Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tack för svaren, mest orolig för hur Svolder kommer gå nu när Scandic ska göra nyemission i Juni. Borde ta en rejäl nosedive känns det som.

Enligt IB-index står Scandics andel av Svolders substansvärde för ca 2,5%, dvs skulle Scandic halveras i värde inför nyemissionen skulle Svolder teoretiskt tappa 1,25%. Nose-dive?

(Svolder anger att Scandic står för ca 4,9% av substansvärdet men det är siffror från februari, dvs innan corona-krisen. Siffrorna uppdateras efter varje rapport, nästa gång är den 10 juni).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser ni andra på riskerna med oroligheterna i USA?

Permalänk
Medlem

Finns det någon motsvarighet till att investera i fysiskt guld på Avanza? Ungefär som en räntefond tänker jag fast utan bryderiet att faktiskt köpa och förvara den fysiska varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Finns det någon motsvarighet till att investera i fysiskt guld på Avanza? Ungefär som en räntefond tänker jag fast utan bryderiet att faktiskt köpa och förvara den fysiska varan.

Xetra Gold är nog det närmaste du kommer.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Danzle:

Finns det någon motsvarighet till att investera i fysiskt guld på Avanza? Ungefär som en räntefond tänker jag fast utan bryderiet att faktiskt köpa och förvara den fysiska varan.

Absolut, man kan investera i certifikat: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har dessa för tillfället. Månadssparar i fonderna och på ett separat sparkonto och fyller på med aktier med de kronor som blir kvar

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite

Tänkte kolla om det är någon som har tips om hur man kommer igång med aktier och fonder på egen hand. I dagsläget sköter banken fonder och premiepensionen men jag är väldigt sugen på att komma igång själv men vet ej vart jag ska börja.

Har ni några tips till en nybörjare eller vet ni vart man ska vända sig för att komma igång

Mvh nyfiken

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av scj:

Kapar tråden lite

Tänkte kolla om det är någon som har tips om hur man kommer igång med aktier och fonder på egen hand. I dagsläget sköter banken fonder och premiepensionen men jag är väldigt sugen på att komma igång själv men vet ej vart jag ska börja.

Har ni några tips till en nybörjare eller vet ni vart man ska vända sig för att komma igång

Mvh nyfiken

Skulle rekommendera Avanza eller SAVR. Avanza är användarvänligt och har bra guider m.m. som gör det lätt att hitta passande fonder och aktier. SAVR är oftast billigare och ett bra alternativ när man vet vilka fonder man vill ha. När det kommer till aktier så är det bättre att börja smått och börja inom branscher och företag man förstår.
Några av mina favoriter är: Swedish Match, EQT, SBB, Kinnevik, Investor, NVIDIA, Stoytel och Bure.

Personligen kör jag en rätt lätt fondstrategi sedan 3-4 år tillbaka och har 7 fonder som är bland de som presterat bäst de senaste 10 åren. Mycket tech såklart och ganska känsligt men det har givit väldigt hög avkastning. Ökade månadssparet senaste månaderna och har börjat avyttra en del nu och flytta en del av sparandet till aktier i silver och guldgruvor då jag ser det som en säkrare investering de närmaste året/åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Kapar tråden lite

Tänkte kolla om det är någon som har tips om hur man kommer igång med aktier och fonder på egen hand. I dagsläget sköter banken fonder och premiepensionen men jag är väldigt sugen på att komma igång själv men vet ej vart jag ska börja.

Har ni några tips till en nybörjare eller vet ni vart man ska vända sig för att komma igång

Mvh nyfiken

Avanza är riktigt bra för nybörjare. Så länge du har mindre än 50000 på AF/KF/ISK-kontot så är det gratis courtage (bankens avgift för aktieköp) vid aktiehandel på Stockholmsbörsen.

Skulle du välja en annan kontotyp än ISK så kan de också automatiskt generera utdrag för skatteverket för beskattning, för en mindre avgift (0-99kr beroende på din "nivå").

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av voro12:

Har dessa för tillfället. Månadssparar i fonderna och på ett separat sparkonto och fyller på med aktier med de kronor som blir kvar

https://forumbilder.com/images/2020/06/02/Namnlos.png

Kan rekommendera Kinnevik om du inte haft de i åtanke. Skulle själv byta ut Latour mot Kinnevik då Kinnevik har mer onoterat och under förra året möblerade om för att få mer digitala företag i portföljen så framtiden kan bli ganska intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osterlichtenich:

Kan rekommendera Kinnevik om du inte haft de i åtanke. Skulle själv byta ut Latour mot Kinnevik då Kinnevik har mer onoterat och under förra året möblerade om för att få mer digitala företag i portföljen så framtiden kan bli ganska intressant.

Kinnevik består till ca 76,5% av Tele2 (28%) och Zalando (~49%). Tredje största innehavet är Livongo (8%) som visserligen sysslar med digitala tjänster men är noterat på NASDAQ. Summa drygt 84% i tre noterade bolag.

Latours tre största innehav är Assa Abloy, Sweco och Tomra som står för 25%, 16% resp 13%, summa 54%. Alla noterade innehav utgör ca 73%.

Du har rätt i att Kinnevik har mer digitala bolag medan Latour är inriktade på mer traditionella industri- och verkstadsbolag. De senaste åren har dock Latours aktie gått betydligt bättre än Kinneviks. Även totalavkastningen (kursutveckling + utdelning) är betydligt bättre hos Latour, på fem år har Latour avkastat 3,43x bättre än Kinnevik.

https://www.kinnevik.com/sv/investerare/aktien/totalavkastnin...
https://www.latour.se/sv/investerare/totalavkastning

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@osterlichtenich: Tack! Och hur gör man då med sitt isk konto som man har öppnat hos sin bank i dagsläget om man nu vill placera själv menar jag.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj: Har du innehav kan du flytta det om du vill, ska inte bli någon extraskatt. Vissa saker går inte att flytta och då är det sälja eller behålla på din bank och det ISK du har där.

https://www.avanza.se/kundservice.html/855/hur-lang-tid-tar-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Xetra Gold är nog det närmaste du kommer.

Skrivet av Xyborg:

Tackar! Ska kika på det.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kinnevik består till ca 76,5% av Tele2 (28%) och Zalando (~49%). Tredje största innehavet är Livongo (8%) som visserligen sysslar med digitala tjänster men är noterat på NASDAQ. Summa drygt 84% i tre noterade bolag.

Latours tre största innehav är Assa Abloy, Sweco och Tomra som står för 25%, 16% resp 13%, summa 54%. Alla noterade innehav utgör ca 73%.

Du har rätt i att Kinnevik har mer digitala bolag medan Latour är inriktade på mer traditionella industri- och verkstadsbolag. De senaste åren har dock Latours aktie gått betydligt bättre än Kinneviks. Även totalavkastningen (kursutveckling + utdelning) är betydligt bättre hos Latour, på fem år har Latour avkastat 3,43x bättre än Kinnevik.

https://www.kinnevik.com/sv/investerare/aktien/totalavkastnin...
https://www.latour.se/sv/investerare/totalavkastning

Absolut, har själv ägt Latour tills i början av detta året. Är ju väldigt välskött men har för hög premie för att det ska vara en investering i min smak. Kinnevik har en portfölj som jag tror kommer utvecklas mycket de närmaste åren så jag kollar inte så mycket bak i tiden när jag nämner dem då jag inte känner att det är relevant.

Permalänk
Medlem

Hej,

Kan nån förklara varför aktierna går upp i Lysa när stockholmbörsen gått ner idag?
Är ändå en stor del som är svenska aktier om jag förstått det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Hej,

Kan nån förklara varför aktierna går upp i Lysa när stockholmbörsen gått ner idag?
Är ändå en stor del som är svenska aktier om jag förstått det rätt

Utan att själv ha lysa så gissar jag på att det är en viss eftersläpning på det. Dvs går börsen ner idag så går lysa ner imorgon.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Hej,

Kan nån förklara varför aktierna går upp i Lysa när stockholmbörsen gått ner idag?
Är ändå en stor del som är svenska aktier om jag förstått det rätt

Lysa uppdaterar status på ditt innehav vid 12 slaget på vardagar så det du ser är delvis uppgång i Asien, USA från under natten / igår - nedgången i stockholmsbörsen och europa.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Vilka svenska bolag har vi som gynnas av den ökade digitaliseringen?

Exempelvis Fortnox

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mistahh:

Lysa uppdaterar status på ditt innehav vid 12 slaget på vardagar så det du ser är delvis uppgång i Asien, USA från under natten / igår - nedgången i stockholmsbörsen och europa.

Lysa består ju dessutom av Fonder som i sig har eftersläpning så kan nog vara mer än ett dygn i eftersläpning mot vad börsen i sig rör sig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Saab blev det nu och sinch skrev här för länge sen då investera jag jag i stillfront evo embracer

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag Scandic ett litet tag efter kraschen men sålde dem strax innan de annonserande om nyemission. Men gjorde iaf ett par tusen i vinst. Köpte sedan Millicom (mobiloperatör i Latinamerika, som jag ärligt talat aldrig hört talas om förut). Totalt ligger jag 36,11 % plus.
Jag hade turen att inte ha några aktier eller fonder innan kraschen. Nu ångrar man sig bara att man inte köpte för mer än 35 000 kr.

Permalänk

Börjar närma sig att köpa en bostad (...har varit nära många gånger, men snart blir jag och partnern utkastade från nuvarande lägenhet och då måste vi köpa något), men jag undrar lite om hur jag borde sälja mina indexfonder för att kunna skicka över handpenningen, och timing. Just nu ligger ca. 75% av mina sparpengar till kontantinsatsen i indexfonder och 25% på olika bankkonton.

Jag har indexfonderna på Avanza, kopplade till ett isk, men mitt "vanliga" lönekonto är på Swedbank. Då det inte verkar gå att överföra direkt från mitt Avanza-isk-konto till slutdestinationen (?) behöver jag alltså sälja alla indexfonder (verkar ta 5-8 dagar innan pengarna är inne på isk:et igen), sedan föra över allt till mitt Swedbankkonto (2 dagar i värsta fall), och sedan kan jag skicka vidare penganra.

Enklast möjliga är ju att jag under någon dag klickar "sälj" på alla mina indexfonder samtidigt och gör det i god tid innan köp. Men en dags skillnad kan ju innebära sving om ganska många tusenlappar i endera riktningen så finns det någon poäng att sälja i etapper? Typ, säljer 1/5 i taget, varannan dag i tio dagar tills jag är klar. Att försöka predicta marknaden verkar ju vara kört men den här approachen borde väl sprida ut risken något? Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

@Random-person:
Så vitt jag vet så får du den kursen som står i stunden du klickar "sälj".
Även om själva försäljningen av fonder tar några dagar så får du den kursen som gällde när du gav sälj order.

Alltså är du nöjd med kursen så kan du sälja allt i ett svep.

Vill du "gambla" så kan du sälja i etapper, men då kan kursen gå upp eller ner.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

@Random-person:
Så vitt jag vet så får du den kursen som står i stunden du klickar "sälj".
Även om själva försäljningen av fonder tar några dagar så får du den kursen som gällde när du gav sälj order.

Alltså är du nöjd med kursen så kan du sälja allt i ett svep.

Vill du "gambla" så kan du sälja i etapper, men då kan kursen gå upp eller ner.

Det är ju lika mycket gambling att sälja allt i ett svep.

Hade jag sålt hela mitt innehav igår istället för idag hade jag gått back tusentals kronor t.ex.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Det är ju lika mycket gambling att sälja allt i ett svep.

Hade jag sålt hela mitt innehav igår istället för idag hade jag gått back tusentals kronor t.ex.

Nej, du har fel.
Säljer du allt i ett svep så vet du exakt vilken kurs gäller och hur mycket du ska få. Detta är inte gambling.

Säljer du i delar, ja, då får du chansa och kan antigen gå plus eller minus.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nej, du har fel.
Säljer du allt i ett svep så vet du exakt vilken kurs gäller och hur mycket du ska få. Detta är inte gambling.

Säljer du i delar, ja, då får du chansa och kan antigen gå plus eller minus.

Hur vet man det? Kursen sätts varje kväll efter börsens stängning och säljorder måste läggas före kl 13 (hos Avanza). I de flesta fall får man sedan kursen samma dag men en del fonder väntar och genomför ordern till morgondagens kurs.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Phew, har spenderat större delen av dagen åt att ombalansera mitt långtids-portfolio inför ett byte från Nordnet till Avanza. Det är kanske lite mycket, men är det någon som finner det intressant att gräva i andras strategier så skulle feedback vara uppskattat! Så utan further ado, såhär såg det ut på Nordnet:

Skrivet av gibbon_:

100.0% / All | +- 55.0% / Index | | | +- 35.0% / USA | | | | | +- 30.0% / SPP Aktiefond USA | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access USA | | | | | `- 30.0% / Länsförsäkringar USA Indexnära | | | +- 25.0% / Europe | | | | | +- 50.0% / SPP Aktiefond Europa | | | | | +- 10.0% / Spiltan Aktiefond Investmentbolag | | | | | +- 10.0% / Nordnet Indexfond Sverige | | | | | +- 10.0% / Nordnet Indeksfond Norge | | | | | +- 10.0% / Nordnet Indeksfond Danmark | | | | | `- 10.0% / Nordnet Indeksirahasto Suomi | | | +- 20.0% / Asia | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access Asien | | | | | +- 40.0% / SPP Aktiefond Japan | | | | | `- 20.0% / AMF Aktiefond Asien Stilla havet | | | +- 10.0% / Global | | | | | +- 35.0% / Länsförsäkringar Global Indexnära | | | | | +- 35.0% / SPP Aktiefond Global A | | | | | `- 30.0% / Swedbank Robur Access Global | | | `- 10.0% / Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A | +- 30.0% / Bonds | | | +- 30.0% / Spiltan Räntefond Sverige | | | +- 20.0% / AMF Räntefond Lång | | | +- 20.0% / Öhman Kort Ränta A | | | +- 15.0% / Handelsbanken Realränte (A1 SEK) | | | `- 15.0% / IKC Avkastningsfond | `- 15.0% / Savings account

Och såhär blir det på Avanza:

Skrivet av gibbon_:

100.0% / All | +- 55.0% / Index | | | +- 35.0% / USA | | | | | +- 25.0% / SPP Aktiefond USA | | | | | +- 25.0% / Swedbank Robur Access USA | | | | | +- 25.0% / Länsförsäkringar USA Indexnära | | | | | `- 25.0% / Avanza USA | | | +- 25.0% / Europe | | | | | +- 35.0% / SPP Aktiefond Europa | | | | | +- 35.0% / Avanza Europa | | | | | +- 10.0% / Spiltan Aktiefond Investmentbolag | | | | | +- 10.0% / SEB Sverige Indexfond | | | | | `- 10.0% / Avanza Zero | | | +- 20.0% / Asia | | | | | +- 40.0% / Swedbank Robur Access Asien | | | | | +- 40.0% / AMF Aktiefond Asien Stilla havet | | | | | `- 20.0% / SPP Aktiefond Japan | | | +- 10.0% / Global | | | | | +- 25.0% / Länsförsäkringar Global Indexnära | | | | | +- 25.0% / SPP Aktiefond Global A | | | | | +- 25.0% / Swedbank Robur Access Global | | | | | `- 25.0% / Avanza Global | | | `- 10.0% / Emerging | | | +- 50.0% / Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A | | | `- 50.0% / Avanza Emerging Markets | +- 20.0% / Commodities | | | +- 40.0% / Deutsche Boerse Commodities Xetra-Gold ETC | | | +- 40.0% / WisdomTree Physical Swiss Gold ETC | | | `- 20.0% / WisdomTree Physical Silver ETC | +- 10.0% / Bonds | | | +- 60.0% / iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist) | | | +- 20.0% / iShares Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist) | | | `- 20.0% / Xtrackers II Eurozone Gov Bond 25+ UCITS ETF 1C | `- 15.0% / Savings account

Eller om en platt lista med % är enklare att förstå:

Skrivet av gibbon_:

Savings account 15.0 WisdomTree Physical Swiss Gold ETC 8.0 Deutsche Boerse Commodities Xetra-Gold ETC 8.0 iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF USD (Dist) 6.0 Avanza Europa 4.81 SPP Aktiefond Europa 4.81 Länsförsäkringar USA Indexnära 4.81 Avanza USA 4.81 Swedbank Robur Access USA 4.81 SPP Aktiefond USA 4.81 AMF Aktiefond Asien Stilla havet 4.40 Swedbank Robur Access Asien 4.40 WisdomTree Physical Silver ETC 4.0 Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 2.75 Avanza Emerging Markets 2.75 SPP Aktiefond Japan 2.20 Xtrackers II Eurozone Gov Bond 25+ UCITS ETF 1C 2.0 iShares Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist) 2.0 Spiltan Aktiefond Investmentbolag 1.37 Swedbank Robur Access Global 1.37 Avanza Zero 1.37 Länsförsäkringar Global Indexnära 1.37 Avanza Global 1.37 SPP Aktiefond Global A 1.37 SEB Sverige Indexfond 1.37

  1. Givetvis behövde jag slänga ut Nordnet-fonderna, och tänkte att Avanza-fonderna kanske är bra för diversitet. De verkar sprida sig annorlunda mellan olika branscher jämfört med andra fonder i samma kategori, men å andra sidan verkar de också prestera konsistent sämre.. så jag vet inte riktigt, är det värt att ha med dessa för diversiteten tro? Borde jag åtminstone tona ner dem lite?

  2. Jag har aldrig riktigt förståt obligationsfonder, men trodde att de var bra som krock-kudde i olika ekonomiska klimat eller nå.. De verkar ha att göra med ränta på pengar lånade till företag etc, vilket verkar galet att investera i när företagen praktiskt taget får betalt för att låna pengar? Hur som, behöll lite långtids-obligationer på förhoppningsvis rimligare ställen, (USA/Europeiska stater) och spred äntligen ut mig till lite råvaror istället.

  3. Översiktligt ganska snarlik fördelning annars i det stora hela.. Jag drog ner lite på Japan (fortfarande kanske överexponerad) och iom bytet av Nordnet-fonderna blev det lite mindre Skandinavien och mer Europa. (möjligen fortfarande överexponerad mot Sverige)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Hur resonerar folk kring att gå in i börsen nu? Hade egentligen tänkt göra det tidigare i år, typ jan/feb, vilket jag är glad att jag inte gjorde. Men nu är jag istället ångerful att jag inte gick in mars vid botten. Nu har det ju nästan gått tillbaka till förra årets övervärderade nivåer och att gå in nu jämfört med i mars gör ju att man accepterar en stor "förlorad vinst".

Tittar man på statistik så borde de närmsta åren innebära en björnmarknad med kontinuerlig värdesänkning av börsindex men än så länge så verkar alla investererare förvänta sig hög avkastning de närmsta åren med tanke på hur det går upp varje dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Itasha:

Hur resonerar folk kring att gå in i börsen nu? Hade egentligen tänkt göra det tidigare i år, typ jan/feb, vilket jag är glad att jag inte gjorde. Men nu är jag istället ångerful att jag inte gick in mars vid botten. Nu har det ju nästan gått tillbaka till förra årets övervärderade nivåer och att gå in nu jämfört med i mars gör ju att man accepterar en stor "förlorad vinst".

Tittar man på statistik så borde de närmsta åren innebära en björnmarknad med kontinuerlig värdesänkning av börsindex men än så länge så verkar alla investererare förvänta sig hög avkastning de närmsta åren med tanke på hur det går upp varje dag.

Detta är väl bara att du har fått uppleva att du inte kan time:a eller förutspå marknaden.
När du säger "när man tittar på statistik" så ska man väl vara kritisk och fråga huruvida du har statistik för en global pandemi med karantän i princip alla länder i världen i olika utsträckning och hur det påverkar länders BNP med eventuella stimulanser. Detta finns idag inte så svårt att veta.

Om du ska investera över längre tid så är det skitsamma om du går in nu eller imorgon. Är det bara 3-4 år du ska investera så är det svårare att säga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin