Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Korrekt. Det sitter en värmeväxlare på vinden som tar värmen från varmluften från badrum och kök och för över den till tilluften. Detta sker dock inte på sommaren som jag har förstått det.

Fall frånluften då är passiv eller aktiv vet jag inte..

Den är troligtvis aktiv då det förmodligen är ett slutet system (dvs. värmeväxlaren sköter troligtvis både från & tilluft via en fläkt).
Fast om den inte går på sommaren så blir systemet passivt, kommer det dock ut luft från tilluft ventilerna även om du har ställt ner reglaget till minimum, så går fläkten och systemet är fortfarande aktivt.

Ett tips är att kontrollera om värmeväxlaren går att köra "baklänges" dvs. istället för att den ger värme så ger den kyla, på en del kan man nämnligen ställa om mellan värme & kyla.
Att fråga hyresvärden om det är troligtvis lönlöst då om denna hade haft vetskap om det, så hade det påtalats när du klagade på att det var varmt på natten, utan det är att kontrollera hos tillverkaren som gäller.
Att ta reda på vad det är för tillverkare kan iofs. vara svårt om man inte har åtkomst till den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Efter några nätter riktigt dålig sömn pga värme är jag med sugen på en AC.. I denna takten tar det inte många dagar innan man sparat in pengarna för ACen i effektivare arbetstid.

Hur som så har jag en lägenhet när vi har tilluft via 3 ventiler i taket och sen frånluft via två vetiler på väggen, en i badrum och en i köket/vardagsrummmet (öppen planlösning).
Jag har en termostat på väggen i hallen och den är såklart nedställd till så lågt det går (inga siffror eller något som avslöjar vad det kan vara). Detta är alltså enda uppvärmning vi har, så på vintern kommer det varm luft via de tre tilluft ventilerna.

Jag anser att när vi har över 24 grader om nätterna redan (med glipa på fönstret och dörr öppen för korrekt cirkulation) så är något fel i lgh men det tycker inte min hyresvärd..

Där av AC. Men kommer det fucka upp med min ventilation? Hur kommer undertrycket i lghn påverka tilluften?

Det är svårt att veta exakt hur det kommer bli. Är du osäker så köp en med dubbla rör. Eller så moddar du själv. Men på Amazon har du en med dubbla rör så sikta på en sån. En på minst 12000BTU, helst mer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köpa solskydd som man klipper till för att sättas upp på balkongdörren samt portabla ACn stående i öppningen. Man försöker få tätt runt ACn så att den tar luft utifrån och sedan skickar ut varmluften via slangen på utsidan. Då borde man kunna få till ett övertryck i LGH så att hela lägenheten blir nedkyld.

Idag har jag en masonit skiva i sovrumsfönstret och har det väldigt tätt runt den så det blir undertryck. Dock kyler ju detta bara ner sovrummet vilket är helt okej.

Men hade varit skönt att få ner tempen i hela lägenheten.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmobler/paraso...

Permalänk
Medlem

Länka gärna till en AC med dubbla rör, tack på förhand.

Alternativt en som är uppdelad på en inne- och ytterdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Men Det är ju ofarligt. Installatören jobbar givetvis endast om denne är frisk och har du symptom skjuter ni upp installationen. Är du i riskgrupp håller du dig i ett annat rum. Lovar att alla som pysslar med sådant här är extremt förstående.
Bokar en hel del installationer på jobbet så jag har brottats med dessa frågor ett tag nu...

Fler att återgå till ämnet. Har ett hus med källare och på entréplan en LvP. Det är fantastiskt! När den lägger av blir det till att investera i frikyla för bergvärmen för har man bott i ett hus med AC varma sommardagar vill man inte vara utan.

Alla har sina olika perspektiv på läget. Från mitt håll finns det ingen anledning att ta någon risk överhuvudtaget, oavsett hur liten den än må vara. Jag har den "förmånen" att jag kan isolera mig fullständigt och rida ut stormen (vår kommun är just nu i toppen av smittade/capita i regionen).

Har jag stått ut de senaste två somrarnas högtryck får jag helt enkelt se till att stå ut en sommar till. Sedan kan jag framåt vårkanten 2021 ta hit någon Nibe-installatör som får fixa kyla från bergvärmepumpen istället, vilket lär bli en bättre helhetslösning i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag har haft en portabel AC sen några år, och visserligen gör den stor skillnad, men det är mycket som är problem fyllt med dom också.
Att sluta tätt runt fönstret du ska bålsa ut luften ut är väldigt svårt, om du inte har ett skjutbart fönster, vilket större delen av svenska befolkningen inte har som standard.
Sluter du inte tätt, så kommer mer eller mindre samma mängd varmluft in utifrån som du precis skickat ut, om du kör med stängd dörr till sovrummet tex, eftersom utblåset skapar ett undetryck i rummet, och då är enklaste vägen att få in ny luft via den varma luften utomhus.
Jag har provat och täta med tejp och annat dylikt för att få det tätt runt fönstret, men det blir verkligen en tok ful lösning.

Någon som har en bättre lösning på det här?
Ska finnas AC enheter som även tar luften den kyler utifrån, just för att inte skapa det här undertrycket, men dom verkar rätt ovanliga har jag märkt. Antar för att dom istället kräver 2 otympliga slangar istället för en.

Finns det någon bättre lösning på att täta runt fönstet, när man har en vanligt fönster som öppnas som en dörr?
Acn kom med en plast skena som täcker en bit, men inte själva glipan som blir på ovan/under delen av fönstret.

Får man borra i väggarna så har Innova en väggmonterbar kylmaskin som fungerar likt en tvåslangskylare, heter Elec 2.0 och har en prislapp som en bättre split-enhet. Om man får borra två större hål i väggarna men inte får sätta upp en separat utedel, och om priset inte avskräcker så skulle den kunna vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Länka gärna till en AC med dubbla rör, tack på förhand.

Alternativt en som är uppdelad på en inne- och ytterdel.

Du får hålla utkik efter fasta installationer då det ej finns en portabel AC med dubbla rör i Sverige i lager för året.
Om du lyckas importera från USA och har en konverterare för volten så finns där flera varianter dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Installerade själv en sån där portabel AC i förådet brevid mitt sovrum, sen så tejpade jag fast den tjocka slangen på utblåset och drog in det genom en ventil. Funkar utmärkt och tyst blev det också

Permalänk
Medlem

Fick ett videoförslag på youtube där en tysk kille moddar sin 1-slang maskin till en 2-slangs maskin med hjälp av en kartong, tejp och lite annat. Mina tyskakunskaper är dock begränsade så jag förstår långt ifrån allt han säger men mycket går ju att snappa upp med att bara "titta på bilderna"

https://www.youtube.com/watch?v=pcHWtYn-14s

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Installerade själv en sån där portabel AC i förådet brevid mitt sovrum, sen så tejpade jag fast den tjocka slangen på utblåset och drog in det genom en ventil. Funkar utmärkt och tyst blev det också

Om du bor i lägenhet tänk på att den varma fuktiga luften från ditt AC kan komma att pressas ut i lägenheterna över/under då ventilationssystemet med all säkerhet inte är dimensionerat för att hantera de ca 300m3 luft ditt AC blåser ut varje timme.

Om ventilen går genom en yttervägg ut i fria luften har du löst problemet med frånluften på bästa möjliga sätt.

Permalänk

Har spanat på AC I några år nu men nu till sommaren så är sambon höggravid så det va dags att göra slag I saken.

Köpte denna https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Löste utblåset med att såga till en plywoodskiva som passade perfekt i vädringsfönstret och så fällde jag in slangenfästet I den. Passade även på att förse den med två handtag så jag enkelt kan plocka bort den om det inte är speciellt varmt.

Kyler med lätthet ca 16m2 och gör stor skillnad även i tilliggande rum. Så jag får väl se mig som nöjd.

