Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX, sennheiser hd650 med modmic
Tycker det låter riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Optiskt till extern Asus DAC för att slippa mesta bruset.
(Sedan till förstärkare med högtalare eller hörlurar.)

Permalänk
Sötast

Jag kör en Dragonfly USB DAC för mina hörlurar och har ett par Bang Olufsen Beolab 2500 högtalare kopplade till moderkortet.
Jag har dock fått bygga en egendesignad lösning för att köra dem då de är lite omoderna och var aldrig tänkta att köras till en dator! 😂

Har lött ihop en lösning med 3.5mm plugg till högtalarna tillsammans med en usb-laddar trigger, kopplat till en knapp, monterat i en tablett-burk 😎😅

Gudomligt bra datorhögtalare.... gissar att de är bättre än 90% av de vanliga datorhögtalarna folk har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

Riktigt ljud hade man ju i datorn långt innan någon IBM-kompatibel PC kom in i bilden.
Commodore 64 for the win.

Permalänk

Jag har fortfarande det som står i signaturen, ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350 Xense. Skitbra bundle. Underbar ljudkvalitet. Testade, för skoj skull, att köra ett par HyperX Cloud II med en 3.5 till 6.3 adapter men fick inte ljudet att funka. Antar att drivisarna inte gillade det. Gick över till onboard och det var omedelbart en sämre upplevelse. Visserligen har mina PC350 mognat en del men skillnaden var ganska dramatisk.

Sure, onboard idag är säkert "good enough" med bra lurar men jag behåller mitt ljudkort tills jag känner för något flashigare.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Externt är det som gäller

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av sphinx:

3W för att driva dina lurar? Tror inte min hörlursförstärkare kan ge mer än 1W.

https://www.emusic.se/product/47679/shure-srh750dj?gclid=CjwK...

dessa lurar
Står 3000mW i specs
Inga jättedyra men maken till bra bas

Visa signatur

Gigabyte Z390 gaming-X, Intel I9 - 9900K, 32Gb DDR4 (3200mhz), Nvidia GTX 1080Ti 11Gb, M.2-SSD:250Gb Samsung 970evo+, SSD 240Gb S-ata, HDD:1 Tb, Nätdel Fraktal Design"Integra" 650W
(CPU+GPU vattekylt, customloop 5x120rad. ca 3L vätska)
Skärm:AOC 32" 100hz (1440)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Extern DAC/hörlursförstärkarkombo i form av JDS Labs The Element. Innan det hade jag ett M-Audio
Audiophile 2496, vilket vandrade mellan olika byggen i säkert 10 år. Kan faktiskt inte minnas om jag någonsin använt det integrerade ljudet på moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Använder moderkortets optical out till ett mikro hi-fi system. Fungerar bra.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/se/Sound-Cards/ROG_Xonar_Phoebus/

Kört mitt ROG Xhonar Phoebus nu i något år och är sjukt nöjd. Testat interna ljudkortet på mobos flera gånger men ljudet där VS detta är som att skjuta sig i huvudet..

Permalänk
Avstängd

Externt ljudkort gäller för mig för att få logitech z 5500 att funka.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva det inbyggda, men jag kom på att mina aktiva högtalare, AKAI RPM3, ju faktiskt sitter med USB och har inbyggd DAC, så det fick bli Extern DAC då

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kör på den Rode Ai-1, rattar för mikrofon som mutear vid tryck samt ljudnivå i lurarna som ger medhörning vid tryck om man trycker in dom, plug and play, klarar av hyfsade XLR mikrofoner, har hörlursförstärkare, går att koppla in instrument.
Sitter man på discord, lyssnar på musik, spela in instrument eller streama så funkar den ypperligt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en gigantisk skillnad mellan integrerat ljud och ASUS Xonar Essence STX trots att man kör med high-end moderkort.

Permalänk
Medlem

Extern: Matrix quattro II https://www.headfonia.com/review-matrix-quattro-ii/
Intern: Creative AE-5

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

USB från datorn till Schiit Jotunheim och sen vidare till Fostex TH-X00 Purpleheart, ModMic Wireless.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Använder min PC som media center. Har en modifierad Asus xonar essence stx I den som är inkopplad till min slutsteg. Riktigt bra ljud, det går inte ens att jämföra med integrerad ljud från MB.
Ett par skärmar och projektorn är inkopplad till Pc, och dedikerad kort tillåter mig att spela film på projektorn med ljudet via högtalarna till familjen, samtidigt när jag spelar datorspel med med hörlurar.

Permalänk
Medlem

Steinberg UR22 interface/ljudkort till högtalarna. Hörlurarna går till det integrerade ljudkortet genom frontpanelen på datorn, eftersom hörlursutgången på interfacet suger (över 90 Ohm utimpedans).

Permalänk
Medlem

Köpte en iBasso D-Zero när den kom ut och använde som amp till min gamla iPod classic. Köpte sedan ny amp och då fick D-Zero hoppa in som DAC och ersätta ett Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio som hängde med sedan första datorbygget.

Snart läggs en beställning på Soncoz LA-QXD1 som är byggd av mannen bakom hyllade Khadas Tone Board.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Kör ett par Focal Clear med en RME ADI-2 DAC, bland det bästa köp jag gjort. Lyssnar knappt på stereoanläggningen längre, ett par riktigt bra hörlurar är svårslaget för mig. Men baksidan med det hela är att jag har blivit väldigt kräsen, med bra inspelningar låter det fantastiskt men med sämre så låter det bara illa. Kontrasten blir väldigt stor.
Det är väl med ljud som med mycket annat, har man väl upplevt något riktigt bra så är det svårt att gå tillbaka.
Min son körde länge med Hyper X Cloud II och var svinnöjd, tills jag köpte ett par Sennheister HD598 åt honom, han var helt lyrisk när han hörde skillnaden!
För mig är det helt otänkbart att köra på integrerad ljudkrets, annat än i nödfall.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Kör Steinberg UR44 men det är ju för att man spelar in lite skit i Cubase samt mixar. Kör monitorer 2 x 2 stereo ut samt ett stereopar balanserade. Så inte för kvalitet direkt utan funktion 😀

Permalänk
Hedersmedlem

Inte just nu men letar efter en bra ljudlösning med riktigt bra analogt ljud ut från datorn. Det inbyggda på moderkortet känns tyvärr inte tillräckligt bra...

Har länge körd med ett M-Audio Audiophile 2496 men eftersom det är ett pci-kort så fick det inte följa med till senaste datorbygget. Lät bra gjorde det i alla fall

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

USB från datorn -> Schiit Modi Multibit -> Schiit Jotunheim -> Audeze LCD-2

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem

Gick från Asus Essence ST till EVGA NU Audio när jag gjorde tabben att köpa moderkort utan PCI. Ljudkort är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Vad ska man rösta om man använder grafikkortets hdmi uttag till en hemmabio förstärkare?

Hmm tänkte inte på det utan jag svarade integrerat. 🙄
Jag kör dock s/pdif toslink till receivern.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Asus Xonar Essence STX sen ett helt gäng år tillbaka.

Dels av gammal vana, dels för att jag uppskattar ljudet och dels för att jag får psykbryt på realteks interface, speciellt när man har behov av att byta mellan saker som är kopplade framtill eller baktill datorn.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk

Integrerat ljud duger absolut inte till metal av det hårdare slaget. Låter burkigt och allmänt klent. Kör på ett Asus Xonar U3 (typ 250 spänn men skillnaden mot Realtek är enorm) till laptopen och vanligtvis ett Asus Xonar DX i stationär, men tänker precis bygga en helt ny maskin så vi får se vad det blir.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Använder ett Asus strix raid dlx, hade ett Soundblaster Z tidigare.
Båda korten avsevärt mycket bättre än ljudet från moderkortet.

Föredrar Asus-kortet för ett renare ljud och renare basåtergivning än SB-z, SB-kortet förstärkte upp basen och gav ett mer mullrande ljud än en snabb punch i många låtar. Datorn kopplat till samma gamla receiver, samma gamla högtalare och sub från ungdomsåren på 80-talet

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Körde med ett Asus Xonar förut, men när Windows 10 kom, och Windows började spara ens högtalarinställningar mellan uppstarter av datorn så försvann det illa kvickt.

Optiska utgången klarar bara 1500 kbit/s och stödjer inte fullvärdigt DTS- eller DD-ljud, något jag får genom att köra ljudet via grafikkortet och HDMI. Då är det DTS Master och DD TrueHD som gäller. Har inte ångrat mig.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Nån som kommer ihåg första gången ni prövade en dator med ett riktigt ljudkort, inte bara PC-speaker eller vad det nu hette? Kommer fortfarande ihåg hur mindblown man var av ljudet i t.ex Wolfenstein och Doom...

Köpte ett Soundblaser 16 till familjens 386:a 25mhz. Spelen lyftes till en annan nivå! Nu kunde datorn utmana NES och C-64:an som även de fanns där hemma.

Saknar tiden med alla dessa instickskort.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)