Webhallen hävdar Force majeure

Permalänk
Medlem

Men du skriver flera gånger att du "stör" dig på att de använder "force majuere" medans det är exakt samma skäl till att du inte fått svar direkt som att ditt ärende inte påbörjats.
De har tusentals artiklar och tusentals leverantörer och att manuellt kolla vad varje reparation är i status är i dessa tider verkligen en mardröm. Speciellt med elektronik som mest troligt kommer från asien med mellanhänder i Europa etc.

MEN ett generellt utskick och info på hemsidan vore i ordning.
Det går absolut att göra bättre, men rätten har de på sin sida.
Förstår inte varför de inte skriver mer öppet men ibland vill företag låtsas om att inget problem finns för att inte skrämma bort kunder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fast dom kanske kunde meddelat efter nån dag eller så att detta kommer ta tid, istället för att bara skita i allt tills man själv mailar en månad senare och undrar vad fan som händer.

Nu har jag återvänt till tråden och läst igen. Ja, jag håller med dig, de borde definitivt meddelat att det tar extra lång tid.

Men kanske är den som sköter den biten i vanliga fall permiterad? Är en galen värld där ute på många arbetsplatser.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenatri:

Hej!

Jag bad om att få häva köpet då det tog så lång tid, jag sitter inte och tycker synd om mig själv för att jag inte har mina hörlurar

Jag tycker bara att det känns väldigt konstigt att de tycker att de ska vara ansvarsfria, samtidigt som de fortfarande säljer & postar prylar för full rulle utan några problem. Hade de bara sagt att det är högt tryck och att de skulle ta lite längre tid så hade jag inte brytt mig särskilt mycket.

Inte så konstigt alls tycker jag, de har med all säkerhet betydligt fler personer som jobbar med logistik och transport än vad de har som jobbar med kundtjänst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd

Detta är inget konstigt. Tyvärr är många konsumentprodukter slutsålda pga Coronavirus, som stängt ner fabriker och transporter i båda Asien och USA. Måååånga tillverkares produkter är totalt slut just nu.

Bara som exempel: Logitechs finaste tangentbord för kontorsarbete är slutsålt i både Europa och USA. Så illa är det med pandemin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenatri:

Hej!

Jag bad om att få häva köpet då det tog så lång tid, jag sitter inte och tycker synd om mig själv för att jag inte har mina hörlurar

Jag tycker bara att det känns väldigt konstigt att de tycker att de ska vara ansvarsfria, samtidigt som de fortfarande säljer & postar prylar för full rulle utan några problem. Hade de bara sagt att det är högt tryck och att de skulle ta lite längre tid så hade jag inte brytt mig särskilt mycket.

Det kan ju vara fler saker som spelar in, exempelvis andra företag som har förseningar. Webhallen kanske kan jobba relativt som vanligt men tillverkaren av hörlurarna kanske är nere på 50% styrka, en auktoriserad reparatör som är enda nära kanske har stängt pga sjukdom eller liknande. Det tar då tid för företag att hitta ett alternativ, man är även mer medveten idag än kanske för ett år sedan om ekonomin då om du inte märkt det så är den inte toppen globalt just nu och därav bara "äh ge ett nytt par" är kanske inte den vägen de väljer att gå. Det kan även vara som nämnts ovan att tillverkningen av nya är avstannad eller går segt, då vill man hellre reparera paret än säga att det tar 3 månader att få ett nytt par.

När det kommer till försäljning kan det vara förseningar men du ser dem inte för de sker innan produkten kommer ut för försäljning, jag köpte nyligen en ny klocka som tog ungefär 2-3 veckor extra för butikerna att få in (gällde alla på prisjakt typ) pga förseningar, de var inte heller klart leveransdatum förrän två dagar innan (gissar då de passera tullen i Sverige). Ska butikerna sluta sälja produkter de får in?

De är inte ansvarsfria, de har ett ansvar men de har mer tid på sig pga extrema förhållanden? De har kanske inte högre tryck än normalt och därav inte sagt det utan de har förseningar pga corona pandemin och därav hävdar de force majeure. Ser inget konstigt i det?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ifall det är nyligen inköpta hörlurar som gått sönder så hade nog Webhallen bara skickat dig nya och så hade de sedan hanterat sina förehavanden med sin leverantör angående det trasiga exemplaret och du hade gått skadeslös genom det hela. Men förmodligen var de ej i lager pga Coronan så detta kunde de ej göra denna gången och hävdar därmed Force Majeure vilket nog får anses rätt och riktigt under dessa omständigheter.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Detta är inget konstigt. Tyvärr är många konsumentprodukter slutsålda pga Coronavirus, som stängt ner fabriker och transporter i båda Asien och USA. Måååånga tillverkares produkter är totalt slut just nu.

Bara som exempel: Logitechs finaste tangentbord för kontorsarbete är slutsålt i både Europa och USA. Så illa är det med pandemin.

Och det handlar inte bara om att tillgången har minskat, efterfrågan på vissa produkter har ju tex ökat ordentligt när alla skall jobba hemma, webbkameror är ju en sån produkt, skulle nog även tro att det säljs mer tangentbord också, speciellt då det du tar upp.

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på hörlurarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Och det handlar inte bara om att tillgången har minskat, efterfrågan på vissa produkter har ju tex ökat ordentligt när alla skall jobba hemma, webbkameror är ju en sån produkt, skulle nog även tro att det säljs mer tangentbord också, speciellt då det du tar upp.

Just ja, sant det också! Tänkte inte på det. Hög efterfrågan gör ju produktionsbristen ännu mer kännbar.

Permalänk
Medlem

Det är inte självklart att Force Majuere gäller. Det brukar vanligtvis strikt gälla enbart det som står definierat i sitt köpavtal. Vanligtvis brukar det vara krig, naturkatastrof men pandemi är sällan definierad där:
Se:
https://www.delphi.se/sv/tech-blog/om-och-nar-kan-coronavirus...

Kollar man Webhallens villkor är inte pandemi med, däremot har man försökt med uteblivna leveranser från underleverantörer och fördyrande omständigheter vilket jag är tveksam till att skulle kunna åtsidosätta konsumentköplagen. Man kan inte avtala bort konsumentköplagen (se paragraf 3) 3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Och det står inte ngt om Force Majeure i kkl.

Oavsett vilket så borde de flesta ha förståelse för att saker tar längre tid i dagens läge. Många har permiterat personal, leveranser är försenade osv. WH gör nog allt de kan.

Permalänk
Medlem

Frågar man sånt här på ett forum så får man svar från en massa förstå-sig-påare.

Du har fått ett snabbt svar från kundtjänsten. De kan inte juridik, och de försöker förklara saker på ett så allmänspråkligt sätt som möjligt. Vill man försöka få ut nåt svar som faktiskt kan tolkas grundligt så får du fråga efter förmannens förman.

I det här fallet behöver de inte ens påtala force majeure, utan det räcker med att konstatera att de har en skyldighet att åtgärda felet i varan inom en skälig tid, och på grund av den rådande pandemin är den skäliga tiden antagligen upp emot ett halvår. Det är force majeure-liknande, men inte force majeure - den juridiska konstruktionen är annan.

Edit: Bara att vänta. Om du inte har fått dem i augusti/september kan du häva köpet.

//Jurist

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Det är inte självklart att Force Majuere gäller. Det brukar vanligtvis strikt gälla enbart det som står definierat i sitt köpavtal. Vanligtvis brukar det vara krig, naturkatastrof men pandemi är sällan definierad där:
Se:
https://www.delphi.se/sv/tech-blog/om-och-nar-kan-coronavirus...

Kollar man Webhallens villkor är inte pandemi med, däremot har man försökt med uteblivna leveranser från underleverantörer och fördyrande omständigheter vilket jag är tveksam till att skulle kunna åtsidosätta konsumentköplagen. Man kan inte avtala bort konsumentköplagen (se paragraf 3) 3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen. Och det står inte ngt om Force Majeure i kkl.

Oavsett vilket så borde de flesta ha förståelse för att saker tar längre tid i dagens läge. Många har permiterat personal, leveranser är försenade osv. WH gör nog allt de kan.

Orkade du inte läsa till § 12 Konsumentköplagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Orkade du inte läsa till § 12 Konsumentköplagen?

§ 12 handlar om fullgörande av köpet. Köpet är väl ändå fullgjort redan. Nu handlar det om en reklamation.
Du får gärna påvisa var det står att en säljare inte behöver fullgöra en reklamation för att hans underleverantörer
inte kan levera. DÄremot borde det påverka vad som menas med att det ska ske "innom rimlig tid" Kan man inte åtgärda det alls står man knappast fri från ansvar utan då bör kunden få prisavdrag eller häva köpet