Permalänk
Medlem

Skulle kunna passa på att höja ett litet varningens finger i Corona-tider.
Kör inte din AC för mycket (dvs. nära konstant) under sommaren.

Eftersom att varm ofta fuktig luft kommer att finnas i väggen som sedan kyls kommer vatten att fällas ut inuti väggen. Om man bara kör sin AC intermittent är det inga större problem för vattnet som samlas kommer snabbt att torkas ut. Det rum som du kyler ner kommer att fungera som insidan på ett kylskåp (där vatten rinner ner och sedan förångas på kompressorn).

Vi kör vår AC på kvällen, inte speciellt mycket under dagarna. Det gäller även lördag+söndag, AC är verkligen det bästa som har hänt, men vill inte förstöra något ;-).

Permalänk
Medlem

Bilden är inte den bästa men såhär ser min ombyggnad till tvåslang ut. Det ser inte så snyggt ut men det fungerar bra, inget mera undertryck!

Permalänk
Medlem

Tjena.

Ni som beställde via cdon och fått leverans med Bring kontaktade de er via sms eller telefon när varan var på väg?

Kan nämligen se utlevernas påbörjad sen klockan 16.46 och de borde väl betyda att varan befinner sig i transport bilen på väg till mig? inget sms eller telefon samtal suttit och väntat hela kvällen.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Nop! Funderar på att inhandla en värmefläkt! Fryser satan efter viktminskning 😂😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fick lite pyssel-feeling igår kväll och byggde en 2-slangs modd. Den är inte helt tät men fungerar förvånansvärt bra ändå. Undertrycket i sovrummet är nästan helt borta.
Nästa projekt blir att bygga en i ett mer hållbart material och hitta ett sätt att få den att sitta kvar och vara tät utan silvertejpen.

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Jag har haft en portabel AC sen några år, och visserligen gör den stor skillnad, men det är mycket som är problem fyllt med dom också.
Att sluta tätt runt fönstret du ska bålsa ut luften ut är väldigt svårt, om du inte har ett skjutbart fönster, vilket större delen av svenska befolkningen inte har som standard.
Sluter du inte tätt, så kommer mer eller mindre samma mängd varmluft in utifrån som du precis skickat ut, om du kör med stängd dörr till sovrummet tex, eftersom utblåset skapar ett undetryck i rummet, och då är enklaste vägen att få in ny luft via den varma luften utomhus.
Jag har provat och täta med tejp och annat dylikt för att få det tätt runt fönstret, men det blir verkligen en tok ful lösning.

Någon som har en bättre lösning på det här?
Ska finnas AC enheter som även tar luften den kyler utifrån, just för att inte skapa det här undertrycket, men dom verkar rätt ovanliga har jag märkt. Antar för att dom istället kräver 2 otympliga slangar istället för en.

Finns det någon bättre lösning på att täta runt fönstet, när man har en vanligt fönster som öppnas som en dörr?
Acn kom med en plast skena som täcker en bit, men inte själva glipan som blir på ovan/under delen av fönstret.

Beror på vad man har för fönster, jag kunde öppna mindre fönster på vidgavel och montera fast en spånskiva med hål för utluften (fönstret öppnas inåt och har en yttre ram).

Är lite jobbigt dock lägenheten jobbar med undertryck (hade varit bättre med tvåslangslösning). Kyller ändå på rätt bra (ligger på 11000 BTU).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Ni som byggt om till 2 slangsystem, vad har ni för storlek på insuget?

Själv beställde jag en 160mm till min exp35. Funderade på om man kanske skulle köpt 2 slangar så att motståndet blir så litet som möjligt för insuget. 3 slangsystem

Permalänk
Medlem

@brallan bad mig kolla lite ljudnivå med bullerappen på min Electrolux EXP35U558CW så tänkte dela med mig till er. Detta är gjort med en Samsung galaxy S10+ mikrofon och är absolut amatörsmässigt utfört.

Ca 1.5 meter rakt framför med kompressor på (rum 22c, mål 18c):
Högsta 56.0 Här hör man fläkten.
Medel 55.0 Här hör du inte fläkten bakom kompressorljudet.
Lägsta 54.1

Absolut ok ljudnivå men ingen höjdare att sova med konstant.

Samma position fast utan kompressor (rum 21.5c, mål 23c):
Högsta 50.9
Medel 47.7
Lägsta 40.9

Här är det däremot stora skillnader, vid high och mid så hör man fläkten men då det inte alls är ett störande ljud kan man sova utan problem. Vid low så är ju fläkten ganska omärkbar visserligen men ljudnivån är nästan obefintlig.

Det är kompressorn som låter högt helt enkelt.
Kompressorljudet är det "störande" ljudet och är konstant medan ACn är aktiv men när måltemp är nådd så kör den ju enbart kompressorn enligt behov.

Skrivet av Zeraphin:

Ni som byggt om till 2 slangsystem, vad har ni för storlek på insuget?

Själv beställde jag en 160mm till min exp35. Funderade på om man kanske skulle köpt 2 slangar så att motståndet blir så litet som möjligt för insuget. 3 slangsystem

Jag tror för övrigt inte att du behöver så pass mycket mer i diameter för insuget kontra utsuget. Så länge dimensionerna är större på ingång än utgång så ska det gå bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av toker!!!:

Tjena.

Ni som beställde via cdon och fått leverans med Bring kontaktade de er via sms eller telefon när varan var på väg?

Kan nämligen se utlevernas påbörjad sen klockan 16.46 och de borde väl betyda att varan befinner sig i transport bilen på väg till mig? inget sms eller telefon samtal suttit och väntat hela kvällen.

Jag har inte handlat AC men har fått leverans från Bring för en annan leverans och dels fick jag välja dag/kväll för leverans
och sedan ringde chauffören mig 25-30 minuter innan samt igen när han var utanför.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på om en takfläkt kan vara ett alternativ?

De tidigare somrarna har det ju kanske varit en vecka där det varit så varmt på natten att det är svårt att sova. Då har jag tänkt att om jag kan få tag på en billig AC så skulle det vara värt.

Men en takfläkt behöver man inte strula med att få bort den varma luften och de är ofta tysta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag funderar lite på om en takfläkt kan vara ett alternativ?

De tidigare somrarna har det ju kanske varit en vecka där det varit så varmt på natten att det är svårt att sova. Då har jag tänkt att om jag kan få tag på en billig AC så skulle det vara värt.

Men en takfläkt behöver man inte strula med att få bort den varma luften och de är ofta tysta.

Det beror på hur värme känslig man är, men ja en takfläkt kommer att hjälpa en del, kanske inte så att det blir svalare i rummet men att luften rör sig gör att det känns svalare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Fick lite pyssel-feeling igår kväll och byggde en 2-slangs modd. Den är inte helt tät men fungerar förvånansvärt bra ändå. Undertrycket i sovrummet är nästan helt borta.
Nästa projekt blir att bygga en i ett mer hållbart material och hitta ett sätt att få den att sitta kvar och vara tät utan silvertejpen.

https://i.ibb.co/F34sTVq/IMG-20200605-082600.jpg

Har du lust att länka materialet? Är osäker på vilken slang, klämma och plastring jag ska använda till min.
Tog du nån kartong från fraktat inköp eller köpte du en kartong nånstans?

Behöver nämligen själv en kartong som är typ 37x20x30.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det beror på hur värme känslig man är, men ja en takfläkt kommer att hjälpa en del, kanske inte så att det blir svalare i rummet men att luften rör sig gör att det känns svalare.

Beror också på hur fuktig luften är - försommar och sommar brukar det vara torrare luft och omvispning hjälper, från mitten av juli kan luften når nära 100% Rh och då undrar man om fläkten gör någon nytta alls trots att det blåser, det är då en portabel AC:s kalla luft och efter uppvärmning torrare luft efter en veckas värmebölja är en lisa för själen trots att det bullrar - det är bara att dra på sina bullerdämpande lurar

Bords och golvfläktar på full fart är banne mig inte tysta de heller och ljudmässigt kan vara nära ikapp en portabel AC.

lite som pest eller kolera - men en portabel AC är att föredra om det ändå bullrar och brusar.

