Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Nu använder jag ett uråldrigt Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro.

Mer kräm i hörlurarna än i det 10 år gamla moderkortet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Har kört med dedikerat ljudkort sedan Creative släppte sin X-Fi Fatal1ty FPS serie.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Schiit Magni 2 + Modi 2, låter riktigt bra

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har inget men skulle vara intresserad av ett med rakt frekvenssvar ner till 1Hz för jobbdatorn, både mikrofoningång och ljudutgång. Någon som har något tips?

Permalänk
Föredetting

HDMI till förstärkare. Minns däremot att jag någonstans runt 2013 satt med ett Creative X-Fi som jag testade mot några Realteklösningar, det var klar skillnad.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Asus Xonar DGX efter jag upptäckte att jag inte hade en optisk utgång i moderkortet till headsetet jag köpte då, Plantronics Rig 800HD.

Hade stora problem att få det att funka tillsammans med Discord. Men började funka en dag när jag startade datorn...

Men jag fick aldrig mjukvaran till programmet att funka med hörlurarna. De är utrustade med Dolby Atmos och man behöver ladda ner deras värdelösa mjukvara för att aktivera det. Mjukvaran till ljudkortet acceptera dock aldrig något annat än stereo. Avinstallera skiten och testar nu Boom 3D mjukvara.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

PreSonus AudioBox iOne med Yamaha HS7 studiomonitorer...

...inte musiker (om man inte räknar blockflöjten i mellanstadiet) - har enbart denna setup för att få ett neutralt och bra ljud till musik och spel. Supernöjd!

Har ett par beggade HS8:or också men de går snart på annons, blev lite för stora.

Edit: PreSonus används även som hörlursstärkare, har dock inga bra hörlurar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Cooler Master Hyper 212 Black | Asus TUF B450M-Pro Gaming | Asus GeForce 1070Ti 8GB | HyperX Fury Black 32GB PC3200 | Samsung 970 EVO Plus SSD 500GB M.2 | Samsung 860 QVO SSD 1TB | Asus PCE-AC88 | Fractal Design Define Mini C Solid | Corsair RM750X V2 | PreSonus AudioBox iOne | Yamaha HS7 | Microsoft Precision Mouse | Microsoft Surface Keyboard | W10 Home

Commodore SX64, Amiga 500 & CD32

Permalänk
Medlem

Optisk SPDIF till en A/V-receiver, kopplar också in hörlurar till receivern. IDK röstade "extern DAC".

Permalänk

GSX 1000

Jag håller nog med vissa här att det är svårt att skilja på extern dac och externt ljudkort.
Jag har ett Sennheiser GSX 1000 och är förvånad att inte fler använder den. Jag och min son märker en tydlig skillnad i framför allt fps-spel där det nästan känns som man fuskar för man hör exakt var fienden befinner sig. Speciellt med att par sjysta öppna lurar. Jag får nästan muta min son gör att få använda den 😀

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Sound Blaster Z främst för att kunna köra EAX i gamla spel, även om jag har för mig att detta kortet gör detta i mjukvara snarare än hårdvara som de gamla korten gjorde. Körde länge med ett X-Fi XtreamMusic men när PCI-platserna försvann var det bara att uppgradera.

Tacksamt nog har jag aldrig behövt krånga med drivrutinerna för detta kort, till skillnad från X-Fi-kortet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Använder ett Focusrite 2i2 externt "ljudkort" mest för att jag behöver xlr och fantomström till min microfon och att hörlursutgången orkar driva mina lurar bättre då inbyggda ljudkortet låter bra men är klent så orkar inte riktigt ge någon nämnvärd ljudnivå.

Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

minns det också.
Min pentium dator från tidigt 90tal med ett isa ljudkort som var typ 40cm långt precis att det gick att få in i chassit mellan bak och fronten... märke och modell är doch helt bortblåst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Absolut. Inbyggda är totalt värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad jag skulle vilja veta är "vilken i**ot" kodade "hej, vilken ingång anslöt du nyss?" koden. Liksom wtf, jag satte bara i en mic varför måste jag svara på frågor för att den ska fungera? Gud nåde om man svarar fel, då fungerar inte ens mic trots att man manuellt väljer mic ingången i Windows.

Kommer troligtvis för att vissa användare misslyckas med att begripa Text, symboler, färgkodning etc, så de har bett programmeraren att hjälpa till genom att fråga användaren vad den anser att den anslöt....

Permalänk

Skaffade nyligen ett Sound Blaster X3 mest för att driva mina dt770 pro 250Ohm bättre än det inbyggda men även för olika ljudprofiler och funktioner. Funkar ganska bra, kör dock mest i "Direct Mode" då jag inte har lekt runt med det så mycket.

Visa signatur

Dator1: Intel I5 3570K @4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 16GB 1600Mhz DDR3 | ASRock Z77 Extrem4-M | Sapphire VEGA 64 NITRO+ | Be Quiet! Power Zone 850W | Crucial BX100 250GB | 2TB HDD | Phanteks P400D

Dator2: x5650 @3.8Ghz | Corsair H70 + Noctua NF-P12 | Corsair 6GB | ASUS x58 p6t Deluxe v2 | GTX260 | Corsair 60GB SSD | Fractal Design Define R3 | Corsair HX750

Ljud: DT 770 PRO 250ohm | Sound Blaster X3 | Samson G-Track

Permalänk
Medlem

Jag körde ett ASUS Xonar D1 tills rätt nyligen men då jag har 2st grafikkort, extra nätverkskort, extra M.2 adapter så fins inte lägre plats för ljudkortet så kör på det inbyggda.
Det inbyggda brusar en del och krävs ingen ljudnörd för att inse att det suger så får vara lite försiktig med ljudnivån ut från det.

Sedan kör jag även ljud vida ena grafikkortet via DP och har även ett USB headset.

Jag skulle vilja ha ett vettigt externt ljudkort men igen prioritet nu.

Men dedikerat ljudkort av kvalite låter bättre och det krävs definitivt inga fancy högtalare eller att man har super hörsel tycker jag, brus är mitt största klagomål på integrerade.

Permalänk

Använder ett dedikerat, externt, ljudkort för musik. Bonusen blir också att spel låter betydligt bättre 👍👍

Permalänk
Medlem

Kör ASUS XONAR Essence STX och AKG K 701 när jag lyssnar på klassiskt annars kör jag trådlöst Steelseries arctis pro när det är folköl och dunka dunka

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Inaktiv

Körde Asus Xonar DGX förut, men märkte ingen direkt skillnad efter jag bytte moderkort så det har fått vara bortslängt.

Skrivet av Ozzed:

Jag har ett Asus Xonar DX, dels för att det blir varmare ljud än det inbyggda och för att jag behöver ASIO till när jag spelar in. De kan kalla det "SupremeFX" eller vad de vill, men jag tycker ljudbilden blir platt och tråkig när jag jämför de två (Har Crosshair VII Hero som ändå sägs ha "bra" ljudkort för att vara integrerat).

SupremeFX-kretsarna är väl vara omdöpta Realtek-kretsar?

Permalänk
Avstängd

Använt från första början, drivrutinerna är ofta mycket bättre (t.ex. EQ och dynamikbegränsare som är bra kvällstid) och numera så är hörlursförstärkarna i ljudkort riktigt bra. Slipper även koppla ut och in på hörlurar o analog ut med nuvarande kort.
Var en nödvändighet tidigare för att få bra EAX ljud.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Jag har ett Zoom U-24 och ett Zoom U-22 för inspelning. Det är ju väldigt tacksamt; det är billig och bra teknik. Därför så hade jag haft det även om jag inte höll på att spela in.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte vad jag ska rösta på då det enda jag inte gör är att använda analoga anslutningar till något internt i datorn.
Är hifiintresserad så jag har flera olika saker som används men det som oftast används är att ljudet ut går via toslink från moderkortet och ljud in går via usb. Det blir väl integrerat men ändå inte på ljud ut och så externt usbljudkort för ljud in ?
Har interna och externa ljudkort och ett par dacar, ansluter via toslink, hdmi och usb men har även ett system som använder ett digitalt interfacekort i datorn som ansluter en extern dac på ett icke "standardiserat" sätt via nätverkskabel men det har absolut inget med nätverk att göra utan använder bara standardkablaget.

Skrivet av Alling:

Seriös fråga: Var går egentligen gränsen mellan "extern DAC" och "externt ljudkort"? Jag har en AudioQuest DragonFly Black, som såvitt jag vet innehåller inte bara en DAC utan även en förstärkare. Har jag därmed ett externt ljudkort, eller när har man det? Är det först när det även finns ingångar?

Ett externt ljudkort måste kunna ta emot analog signal, har det ingen ADC är det inget ljudkort utan ska kallas dac eller interface.

Skrivet av hakro807:

Och för oss som kör Displayport till skärmen och skärmen har en 3,5mm-utgång? Blir även det extern DAC, även om ingenting säger att det ger bättre kvalité än om man kört direkt med datorn analoga utgång (som någon tyckte var en ypperlig idé att endast placera på framsidan av datorn..).

Ja det blir per definition en extern dac.

Skrivet av pv2b:

Jag finner det ändå ganska fascinerande att i skrivande stund så har cirka 45% svarat att de har någon slags externt ljudkort/DAC. Då har jag inte räknat USB-headsets eller liknande till detta. (Jag kör själv ett sådant.)

Är verkligen marknaden för dedicerade ljudkort så stor, eller finns det kanske en viss högre benägenhet att svara hos de som kör externt ljudkort? ,-)

Det handlar nog om att väldigt många användare på Sweclockers är spelare och använder hörlurar eller headset vid spelande, många ansluter då på nått sätt via usb, endera via ett usbanslutet headset eller så har man en usbansluten dac med hörlursförstärkare och en del ljudkortslösningar som växt fram för eller kanske pga spelindustrin är ju också externa som Asus Xonar U7, inget direkt konventionellt ljudkort men inte heller en dac utan en hörlursdac med mikrofoningång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tuggar på med en Audient iD14, och Focusrite Solo 1st Generation till speldatorn, men suktar efter en RME ADI-2 DAC som skulle ta mina 250 ohms-hörlurar till nästa nivå. Den DAC:en är bland topp10 bästa dacarna i världen till ett mycket överkomligt pris.

Skrivet av Alling:

Seriös fråga: Var går egentligen gränsen mellan "extern DAC" och "externt ljudkort"? Jag har en AudioQuest DragonFly Black, som såvitt jag vet innehåller inte bara en DAC utan även en förstärkare. Har jag därmed ett externt ljudkort, eller när har man det? Är det först när det även finns ingångar?

Jag skulle säga att ett vanligt konsumentvänligt ljudkort behöver tre saker:
1) Anslutning till den enhet den får digitala data från - inbyggda ljudkort är ju integrerade redan så den biten är fixad, annars har du saker som optisk anslutning eller USB
2) DAC för att förvandla digitala data till analog spänning
3) Förstärkare som gör att den spänning som skickas ut till din högtalar-/hörlursutrustning faktiskt blir hörbar

Ingångar för mikrofoner har ju med inspelning av ljud och inte uppspelning av ljud. Därmed är mikrofoningångar inte nödvändiga för definitionen av (externa) ljudkort.

Självfallet finns det "ljudkort" som endast har en DAC vars signal sedan skickas vidare till en dedikerad förstärkare som sedan skickar vidare detta till uppspelningsutrustning (hörlurar/högtalare). Oftast är det då för att få ett särskilt ljud som främst formas via den valda förstärkaren.

Extern DAC skulle då vara en enhet som endast omvandlar digitala data till analog data (spänning) och då behövs en anslutning mellan denna externa DAC och prylen som skickar digitala data så då har du optisk anslutning eller klassisk datorkabelanslutning som USB, Firewire, Thunderbolt, med flera.

Externt ljudkort skulle ha de tre saker som jag nämnt och främst första biten: anslutningskabel är vad som gör den extern eftersom utan anslutningskabel så kan den inte skapa något ljud för den får ingen digital data att omvandla.

Visst, vi skulle kunna förfina definitionen och prata om ljudkort som oxå kan ta emot analoga signaler direkt som från vinylspelare och ljudkassetter, men det är nog inte vad de flesta kommer att använda sina "ljudkort" till.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Har ett Focusright Scarlet One mk3 som används vid musikproduktion och spel. Samt ett par Audeze Mobius-lurar.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Klart man använder ljudkort.
Allt från Adlib till "Audigy 2 ZS" beroende på åldern på datorn.
Har en hel låda med kort av varierande kvalitet och ålder!

Permalänk
Medlem

Kör bara internt nu förtiden, enda problemet jag haft med det är att endel modkort inte riktigt orka driva lurarna så högt som jag vill.
Lånade en special byggd extern dac av en kollega och skillnaden var enorm, även med mp3 in (det var ett tag sen) och relativt billiga hörlurar ut. Men det blev aldrig av att köpa en egen.

Tror jag fortfarande har SB16/32/64 kort liggande i någon låda på vinden om jag skulle få för mig att bygga en retrodator någon gång

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Har ett Sound Blaster Audigy Fx i den ena datorn. Tyckte inte det var tillräckligt tryck i den interna ljudkortet.
Den andra datorn har ett Propellerhead Balance.

Är nöjd med båda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Tuggar på med en Audient iD14, och Focusrite Solo 1st Generation till speldatorn, men suktar efter en RME ADI-2 DAC som skulle ta mina 250 ohms-hörlurar till nästa nivå. Den DAC:en är bland topp10 bästa dacarna i världen till ett mycket överkomligt pris.

Jag skulle säga att ett vanligt konsumentvänligt ljudkort behöver tre saker:
1) Anslutning till den enhet den får digitala data från - inbyggda ljudkort är ju integrerade redan så den biten är fixad, annars har du saker som optisk anslutning eller USB
2) DAC för att förvandla digitala data till analog spänning
3) Förstärkare som gör att den spänning som skickas ut till din högtalar-/hörlursutrustning faktiskt blir hörbar

Ingångar för mikrofoner har ju med inspelning av ljud och inte uppspelning av ljud. Därmed är mikrofoningångar inte nödvändiga för definitionen av (externa) ljudkort.

Självfallet finns det "ljudkort" som endast har en DAC vars signal sedan skickas vidare till en dedikerad förstärkare som sedan skickar vidare detta till uppspelningsutrustning (hörlurar/högtalare). Oftast är det då för att få ett särskilt ljud som främst formas via den valda förstärkaren.

Extern DAC skulle då vara en enhet som endast omvandlar digitala data till analog data (spänning) och då behövs en anslutning mellan denna externa DAC och prylen som skickar digitala data så då har du optisk anslutning eller klassisk datorkabelanslutning som USB, Firewire, Thunderbolt, med flera.

Externt ljudkort skulle ha de tre saker som jag nämnt och främst första biten: anslutningskabel är vad som gör den extern eftersom utan anslutningskabel så kan den inte skapa något ljud för den får ingen digital data att omvandla.

Visst, vi skulle kunna förfina definitionen och prata om ljudkort som oxå kan ta emot analoga signaler direkt som från vinylspelare och ljudkassetter, men det är nog inte vad de flesta kommer att använda sina "ljudkort" till.

Det är en mycket udda definition du ger och den stämmer inte heller med gängse definitioner, tex att inte behöva ingångar för att kalla det ljudkort och inte dac eller interface
Dessutom gör inte en förstärkare att en signal blir hörbar för den är fortfarande elektrisk och inte akustisk och en separat förstärkare behövs inte för att definiera ett ljudkort eller dac.
Din definition av termen ljudkort stämmer inte heller med Wikkipedias definition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Extern DAC sen ~8år.

Alltid haft datorn kopplad till stereo ända sen jag moddade min Spectrum till att få ljudutgång vilket gjordes rätt omgående.

typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kör ett instickskort för att driva mina 150 ohms lurar. Moderkortets inbyggda räckte inte riktigt till, annars hade jag kört på det.

Permalänk
Medlem

DAC+AMP (Schiit Magni+Modi)

Kommer aldrig kunna gå tillbaka till moderkortsintegrerade ljudkort. Skillnaden är som dag och natt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850