Corsair återkallar nätaggregat i SF-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Smått legendariskt dåligt nätagg. Tror flertalet gick sönder under SweC's tester om jag inte missminner mig.

Ja,jag vet.

Jag undrade vad det hade med denna nyhet att göra...typ inget??

Permalänk

@Ratatosk: Tack för tipset. Jag kunde se i mitt Ghost med tophat s med hjälp av en kniv som spegel och mobillampan. Misstänkte att mitt SF450 skulle omfattas men det klarade sig. Skönt att slippa ta isär och hålla på. Hade inte heller tagit bild på etiketten.

Visa signatur

Fractal Define S | Ryzen 9 5950X | Powercolor Radeon RX 7900 XTX RD | Aorus X570 Master | GSkill 32gb 3600 C14 | Corsair MP600 1tb | Kingston Fury Renegade 2tb | WD Black SN750 1tb | Corsair HX750
Loque Ghost S1 | Ryzen 5 5600X | Gigabyte RTX 3060ti Gaming OC | Aorus X570 I Pro | Crucial Ballistics 16gb 3600 C16 | WD Blue SN550 1tb | Corsair SF450 v2

Permalänk
Föredetting
Skrivet av N4kame0:

Vad är symptomen? Min dator får för sig att stänga av sig plötsligt. SF600

Specificerades inte, men Techpowerup nämnde att det var ett fel på primärsidan som inte ska innebära en fara för skada på komponenter. Jag får det till att det nätaggregatet helt sonika stänger av sig, men tog inte upp det i nyheten då det inte var något officiellt nämnt från Corsair själva.

Dubbelkolla serienumret på ditt nätaggregat och se om det råkar falla in bland de specificerade tillverkningsdatumen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Ja,jag vet.

Jag undrade vad det hade med denna nyhet att göra...typ inget??

Personen som först nämnde Ace of Sweden gjorde nog en humoristisk association kring dåliga nätaggregat. Ironin (det som jag tyckte var lite kul skrivet över det hela) är att Corsair absolut inte har några undermåliga nätaggregat vilket såklart personen som nämnde AoS givetvis känner till.

Jag tolkade dina kryptiska "?" som att du inte kände till AoS och dess historik och ville därför belysa denna. Ett flagrant kardinalfel från min sida, då du enligt egen utsago kände till det.

Mvh Dunderil

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

Köpte ett SF450 platinum för ett par månader sedan som sitter i min server. Trodde garanterat att det var påverkat men visade sig vara lot 1904 så måste ha legat på något lager ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Aj aj, köpte SF600 Platinum i slutet av Feb. Måste kolla upp när jag kommer hem.

Hade gärna sett ett 'advance replacement' program, men det kanske de har när man fyllt i formuläret?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av friberghenrik:

@Ratatosk: Tack för tipset. Jag kunde se i mitt Ghost med tophat s med hjälp av en kniv som spegel och mobillampan. Misstänkte att mitt SF450 skulle omfattas men det klarade sig. Skönt att slippa ta isär och hålla på. Hade inte heller tagit bild på etiketten.

Goda nyheter!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@andra94: får samma känsla nu får kolla om jag klarar mig

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Administrativ avgift

@Base_Camp2: Klarade mig, började på 18XXXXXXX

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag klarade mig visst jag med även om det var nära:
Min: 1938xxxx
Återkallelse minimum: 194448xx

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

2011003. Skit.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Söderbäck:

Spännande! Ger en extra nivå av spänning när man öppnar sin leverans hehe.
Var ska detta nätagg stoppas då?

Tänkte ersätta mitt SF450 i samma veva som jag flyttar innandömet från min speldator i vardagsrummet till ett nytt chassi. Med handen på hjärtat kan det här vara den mest onödiga uppgraderingen jag gjort hittills, då 450 W troligtvis lär räcka till för det systemet oavsett komponentbyte framöver. Men men, får väl motivera det med att jag får högre verkningsgrad och individuellt sleevade kablar.

Permalänk
Medlem

Crap! Blev att skicka tillbaka mitt nya... *SUCK* 201048xx

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Mitt stänger av datorn då jag startar eller ändrar grafikinställningar i Metro Exodus i dagsläget. Har idag ett annat nätaggregat och det fungerar utmärkt med den, ett från Fractal Design.

Har även provat två andra nätagg som jag har lånat för att verkligen försäkra mig om att det är det som är felet. Vet inte om det är symptomet på denna återkallelse av PSU enheter från Corsairs håll är det jag har. Men har haft tät kontakt med deras kundservice. Likaså med butiken där jag köpt det felande nätaggregatet ifrån. Om du ser att du har Kernel ID 41 som kritisk under loggboken i Windows så är det ditt nätaggregat. Fick varken bluescreen eller varningsmeddelande då spelet laddade. Datorn bara startade om sig. Köpte min Corsair SF600 v2 för lite över ett år sen ungefär. Problemet började direkt efter att jag bytte från 980ti till 2080ti och började spela olika spel i december förra året. Trodde det var fel på mitt grafikkort. Så jag satte i 2080 ti grafikkortet i en annan dator med likvärdiga komponenter utan något fel. Provade även mitt tidigare 980ti. Felsökningen var dock lång innan jag kom till PSU. Lång historia kort här.

Hoppas det löser sig för dig och att inga andra komponenter kommer till skada pga detta problem.

Permalänk
Medlem

PSU av Corsair, vet inte hur många gånger jag sagt att folk ska undvika dem!
Att man alltid ska ha rätt...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Panzerfister:

PSU av Corsair, vet inte hur många gånger jag sagt att folk ska undvika dem!
Att man alltid ska ha rätt...

Undrar lite varför de är så jäkla populära, man kan ju numera köpa Seasonic till riktigt bra priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Första nätaggregatet jag upplevt problem med är just corsair, och det är rm650x, som ska vara högre klass och rätt bra. Piper om det när datorn är av "Coil Whine", inget tidigare har gjort det. Och sen har det ett konstigt ljud ihop med grafikkortet när Afterburner är igång som kommer till och från

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Osar det Ace of Sweden lite här.

Vad?

Vad menar du skulle vara likt Ace of Sweden, förklara?

Från mitt sätt att se det så är detta raka motsatsen.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Smått legendariskt dåligt nätagg. Tror flertalet gick sönder under SweC's tester om jag inte missminner mig.

JA!
Dom gick sönder lätt, men inte av konstruktionsfel.

Orsaken var att Ace of Sweden's dåvarande ägare "Colour Case" märkte om PSU'na, var själv ägare till ett som AoS märkt som 500W när det i verkligheten var ett 350W agg enligt OEM tillverkaren.

Så testerna skedde med högre last än vad dom var konstruerade för, att dom sen var konstruerade för att vara lågpris men annonserades som high end av AoS. Gorde absolut inte det bättre...

Det var helt enkelt ett scam från början till slut, förhalning av reklamation in absurdum m.m.

Var helt i klass med 128MB USB minnet som påstås skydda mot 5G strålning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

-- Text ---
Var helt i klass med 128MB USB minnet som påstås skydda mot 5G strålning.

Va!

Skyddar det inte mot strålning!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Tänkte ersätta mitt SF450 i samma veva som jag flyttar innandömet från min speldator i vardagsrummet till ett nytt chassi. Med handen på hjärtat kan det här vara den mest onödiga uppgraderingen jag gjort hittills, då 450 W troligtvis lär räcka till för det systemet oavsett komponentbyte framöver. Men men, får väl motivera det med att jag får högre verkningsgrad och individuellt sleevade kablar.

Har missat din specialbeställning där. Kul!
Och ja. Kanske onödig uppgradering haha. Men jag förstår preciiis!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad?

Vad menar du skulle vara likt Ace of Sweden, förklara?

Från mitt sätt att se det så är detta raka motsatsen.

Jag fick bara upp Ace i tanken när det gäller nåt inom tillverkningsfel, fast att det inte behöver betyda att det har med detta och göra.

Hade rolig tanke rent ironiskt bara.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Undrar lite varför de är så jäkla populära, man kan ju numera köpa Seasonic till riktigt bra priser.

Dock är det inte någon garanti, stötte liten diskussion om detta i annat forum.

Deras Focus serie har (eller haft) problem med 2000 serien av gpu:er, första gen focus bara stängde av. Gen 2 som skulle fixa problmet gav för hög rippel i stället, Gen 3 ska fungera.

Jag sitter själv på ett agg i focus serien (tror det är första generationen), så byter jag grafikkort kan man få problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Va!

Skyddar det inte mot strålning!

Självfallet Fattas bara

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar lite varför de är så jäkla populära, man kan ju numera köpa Seasonic till riktigt bra priser.

Det fanns en tid då Corsair var synonymt med kvalitet. Oavsett vilken serie du köpte så var det bra grejer. Den tiden är borta sedan länge men de lever fortfarande på gamla meriter.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar lite varför de är så jäkla populära, man kan ju numera köpa Seasonic till riktigt bra priser.

Hittar inga Seasonic SFX-agg. De har ett par SFX-L varianter dock.

En klar anledning till att de är populära är för att de har satsat på en nisch, levererat bra produkter till nischen och att deras främsta konkurrent inom nischen Silverstone satsade mer på en snarlik egen standard (SFX-L).
Silverstone hade olyckligtvis i början även mer problem med missljud medan 600wattarn från corsair hade en för aggressiv fläktkurva i sin första version.

I nischen finns det en tendens att väga varje kubikcentimeter som om livet hängde på det, och att då designa för ett mindre agg kan ge möjlighet för att använda modulära kablar och kanske en SSD/fläktplats medan SFX-L i många fall skulle kräva ett större chassi för att ens få plats med modulära kablar. Då blir det lätt lösningar som i Jonas chassi där man tekniskt sett har SFX-L stöd, men avråder från det pga kabeldragningen.

Permalänk
Medlem

Har en SF750 som är inom dom siffrorna. Hoppas man får ett agg innan jag behöver skicka tillbaka min, får se vad corsair ger för svar.

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kwirek:

Hittar inga Seasonic SFX-agg. De har ett par SFX-L varianter dock.

En klar anledning till att de är populära är för att de har satsat på en nisch, levererat bra produkter till nischen och att deras främsta konkurrent inom nischen Silverstone satsade mer på en snarlik egen standard (SFX-L).
Silverstone hade olyckligtvis i början även mer problem med missljud medan 600wattarn från corsair hade en för aggressiv fläktkurva i sin första version.

I nischen finns det en tendens att väga varje kubikcentimeter som om livet hängde på det, och att då designa för ett mindre agg kan ge möjlighet för att använda modulära kablar och kanske en SSD/fläktplats medan SFX-L i många fall skulle kräva ett större chassi för att ens få plats med modulära kablar. Då blir det lätt lösningar som i Jonas chassi där man tekniskt sett har SFX-L stöd, men avråder från det pga kabeldragningen.

Tänkte faktiskt inte på att det var SFX, utbudet blir ju mindre då.
Då blir valet enklare att förstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkar som att mitt SF600 precis klarat sig undan då serienr börjar på 1934xxxxxxxxx.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Mitt SF600 V2 trillade in nu och...det är grönt (20144859)!