Permalänk
Medlem

Fick precis igång min 1gb lina från telia och en ny router, SAGEMCOM F@ST 5370E, den är dock inget vidare. Fattas NAT loopback bla. så gör att jag inte kan accessa något på min server lokalt genom remote ip/domän. Behöver därför brygga routern och sätta en annan efter, har någon ett tips på en bra router (gärna endast trådad). Tittade på denna, men vet inte om den klarar 1gb linan, har sett lite mixade resultat:

https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad är den enklaste lösningen för att få bra Wi-Fi-täckning i ett hus på 160 kvm och 2 våningar?

Vi kommer snart ändra fiber-leverantör men vi kommer ha minst 100/100. Så det vore bra med en router som klarar det och kanske uppåt en 250 lina.

Den routern du länka är för dyr. Vill inte ha något jätte fancy, bara något som ger bra täckning i båda våningarna.

Jättenöjd med Dlink Covr2202. Riktigt prisvärd mesh system som dessutom är en tribandlösning. Antagligen inte bäst på något sätt, men har 300mbit vilket är max på min lina på bägge våningarna.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh/d-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vickos:

Fick precis igång min 1gb lina från telia och en ny router, SAGEMCOM F@ST 5370E, den är dock inget vidare. Fattas NAT loopback bla. så gör att jag inte kan accessa något på min server lokalt genom remote ip/domän. Behöver därför brygga routern och sätta en annan efter, har någon ett tips på en bra router (gärna endast trådad). Tittade på denna, men vet inte om den klarar 1gb linan, har sett lite mixade resultat:

https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...

Edgerouter X har 1300 Mbit/s i throughput så den klarar 1 Gbit/s åt ett håll men inte både upp och ner samtidigt.
Edgerouter Lite klarar 1 Gbit/s upp och ner samtidigt.
Förutsättningen är att man inte använder något som slår av deras hårdvaruacceleration. QoS m.m. går alltså inte att använda.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Edgerouter X har 1300 Mbit/s i throughput så den klarar 1 Gbit/s åt ett håll men inte både upp och ner samtidigt.
Edgerouter Lite klarar 1 Gbit/s upp och ner samtidigt.
Förutsättningen är att man inte använder något som slår av deras hårdvaruacceleration. QoS m.m. går alltså inte att använda.

Tack för input!

Ser ut som jag behöver komplettera det med en switch då, för att ha tillräckligt många portar.

Tittade på den här också, istället för Edgerouter Lite: https://www.webhallen.com/se/product/245979-Ubiquiti-UniFi-US...

Som jag förstår det bör även den kunna hantera 1gbit upp och ner? Vilken av dem skulle du rekommendera?

Och tittade på den här som Switch:

https://www.webhallen.com/se/product/261966-Ubiquiti-UniFi-US...

Edit: Eller bör jag välja något helt annat märke, har lite svårt att hitta en router som ska klara gigabit upp och ner och också ha minst 4 LAN portar.

Permalänk
Medlem

@vickos
USG är samma hårvara som Edgerouter Lite.
Mjukvaran är inte samma. Om man inte har Unifi AP och vill ha samma interface mot allt finns det ingen anledning att skaffa USG,
De flesta verka tycka att Edgerouter Lite mjukvaran är mer stabil och kan mer saker.

Vill man ha fler portar så springer priset iväg väldigt mycket.
Bättre att skaffa en switch.
Om du gillar Unifi så är det en bra switch.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kommer snart att flytta till en 1:a på 23 kvm som jag behöver införskaffa lite ny nätverksutrustning till. Valet har egentligen stått mellan Asus RT-AC68U och Ubiquiti Edgerouter X + Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE men jag tror det lutar mot Ubiquiti. Jag värderar bra mjukvara högt då jag kan komma att vilja köra VPN direkt på routern, hosta en liten hemmaserver och liknande, samt att jag misstänker att köpa in sig i Ubiquitis ekosystem borde vara det mest framtidssäkra alternativet.

Är mina resonemang vettiga eller borde jag satsa på en annan uppsättning Ubiquiti produkter? Eller rentav Asus-routern eller kanske någon helt annan lösning?

Ursprunligen kommer jag nog endast att ha tillgång till 100/10 i nätverkshastighet så det är ingen enorm bandbredd eller liknande som behöver tas hänsyn till.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Chkeh:
Om du vill köra OpenVPN i routern så är inte Edgerouter ett bra val.
Vill man ha en router som klarar av att köra VPN så är ASUS RT-AC86U/RT-AC2900 (samma router) den man skall satsa på.
Runt 200 Mbit/s kan man hoppas på.
Vill man man mer så får man titta på en PC lösning.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Prelatur:

@Chkeh:
Om du vill köra OpenVPN i routern så är inte Edgerouter ett bra val.
Vill man ha en router som klarar av att köra VPN så är ASUS RT-AC86U/RT-AC2900 (samma router) den man skall satsa på.
Runt 200 Mbit/s kan man hoppas på.
Vill man man mer så får man titta på en PC lösning.

Är väl en åsikt som kan debateras: vill du köra VPN så är ingen "konsument-router" något bra val (enligt min åsikt), då bör du istället satsa på ngn variant av pfsense på en nuc (eller annat märke eller motsvarande konkurerande mjukvara).

Enligt min åsikt så är aldrig ASUS ett bra val (vad gäller router och liknande hårdvara!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Är väl en åsikt som kan debateras: vill du köra VPN så är ingen "konsument-router" något bra val (enligt min åsikt), då bör du istället satsa på ngn variant av pfsense på en nuc (eller annat märke eller motsvarande konkurerande mjukvara).

Enligt min åsikt så är aldrig ASUS ett bra val (vad gäller router och liknande hårdvara!)

I dagsläget är jag nog inte heller beredd att lägga över 2k på en, som du säger, "konsument-router". Och jag misstänker att bygga ett system som är kompenent nog att köra pfsense med bra hastighet kommer bli ganska dyrt. Vad skulle du rekommendera som den bästa och mest framtidssäkra lösningen för under 2k? Eller strax över om det går att få en mycket bättre pfsense lösning för den summan.

Om det inte går att köra VPN på ett rimligt sätt för under 2k så får jag skjuta upp det momentet till ett senare tillfälle.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chkeh:

I dagsläget är jag nog inte heller beredd att lägga över 2k på en, som du säger, "konsument-router". Och jag misstänker att bygga ett system som är kompenent nog att köra pfsense med bra hastighet kommer bli ganska dyrt. Vad skulle du rekommendera som den bästa och mest framtidssäkra lösningen för under 2k? Eller strax över om det går att få en mycket bättre pfsense lösning för den summan.

Om det inte går att köra VPN på ett rimligt sätt för under 2k så får jag skjuta upp det momentet till ett senare tillfälle.

Tack på förhand!

Det beror på flera saker skulle jag vilja hävda om du kan t.ex. tänka dig göra en del själv som t.ex. installera Pfsense/OPNsense på en vettig garderobsdator eller vill du ha allt serverat på ett guldfat, själv kör pfSense på en gammal i5 3450 8 gb ram som köpte på en loppmarknad för 500 kr, OpenVPN(server) på 250/250 från Telia funkar tillfredsställande för våra behov. Elen ingår i vår hyra (bor i en brf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Det beror på flera saker skulle jag vilja hävda om du kan t.ex. tänka dig göra en del själv som t.ex. installera Pfsense/OPNsense på en vettig garderobsdator eller vill du ha allt serverat på ett guldfat, själv kör pfSense på en gammal i5 3450 8 gb ram som köpte på en loppmarknad för 500 kr, OpenVPN(server) på 250/250 från Telia funkar tillfredsställande för våra behov. Elen ingår i vår hyra (bor i en brf)

Jag ursäktar ett sent svar; men jag skulle inte ha någonting emot att installera och konfiguera en del själv. Däremot har jag ingen extradator liggandes som jag kan använda, så jag misstänker att det blir för dyrt om jag ska bygga en själv från grunden. Elen ingår inte heller i min hyra, så vill gärna ha något relativt strömsnålt, vilket en äldre dator från en loppmarknad kanske inte är

Permalänk
Medlem

Tittat på Asus RT-AC68 (Ex. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Fått bra recensioner och har vad jag behöver.
Men det verkar vara en äldre modell som funnits ett tag. Finns det någon risk/fara med det?

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

@Joaquin:

Nej inget särskilt, AC68U är välbeprövad och får fortfarande säkerhetsuppdateringar. Dessutom riktigt bra router

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av Joaquin:

Tittat på Asus RT-AC68 (Ex. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Fått bra recensioner och har vad jag behöver.
Men det verkar vara en äldre modell som funnits ett tag. Finns det någon risk/fara med det?

Finns vissa som får strul med deras asus routers (kan vara för det säljs rätt många). Sen finns ju även R7000, båda två är bra trots sin ålder (händer inte mycket med routers, så länge vi kör vidare med 1Gbit).

Det som ändras är mest wifi och då får man gå upp i prisklassen (dock sällan värt det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Joaquin:

Nej inget särskilt, AC68U är välbeprövad och får fortfarande säkerhetsuppdateringar. Dessutom riktigt bra router

Skrivet av Broken-arrow:

Finns vissa som får strul med deras asus routers (kan vara för det säljs rätt många). Sen finns ju även R7000, båda två är bra trots sin ålder (händer inte mycket med routers, så länge vi kör vidare med 1Gbit).

Det som ändras är mest wifi och då får man gå upp i prisklassen (dock sällan värt det).

Tack! Det blev en beställning på en sådan

Visa signatur

Feel the Force !

Permalänk
Medlem

@Leffe_B: Om man har fiber ingrävt till huset, med box på väggen. Behöver man Router för och komplettera Mech näterket, eller det finns brandvägg osv. i dessa mech nätverk?

Permalänk
Medlem

Hallå alla

Kommer snart flytta till ett hem med fiber så det är dags för inköp av router. Har haft Asus tidigare vilket har fungerat bra så jag hittade denna på NoN:

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Är den ett vettigt köp för min nya trea på 66 kvadrat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk

Jag har en Asus RT-N56U idag. Den fungerar okej med mitt 100 Mbit/s bredband. Hastigheten maxar väldigt sällan, ligger oftast på 30-60. Jag kör trådlöst.
Är det värt att uppgradera till TP-Link AX50 och WIFI 6? Elgiganten rear ut den för 990 kr, ord. pris 1590 kr.

Permalänk

@Nissesbuljong: Har svårt att se att det skulle bli någon större skillnad. Har en likadan router som jag har haft i åratal och den bara fungerar. Det viktigaste är ju placeringen av den, svårt att få mycket mer via WiFi med en bärbar en bit i från.

Permalänk
Medlem

Flyttar till hus inom en snar framtid och har då funderat lite på vad man ska köra med för router.
Var inne på Edgerouter först och Unifi AP men nu funderar jag på teklager. Vad säger proffsen?
Vill ju att det ska fungera så bra som möjligt när man fått igång allt.

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Inaktiv

@Wheezymoon:
Vill du ha något som fungerar efter du fått igång det: Unifi!
Vill du pilla och optimera Tekklager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissesbuljong:

Jag har en Asus RT-N56U idag. Den fungerar okej med mitt 100 Mbit/s bredband. Hastigheten maxar väldigt sällan, ligger oftast på 30-60. Jag kör trådlöst.
Är det värt att uppgradera till TP-Link AX50 och WIFI 6? Elgiganten rear ut den för 990 kr, ord. pris 1590 kr.

Är också intresserad av den routern. Har du köpt den? Sitter idag med Asus AC-66U.

Permalänk

@lAlAz0r: Nej, det har jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissesbuljong:

Jag har en Asus RT-N56U idag. Den fungerar okej med mitt 100 Mbit/s bredband. Hastigheten maxar väldigt sällan, ligger oftast på 30-60. Jag kör trådlöst.
Är det värt att uppgradera till TP-Link AX50 och WIFI 6? Elgiganten rear ut den för 990 kr, ord. pris 1590 kr.

Sitter själv på en Asus RT-N65U, tittade också på TP-Link AX50, men hittade några kommentarer på en youtubevideo där de tyckte den blev instabil pga värme: https://www.youtube.com/watch?v=qXVGRKgaxYo

Så jag söker också tips och råd på ny säkrare router (eller är det bara falsk säkerhet med nyare routrar? Asusroutern har inte fått uppdatering på flera år)!
Liten villa med papersmache väggar (täckning med asus routern är inga problem) 4 samtida användare (spelar en hel del) och routern står i sovrumsgarderoben så den ska klara värme eller tips på tyst kylningslösning.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk

@TJ: Tack, i såna fall låter jag bli att köpa ett. Inväntar ett bättre pris på andra modeller istället.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för alternativ till TP-Link AX50?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

@SAnDis: Asus RT-AX56U, Asus RT-AX58U, D-Link DIR-X1560 och D-Link DIR-X1860, skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Söker tips på en bra hemma-router som är för avancerade användare (läs: gammal avdankad nätverkstekniker). Helst en med mycket funktioner och inställningar, som att kunna styra och stänga av enskilda LAN-portar, QoS m.m. Behöver inte vara en gaming-router. Har inte särskilt bra bredband (Telia, 30/10).

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem

@Wolfclaw: Skulle rekommendera den här. Uppfyller alla dina krav. Använder den själv och den har aldrig varit nere sedan den köptes. Du behöver komplettera med aps. Finns flera goda alternativ av samma märke.

https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Permalänk

Själv så kör jag med "IP Fire" vilket jag har varit extremt nöjd med. Mycket bättre än "IP Cop" (Enligt egen erfarenhet).
Har även tipsat lite vänner som nu också kör "IP Fire".
Man kan köpa en "färdig" router eller så tar man en gammal dator och har 2 nätverkskort. Min gamla router står nu bara som en AP.
Behöver inte vara värsting grejer. Jag har en Dell optiplex 745 där jag satte in ett extra PCI-X ethernet kort i. Burken räddade jag från tippen. CPU:n är en Core2Duo på 1.86 ghz men jag uppgraderade den till en core2duo 2,4 ghz. Men 1,86 ghz räcker utmärkt till många. Jag har även en web-server och TS 3 Server (med licens) och det har aldrig varit några problem med IP Fire.
Sen så har jag 2 st Netgear Prosafe GS 108 switchar vilket fungerar mycket bra. Har precis uppgraderat min uppkoppling till 500/500 mbit/s med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz