Permalänk
Medlem

Tona bilrutor - hur mörkt?

Har tänkt lämna in bilen för att få solfilm monterad på fönstren där bak så att det är lite behagligare för de små att sitta där nu när sommarsolen tittar fram Det jag allra helst vill ha är att strålade sol ska kunna skina i ansiktet på en passagerare utan att man tycker att det är särskilt jobbigt för ögonen, samtidigt som man som förare ser ut ur fönstret utan problem.
Tycker dock det är väldigt svårt att veta hur mörkt som är lämpligt att välja och hoppas därför att någon här har lite bättre koll! Tycker det är svårt att söka efter den här typen av åsikter, för de flesta diskussionerna verkar föras på bilnördforum där många tonar för att bilen ska bli snyggare och häftigare. Jag är ju bara ute efter att lösa ett problem med barn som blir bländade.

Den mörkaste toningen hos diverse firmor verkar vara 5% och som jag förstått det är den på tok för mörk för att vara användbar i en familjebil, utan väljs bara för att det blir mörkt och snyggt och häftigt. Jag har själv tittat på en installerad 20% men upplevde att den egentligen var lite för ljus när jag såg från insidan. Därför lutar jag åt 10-15%, men de har jag inte sett installerade.
Det jag är orolig för är att välja 10-15% och sen märka att den är för mörk ur trafiksäkerhetssynpunkt (till exempel svårt att se ordentligt när man tittar ut). Om någon har erfarenhet av toningar omkring 10-20% vore det jättebra med input

Permalänk
Medlem

I vår familje bil kör jag med 20 tror jag Tycker de är rätt lagom Har till och med lite svårt att backa i mörka utrymmen med bilen

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vet inte vad jag har för toning, är standard från när bilen beställdes. Men skulle gissa på 15% om man tittar på bilderna.
Är ju inga problem att se ut, ser lite mörkare ut bara. Är ju att du inte kan se in bara.
Samt att det ser snyggare ut och blir lite svalare från solen.
5% är ju lätt det snyggaste på de bilderna. Kör på 15% om du tyckte 20% var för ljust och 5% är för mörkt. Du kunde inte kolla på någon ruta som hade 5%?

Skrivet av Adnerhill:

I vår familje bil kör jag med 20 tror jag Tycker de är rätt lagom Har till och med lite svårt att backa i mörka utrymmen med bilen

Backkamera for the win

Permalänk
Medlem

15% bak kommer absolut inte bli för mörkt, jag kör det på mina framrutor atm.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken:
"Rutor vid och framför förarplats dvs. rutor i förarens siktfält "ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75% för vindruta och minst 70% för annan ruta" (TSFS 2013:63, kap.31, § 10). Det är alltså i teorin lagligt att tona även sidorutorna fram, tom vindrutan. I praktiken är det dock tekniskt nästan omöjligt då det inte finns några solfilmer som gör det möjligt att klara kraven. En vanlig bilruta har en naturlig toning mellan 20-25% eftersom det inte är klarglas. Därför kan framdörrar inte tonas med mer än 5% för att klara lagens krav och en sådan film finns inte på den öppna marknaden.

Om du ska tona rutorna i främre delen på bilen så avråder vi från att välja en solfilm som är mörkare än 50% då det försvårar samverkan med andra trafikanter (ögonkontakt) och mörkerkörning. Vi avråder också från all olaglig användning av solfilm."

https://www.evofilm.se/solfilm/tona-rutorhttps://www.evofilm....

Permalänk
Medlem

Mina ligger på nånstans mellan 20/15%. De fungerar nästan som ett insynsskydd för sådana som bara traskar förbi. Upplever inte den toning som något kritisk för trafiksäkerheten.

Sommar som vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

I vår familje bil kör jag med 20 tror jag Tycker de är rätt lagom Har till och med lite svårt att backa i mörka utrymmen med bilen

Är det bara backning i mörker du tycker är ett problem eller är det även svårt att till exempel se andra bilar bakom dig när det är mörkt ute? Jag vill ju ha det så mörkt som möjligt utan att det blir en trafikfara

Skrivet av Geckod:

Vet inte vad jag har för toning, är standard från när bilen beställdes. Men skulle gissa på 15% om man tittar på bilderna.
Är ju inga problem att se ut, ser lite mörkare ut bara. Är ju att du inte kan se in bara.
Samt att det ser snyggare ut och blir lite svalare från solen.
5% är ju lätt det snyggaste på de bilderna. Kör på 15% om du tyckte 20% var för ljust och 5% är för mörkt. Du kunde inte kolla på någon ruta som hade 5%?

Nej det är lite det som är problemet - de flesta som har toning har det från inköpet och det är därför svårt att fråga folk Jag tycker just att det är svårt att få en uppfattning om hur mörkt/svårt det är att se ut beroende på toningen. Vill att det ska komma in så lite ljus som möjligt men ändå kunna se ut så bra som möjligt och då är det svårt att veta hur stor skillnad det är på de här 20, 15, 10 och 5%.

Jag har sett flera rutor med 5% och de ser helt bäcksvarta ut - det är uppenbart att det är mörkast möjliga. Och det verkar enligt mina fördomsfulla empiriska studier vara främst folk som vill ha en snygg toning som väljer 5%, för det verkar inte särskilt funktionellt.

Skrivet av Zer0x:

15% bak kommer absolut inte bli för mörkt, jag kör det på mina framrutor atm.

Så mörkt får man väl inte ens ha? Låter som att det skulle vara väldigt mörkt i bilen!

Skrivet av GooGeL:

Mina ligger på nånstans mellan 20/15%. De fungerar nästan som ett insynsskydd för sådana som bara traskar förbi. Upplever inte den toning som något kritisk för trafiksäkerheten.

Sommar som vinter.

Tack för input! 20% tyckte jag inte heller var några problem vad gällde att se ut heller, så jag kan tänka mig att 15% är snarlikt. Känns dumt att välja en grad (t.ex. 10%) som sedan kanske eventuellt visar sig vara för mörk Samtidigt känns det dumt att välja 20% som jag vet att jag egentligen tycker är för ljus för solljusets skull.

Permalänk
Medlem

@Zer0x:
Det får du inte ens ha...

Man ska ha minst 75% genomsläpp på ljuset (dvs 25% toning) men eftersom nästan alla bilrutor är fabrikstonade till den gränsen så kan man inte sätta på någon mer toning. Och sen *får* du inte sätta på någon form av färgskikt, eller vad det kallas i VVs regler, så där går all form av toning bort ändå.

Så kort och gott, ingen toning tillåten. Sen att snuten och bes skiter i det i viss mån har inget med saken att göra, olagligt är olagligt oavsett om du blir tillsagd om det eller inte.

Eller som EVOFilm skriver :
Rutor vid och framför förarplats dvs. rutor i förarens siktfält "ska ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75% för vindruta och minst 70% för annan ruta" (TSFS 2013:63, kap.31, § 10). Det är alltså i teorin lagligt att tona även sidorutorna fram, tom vindrutan. I praktiken är det dock tekniskt nästan omöjligt då det inte finns några solfilmer som gör det möjligt att klara kraven. En vanlig bilruta har en naturlig toning mellan 20-25% eftersom det inte är klarglas. Därför kan framdörrar inte tonas med mer än 5% för att klara lagens krav och en sådan film finns inte på den öppna marknaden.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Är det bara backning i mörker du tycker är ett problem eller är det även svårt att till exempel se andra bilar bakom dig när det är mörkt ute? Jag vill ju ha det så mörkt som möjligt utan att det blir en trafikfara

Nej det är lite det som är problemet - de flesta som har toning har det från inköpet och det är därför svårt att fråga folk Jag tycker just att det är svårt att få en uppfattning om hur mörkt/svårt det är att se ut beroende på toningen. Vill att det ska komma in så lite ljus som möjligt men ändå kunna se ut så bra som möjligt och då är det svårt att veta hur stor skillnad det är på de här 20, 15, 10 och 5%.

Jag har sett flera rutor med 5% och de ser helt bäcksvarta ut - det är uppenbart att det är mörkast möjliga. Och det verkar enligt mina fördomsfulla empiriska studier vara främst folk som vill ha en snygg toning som väljer 5%, för det verkar inte särskilt funktionellt.

Så mörkt får man väl inte ens ha? Låter som att det skulle vara väldigt mörkt i bilen!

Tack för input! 20% tyckte jag inte heller var några problem vad gällde att se ut heller, så jag kan tänka mig att 15% är snarlikt. Känns dumt att välja en grad (t.ex. 10%) som sedan kanske eventuellt visar sig vara för mörk Samtidigt känns det dumt att välja 20% som jag vet att jag egentligen tycker är för ljus för solljusets skull.

Inte direkt någon super fara att se andra bilar, mest när man ska backa och backlysena inte räcker till typ

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Lego Master

Tror vi har 20% enligt bilderna ovan på vår Mondeo från fabrik, och det tycker jag är lite i klenaste laget. På min gamla Focus ST skaffade jag 10% som var främst av utseendeskäl, men gav bra solskydd, såklart.

Största problemet på Mondeon är dock att panoramataket inte är tillräckligt tonat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vi hade en SAAB 9-5 sedan som var tonad bak, skulle gissa på 15 eller 20%. Det slutade med att vi slet bort den då vi parkerade i parkeringsgarage och upplevde att det var nästan noll sikt bakåt. Dock kanske inte det är särskilt trafikfarligt, bara jobbigt 🙂

Det som dock kunde vara lite trafikfarligt var att se ex. cyklister vid sväng (när man snabbt vänder huvudet och kollar över axeln) då det blev väldigt stora kontraster mellan baksätets ruta och framsätets som inte var tonad.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Har du tittat på https://www.solarplexius.se.

Har ingen erfarenhet själv, men verkar vara en intressant produkt

Permalänk
Medlem

Jag har tonade rutor från fabrik på min Passat Alltrack -18, men jag tycker de släpper igenom för mycket ljus och bidrar inte till något direkt insynsskydd. Det är relativt såklart, men jag jämför med V70'n som har eftermonterad solfilm (köpt så från handlare så vet ej exakt %), men är det ljust ute är det nästan omöjligt att se in i bilen, dock inga problem att se ut. Föredrar det mörkare utan tvekan ur alla aspekter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Måste säga att tonade rutor är riktigt överskattat (i Sverige i alla fall). Sikten i backspegeln, samt när du tittar snett bakåt över axeln, blir så extremt mycket sämre för dig som förare. Särskilt på natten eller om du själv har solglasögon på dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ganska rejält tonade rutor på min bil, vet inte exakt vilken toningsgrad det är. Men enligt bilderna ovan så skulle jag gissa på 05% eller 15%.

Inte direkt tänkt på den försämrade sikten bak, det påverkar inte mig personligen speciellt mycket. Men å andra sidan kör jag sällan med solglasögon.

Permalänk
Medlem

Jag har tonade från fabrik 20% d.v.s. själva glaset i sig är tonat. Utöver det har jag lagt på 5% film så det är helt kolsvart utifrån, även om du ställer dig med händerna mot rutan och försöker se in är det helt svart. Det blev kanske lite väl mörkt inifrån bilen för man ser knappt bakåt i mittenspegeln hehe.

Har även lagt 42% på sidorutorna fram, det gör väldigt gott nu på sommaren då bilen inte blir i närheten av lika varm.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Så länge du inte parkerar nära gatuhörn som alla andra, med heltonade rutor som helt och hållet blockerar synen åt alla håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Har du tittat på https://www.solarplexius.se.

Har ingen erfarenhet själv, men verkar vara en intressant produkt

Ja, vi har tittat på dem men de begränsar möjligheten att veva ner rutorna (eller rättare sagt; toningen följer inte med ner så man behöver typ montera bort den vid fönsteröppning). Såg dock idag att de kör med toningsgraden 10% på hela sortimentet och tänkte då att det väl inte kan vara för mörkt om de går all-in på hela sitt sortiment med den toningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Är det bara backning i mörker du tycker är ett problem eller är det även svårt att till exempel se andra bilar bakom dig när det är mörkt ute? Jag vill ju ha det så mörkt som möjligt utan att det blir en trafikfara

Nej det är lite det som är problemet - de flesta som har toning har det från inköpet och det är därför svårt att fråga folk Jag tycker just att det är svårt att få en uppfattning om hur mörkt/svårt det är att se ut beroende på toningen. Vill att det ska komma in så lite ljus som möjligt men ändå kunna se ut så bra som möjligt och då är det svårt att veta hur stor skillnad det är på de här 20, 15, 10 och 5%.

Jag har sett flera rutor med 5% och de ser helt bäcksvarta ut - det är uppenbart att det är mörkast möjliga. Och det verkar enligt mina fördomsfulla empiriska studier vara främst folk som vill ha en snygg toning som väljer 5%, för det verkar inte särskilt funktionellt.

Så mörkt får man väl inte ens ha? Låter som att det skulle vara väldigt mörkt i bilen!

Tack för input! 20% tyckte jag inte heller var några problem vad gällde att se ut heller, så jag kan tänka mig att 15% är snarlikt. Känns dumt att välja en grad (t.ex. 10%) som sedan kanske eventuellt visar sig vara för mörk Samtidigt känns det dumt att välja 20% som jag vet att jag egentligen tycker är för ljus för solljusets skull.

Har du ingen bil du kan kika i som är tonad? Det släpper in mer ljus än man kan tro när man tittar på siffrorna. Jag vet dock inte hur pass mörkt det blir i bilen om man inte har ljusinsläpp genom taket också så om du inte har det kan det vara overkill med 5%. Du kan ju också köra 20% i baksätet och lite mörkare bakåt, det är skönt att veta att ingen ser vad man har i skuffen för att minimera inbrottsrisk

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så länge du inte parkerar nära gatuhörn som alla andra, med heltonade rutor som helt och hållet blockerar synen åt alla håll.

Som företagsbilar liknande denna t.ex.?

Behöver man verkligen bra sikt genom bakrutan när man kan nyttja sidospeglarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som företagsbilar liknande denna t.ex.?

https://expolink.no/assets/img/1024/1024/bilder_nettbutikk/c425a8fe673b782a72b73199f58f1ef5-image.jpeg

Behöver man verkligen bra sikt genom bakrutan när man kan nyttja sidospeglarna?

Syftar mer på att det fullständigt blockerar all syn åt alla håll när man ska ut från enkelriktade gator etc. man ser trafik genom parkerade bilars rutor. Eller ja, inte genom de kolsvarta rutorna. Halva motorhuven ut på vägen och luta sig över ratten innan man kan se vad som kommer dolt bakom tonade rutor.

Permalänk
Medlem

Har 5% på min, på alla rutor utom sidorutorna fram och vindrutan såklart.

Upplever det absolut inte för mörkt, kan inte komma på en enda gång då det varit något som helst problem och då har jag heller inte nån backkamera eller liknande på bilen. Innan jag satte dit solfilmen funderade jag på att smälla dit nån extra backlampa men har aldrig blivit av då det aldrig behövts. Speciellt nattetid vill man ju minimera ljusinsläpp från bilar bakom, skulle gärna haft en rullgardin att dra ner i bakrutan för de tillfällena.

Permalänk
Medlem

Jag körde 4% från b stolpen och bakåt, hade gärna fått vara mörkare, enbart för värmen. Hade inga problem med dålig sikt men då kör jag oxå lastbil till vardags.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hej,

Följer gärna tråden då jag vill tona mina rutor på min Volvo V60 pga unge på 1,5 år. Jag har också svårt att bestämma mig av olika typer av toning. Någon som kan tipsa om en bra och billig verkstad i GBG? Volvo Torslanda tog 5350 kr...

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Har tänkt lämna in bilen för att få solfilm monterad på fönstren där bak så att det är lite behagligare för de små att sitta där nu när sommarsolen tittar fram Det jag allra helst vill ha är att strålade sol ska kunna skina i ansiktet på en passagerare utan att man tycker att det är särskilt jobbigt för ögonen, samtidigt som man som förare ser ut ur fönstret utan problem.
Tycker dock det är väldigt svårt att veta hur mörkt som är lämpligt att välja och hoppas därför att någon här har lite bättre koll! Tycker det är svårt att söka efter den här typen av åsikter, för de flesta diskussionerna verkar föras på bilnördforum där många tonar för att bilen ska bli snyggare och häftigare. Jag är ju bara ute efter att lösa ett problem med barn som blir bländade.

https://solfilmtillbil.se/wp-content/uploads/solfilmtilbil-percent-example.jpg

Den mörkaste toningen hos diverse firmor verkar vara 5% och som jag förstått det är den på tok för mörk för att vara användbar i en familjebil, utan väljs bara för att det blir mörkt och snyggt och häftigt. Jag har själv tittat på en installerad 20% men upplevde att den egentligen var lite för ljus när jag såg från insidan. Därför lutar jag åt 10-15%, men de har jag inte sett installerade.
Det jag är orolig för är att välja 10-15% och sen märka att den är för mörk ur trafiksäkerhetssynpunkt (till exempel svårt att se ordentligt när man tittar ut). Om någon har erfarenhet av toningar omkring 10-20% vore det jättebra med input

Av bilderna att dömma skulle jag gissa på att vi har 15-20% från fabrik på vår bil. Jag tycker det är rätt lagom. Man ser inte uppenbart in, och man ser tydligt ut även när det är mulet eller mörkt ute.
En fotnot är dock att bilen fortfarande blir varm när solen ligger på, jag tror det är svårt att komma ifrån det.

Skrivet av str8forthakill:

Så länge du inte parkerar nära gatuhörn som alla andra, med heltonade rutor som helt och hållet blockerar synen åt alla håll.

Du vet att det finns skåpbilar utan fönster va? De blockerar synen till 100%.

Permalänk
Medlem

Har 20% på min bil, firman som monterade solfilmen rekommenderade den styrkan som rätt lagom. Jag funderade på ett steg mörkare men tycker 20% blev bra i efterhand.
Bilen blev snyggare, det blev mindre insyn och mer ombonat i kupén. Dessutom bra nu när junior sitter där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Har 20% på min bil, firman som monterade solfilmen rekommenderade den styrkan som rätt lagom. Jag funderade på ett steg mörkare men tycker 20% blev bra i efterhand.
Bilen blev snyggare, det blev mindre insyn och mer ombonat i kupén. Dessutom bra nu när junior sitter där bak.

Vilket företag hjälpte dig med detta och hur mycket fick du pröjsa? Tips?

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Vilket företag hjälpte dig med detta och hur mycket fick du pröjsa? Tips?

Det var Brotec i Bro som fixade min bil, jag gav nånstans 4500:- har jag för mig. Det var 2014 så det kanske har hänt en del sedan dess. Toningen är dock lika fin idag som när det var nygjort så det var kvalitetsgrejer som sattes dit.

Permalänk

Jag monterade 95% toning eller 5% ljusinsläpp beroende på hur man räknar. Väldigt begränsad insyn men fortfarande bra sikt ut. Helnöjd!

Kan dock tillägga att man måste backa med speglar på natten

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte bara uppdatera med hur det har gått (så att det inte slutar på klassiskt vis med att TS får svar på annat håll och aldrig uppdaterat sin tråd )!

Det landade till slut på en installation av 15%. Vi är supernöjda och toningen uppnår exakt det vi önskade - att man kan sitta i baksätet med sommarsolen rakt i ansiktet utan att behöva titta bort med hela ansiktet. Det blir dessutom markant svalare i vår bil jämfört med andra bilar om man står parkerad i solen en halvdag.

I dagsljus ser man ut helt utan problem, även med solglasögon på sig. Inifrån bilen känns toningen löjligt ljus, men utifrån är den mörk och bra. Vi har inga problem att parkera bilen i garaget hemma, men vi har å andra sidan bra belysning där.

Litet tips om hur man kan hitta fler firmor eftersom det inte finns jättemånga biltoningsfirmor med många omdömen på sig - vi beställde till slut från en rekondfirma. De sysslar med alla möjliga typer av bildvård och då även toning, men de dök inte upp när man googlade efter solfilm till bil. Det är dessutom enklare att hitta en populär rekondfirma än en populär biltoningsfirma.
Ett ytterligare (för mig överraskande) tips är att söka på Google Maps istället för Google. Vi fick markant bättre träffar på företagstjänster när vi sökte på solfilm till bil på Maps istället för Google.