Permalänk
Medlem

Jag har läst denna tråd, gjort lite research, läst lite reviews på olika produkter och står nu i valet och kvalet. Tanken är att kyla sovrummet i min Lägenhet i Stockholm då det blir hemskt varmt på nätterna. Min tanke är att köpa ett fönsterkit och installera i sovrummet, men vilken portabel AC ska jag välja?

Står mellan dessa tre i nuläget:

Alternativ 1: Electrolux stabil men inget extra ~5000 kr. Bra reviews: https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Alternativ 2: Woods silent 12K 5990 kr. Bäst i test Aftonbladet två år i rad. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5136321

Alternativ 3: Electrolux gold 5790 kr, bra och tyst enligt vissa reviews. https://b2c.cdon.se/hem-tradgard/electrolux-portabel-luftkond...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Jag har läst denna tråd, gjort lite research, läst lite reviews på olika produkter och står nu i valet och kvalet. Tanken är att kyla sovrummet i min Lägenhet i Stockholm då det blir hemskt varmt på nätterna. Min tanke är att köpa ett fönsterkit och installera i sovrummet, men vilken portabel AC ska jag välja?

Står mellan dessa tre i nuläget:

Alternativ 1: Electrolux stabil men inget extra ~5000 kr. Bra reviews: https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Alternativ 2: Woods silent 12K 5990 kr. Bäst i test Aftonbladet två år i rad. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5136321

Alternativ 3: Electrolux gold 5790 kr, bra och tyst enligt vissa reviews. https://b2c.cdon.se/hem-tradgard/electrolux-portabel-luftkond...

Står du I valet å kvalet gällande gold eller silver så tycker jag personligen att dom extra slantarna är så värda, speciellt om du ska ha den i sovrummet.

Skrev lite om den i jämförelse med silver i en annan actråd, se #18450061

Permalänk
Medlem
Skrivet av nait:

Står du I valet å kvalet gällande gold eller silver så tycker jag personligen att dom extra slantarna är så värda, speciellt om du ska ha den i sovrummet.

Skrev lite om den i jämförelse med silver i en annan actråd, se #18450061

Bra tips. Varför valde du Electrolux framför Woods?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Har du lust att länka materialet? Är osäker på vilken slang, klämma och plastring jag ska använda till min.
Tog du nån kartong från fraktat inköp eller köpte du en kartong nånstans?

Behöver nämligen själv en kartong som är typ 37x20x30.

Slang, övergångsstos och slangklämma inhandlade jag på Bauhaus i fjol så jag minns tyvärr inte de exakta måtten.

Slangen jag köpte är insolerad då jag planerade att använda den för att leda bort frånluften. För tillluft så går det lika bra med oisolerad slang som för övrigt är både billigare och lättare. Välj en slang som har lika stor eller helst större diamater än den för frånluften så borde det gå bra.

Kartongen är från ett köp på nätet.

https://www.bauhaus.se/vvs/ventilation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Bra tips. Varför valde du Electrolux framför Woods?

Mest på grund av att jag inte känner till märket lika väl som Electrolux.

Permalänk
Medlem

@xlr8: OK jag förstår, blev att beställa en likadan slang och övergångsstos som jag fick till för utblåset. Sedan har jag beställt ett gäng skivor frigolit så tänkte konstrurera en låda utav det och silvertejp. Ska nog försöka täcka med vit tejp över också så det inte ser så fult ut.

Något jag kom på som också är rätt värt och kan vara ett tips för alla är att bara köpa ett vanligt insektsnät och fästa över insuget. Annars kan ju allehanda kryp sugas rakt in i ACn.

EDIT: Ser ut som att det var typ 2 månader leveranstid från Electrolux på reservdelar till maskinen så kör lite grejer från Bauhaus:

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |