är det framkomligt?
Värt det?
Hur lång tid tog det?

https://www.sverigesnationalparker.se/globalassets/tresticklan/textsida-ovriga/tresticklan-nationalpark-karta-stor.jpg

Hej! Har tyvärr ingen information om denna men det står på din profil att du är från Göteborg. Jag kan rekommendera att ni testar på att vandra Bohusleden.
Att testa på etapper som går att nå via buss, och ifall ni vill göra några längre sträckor med flera etapper med övernattning så går det utmärkt med fina naturreservat norr om Kungälv och även bortåt Norska gränsen.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av Lanshan 2? Funderar på ett som första tält. Verkar som ett av de mest prisvärda tälten som finns och väger drygt kilot + stavar

https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=XqbZs790u_k

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Andra förslag är Fulufjällets NP och Grövelsjön (nära Sonfjällets och Töfsingdalens nationalparker) i norra Dalarna men det är betydligt längre norrut, iaf 8 h med bil från Göteborg. I södra delen av landet finns Norra Kvill och Tiveden om man vill gå i skogen.

Tack för input. Hela grejen med förslaget var att inte behöva åka så långt. Har vandrat i Grövelsjön och Tiveden förut så nu söker jag något mer hemmanära.

Skrivet av Plapo:

Jag kan rekommendera att ni testar på att vandra Bohusleden.
Att testa på etapper som går att nå via buss, och ifall ni vill göra några längre sträckor med flera etapper med övernattning så går det utmärkt med fina naturreservat norr om Kungälv och även bortåt Norska gränsen.

Jag sprang Etapp 8 förra helgen. Fint. Dock vill vi göra rundturer när vi vandrar, så vi kan ta bilen och komma tillbaka till samma ställe som där vi började.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GLaDER:

Tack för input. Hela grejen med förslaget var att inte behöva åka så långt. Har vandrat i Grövelsjön och Tiveden förut så nu söker jag något mer hemmanära.

Jag sprang Etapp 8 förra helgen. Fint. Dock vill vi göra rundturer när vi vandrar, så vi kan ta bilen och komma tillbaka till samma ställe som där vi började.

Lite historievandring kanske passar och så tar du buss mellan ändarna ?
https://www.vastsverige.com/falkoping/leder/pilgrimsleden-fal...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite historievandring kanske passar och så tar du buss mellan ändarna ?
https://www.vastsverige.com/falkoping/leder/pilgrimsleden-fal...

Tack för förslaget, men jag håller mig från bussar i nuläget. Både jag och frun har dock familjen i Skaraborg, så kanske skulle ställa en bil i vardera ända.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har hållit på med cykeltouring(cyklade min drömtour från Nordkap till Smygehuk för två år sedan) och vandring i ca 10 år nu och ser alltid till att jag tar med mig en burk jordnötssmör (mycket kalorier per viktenhet), torkade bananskivor (mattork eller ugn på 60 grader tills sega) , samt ett eller flera paket tortilla(tar väldigt lite plats i ryggan och du kan äta utan messkit) när jag ska ut i naturen. Bred jordnössmöret på tortillan, lägg på de torkade bananerna i små bitar och vik ihop. Supergott som snacks mellan milen!

Ett tips är att även torka böngryta och käka med tortillan. Torka salsan tillsammans med böngrytan. Grytor torkar generellt superbra, bara se till att det inte blir för mycket fett som kan härskna.

Torkad pastasås fungerar också skitbra men se till att förkoka pastan hemma och sen torka den så tillagas den mycket snabbare när du är ute(sparar bränsle).

Jag tar aldrig med mer än ett ombyte. Tvättar kläderna i en drybag med miljövänligt diskmedel(drygare än tvättmedel) när jag får tillfälle . I med en eller två droppar diskmedel, vatten och kläderna, sen skakar jag drybagen son innåt helvete. Bara att hänga upp kläderna på ryggan/pakethållaren och låta torka. Håll ej ut restvattnet i vattendrag, det ska filtreras genom jorden.

