Google sägs samla in data även när inkognitoläget är aktiverat

Permalänk
Melding Plague

Google sägs samla in data även när inkognitoläget är aktiverat

Google stäms på 50 miljarder kronor och anklagas för att spara information om vad användare gör i webbläsaren Chromes inkognitoläge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Bra att dom får skit ifall det visar sig att de samlar data när de inte ska, men amerikanska stämningar är ju bara helt löjliga.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om Firefox gör nåt liknande. Man kan ju aldrig vara säker på någon längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Inkognito har väl aldrig handlat om att stoppa tracking, utan enbart göra så att inget sparas lokalt?

Permalänk
Medlem

Nja, även om folket vinner mot google, efter advokaternas kaka får användare ansöka om $0.5 dollar 2027 eller så.

Permalänk
Medlem

Herregud, vem hade kunnat ana detta!? Google som är ett sånt fint företag?

Permalänk
Medlem

Får se om de lägger ner stämningen när Google hotar med att läcka deras porrsurfvanor.

Permalänk
Inaktiv

Websidor fortsätter att fungera precis som vanligt när incognitoläge är påslaget så varför skulle analytics och ads stängas av. Skillnaden är att inget lagras lokalt på din dator.
Jag gillar inte google men detta är bara dumheter.

Permalänk

Varför kan aldrig de brottsliga företagens ledning och chefer dömas? Det är ju enda sättet att stoppa deras brottsliga aktivitet. Även om Google skulle dömas till 100 miljarder i böter hade de för det första aldrig betalat och för det andra hade de i slutändan ändå tjänat mer på sin brottslighet än vad skadeståndet någonsin kommer kosta dem. Man skulle även behöva splittra Google (och även många andra multinationella aktiebolag) då de växt sig alldeles för stora.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Får se om de lägger ner stämningen när Google hotar med att läcka deras porrsurfvanor.

Precis, görs stämningen av någon som kanske blivit påkommen?

Den som tror att inkognitoläget gör dig anonym är nog inte helt insatt om hur saker fungerar.
Däremot borde den ju inte skicka data till google, det är ju helt onödigt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Lär inte det stå i avtalet som man knappt läser vid installation? De kan väl inte ha varit så dumma i huvudet juridiskt talat och skippat en sådan paragraf i avtalet som de hoppas på att någon knappt ändå läser vid installation?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Undrar vad google ska göra med all porrdata? Skapa bättre bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

(förvånad Pikachu)

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Herregud, vem hade kunnat ana detta!? Google som är ett sånt fint företag?

"Don't Be Evil"

Permalänk
Medlem

Otippat..

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

När får jag mina pengar?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Bra! Även om jag förstår att inkognito är lokalt så invaggar det iallafall en falsk känsla av trygghet. Man vet ALDRIG exakt vad som sparas om ens aktiviteter...med eller utan inkognito, och det är något som måste åtgärdas. Hur har det blivit så att våra personuppgifter har blivit en rättighet för företag att samla in? Jag vet inte ens hur jag ska kunna göra någonting digitalt idag utan att en handfull företag samlar in information om det, vilka som i sin tur kan ta del av den (samarbetspartners....hah, dvs vilken köpare som helst?!) eller ens VILKEN information som tydligen offentliggjorts.
Information om vad som samlas in om mig begravs i enorma textväggar där vilken jurist som helst skulle ha svårt att se hela vidden av vad som samlas in. Varenda jäkla sida på nätet ”informerar” om samma obegripliga saker och man måste alltid dyka in i ett otal menyer för att ”stänga av” allt man obligatorisk tydligen anses vilja dela med sig av.

Det hela är enkelt....samla inte in någonting från början och FRÅGA mig ifall information får samlas in till er och era ”partners”. DET skulle vara obligatoriskt istället.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd

Om dom vinner, vem får pengarna? Advokaterna får väl en ganska stor del kan jag tänka mig men resterande ligger frysta eller vadå för det lär inte bli tillräckligt många ''drabbade'' dom hör av sig så att dom tar slut menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man undrar ju om Firefox gör nåt liknande. Man kan ju aldrig vara säker på någon längre

Till skillnad från Chrome är Firefox fri och öppen mjukvara, så du (eller någon annan om du inte kan läsa kod) kan kontrollera detta och om så är fallet bygga en version utan detta.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Varför kan aldrig de brottsliga företagens ledning och chefer dömas? Det är ju enda sättet att stoppa deras brottsliga aktivitet. Även om Google skulle dömas till 100 miljarder i böter hade de för det första aldrig betalat och för det andra hade de i slutändan ändå tjänat mer på sin brottslighet än vad skadeståndet någonsin kommer kosta dem. Man skulle även behöva splittra Google (och även många andra multinationella aktiebolag) då de växt sig alldeles för stora.

Någonting bör göras i alla fall, de gynnar inte innovation det minsta. Köper upp och lägger ner. Skrämmer och stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Hur har det blivit så att våra personuppgifter har blivit en rättighet för företag att samla in?

Jag håller med.

Hur som helst läs denna sida för att göra vad du kan i alla fall:
https://restoreprivacy.com/secure-browser/

Permalänk
Medlem

Har börjat använda nya Edge Chromium sen maj uppdateringen. Alla bokmärken, lösenord och inställningar importerades från Chrome problemfritt. Innan var det Googles Chrome som gällde. Vet inte om den samlar in mindre data men känns jämra bra i alla fall hittills

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har stängt av så google inte får lyssna på mig, men ändå om man pratar gräsklippare med en kollega, så får man sådan reklam dagen efter utan att ha sökt på gräsklippare en enda gång.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Klart de gör hur ska de annars få betalt för annonser

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Man undrar ju om Firefox gör nåt liknande. Man kan ju aldrig vara säker på någon längre

Jag skulle bli väldigt förvånad om Firefox samlar in något när du surfar privat. Möjligtvis i så fall telemetri, kraschraporter osv. men Firefox kan inte hindra att webbplatser samlar information. Med "Förbättrat spårningsskydd" blockerar Firefox många sociala media-spårare, cookies, trackers m.m. men det körs hela tiden och inte bara under "Privat fönster".

Mozilla har ett större fokus på integritet än Google men hur stor skillnad det gör i praktiken kan jag inte svara på. I slutändan handlar det om tillit och jag har iaf större tillit till Mozilla (ett icke vinstdrivande organisation) än Google (ett annons-företag). Användardata är liksom det som driver hela Googles vinster, oavsett om det gäller Maps, Youtube eller Google.com.

Permalänk
Medlem

@Shiftypants: Hade för mig att det var folk i bibelbältet i usa som var största delen besökare på dessa sidor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Aldrig ens använt inkognito så meh whatever :>

Permalänk
Medlem

Minns när nyheten om nsa dök upp(bakdörrar i modem, windows, apple os, google, hårddiskar osv så protesterade microsoft apple & faktiskt även google på detta med bakdörrar, var väl bara google som fortsatt låter nsa få all info.
Ser det som ett större hot mot mitt privatliv med google & den privata marknaden än vad jag ser med nsa, fra, kina, ryssland osv Men är motståndare mot övervakning av medborgare från stat ser det som vidrigt rent förtryck (stasi osv hade varit överlyckliga över den bekvakning som pågår i dagens samhälle.)

Visst övervakning på brottslingar terroristhot osv men borde vara krav på stark misstanke om detsamma(brott) för att tillåtas inte som i dag med massövervakning av alla. (skulle säga att statlig eller privat övervakning (tex. google) är ren terrorism mot alla demokratier och alla människor)

Om folk vill dela med sig av deras intressen, vem de pratar med, politisk tillhörighet, åsikter vad de gillar /inte gillar, religiös åskådning, vad man köper,vart man åker/reser osv så måste det ske på eget initiativ ,inte på att folk /företag stat kollar upp detta på varje person. detta enligt mig strider mot mänskliga rättigheter som de flesta skrivit under (sorgligt nog inte alla)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Jag säger exakt samma sak om detta som när ni var arga på Xiaomi för att de samlade in "anonymiserad" data vid privat läge. Det har aldrig utgjort sig för att dölja något annat än lokal historik. Ungefär som att rensa historiken i webbläsaren. Jag tycker Firefox alltid varit tillräckligt tydliga med det och Google skriver ju "din aktivitet syns inte för andra som använder enheten".

Jag vill över lag att Google slutar samla in så mycket data, men tycker detta låter lika fånigt som när ni var arga på Xiaomi.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Förvånas inte, både Google och Facebook får en o känna sig bevakad. Samtidigt är detta troligtvis bara början i vårat nya uppkopplade 24/7 liv