Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

Jag minns!

On topic:

Pga att jag spelar in trummor och annat så är externt ljudkort nödvändigt. Hade jag inte sysslat med musik hade jag nog bara kört med moderkortets. Men jag vet inte för jag hatar bruset och störningar som vissa inbyggda har.

Kör ett sounblaster Live! I min win98 maskin och måste säga att det låter väldigt bra trots att det är över 20 år gammalt. Blev blown away när jag satte in det häromdagen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar nog om att väldigt många användare på Sweclockers är spelare och använder hörlurar eller headset vid spelande, många ansluter då på nått sätt via usb, endera via ett usbanslutet headset eller så har man en usbansluten dac med hörlursförstärkare och en del ljudkortslösningar som växt fram för eller kanske pga spelindustrin är ju också externa som Asus Xonar U7, inget direkt konventionellt ljudkort men inte heller en dac utan en hörlursdac med mikrofoningång.

Du måste ha läst fel på mitt inlägg. Jag skrev specifikt att det var 46% som använde dedicerat ljudkort eller extern DAC även om man inte räknar med USB-headsets (ytterligare 18% som inte är inräknat i dessa 46%).

Som resultaten ser ut just nu så är det fler som har extern DAC, och även fler som har ett dedicerat instickskort för ljud, än som har USB-headset. Jag kan omöjligt tro att detta är på riktigt.

Det händer rätt ofta att jag deltar eller läser köprådstrådar på forumet angående datorer, och jag har säkert läst hundratals trådar på detta tema, och jag kan inte komma ihåg en enda personsom velat stoppa i ett dedicerat ljudkort i datorn, trots att enligt denna poll ska cirka 19% av alla medlemmar ha detta?

Resultaten är därför förvånande, och min gissning är just att ljudentusiaster är så mycket mer svarsbenägna att pollens resultat är meningslöst. Det är som att påstå för någon som aldrig sett en pingvin på gatan att han bor i en stad med 45% pingviner som befolkning. Var håller de hus egentligen?

Permalänk
Medlem

Har ett asus essence stx i datorn, men kör med det inbyggda för att min mic låter sämre när jag kör genom stx kortet.
Dessutom hör jag ingen skillnad på ljudet. Så blir nog till att plocka ut kortet när man får orken.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

Minns det som igår när styvfarsan kom hem med en sån här bad boy och installerade i familjens 486:a

Ljud, CD, och massa spel. Jag var i himmelen!

Men till topic då, jag har inte använt något dedikerat ljudkort sedan tidigt 2000-tal. För mitt behov (spel och ibland lite film) duger de inbyggda gott.

Permalänk

Köpte Asus Crosshair Formula VIII som hade riktigt bra inbyggt ljudkort påstods det. Låter otroligt dåligt jämfört med mitt gamla Asus Xonar STX, så det fick åka in i även denna datorn.

Kör med Sennheiser G4ME 360 och Sennheiser HD600. Inte hittat någon USB variant som kommer ens nära denna kombon.

Permalänk
Lego Master

Ärlig fråga, om man skulle gå igång på att köra lite bättre ljud till datorn (dvs skippa G533:orna), vart vänder man sig för att få tag i en bra DAC? Vad kännetecknar en bra DAC? Prisklass? Hur matchar jag den med ett par bra lurar? Passar vissa DACar bättre med vissa lurar? SÅ MÅNGA FRÅGOR! Och så många detaljer att nörda ner sig i.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Inbyggda ljudkortet kör jag på. Dom har kommit långt sen dom började med det. Störningar var största problemet i början. Idag kan jag till och med använda det till hörlurar utan att gråta ur öronen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har ett internt instickskort och ett usb headset - vilken jag använder beror på vad jag vill göra, där headset'et mest är en bekvämlighet för alla röstsamtal man har dagligen: Ville ha något som är ok att både plugga in i datorn och mobilen för resande fot (ett ROG Delta, usb-c kontakt). Annars är det gamla AKG lurar som sitter på skrivbordet, men med tanke på hur mycket röstsamtal det varit har jag blivit lite lat och mest använt ROG Delta'n för dagligt bruk - förut var det tvärt om.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Yes, "Sound Blaster" dedikerat ljudkort för mig, är lite old school...

Permalänk

Jag använder fortfarande mitt SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum Pro plus den externa enheten.
Mitt moderkort (ASUS Z170-P) har två PCI-anslutningar så ljudkortet fungerar utmärkt att använda.
Det fungerar även fint i Windows 10.
Det enda som inte fungerar är de analoga "line in" anslutningarna på den externa enheten.
De digitala utgångarna och hörlursutgången fungerar.
Ljudet från hörlursutgången är bättre än moderkortets inbyggda.
Jag får även lite högre volym från den externa enheten.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Kör idag ett externt Audient ID14 tillsammans med mina Sennheiser HD800
Ville ha ett ljudkort med bra ljud åt "båda hållen" med support för xlr-mic & detta verkade passa mina behov bäst. Uppgraderade rätt nyligen från ett xonar STX kort där mic-ljudet var urdåligt på

Permalänk
Medlem

Kör med den optiska utgången till en vanlig förstärkare, så det får väl klassas som en en extern DAC och de få gångerna jag använder mic så kopplas den på USB.

Permalänk
Medlem

Har lött ihop min egen Odac+O2 kombo, riktigt roligt projekt.
Jag tyckte mig märka en skillnad på basen efter att jag installerat dacen.
Har dock ibland problem med att ljudet cuttar ut så jag ska öppna den och dubbelkolla mina lödningar.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Avstängd

Gammalt Line6 UX1.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett instickskort från ASUS för några år sedan. Jag märkte absolut ingen skillnad från moderkortets egna. Inte ens högre volym fick jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Körde Asus Xonar DGX förut, men märkte ingen direkt skillnad efter jag bytte moderkort så det har fått vara bortslängt.

SupremeFX-kretsarna är väl vara omdöpta Realtek-kretsar?

Japp, medans D1 och DX är C-Media, så de kan skriva hur fina saker de vill, men det är fortfarande en polerad bajskorv. Jag får ge dem att SNR är det lägsta jag haft på ett integrerat kort. Jag tycker faktiskt inte att det brusar, men även om det är brusfritt så är ljudbilden platt och tråkig och färglös jämfört med mitt DX, så det får bli att köra på det även i fortsättningen Men de försöker verkligen få det att låta proffsigt.

ROG SupremeFX 8-Channel High Definition Audio CODEC S1220
- Impedance sense for front and rear headphone outputs
- Supports : Jack-detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-retasking
- High quality 120 dB SNR stereo playback output and 113 dB SNR recording input
- SupremeFX Shielding Technology
- ESS® ES9023P
- Supports up to 32-Bit/192kHz playback *4
Audio Feature :
- Gold-plated jacks
- Optical S/PDIF out port(s) at back panel
- Sonic Radar III
- Sonic Studio III

Men som Farbror Barbro så klokt sa: "Der finns inga genvägar till det perfekra ljudet."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Xonar d2x. Låter bättre än vanligt inbyggt men mikrofonen till headsetet funkar ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ärlig fråga, om man skulle gå igång på att köra lite bättre ljud till datorn (dvs skippa G533:orna), vart vänder man sig för att få tag i en bra DAC? Vad kännetecknar en bra DAC? Prisklass? Hur matchar jag den med ett par bra lurar? Passar vissa DACar bättre med vissa lurar? SÅ MÅNGA FRÅGOR! Och så många detaljer att nörda ner sig i.

Vad som kännetecknar en bra DAC kan väl sammanfattas med så oförvrängd signal som möjligt. Lågt brus, jitter och distorsion med en oförvrängd tonkurva inom hörbara frekvenser. Typ så.
Själva DAC-chipen idag är så bra att ett dussin-chip för 9.90Kr/Hg kan göras transparent, dvs ingen hörbar påverkan av ljudet. Vad som påverkar ljudkvalitén mest är kompetensen hos den som designat enheten (man får aldrig ut själva DAC;ens fulla potential men en bra design kan komma nära). Därför behöver inte heller en bra pryl vara dyr. Senast jag kollade var exempelvis Topping populära. Det är billiga Kina-grejor som spöar det mesta oavsett pris.

Förstärkare till hörlurarna är lite känsligare. Det behöver inte vara dyra saker men ska gärna klara ett brett spann av olika laster, från 32 till säg 300 Ohm får väl anses vanligt, och däremellan kunna leverera ett oförvrängt ljud till adekvat volym. För att göra detta krävs bland annat en låg utimpedans, helst under 1 Ohm men en populär tumregel är minst 1/8 av hörlurarnas impedans. Sen har du förstås alla andra aspekter med lågt brus, distorsion osv.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett separat ljudkort i min första dator som köptes för ca 25 år sedan.
Därefter (från hösten 98) har jag nyttjat ljudkrets på moderkortet, där en av dem var dåligt avstörd och fick missljud varje gång jag flyttade muspekaren.
Senaste få åren har jag använt ett headset med USB-anslutning. Går att använda 3,3 mm plugg också, men då utan virtuell surround-effekt.

Permalänk
Lego Master

@DasIch:
Okej, låter ju bra. Hittar dock inget på Topping på prisjakt, verkar vara en ebay/amazon-grej? Köper helst första uppsättningen från Sverige pga reklamationsrätt, garanti, ease of access och en brinnande vilja att betala moms och elektronikskatt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@DasIch:
Okej, låter ju bra. Hittar dock inget på Topping på prisjakt, verkar vara en ebay/amazon-grej? Köper helst första uppsättningen från Sverige pga reklamationsrätt, garanti, ease of access och en brinnande vilja att betala moms och elektronikskatt.

Jag hade kollat runt/frågat här efter bra tips: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php

Permalänk
Medlem

Fin genomgång från PC-speaker och framåt
https://youtu.be/a324ykKV-7Y

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande Asus Xonar Essence STX med mina Beyerdynamic DT 770 Pro, vilket ljudkortet på moderkortet inte kan driva..

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Ärlig fråga, om man skulle gå igång på att köra lite bättre ljud till datorn (dvs skippa G533:orna), vart vänder man sig för att få tag i en bra DAC? Vad kännetecknar en bra DAC? Prisklass? Hur matchar jag den med ett par bra lurar? Passar vissa DACar bättre med vissa lurar? SÅ MÅNGA FRÅGOR! Och så många detaljer att nörda ner sig i.

För att förtydliga angående DasIch svar så är en dac inte detsamma som en hörlursförstärkare och en vanlig dac har en linjeutgång och är olämplig att ansluta hörlurar till.
Många kallar dock en kombinerad dac och hörlursförstärkare lite slarvigt bara för dac.
Att hitta en billig dac som låter bra är ganska enkelt för de allra flesta gör faktiskt det, det är små skillnader i dacens prestanda oavsett prisklass, 1000 kr eller 100 000 kr ger alltså små skillnader i dacprestanda men kretsarna kring dacen kan skilja så ska du ansluta hörlurar beghöver du ha en bra hörlursförstärkare utöver dacen, de kan vara integrerade i samma låda eller olika apparater.

En dra och billig dac är Odac, du kan bygga den helt själv, köpa som byggsats eller köpa den färdig från olika tillverkare då "O" (Objective) prylarna egentligen är ett open hardware projekt.
Det finns även en hörlursförstärkare som kallas O2 som kan kombineras med dacen om man ska driva hörlurar med den.
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo
Eftersom många även vill använda headset så har en del även byggt vidare på originalkonceptet och lagt till en mikrofoningång.
https://mayflowerelectronics.com/arc-mk1-1/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du måste ha läst fel på mitt inlägg. Jag skrev specifikt att det var 46% som använde dedicerat ljudkort eller extern DAC även om man inte räknar med USB-headsets (ytterligare 18% som inte är inräknat i dessa 46%).

Som resultaten ser ut just nu så är det fler som har extern DAC, och även fler som har ett dedicerat instickskort för ljud, än som har USB-headset. Jag kan omöjligt tro att detta är på riktigt.

Det händer rätt ofta att jag deltar eller läser köprådstrådar på forumet angående datorer, och jag har säkert läst hundratals trådar på detta tema, och jag kan inte komma ihåg en enda personsom velat stoppa i ett dedicerat ljudkort i datorn, trots att enligt denna poll ska cirka 19% av alla medlemmar ha detta?

Resultaten är därför förvånande, och min gissning är just att ljudentusiaster är så mycket mer svarsbenägna att pollens resultat är meningslöst. Det är som att påstå för någon som aldrig sett en pingvin på gatan att han bor i en stad med 45% pingviner som befolkning. Var håller de hus egentligen?

Har väl inte hänt så mycket på den fronten att man plockar med sig om man har ett kul ljudkort.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av jngn:

...inte musiker (om man inte räknar blockflöjten i mellanstadiet) - har enbart denna setup för att få ett neutralt och bra ljud till musik och spel. Supernöjd!

Har ett par beggade HS8:or också men de går snart på annons, blev lite för stora.

Edit: PreSonus används även som hörlursstärkare, har dock inga bra hörlurar.

Vad vill du ha för priss för dina HS8?

Permalänk
Medlem

Har ett instickskort, i princip bara för att moderkortets inbyggda inte hade stöd för 5.1 via optisk och jag kör en Razer Leviathan soundbar.

När det blir uppgradering blir det nog ett moderkort som har det stödet från början istället, märker inge skillnad i ljudkvalitet annars

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Har prövat lite olika och fastnade för en extern Dac/stärkare som kompletterade ljudet på hörlurarna.

Om man inte hör skillnad på olika dacar (med olika ljudsignatur) har man för dåliga hörlurar / högtalare.

Permalänk
Snusfri

Kör just nu med det inbyggda på mitt Asus ROG STRIX Z370-F men har ett Xonar DGX liggandes.
Man kanske ska slänga it det istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Förra moderkortet hade en SupremeFX ljudkrets för bättre ljud, men jag vet inte. Märker ingen skillnad mot Realtek kretsen jag har nu. Dessutom är Realteks driver interface mycket, mycket bättre tycker jag.