Viktigaste är kanske ändå att läsa på om allemansrätten innan man ger sig ut. Är så otroligt mycket skräp folk lämnar kvar i naturen nu för tiden, skapar brännmärken på marken och stenar efter eldning samt skadar/hugger ner växter och träd. Man ska förhålla sig till principen att inte lämna några spår tycker jag. Det blir mycket trevligare då.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag skulle behöva lite tips på vattenfilter/rening utav vatten när man är ute i naturen.
Vad behöver man tänka på och vad räcker egentligen ?
Kollat lite på vattenfilter, men osäker på hur de funkar..
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattenfilte...

Sedan har vi ju även reningstabletter, något som jag minns att vi använde när jag gjorde lumpen för ~15år sedan.
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattenrenin...

Vad är bäst och/eller skall man ha både och ?
Bör man ändå koka allt vatten om man har möjlighet och använder man filter eller tabletter endast när man inte har tillgång till kokning ?

Edit: hittade denna sidan som förklarar allting väldigt väl. Läsvärd!
Utan vatten dör vi - men dricker vi förorenat vatten kan vi också, i värsta fall, dö.
http://borealbushcraft.se/handledningar/vattenrening/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag skulle behöva lite tips på vattenfilter/rening utav vatten när man är ute i naturen.
Vad behöver man tänka på och vad räcker egentligen ?
Kollat lite på vattenfilter, men osäker på hur de funkar..
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattenfilte...

Sedan har vi ju även reningstabletter, något som jag minns att vi använde när jag gjorde lumpen för ~15år sedan.
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattenrenin...

Vad är bäst och/eller skall man ha både och ?
Bör man ändå koka allt vatten om man har möjlighet och använder man filter eller tabletter endast när man inte har tillgång till kokning ?

Edit: hittade denna sidan som förklarar allting väldigt väl. Läsvärd!
Utan vatten dör vi - men dricker vi förorenat vatten kan vi också, i värsta fall, dö.
http://borealbushcraft.se/handledningar/vattenrening/

Beror helt på var man är. I fjällområden krävs ytterst sällan vattenrening då vattnet i bäckarna redan är full drickbart. På populära och etablerade vandringsleder finns platser(t.ex en fjällstation) där man kan fylla på vattnet så sällan man behöver egen vattenrening där.

I naturområden i södra Sverige kan man behöva vattenrening. Själv har jag erfarenhet av filter av märkena Sawyer, Lifestraw och Katadyn samt vanliga vattenreningstabletter man köper på apoteket, och det är dessa jag kan ge insikt på. Undvik Lifestraw samt Sawyer mini. Lifestraw filtrerar för dåligt och Sawyer Mini går sönder alldeles för lätt.

Sawyer Micro och Sawyer Squeeze är riktigt bra men påsarna som man klämmer med går sönder ganska lätt (PET gänga dock så går att använda en vanlig plastflaska istället), kräver att man underhåller dem genom att bakåtspola filtret regelbundet då det annars går ganska trögt när avlagringar byggs upp, går ej att byta filter men de har ganska bra hållbarhet så är lättare att köpa ett nytt istället.

Katadyn har en modell med utbytbara filter och den filtrerar mycket snabbare men den bygger upp avlagringar mycket snabbare så räkna med att få ut en bråkdel av vad Sawyer Micro och Squeeze klarar av.

Vattenreningstabletter är smidigt men det tar ej bort sediment och smakämnen, så personligen föredrar jag ett filter då den känns som vattnet blir renare. Har aldrig sett en anledning att använda båda då filtrena renar är så pass bra nu för tiden; det är mer hållbarheten, då det mesta är av plast, som är problemet tycker jag.

Sawyer Micro, Sawyer Squeeze eller den från Katadyn är min rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag skulle behöva lite tips på vattenfilter/rening utav vatten när man är ute i naturen.
Vad behöver man tänka på och vad räcker egentligen ?
Kollat lite på vattenfilter, men osäker på hur de funkar..
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattenfilte...

Sedan har vi ju även reningstabletter, något som jag minns att vi använde när jag gjorde lumpen för ~15år sedan.
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattenrenin...

Vad är bäst och/eller skall man ha både och ?
Bör man ändå koka allt vatten om man har möjlighet och använder man filter eller tabletter endast när man inte har tillgång till kokning ?

Edit: hittade denna sidan som förklarar allting väldigt väl. Läsvärd!
Utan vatten dör vi - men dricker vi förorenat vatten kan vi också, i värsta fall, dö.
http://borealbushcraft.se/handledningar/vattenrening/

Jag kör UV-lampa --> LÄNK. Fungerar bra (jag har iaf aldrig blivit dålig). Pennan tar dock inte bort smak, och har du väldigt grumligt vatten fungerar den inte alls.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Så kaffefilter + antingen tabletter eller uvpennan så bör det vara fine och enklast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Så kaffefilter + antingen tabletter eller uvpennan så bör det vara fine och enklast?

Som mange var inne på ovan... Har faktiskt aldrig haft behov att filtrera vatten i Sverige. Beror ju dock på vad för aktivitet man gör antar jag? Har hellre aldrig sett folk mecka med det i Sverige, men verkar vara vanligt utomlands.

Enda jag provat är en Sawyer Squeeze, och det funkade bra. Tycker inte det låter mycket smidigare att hålla på med uvlampa och kaffefilter.

Permalänk
Medlem

@bektil: Ett bommulstyg är nog bättre än kaffefilter, men ja, i princip.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

Men mest av allt så är jag glad över att jag vågade slänga mina kängor. Har sedan scouttiden varit fast i spåret med lundhags skalkänga, tunn+tjock ullstrumpa, undvika vatten som pesten, hela det köret.
Nu kör jag trailrunnerskor i mesh som är det minst stöttande jag någonsin haft på mig, men vattnet rinner bara ur dem. Ihop med (ett lager) ullsockar så var det inte problematiskt på kalfjället ens en supertrist juni med 8C och konstant sidoregn. Gick bara rakt igenom varje vad, blöta fötter är inte längre ett problem, det är nog värst som man har ett par styva kängor som nöter.

Nyfiken på dina skor, vilken modell använder du?
Hur är stabiliteten i skorna då man alltid är lite orolig att vricka foten när man går på steniga stigar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo:

Jag har ett par Altra Lone Peak 2.5 som inte finns att köpa längre, men Altra har nya Lone Peaks jag antar är typ samma.
Gillade att dom a) har stor "toe box" vilket Kalle Ankor som jag behöver, samt b) gjorda i mesh och c) låg/ingen drop från häl till tå.
Det enda som går att applicera för andra än jag själv är nog att de är gjorda i mesh, vilket betyder att vatten rinner ut och de torkar medan man går, rätt snabbt också.

Det här med att vricka foten har jag en tvådelad, hemsnickrad teori om, som du får ta med en nypa salt, för jag vet egentligen inget om anatomi eller mekanik...

Jag personligen är mer oförsiktig i kängor än i lättare skor, för det är ofta ganska konsekvensfritt att trampa på något hårt/spetsigt i en Lundhagspjäxa, så jag upplever att jag är mer Legolas än Gimli i mina terränglöparskor och därför löper lägre risk att trampa snett. Du hör ju själv, 100% subjektivitet.

Sen om du faktiskt trampar snett så tänker jag att du utsätter ditt ben för en kraft i sidled, vilket är en riktning benet inte gillar att ge med sig i.
Om du då har en teoretisk, 100% styv pjäxa på dig så ökar väl belastningen på andra medgörliga delar av benet, och pang så ryker knät istället. Om jag får välja mellan paj knä och paj fotled så ryker fotleden varje gång!

Men ärligt talat va, så har jag nog hittat på det där mest för att kompensera för exakt samma oro som du uttrycker, så jag ska få gå i mina lätta, luftiga skor utan dåligt samvete. Känns mycket olustigt att formulera sina rättfärdigande i text... Ser oroligt fram emot att få det helt omkullkastat av någon förfärad osteolog.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Men mest av allt så är jag glad över att jag vågade slänga mina kängor. Har sedan scouttiden varit fast i spåret med lundhags skalkänga, tunn+tjock ullstrumpa, undvika vatten som pesten, hela det köret.
Nu kör jag trailrunnerskor i mesh som är det minst stöttande jag någonsin haft på mig, men vattnet rinner bara ur dem. Ihop med (ett lager) ullsockar så var det inte problematiskt på kalfjället ens en supertrist juni med 8C och konstant sidoregn. Gick bara rakt igenom varje vad, blöta fötter är inte längre ett problem, det är nog värst som man har ett par styva kängor som nöter.

Skrivet av Stefflo:

Nyfiken på dina skor, vilken modell använder du?
Hur är stabiliteten i skorna då man alltid är lite orolig att vricka foten när man går på steniga stigar?

Jag gjorde samma byte för några år sedan, går mycket med mina salomon XA Pro nu, aldrig problem med ömma fötter längre, och är som du säger, man skiter i om dom blir blöta för dom torkar ändå fort. Värmen balanserar jag med strumporna istället. Är det snö-sektioner så använder jag en liten damask/gaiter (bra mot småsten och skit osv också).

Har aldrig blivit riktigt kompis några kängor, blev oftast att man använde dom för sällan, och var tvugna att gå in dom på nytt när dom väl skulle fram. Har aldrig ångrat någon hike än där jag valt trailskorna framför kängor. Snart kommer nog kängorna inte åka med alls längre.

Sen är det klart kängor har sin plats, men tycker det är lite för mycket fokus på kängor, överlag, i Sverige.

Permalänk
Rekordmedlem

Är vrickningar vanligt ? Jag har aldrig vrickat en fot oavsett sko, har vandrat en del långt förut men idag cyklar jag mest men går ibland max 15 km och då oftast i vanliga gympadojor eller i MTB skor, dvs cykelskor med mycket styv sula men med mönster så man har fäste till skillnad från landsvägsskor som är fruktansvärt dåliga att gå i.
Jag är inte nån vältränad vandrare utan känner att jag belastar helt andra muskler än vid cykling men förmodar att jag ändå har bra cykelmuskler som kan hålla ordning på fötterna när jag behöver gå. hursomhelst så har jag inte trampat snett och skadat mig även om jag ibland har varit på ställen där fötterna glidit runt ganska mycket men man kanske orkar hålla emot på bra sätt för att man är van att cykla eller så kanske den styva sulan man ofta har är bra, den kanske inte ger bäst grepp men det gör ju att man inte heller tar steg där man känner att man inte får bra fäste pga skons styvhet. Stavar är ju också bra att ha för att balansera och få extra fäste och stöd med på en del ställen, dessutom kan man använda dem till tarpen till hängmattan så jag har gångstavar fastän jag inte går särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anon242437

Isälvsleden är en vandringsled i Vindelns kommun. Leden, som är 60 kilometer lång, går från Vindeln till Åmsele och passerar genom ett dramatiskt landskap med skog, sjöar och höga åsar som formats av inlandsisen. En stor del av leden går genom Ekopark Skatan.

I och runtom Vindeln kan du parkera fritt och lämna bilen när du väl påbörjar vandringen. Jag är själv från trakterna så jag kan rekommendera det. Bra början för den nyblivne survivalisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är vrickningar vanligt ?

Alltså, jag vet inte? Jag har aldrig vrickat något, men "du måste ha en styv känga som skyddar fotleden" sitter nästan lika hårt i ryggraden som "borsta två minuter morgon och kväll".
Nån gammal sanning alla fick höra i lumpen från 20- till 90-talet och sen bara upprepar som ett mantra kanske?
Sett fan så mycker mer vidriga skavsår på folk i blöta Meindls två dagar in på Kungsleden...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonasc:

Alltså, jag vet inte? Jag har aldrig vrickat något, men "du måste ha en styv känga som skyddar fotleden" sitter nästan lika hårt i ryggraden som "borsta två minuter morgon och kväll".
Nån gammal sanning alla fick höra i lumpen från 20- till 90-talet och sen bara upprepar som ett mantra kanske?
Sett fan så mycker mer vidriga skavsår på folk i blöta Meindls två dagar in på Kungsleden...

Jag har ibland halvhöga kängor på vintern med det är mest för att inte så lätt få snö i skaften, ofta har jag vinterstövlar på vintern om det är snöigt typ Nokia Kaira
https://www.nokianfootwear.com/product/kaira/ funkar också ganska bra att cykla med och är jättepraktiska att ha vid snöskottnnig eller att ta med i bilen utifall nått händer och man måste ut och trampa i snö. Ja Nokia gjorde bra stövlar långt innan de började med telefoner och stövlarna finns kvar.
Många gånger när jag verkligen varit ute för att bara gå så har det varit i vandringsstövlar, Tretorn Sarek
https://se.tretorn.com/herr/skor/gummistovlar/sarek-72-green-...
Det är sällan jag nånsin använt kängor med höga skaft utan det är låga sportskor av nån typ eller stövlar.
Och har som sagt aldrig stukat mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasc:

Alltså, jag vet inte? Jag har aldrig vrickat något, men "du måste ha en styv känga som skyddar fotleden" sitter nästan lika hårt i ryggraden som "borsta två minuter morgon och kväll".
Nån gammal sanning alla fick höra i lumpen från 20- till 90-talet och sen bara upprepar som ett mantra kanske?
Sett fan så mycker mer vidriga skavsår på folk i blöta Meindls två dagar in på Kungsleden...

Tack så mycket, alla tips välkomnas med öppna armar Jag "klarade" just av årets första tältning i naturreservatet Strömbäck-Kont som bara ligger nån ynka mil från där jag bor. Blev inte särskilt många timmar men en timmes vandring, en del foton och filmklipp sen koka soppa på elden och sova och sedan vandra tillbaka till bilen på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ibland halvhöga kängor på vintern med det är mest för att inte så lätt få snö i skaften, ofta har jag vinterstövlar på vintern om det är snöigt typ Nokia Kaira
https://www.nokianfootwear.com/product/kaira/ funkar också ganska bra att cykla med och är jättepraktiska att ha vid snöskottnnig eller att ta med i bilen utifall nått händer och man måste ut och trampa i snö. Ja Nokia gjorde bra stövlar långt innan de började med telefoner och stövlarna finns kvar.
Många gånger när jag verkligen varit ute för att bara gå så har det varit i vandringsstövlar, Tretorn Sarek
https://se.tretorn.com/herr/skor/gummistovlar/sarek-72-green-...
Det är sällan jag nånsin använt kängor med höga skaft utan det är låga sportskor av nån typ eller stövlar.
Och har som sagt aldrig stukat mig.

Jag tror jag uttryckt mig otydligt, för du predikar för en redan frälst.

Men du kan ju inte påstå att det är en ovanlig åsikt i friluftskretsar att man måste ha en redig känga som stödjer foten?
Jag tror det är bullshit, men upplever det likafullt som att det är grundinställningen och den man får förhålla sig till när man snackar friluftsskor.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Expertgissare

Angående det här med kängor/inte kängor, jag har ett par Meindl Vakuum GTX som sitter som berget på foten, aldrig fått skoskav eller andra bekymmer och har hållit mig torr, till och med gått 5 dagars fjälltur med mindre trevligt sår på ena hälen (omplåstrat så klart, bär aldrig en klotgrill bakom ryggen...)

Men så tänkte jag en dag att jag skulle testa ett par svalare och lättare skor/kängor och köpte ett par Meindl X-SO 70 Mid GTX, var nöjd och glad tills den dagen foten tappade fästet på en blöt och hal sten, foten gled av och vek sig med hela min och packningens tyng på foten, det blev inget bra kan jag säga.
Sedan dess har jag mina Vakuum GTX på alla mina vandringar, och dom andra har jag när jag pysslar i trädgården eller plockar svamp

En annan sak jag kan tillägga till denna tråd just nu, som jag inte läst någon tipsa om, är att klä er med lager, flera tunna lager och aldrig något tjockt. Mycket lätt att reglera kroppstemperaturen plus tar mindre plats.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är vrickningar vanligt ? Jag har aldrig vrickat en fot oavsett sko.

Du har aldrig hållt på med någon lagsport hör jag

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR