Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Damn jag hittar hela tiden något nytt.....som sagt de har massa varianter som är inte super enkel att förstå för nybörjare som jag.
Nu såg jag de har en
Ubiquiti Networks EdgeRouter 10-Port PoE Router with 2 SFP Ports, ER-12P (PoE Router with 2 SFP Ports)
https://www.amazon.de/Ubiquiti-Networks-EdgeRouter-10-Port-ER...

En bra sida med jämförelse: https://www.ui.com/edgemax/comparison/

Med denna behöver jag nog inget annat än Wifi AP eller hur?
Jag får SFP + mina 7 LAN portar. Det är ingen rack heller. Passiv kylning och allt. Verkar klockren

Denna som jag tror är deras bästa har 4 antenner mot 8 på Alien:
https://www.inet.se/produkt/5480020/ubiquiti-unifi-ac-hd-ac26... mot

EdgeRouter ER-12P är som en ER-6P med inbyggd switch ungefär. Nackdelen med alla av deras nya modeller i EdgeRouter-serien som har PoE (ER-6P, ER-12, ER-12P) är att de bara har 24V passive PoE, inte passiv 48V eller 802.3af eller 802.3at så de klarar inte att driva något nyare än Unifi AP AC Lite eller AP AC LR.

Jag skulle gå på vad deras specifikationer säger snarare än vad någon butik råkar lista.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Jag har ingen nytta av PoE så det är ingen fara. Plus deras AmpliFi Alien har inte ens PoE input. Har bra många kontakter där dessa 2 ska stå
Så i slutändan blir det AmpliFi Alien + Ubiquiti EdgeRouter 10-Port PoE Router with 2 SFP Ports, ER-12P

Hoppas det funkar bra
Har kollat massa filmer men ingen som visar hur man får SFP porten att agera som WAN men det kanske fungerar automatiskt. Kul att få pilla på det när det kommer hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Jag har ingen nytta av PoE så det är ingen fara. Plus deras AmpliFi Alien har inte ens PoE input. Har bra många kontakter där dessa 2 ska stå
Så i slutändan blir det AmpliFi Alien + Ubiquiti EdgeRouter 10-Port PoE Router with 2 SFP Ports, ER-12P

Hoppas det funkar bra
Har kollat massa filmer men ingen som visar hur man får SFP porten att agera som WAN men det kanske fungerar automatiskt. Kul att få pilla på det när det kommer hehe

Aha, jag trodde att du tänkte driva någon AP med PoE kanske. Om du inte ska det kan du ju titta på ER-12 (utan P) också. Se nedan dock.

Nu när jag faktiskt tittade på produkten du pratade om ser jag att det är en Wi-Fi 6-variant så då kan det säkert stämma att den har fler antenner, även om det kan vara så att vissa av dem är reserverade för backhaul mellan mesh-enheterna.

Observera dock att AmpliFi Alien är en router också, inte bara en AP så du behöver ingen ytterligare EdgeRouter utan behöver bara en switch. Om du inte behöver en så kallad "managed" switch kan du komma betydligt billigare undan. Såg exempelvis en begagnad Netgear GS108 för 200 kr nyligen och de är inte speciellt dyra nya heller (ca 400 kr). Även en managed 8-portars switch går att hitta för under 500 kr ny (exempelvis Netgear GS308E).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Ju jag kollade på den utan "p" men tänkte eh shit samma, kostar typ 500kr mer så varför inte
Jag kör redan med 2xGS108 och de är riktigt bra.
Min tanke är att EdgeRouter har vad jag förstår mycket bättre firewall och funktionalitet så jag tänkte koppla min NAS/mina PC och direkt till EdgeRouter. Drar nog också kabel till mina switchar från EdgeRouter.
Alien kör jag mest som en AP. Alien kostar typ samma som en HD variant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Ju jag kollade på den utan "p" men tänkte eh shit samma, kostar typ 500kr mer så varför inte
Jag kör redan med 2xGS108 och de är riktigt bra.
Min tanke är att EdgeRouter har vad jag förstår mycket bättre firewall och funktionalitet så jag tänkte koppla min NAS/mina PC och direkt till EdgeRouter. Drar nog också kabel till mina switchar från EdgeRouter.
Alien kör jag mest som en AP. Alien kostar typ samma som en HD variant också.

Dubbelkolla så fall att det enkelt går att konfigurera om den som en AP genom att stänga av DHCP, NAT, etc.

Rörande din tidigare fråga om hur man gör SPF-porten till WAN är det så att du enkelt kan använda en av de Wizards som följer med för att ställa in NAT, brandvägg, aktivera DHCP samt sätta ditt WAN-interface. Jag fick tag i en billig EdgeRouter 6P nyligen och wizarden föreslår eth0 eller SPF-interfacet (i det fallet eth5). I annat fall går det att konfigurera manuellt till något av de interface som inte är anslutna till den interna switchen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Dubbelkolla så fall att det enkelt går att konfigurera om den som en AP genom att stänga av DHCP, NAT, etc.

Rörande din tidigare fråga om hur man gör SPF-porten till WAN är det så att du enkelt kan använda en av de Wizards som följer med för att ställa in NAT, brandvägg, aktivera DHCP samt sätta ditt WAN-interface. Jag fick tag i en billig EdgeRouter 6P nyligen och wizarden föreslår eth0 eller SPF-interfacet (i det fallet eth5). I annat fall går det att konfigurera manuellt till något av de interface som inte är anslutna till den interna switchen.

Bra fråga om Alien
Jag får fråga på deras forum, tack för tipset. Gissar att dhcp ska ändå finnas för den måste tilldela ip till alla enheter som ansluter.

Coolt att de har Wizzard för det I EdgeRouter. Kollade några klipp där de demonstranter wizzard biten men såg inte det. Var 2 år gammal så mycket har hänt
Jag är inte så duktig på nätverk men dags o lära mig. Trött på vanliga router som fungerar sådär och ändå kostar 3-4 tusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Bra fråga om Alien
Jag får fråga på deras forum, tack för tipset. Gissar att dhcp ska ändå finnas för den måste tilldela ip till alla enheter som ansluter.

Coolt att de har Wizzard för det I EdgeRouter. Kollade några klipp där de demonstranter wizzard biten men såg inte det. Var 2 år gammal så mycket har hänt
Jag är inte så duktig på nätverk men dags o lära mig. Trött på vanliga router som fungerar sådär och ändå kostar 3-4 tusen.

Om du ska använda AmpliFi-routern som AP ska du stänga av DHCP på den och istället låta din EdgeRouter dela ut IP-adresser. Att ha två enheter som gör det kommer inte att bli bra. Dubbel NAT ska du också absolut försöka undvika.

De började inkludera wizards för olika vanliga baskonfigurationer för flera år sedan. Leder till en väldigt mycket smidigare första konfiguration.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om du ska använda AmpliFi-routern som AP ska du stänga av DHCP på den och istället låta din EdgeRouter dela ut IP-adresser. Att ha två enheter som gör det kommer inte att bli bra. Dubbel NAT ska du också absolut försöka undvika.

De började inkludera wizards för olika vanliga baskonfigurationer för flera år sedan. Leder till en väldigt mycket smidigare första konfiguration.

Ahhhh nu förstår jag
Har alltid kört med all in one prylar så jag får lära mig lite hehe
Tack igen. Ni är grymma 👍
Återkommer när jag fått routern.
Verkar som att Alien är inte ens tillgänglig här hemma. Kanske kör ändå med HD varianten. Verkar stabilt det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Ahhhh nu förstår jag
Har alltid kört med all in one prylar så jag får lära mig lite hehe
Tack igen. Ni är grymma 👍
Återkommer när jag fått routern.
Verkar som att Alien är inte ens tillgänglig här hemma. Kanske kör ändå med HD varianten. Verkar stabilt det med.

Enklast är att du tänker dig en AP som en trådlös switch, så brukar det vara enklare att få en känsla för vilka tjänster som passar var i nätverket.

Du verkar ha rätt om tillgängligheten på AmpliFi Alien. Man verkar inte ens få beställa den direkt från dem till annat än USA och det finns inte i deras EU-butik. Det verkar lite oklart när den kan tänkas dyka upp i Europa tyvärr. Senaste svaret för en dryg vecka sedan är att de inte har någon ETA men att de jobbar på det.

https://community.amplifi.com/topic/2480/amplifi-alien-availa...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Bra jämförelse
Kollade i deras support sida och man kan sätta Amplifi i Bridge läge så det fungerar som AC.
https://help.amplifi.com/hc/en-us/sections/204174188-Customiz...
-->Enabling Bridge Mode

Tror jag får hem Routern om en vecka så jag får se hur jag gör. Lite trött på min Asus just nu. Kanske kör UniFi AP HD ändå
En dålig grej med Alien är att det verkar inte kunna köra Mesh med annat än Alien. med UniFi® AP HD tänkte jag bygga vidare med Nano HD...
Choices choices

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Bra jämförelse
Kollade i deras support sida och man kan sätta Amplifi i Bridge läge så det fungerar som AC.
https://help.amplifi.com/hc/en-us/sections/204174188-Customiz...
-->Enabling Bridge Mode

Tror jag får hem Routern om en vecka så jag får se hur jag gör. Lite trött på min Asus just nu. Kanske kör UniFi AP HD ändå
En dålig grej med Alien är att det verkar inte kunna köra Mesh med annat än Alien. med UniFi® AP HD tänkte jag bygga vidare med Nano HD...
Choices choices

Utmärkt. Bridge Mode låter mycket riktigt som det du behöver om du kör Alien-routern som AP.

Du kan ha trådlös uplink mellan dina Unifi-APs men det fungerar alltid bättre och mer stabilt med kabel till varje AP. Unifi AP AC HD är dock optimerad för många anslutna klienter inom en mindre område, inte nödvändigtvis bred täckning.

https://community.ui.com/questions/Unifi-HD-very-poor-range/b...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Damn jag hade inte koll på det. Brukar tänka dyrast är bäst
Tack för det tipset, hade blivit fel med HD (high density). Tror UAP-AC-LR (Long-range) är ett bättre val, kanske 2st täcker hela huset och carporten. Lite lägre hastighet men om nätet är stabilare så är det viktigare.
Tur att man har er

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Damn jag hade inte koll på det. Brukar tänka dyrast är bäst
Tack för det tipset, hade blivit fel med HD (high density). Tror UAP-AC-LR (Long-range) är ett bättre val, kanske 2st täcker hela huset och carporten. Lite lägre hastighet men om nätet är stabilare så är det viktigare.
Tur att man har er

UAP-AC-HD är lite för dyr för vad den levererar i hemmiljö är min uppfattning. Är man ute efter en AP med 4x4 MU-MIMO är NanoHD betydligt bättre eftersom man för samma pris som en HD får fler APs så det är lättare att motivera att bygga ett nät man faktiskt blir nöjd med inom en rimlig budget. För att klara sig med minimalt antal APs är UAP-AC-LR ett bra alternativ. Har som sagt själv en sådan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Ingen dum tanke men Nano heller. Jag vill som du ha mininalt antal AP. De behöver egentligen inte vara snabbast men ha stabil länk. Mest för mina bevakningskameror och vanlig surt.
De flesta av mina datorer går på kabel ändå
Hittade även denna (för mitt uterum som ska ge nät till kameror utomhus): Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro AC1750
https://www.inet.se/produkt/5480022/ubiquiti-unifi-ac-mesh-pr...

Tror du det går att kombinera dessa olika eller ska man hålla sig till en modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Ingen dum tanke men Nano heller. Jag vill som du ha mininalt antal AP. De behöver egentligen inte vara snabbast men ha stabil länk. Mest för mina bevakningskameror och vanlig surf.
De flesta av mina datorer går på kabel ändå
Hittade även denna (för mitt uterum som ska ge nät till kameror utomhus): Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro AC1750
https://www.inet.se/produkt/5480022/ubiquiti-unifi-ac-mesh-pr...

Tror du det går att kombinera dessa olika eller ska man hålla sig till en modell?

Jag förstår. Har du många enheter är ju NanoHD förmodligen märkbart snabbare så länge täckningen är bra. Jag har dock inte ägt båda så har inte haft möjlighet att jämföra dem.

Ja, det bör nog gå att kombinera den där med andra APs. Som jag tolkar det kan man använda den ansluten med kabel som en vanlig AP och den lär ju dyka upp i Unifi controller-gränssnittet precis som deras andra Unifi-produkter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Ingen dum tanke men Nano heller. Jag vill som du ha mininalt antal AP. De behöver egentligen inte vara snabbast men ha stabil länk. Mest för mina bevakningskameror och vanlig surt.
De flesta av mina datorer går på kabel ändå
Hittade även denna (för mitt uterum som ska ge nät till kameror utomhus): Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro AC1750
https://www.inet.se/produkt/5480022/ubiquiti-unifi-ac-mesh-pr...

Tror du det går att kombinera dessa olika eller ska man hålla sig till en modell?

Den går bra att kombinera men är kanske lite overkill.
Ubiquiti UniFi AC Mesh AC1200 (https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac...)
Kostar hälften och är avsedd för utomhusbruk, har en på landet ihop en Lite inomhus.
Täckning i stort sett på hela tomten och inuti ett par småstugor.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur @blunden
Många bra förslag

Då kan jag köra med en Nano inomhus och till ute tar jag en Ubiquiti UniFi AC Mesh AC1200. Det är typ nästan 1-2 vägg mellan så borde gå att mesha gissar jag. Kör så idag med 2 Asus men tycker mina kameror har ändå problem. Det är riktigt korta avstånd och trävägg mellan routern och 3 kameror så det är lite mysko.

Idag har har en Asus RT-AX88U inne + en Asus RT-AC66U i mitt uterum som jag meshat. Och mina 3 utekameror som kopplar sig till nätverket. Ändå är det dålig täckning. Även inomhus kan det vara sisådär. Men jag kan ta fler Ubiquiti UniFi AC Mesh AC1200 inomhus också om det blir problem. De är billiga Eller fler Nano hemma, man köper en gång och har bra nätverk så en tusenlapp hit o ditt spelar mindre roll i min värld

Tack för all hjälp grabbar. Håller er uppdaterade när jag får min router till o börja med, lite rädd med fiber kablen och så. Ownit snackar så mycket om att det är känslig och det kan brytas o så. Har aldrig lekt med fiber innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@Prelatur @blunden
Många bra förslag

Då kan jag köra med en Nano inomhus och till ute tar jag en Ubiquiti UniFi AC Mesh AC1200. Det är typ nästan 1-2 vägg mellan så borde gå att mesha gissar jag. Kör så idag med 2 Asus men tycker mina kameror har ändå problem. Det är riktigt korta avstånd och trävägg mellan routern och 3 kameror så det är lite mysko.

Idag har har en Asus RT-AX88U inne + en Asus RT-AC66U i mitt uterum som jag meshat. Och mina 3 utekameror som kopplar sig till nätverket. Ändå är det dålig täckning. Även inomhus kan det vara sisådär. Men jag kan ta fler Ubiquiti UniFi AC Mesh AC1200 inomhus också om det blir problem. De är billiga Eller fler Nano hemma, man köper en gång och har bra nätverk så en tusenlapp hit o ditt spelar mindre roll i min värld

Tack för all hjälp grabbar. Håller er uppdaterade när jag får min router till o börja med, lite rädd med fiber kablen och så. Ownit snackar så mycket om att det är känslig och det kan brytas o så. Har aldrig lekt med fiber innan.

Det kan nog bli bra, ja. Trådlös anslutning mellan dem kommer att påverka din hastighet negativt troligen men det skadar ju inte att testa, särskilt om du inte råkar ha kabel dragen dit redan.

Det stämmer att fiber-kablar är känsliga, speciellt om det är varianten med en tunn glaskärna istället för plast. Tänk framför allt på att de inte tål skarpa svängar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden:
Så ser det ut

Jag tänkte koppla en Nano nästan bredvid routern så den kommer att ha kabel. Men till den lilla Mesh AC1200 tänkte jag inte dra kabel. Ska mesha så jag slipper kabel
Det ska bli en gäst nätverk så mina ute grejer kopplar sig till wifi gäst nät. Mina andra prylar ska köra på annan wifi nät. Det är så jag kör idag.
Men jag kanske kör 2 Nano. Ska köpa en Nano första och se hur bra mottagning jag får runt om. De verkar ha ganska stark signal när jag kollar på heatmap.

Minns att installatören varnade om 45 graders vinklar ska man undvika med fiber kabeln. Så som jag tänkte ha det blir även mindre vinkel än hur det ser ut idag det går typ rakt i routern....

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden:
Så ser det ut
https://rjmkuw.db.files.1drv.com/y4mJ2Kq4819vGLtt7juI4dRJgf6YIfiSERT2wXs7eBiSS0LFXiGa_9hFLB1hOGB_uImxuyFs3KSfCWbgvClcVzMamKqsnGmorFvRfAt0teKJ_2TdnGoe7yZ-aNWG5xr2tKPqlMUAlrqju3pADmkjTXBiXZ24BS04-HHp12aAu0LjG57EqeTvdC1Rz1RUwQ_22RLUKQXM-x6WwEM8iU3L3XaJg?width=2048&height=1536&cropmode=none

Jag tänkte koppla en Nano nästan bredvid routern så den kommer att ha kabel. Men till den lilla Mesh AC1200 tänkte jag inte dra kabel. Ska mesha så jag slipper kabel
Det ska bli en gäst nätverk så mina ute grejer kopplar sig till wifi gäst nät. Mina andra prylar ska köra på annan wifi nät. Det är så jag kör idag.
Men jag kanske kör 2 Nano. Ska köpa en Nano första och se hur bra mottagning jag får runt om. De verkar ha ganska stark signal när jag kollar på heatmap.

Minns att installatören varnade om 45 graders vinklar ska man undvika med fiber kabeln. Så som jag tänkte ha det blir även mindre vinkel än hur det ser ut idag det går typ rakt i routern....

Ja, det är väl bara att testa hur väl det fungerar. Kan mycket väl fungera utmärkt. Tycker också att det är rimligt att inte köpa för många APs bara för att.

Alla skarpa vinklar är problem. Så länge du kör med hyfsad radie på alla svängar brukar det vara lugnt dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden
@tabm0de

Nuså

Av någon anledning fungerade inte ETH10 (första SFP porten) men när jag tryckte i ETH11 (andra SFP porten) så gick det direkt. Körde wizard för att få in SFP att hitta nätet.
Har kört nu i ca 30min för och testa och märker redan skillnad (eller så inbillar jag mig hehe). So far so good.

Denna router är helt grym. Den är mycket mindre än jag trodde och väger ganska lite. Nöjd just nu
Tack för era råd.

ps. Nu får jag städa undan och koppla om allt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden
@tabm0de

Nuså

https://rjmjuw.db.files.1drv.com/y4m3SazuJBqqJlHZUa7oBK4r4J_1BPPw9GfnDpi_EDTg2hK9pAaLOlr5dsXX8lQU9t6vhT4TjtZbz-XP_ZjthVFIlPPaIzit4V6Z8puzpyzuL8TnIkYmQNRR3MM92UrnYZzjSGeQczmVz9Y2gnBR6ZBh0N8ztlXfhINtCEB5TmlmmISsc0S4LCuVwEQt1kJhNBXzq8SLluSq97wfIjemOhRLg?width=2048&height=1536&cropmode=none

Av någon anledning fungerade inte ETH10 (första SFP porten) men när jag tryckte i ETH11 (andra SFP porten) så gick det direkt. Körde wizard för att få in SFP att hitta nätet.
Har kört nu i ca 30min för och testa och märker redan skillnad (eller så inbillar jag mig hehe). So far so good.

Denna router är helt grym. Den är mycket mindre än jag trodde och väger ganska lite. Nöjd just nu
Tack för era råd.

ps. Nu får jag städa undan och koppla om allt.....

Kul att du blev nöjd.

Du har offload aktiverat antar jag?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden:
Har vissa crazy strul men när det funkar så är det stabilt. Har gjort massa reset för och testa utan att komma på vad som orsakar felet.
Problemet jag har är att när jag bootar om routern så är det inte alltid SFP modulen lyser och detekteras i routern. Får boota om och ibland göra power-cyckle ett par gånger innan den börjar leva. Är det något du känner igen?

Jag såg en youtube klipp där han gjorde hardware offload men trodde det var bara för X serien.
https://www.youtube.com/watch?v=f7FeYsJqotc
Han körde denna command i CLI: set system offload hwnat enable + commit ...
Finns i Config tree med (och där står det att det är för X serien)
Ska man ändå ha det på menar du eller något annat du tänker på?

Förresten var och köpte till en nanoHD också. Grymt bra speed och räckvidd med 5G. 2G är slöööööö men 5G funkar fint fint
Nu kör jag i stand-alone läge och konfigurerade med mobilen.

Blir inte riktig klok på hur jag kan konfigurera mer. Innan hade jag
1x 2G nätverk privat
1x 5G närverk privat
1x 2G (kan vara 5G) närverk för mina gäster och kompisar , denna nät var segregerad från de andra så de inte kom åt min interna nät.

Finns det något sätt man kan göra detta med nanoHD? Om inte hur kan man få till det? Detta är nästan måste.
Har även installerat "UniFi Network Controller 5.13.29 for Windows"
https://www.ui.com/download/unifi/unifi-nanohd/default/unifi-...

Fattar nada jag är på djup vatten nu känner jag hehe
Jag kan betala en slant för lite 1-on-1 hjälp seriöst jag vill förstå detta men lite hjälp för att förstå hur det hela hänger ihop hade varit grymt. Skicka ett PM om intresserad wink wink

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden:
Har vissa crazy strul men när det funkar så är det stabilt. Har gjort massa reset för och testa utan att komma på vad som orsakar felet.
Problemet jag har är att när jag bootar om routern så är det inte alltid SFP modulen lyser och detekteras i routern. Får boota om och ibland göra power-cyckle ett par gånger innan den börjar leva. Är det något du känner igen?

Kan spontant tycka att det låter som att det antingen är någon form av glapp, någon inkompabilitet mellan din EdgeRouter och din SPF-modul eller att någon komponent kan vara defekt. Där har jag inte så mycket praktisk erfarenhet tyvärr.

Vilken firmware kör du förresten?

Skrivet av reza666:

Jag såg en youtube klipp där han gjorde hardware offload men trodde det var bara för X serien.
https://www.youtube.com/watch?v=f7FeYsJqotc
Han körde denna command i CLI: set system offload hwnat enable + commit ...
Finns i Config tree med (och där står det att det är för X serien)
Ska man ändå ha det på menar du eller något annat du tänker på?

Nej, hardware offload finns på alla deras routrar och behöver aktiveras om man behöver de högre hastigheterna som marknadsförs. Kommandona för att aktivera det skiljer sig dock beroende på om det är en Cavium- (alla utom EdgeRouter X-serien) eller MediaTek-baserad (EdgeRouter X-serien) enhet. Kommandot du körde är för MediaTek-baserade enheter så det kan du stänga av igen. Du hittar rätt kommandon i hjälpartikeln nedan.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115006567467-EdgeRouter...

Skrivet av reza666:

Förresten var och köpte till en nanoHD också. Grymt bra speed och räckvidd med 5G. 2G är slöööööö men 5G funkar fint fint
Nu kör jag i stand-alone läge och konfigurerade med mobilen.

Blir inte riktig klok på hur jag kan konfigurera mer. Innan hade jag
1x 2G nätverk privat
1x 5G närverk privat
1x 2G (kan vara 5G) närverk för mina gäster och kompisar , denna nät var segregerad från de andra så de inte kom åt min interna nät.

Finns det något sätt man kan göra detta med nanoHD? Om inte hur kan man få till det? Detta är nästan måste.
Har även installerat "UniFi Network Controller 5.13.29 for Windows"
https://www.ui.com/download/unifi/unifi-nanohd/default/unifi-...

Fattar nada jag är på djup vatten nu känner jag hehe
Jag kan betala en slant för lite 1-on-1 hjälp seriöst jag vill förstå detta men lite hjälp för att förstå hur det hela hänger ihop hade varit grymt. Skicka ett PM om intresserad wink wink

Vill man ha bra hastighet på moderna enheter utan att själv ta över majoriteten av alla kanaler i 2,4 GHz-bandet behöver man köra 5 GHz, så 2,4 GHz spelar mindre roll skulle jag säga.

Standalone-läget är enbart för väldigt enkla uppsättningar och fanns inte ens för några år sedan. För att konfigurera det du vill behöver du använda Unifi Controller som du installerat. För att du ska kunna managera dina APs i detta gränssnitt behöver du nollställa de APs du redan konfigurerat i standalone mode.

Gränssnittet är byggt för att du ska kunna hantera stora installationer med massvis av APs, antingen på en eller flera olika platser. Det du behöver börja med först är alltså att skapa en "site" som du döper till något lämpligt, exempelvis "Home". Eftersom du sannolikt bara kommer att ha en site spelar det inte så stor roll.

Nu kan du hoppa in under Settings som du når längst ner till vänster och skapa dina trådlösa nätverk under Wireless networks. Man kan skapa olika WLAN Groups men i ditt fall behöver du inte tänka på det utan kan använda Default. Du kan antingen välja att köra ett gemensamt nätverk för både 2,4 GHz och 5 GHz där enheterna själva väljer vilken frekvens de ansluter till eller så skapar du två separata nät som du nämnde. Jag använder separata nät personligen då jag vill kunna tvinga enheter att köra på en viss frekvens. Observera att alla trådlösa nätverk du skapar under denna meny kör på båda frekvenserna. Den biten justerar du sedan på varje AP istället.

Om du vill kunna införa hastighetsbegränsningar eller liknande på de enheter som ansluter till ditt gästnät kan du skapa en User Group där du konfigurerar dessa begränsingar och sedan applicera denna grupp på det trådlösa nätverk du skapade för gästnätet.

När du skapat dina trådlösa nätverk har du en knapp till vänster som heter Devices. Under denna sektion visas de APs du har anslutit till samma nätverk samt statusen för dem. Nya eller återställa enheter kommer ha statusen "Pending adoption" (ringen på dem kommer lysa vitt), vilket betyder att den är redo att knytas ("adopteras") till en controller. Välj alternativet Adopt för varje AP och vänta på att den provisioneras och sedan växlar status till Connected.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012622613-UniFi-Devi...

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Conf...

Nu kan du för varje AP ange ett namn (förslagsvis baserat på vart du monterat dem) samt ställa in channel width (dessa behöver du öka för att få ut full hastighet), kanal samt sändningsstyrka. Det är även här du stänger av 2,4 GHz från ditt 5 GHz nätverk och tvärt om.

För att separera ditt gästnät från ditt interna nät är det nog smidigast att ange ett annat vlan för det trådlösa nätverket och sedan skapa en brandväggsregel som hindrar enheter på det vlanet från att nå ditt övriga nätverk. Du kan dock först testa om det räcker med att klicka i alternativet "Apply guest policies" för det aktuella trådlösa nätverket.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: WAOO SUPER TACK.
Mitt första misstag var att jag satte det i stand-alone så det dök aldrig upp i Unifi Controller. När jag resetade så kom det upp och jag kunde följa dina instruktioner. Jag föredrar att kunna välja själv 5G också.
Inte helt hundra om jag gjort rätt men så ser det ut just nu:

Kollade på nätet och verkar som rekommendationen för width är satt redan korrekt eller har du ändrat din?
Jag satte däremot power till High, inte säker om det är klokt....verkar som jag har grymt räckvid som det är. Inte ens min mesh nätverk med 2 feta Asus hade så bra utomhus. Helt sjukt vad den lilla kan klara.

Alla 3 nätverk jag skapade dök upp under både 2G och 5G WLAN så jag disablade de som inte hör hemma som bilden.
Verkar fungera som det ska....gjorde jag rätt?

Sen hittade jag en jätte bra video som visade VLAN + Firewall regler här:
https://www.youtube.com/watch?v=C7CGY0BTFCM

Så nu när man kopplar sig till guest nätet får man en helt annan ip nät
So far so good hehe

Nu är det jobbigaste delen att få det hela att fungera utan Unifi Controller. Inte säkert om det går men hittade detta om "selfrun"
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205222660-UniFi-Configu...
Ska pilla lite mer och se om jag får ihop det. I värsta fall så kanske det blir en VPS. Hur kör du själv om man får fråga? Har du selfrun?

Jag provade precis också att stänga av Unifi Controller och allt fungerar fortfarande så jag kanske inte behöver pilla mer eller vad tror du? Det hade varit perfekt i så fall!

Ska ändra offload också, står i todo listan

Om SFP grejen så låter jag det vara för nu. Verkar än så länge som att länken är stabil när det väl fungerar så kanske inget problem.
Sponant känns det inte som att det är fel på hårdvara, tror snarare det är handskakningen mellan min router och ownit (gissning hehe)

Igen, verkligen stort tack för fortsatt hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: WAOO SUPER TACK.
Mitt första misstag var att jag satte det i stand-alone så det dök aldrig upp i Unifi Controller. När jag resetade så kom det upp och jag kunde följa dina instruktioner. Jag föredrar att kunna välja själv 5G också.
Inte helt hundra om jag gjort rätt men så ser det ut just nu:

Kollade på nätet och verkar som rekommendationen för width är satt redan korrekt eller har du ändrat din?
Jag satte däremot power till High, inte säker om det är klokt....verkar som jag har grymt räckvid som det är. Inte ens min mesh nätverk med 2 feta Asus hade så bra utomhus. Helt sjukt vad den lilla kan klara.

Alla 3 nätverk jag skapade dök upp under både 2G och 5G WLAN så jag disablade de som inte hör hemma som bilden.
Verkar fungera som det ska....gjorde jag rätt?

Ja, man får antingen välja att få full funktionalitet via controllern eller en betydligt enklare setup för när man bara snabbt vill få igång en AP.

Det ser rätt ut tycker jag baserat på bilderna. Ja, man får precis som du märkte stänga av den frekvens man inte vill ha för ett visst nät om man vill separera dem.

Vill du ha full hastighet på dina enheter behöver du öka channel width. Som jag minns det är den satt på det lägsta värdet som standard. Jag skulle rekommendera dig att sätta åtminstone VHT80 på 5 GHz men du kan också testa VHT160. Hur väl det fungerar beror lite på hur många andra nät som finns på samma kanaler i närheten. Använder du 2,4 GHz och inte redan badar i nätverk på det frekvensbandet kan du testa att öka den också men annars behövs det inte.

Skrivet av reza666:

Sen hittade jag en jätte bra video som visade VLAN + Firewall regler här:
https://www.youtube.com/watch?v=C7CGY0BTFCM

Så nu när man kopplar sig till guest nätet får man en helt annan ip nät
So far so good hehe

Skönt.

Skrivet av reza666:

Nu är det jobbigaste delen att få det hela att fungera utan Unifi Controller. Inte säkert om det går men hittade detta om "selfrun"
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205222660-UniFi-Configu...
Ska pilla lite mer och se om jag får ihop det. I värsta fall så kanske det blir en VPS. Hur kör du själv om man får fråga? Har du selfrun?

Jag provade precis också att stänga av Unifi Controller och allt fungerar fortfarande så jag kanske inte behöver pilla mer eller vad tror du? Det hade varit perfekt i så fall!

Så länge du inte använder captive portal på ditt gästnät behöver du normalt inte ha controllern körande. Du tappar dock statistik, möjligheten att övervaka status etc. men i övrigt borde allt fortsätta fungera utan problem.

Jag har inte satt upp något gästnät men jag har också alltid controllern rullande på en server jag redan hade hemma. Selfrun mode definierar som sagt hur AP:n ska bete sig när den inte når controllern. Det är inget man har eller inte har utan något man kan växla mellan två lägen.

Skrivet av reza666:

Ska ändra offload också, står i todo listan

Om SFP grejen så låter jag det vara för nu. Verkar än så länge som att länken är stabil när det väl fungerar så kanske inget problem.
Sponant känns det inte som att det är fel på hårdvara, tror snarare det är handskakningen mellan min router och ownit (gissning hehe)

Igen, verkligen stort tack för fortsatt hjälp!!!

Om du utan problem får ut full hastighet utan hardware offloading så spelar det egentligen mindre roll, även om det är ett effektivare sätt för den att skyffla trafik. På min äldre enhet är det absolut nödvändigt för att den ska klara mer än typ 150 Mbit/s.

Utan ytterligare felsökning är det svårt att veta vad de problemen beror på tyvärr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Grymt då är jag inte ute och cyklar hehe
Så skönt att höra att jag inte behöver ha controller igång. Jag kör en VM instans i min NAS så min controller kan vara uppe för det mesta men vill inte att allt ska dö när jag uppdaterar firmware eller något

Jag ökande min 5G till VHT80 och kom över 300Mbit nu , testade också 160 men spontant så känns det som 80 gav bättre värden efter många speed test i huset.

Jag kanske kompletterar med en sån längre fram https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac...
Undrar om jag kan bara köra 2G nätet för mesh och inte störa mitt 5G inomhus om det är möjligt...
Mina kameror om jag kollar i Controller har ändå som sämst 60% wifi vilket borde vara ok. Just nu fungerar allt så jag ska inte röra hehe

Jag får ut just nu
Down 270.599 Mbit/s Up 903.332 Mbit/s
Har betalar endast 250Mbit just nu så jag kör fullt ut. Hade 100Mbit innan men då kände jag allt blev slöare (många enheter i huset) så ringde och uppgraderade till 250. Nästa steg är 1Gig. Just nu med nya utrustningen känns allt riktigt snabbt och bra så inte mycket att klaga på
Jag har lite overkill utrustning för min lilla kapacitet men wao vilket skillnad i delay och wifi med dessa prylar. helt klart värt det och inte dyrare än Asus prylar heller. Nu får jag sätta ut mina 2 Asus routrar

Tackar för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Grymt då är jag inte ute och cyklar hehe
Så skönt att höra att jag inte behöver ha controller igång. Jag kör en VM instans i min NAS så min controller kan vara uppe för det mesta men vill inte att allt ska dö när jag uppdaterar firmware eller något

Jag ökande min 5G till VHT80 och kom över 300Mbit nu , testade också 160 men spontant så känns det som 80 gav bättre värden efter många speed test i huset.

Jag kanske kompletterar med en sån längre fram https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac...
Undrar om jag kan bara köra 2G nätet för mesh och inte störa mitt 5G inomhus om det är möjligt...
Mina kameror om jag kollar i Controller har ändå som sämst 60% wifi vilket borde vara ok. Just nu fungerar allt så jag ska inte röra hehe

Jag får ut just nu
Down 270.599 Mbit/s Up 903.332 Mbit/s
Har betalar endast 250Mbit just nu så jag kör fullt ut. Hade 100Mbit innan men då kände jag allt blev slöare (många enheter i huset) så ringde och uppgraderade till 250. Nästa steg är 1Gig. Just nu med nya utrustningen känns allt riktigt snabbt och bra så inte mycket att klaga på
Jag har lite overkill utrustning för min lilla kapacitet men wao vilket skillnad i delay och wifi med dessa prylar. helt klart värt det och inte dyrare än Asus prylar heller. Nu får jag sätta ut mina 2 Asus routrar

Tackar för hjälpen!

Ja, det är skönt att man inte är beroende av controllern. Du borde kunna komma över 500 Mbit/s eller mer vid bra förhållanden men hastigheten avtar naturligtvis med avstånd, hinder i vägen, etc. Det allra viktigaste är ju att nätet är stabilt dock, vilket det låter som att det är.

Jag har ingen personlig erfarenhet av deras mesh-produkter men ska man tro denna dokumentation kan det nog gå att köra med 2,4 GHz som backhaul för den. Tänk dock på att du då kommer förlora stor del av hastigheten och då absolut bör testa högre kanalbredd på 2,4 GHz för att kompensera lite för det. Fördelen det skulle kunna ge att köra så vore att det låter resten av ditt nät vara snabbare genom att inte behöva avsetta delar av bandbredden på 5 GHz till mesh-kommunikation.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Conf...

Lustigt att du får så mycket högre upload. Det ser ut som att din ISP missat att sätta en limiter där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: eh dumt av mig att snåla nu köper en till nanoHD så fixar det biffen
Bara 1000kr skillnad och det är mycket bättre. Fast jag ska testa lite mer och se om jag klarar mig men en.
Tack för länken också. Verkar som 2 nanoHD funkar bättre också.

Ju upload verkar de ha missat helt, jag klagar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: eh dumt av mig att snåla nu köper en till nanoHD så fixar det biffen
Bara 1000kr skillnad och det är mycket bättre. Fast jag ska testa lite mer och se om jag klarar mig men en.
Tack för länken också. Verkar som 2 nanoHD funkar bättre också.

Ju upload verkar de ha missat helt, jag klagar inte

Om du faktiskt tänker montera den utomhus bör du tänka på att bara vissa av deras APs klarar det. Om du monterar den inomhus i närheten av uterummet är det ju inga problem dock.

Har tyvärr inte koll på vilken modell som är mest lämplig. Det blir säkert bra vilket som.

Ja, det är ju alltid kul när man får lite mycket extra hastighet gratis.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q