Veckans Fråga: Använder du ett dedikerat ljudkort?

Permalänk
Medlem

Använder ett Sound BlasterX AE-5. För att det är så fint med RGB-belysning (jmfr RGB-bonanza).

Eller, snarare för att mitt förra Soundblasterkort gav bättre ljud och kontroll än det inbyggda, så när jag ändå byggde nytt X470-system sommaren 2018 och priset samtidigt var rätt på en rea på Inet, fortsatte jag med samma upplägg utan att egentligen ha testat det nya inbyggda. Använde ofta 5.1-hörlurar förut (utan egen ljudkrets), nu mest stereo kopplat till externa kvalitetshögtalare. Fast att det lyser fint därinne i det slutna chassit, det kan jag faktiskt också se.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Xonar DX, dels för att det blir varmare ljud än det inbyggda och för att jag behöver ASIO till när jag spelar in. De kan kalla det "SupremeFX" eller vad de vill, men jag tycker ljudbilden blir platt och tråkig när jag jämför de två (Har Crosshair VII Hero som ändå sägs ha "bra" ljudkort för att vara integrerat).

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad jag skulle vilja veta är "vilken i**ot" kodade "hej, vilken ingång anslöt du nyss?" koden. Liksom wtf, jag satte bara i en mic varför måste jag svara på frågor för att den ska fungera? Gud nåde om man svarar fel, då fungerar inte ens mic trots att man manuellt väljer mic ingången i Windows.

Är det inte så att vissa portar kan vara både in- och utgång. 3,5mm analoga hörlurar eller mikrofoner arbetar väl inte med feedback så då vet inte datorn vilken det är som du pluggar in?

Permalänk
Medlem

Har ett Audient iD22-ljudkort. Det har fina ingångar för inspelning av mikrofon samt linjesignal. Har kopplat in ett par studiohögtalare till de balanserade utgångarna på ljudkortet. Hörlursutgången på ljudkortet använder jag också ibland.

Har förresten även en HRT microStreamer DAC. Den låter mycket bättre än vanliga laptop-ljudkort.

Permalänk

Jag kör med optiskt till förstärkaren, hdmi till tv´n, Cromecast till vardagsrum och kök. Slutligen det inbyggda för hörlurar och USB på min ljud mixer.

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zather:

En Focusrite Scarlett Solo för XLR mic och 6.3 mm jack i ett. Sitter med rätt dyra lurar men tror helt ärligt inte jag hade märkt skillnad med en dyrare DAC så det här är perfekt för mig.

Precis min setup.
En herre i min smak!!

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad jag skulle vilja veta är "vilken i**ot" kodade "hej, vilken ingång anslöt du nyss?" koden. Liksom wtf, jag satte bara i en mic varför måste jag svara på frågor för att den ska fungera? Gud nåde om man svarar fel, då fungerar inte ens mic trots att man manuellt väljer mic ingången i Windows.

Det finns ett alternativ att fördefiniera vad kontakterna ska ha för funktion istället för att bli tillfrågad när man kopplar in något.
I grund och botten är det ju baksidan av att ha "flexibla kontakter" som du klagar på, förr hade ju kontakterna en fast funktion istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör med ett Motu M2 för musikproduktion, ett Steinberg UR22C kopplat till USB-switch för "vanligt ljud" på tre datorer. Kör mest HDMI-ljud på två datorer, fast båda har faktiskt ljudkort som sällan används ett Xonar ST i den ena och ett Soundblaster Z i den andra.

För Spotify/Tidal streamar jag oftast över WiFi direkt till ljudanläggningen.

Slutligen till laptopen har jag ett Xonar U7 mkII nerpackat i laptopväskan, det inbyggda ljudet är inte mycket att hänga i julgranen. Sen har jag ett par extra USB-interface för ljudproduktion som jag kan ta med mig om det skulle behövas. Båda drivs direkt av USB.

Använder BT-lurar också, men bara till telefonen.

Har kompetent inbyggt ljud på några moderkort, två stycken som har dedikerad ESS9023P DAC på moderkortet, men dom använder jag aldrig även om ljudet på Maximus VIII/Crosshair VII i båda fallen är riktigt bra. Klart bättre än en vanlig Realtek 1220-lösning.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alling:

Seriös fråga: Var går egentligen gränsen mellan "extern DAC" och "externt ljudkort"? Jag har en AudioQuest DragonFly Black, som såvitt jag vet innehåller inte bara en DAC utan även en förstärkare. Har jag därmed ett externt ljudkort, eller när har man det? Är det först när det även finns ingångar?

Jag tänker att man får göra distinktionen själv. Ett ljudkort för mig är ju något mer än ”bara” en dac plus eventuell förstärkning.
Slänger man på: Ingångar, extra mjukvara, virtuellt 7.1 eller andra saker så blir det mer ett ljudkort.

Men gränsen är luddig förstås

Angående om man kör en förstärkare optiskt som någon frågade om så hade jag klassat det som en extern DAC i just denna omröstningen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

AWE32, där blev man mindblown..., kunna spela upp midi-filer med härligt ljud!

Visste inte vad jag skulle välja, blev extern dac, har ”märkligt” nog en skärm med dac/ljudkort, perfekt eftersom jag använder den som KVM för två datorer, så då switchar dac/ljudkortet (och anslutna högtalare) också mellan datorerna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Senaste kortet jag hade var ett soundblaster audigy 2

Nu har min soundblaster katana inbyggt ljudkort

Permalänk
Medlem

Jag har en optisk Toshlink från moderkortet till en Denon AVR-1602, vet inte om det räknas som extern DAC. Och sedan ett par Dalí-högtalare för ljudet. Visserligen bara små, kompletterade med en sub-bas under datorbordet.

Det jag märkt är att ljudet blir betydligt bättre och stabilare med Toshlink än med digital över koppar som inte alltid beter sig bra.

Och jag har väldigt svårt att förstå varför datorn skall stänga av/slå på portarna man pluggat in, låt mig sköta vilka portar som skall vara aktiva. Ibland så är impedansen på utrustningen man ansluter sådan att det inte är lätt att detektera att det finns något där. Oftast vet jag bättre än datorn vad jag vill.

Permalänk
Medlem

Asus Essence STX II.

Ljudet är så jävla bra och sedan att höra det integrerade är som att höra med mossa i örat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Lego Master

Ja och nej.
Använder ett par G533 till gaming kvällstid (när jag inte ska väcka nån), men dagtid eller när ungarna är med använder jag det integrerade ljudkortet för att driva nåt Logitech 2.1-system.

Förr i världen hade jag ett gammalt SoundBlaster-kort, men jag vet inte om jag märkte nån skillnad.
Däremot körde jag länge min gamla Pioneer SA8500 II som förstärkare och det blev ju ett jävla klipp i ljudet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min ljudresa började med att överklockningen av mitt S478 moderkort gjorde att det interna ljudkretsen slogs ut.

Att det berodde på överklockningen var dock inget jag listade ut förens senare.

Åtgärden blev att köpa ett soundblaster kort för ca 200 kr och det användes i nått år.

Sedan återställdes mitt bios av någon anledning och därav försvann överklockningen, i och med det poppade den interna ljudkretsen upp som ett alternativ i windows igen.
då tänkte jag "åh, då kan jag ju ta ut audigykortet, nu när mitt interna funkar igen"

Men då märkte jag att ljudet var markant annorlunda än innan, mer brus bland annat.
så jag satte in audigykortet igen och vips så var det bättre.

Så började min audiofilresa, om man nu ska kalla det så.

Ett par år senare införskaffade jag ett asus xonar st som var betydligt dyrare än audigykortet i nyfikenhet och hopp om ännu bättre ljudkvalitet, hoppet var nog inte lika stort som från det integrerade till audigykortet, speciellt med tanke på prislappen som nu låg runt 2000 om jag minns rätt.

Just nu sitter jag med en Dac/amp combo som kallas objective2+odac

det införskaffades för att jag ansåg att det var lämpligt att ha någon form av hörlursförstärkare då jag hade införskaffat ett par Sennheiser HD700 och det verkar funka bra, inte direkt så att jag har haft något annat att jämföra med på senare tid.

summa summarum är väl att ett billigt dedikerat ljudkort kan vara ett kliv upp från moderkortets integrerade, även för en vanlig dödlig. åtminstone i mitt fall med P4P800 SE, å andra sidan var det 15 år sedan och saker har säkert hänt sedan dess.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, absolut inte. Inbyggt funkar hur bra som helst! Man får nog vara extraordinärt nördig audiofil för att kunna motivera det.

Eller bara vilja ha möjligheten att koppla in musikinstrument?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@Shudnawz:
Ja och ja!
USB hörlurars inbyggda ljudkort räknas som ett externt ljudkort :), rent tekniskt hursom.

Permalänk
Medlem

Alltid kört med något instickskort sedan SB16, men kommer att testa utan för att mina högtalare tar USB direkt, och att det integrerade ljudet på ett moderkort i 5kkr - klassen nog ska klara ett par lurar med mic. (analoga musiklurar med en ModMic)

Men jag förväntar mig att det blir sämre med det senare, inte beroende på hårdvaran utan att mjukvaran till integrerat ljud inte brukar ha mycket att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Hade ett kort för 1200 förut men hör ärligt talat inget skillnad på det och mitt nya moderkort. Mindre problem utan också.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

HDMI till förstärkare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Geeks Gaming

kör ett asus xonar u7 externt ljudkort, egentligen bara för att kunna snabbt byta mellan högtalare och hörlurar utan att pilla med inställningar i windows eller dra ut och in kablar. Kanske finns bättre sätt men en hardware switch är rätt praktiskt. Blir bättre ljud också(har testat och jämfört), men hade inte stört mig om jag bara kört med det inbyggda i praktiken.

Permalänk

För tillfället kör jag inbyggt ljudkort, men jag har ett till musikproduktion också

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Japp internt, använder fortfarande mitt Asus xonar essence stx (pci-e 1x) som flyttar med till nya byggen då den kan driva stora hörlurar. Sen riktig 6,3mm plugg ut

Hade samma kort som du men som gick sönder tvärt. Det ljudkortet + QH90 lurarna gav ett rejält tryck i öronen när jag spelade musik

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag körde med integrerade ljudkortet länge och väl, men när jag köpte ett par riktigt bra hörlurar orkade inte det driva dem. Så jag köpte ett Creative Sound BlasterX AE-5. Det är inte särskilt bra och programvaran är ännu sämre, men det orkar i alla fall driva lurarna.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Japp, gammalt Xonar, stod inte ut med olika buzz ljud på det integrerade. Dock tror jag nyare moderkort har betydligt bättre integrerade ljudkretsar idag så vid nästa bygge skippar jag instickskort.

Permalänk
Musikälskare

Gjorde innan men var tvungen att få plats med ett kort för mer hårddiskar så fick slänga ut det, fungerar lika bra utan imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Extern stereoförstärkare för högtalare/hörlurar. Sedan Focusrite scarlett 6i6 när jag lirar gitarr vilket sker via Amplitube för det mesta.

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar Essence STX. Har till och med ett i reserv (fick det billigt)

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Kör HDMI till TV och sen från TV till SMSL hörlurs-DAC/AMP.

Permalänk
Medlem

Kör med optisk kabel från datorn till optisk ingång på stereoförstärkaren när jag vill ha ett bättre ljud ut, annars analogt till en Edifier S530D 2.1

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"