Cyberpunk 2077-visning försenas två veckor

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av reflux:

Man kan ju också tänka sig att Sony betalat för att få premiärvisa innehåll från spelet i samband med avtäckandet av PS5, och att CDPR då tvingas skjuta upp sin egen visning.

Möjligen, tror dock inte Sony skulle fokuserat på spel till nuvarande generation i ett event för next-gen men kan absolut ha fel.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kommer bli fantastiskt kul att se reaktionerna på sidor som 9gag och flashback när de inser att CDPR står bakom BLM

Blir kul att se spelet också såklart. så länge de inte försenar släppet i höst så är det lugnt för mig.

De försenar ju bara så folk har tid att se deras visning. Alltså de gör det för pengar och bra PR är bara en bonus på sidan.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Harddrive:

Min fråga i det hela - varför inte bara visa upp spelet på planerat datum och låtsas som ingenting händer runt om. Du gör ju inget uttalande bara för att du INTE väljer att prata om det som händer i världen. Nu har de gått ut med sin Tweet är det ju dels politiskt helt plötsligt, helt i onödan för alla PR människor på CDPR.

Ja du. Anledningen till att man flyttar på ett PRevenemang för att öka genomslaget och synligheten för detta event... Är väl just det att man vill ha så bra utdelning PRmässigt som möjligt.
Av samma anledning flyttade factorio nyligen sin 1.0 release för att inte krocka med releasen ac cyberpunk. Att datum flyttas för att få så bra PRgenomslag som möjligt är alltså inte så märkvärdigt eller ovanligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nasso:

Vet inte om jag vill hålla med om att det är politik.... Det handlar om mänskliga rättigheter och rasism.
Tyckte mest att det var en väldigt konstigt slutsats att bojkotta ett företag för att de tar ställning mot rasism och skjuter fram en presentation ett par dagar.

Mänskliga rättigheter och rasism är ju dock politik. Eller tror du t.ex mänskliga rättigheter var givna till oss av storken? Bara för att de flesta håller med om att någonting är bra eller dåligt, så betyder det inte att alla är överrens om samma lösningar. En lösning menad på att minska segregration, kan istället leda till att öka det (men de kommer aldrig de som introducerade denna lösningen att erkänna när de händer). En lösning menad på att minska rasism eller sexism etc, kan istället öka det. "The road to hell is paved with good intentions."

Nu när CD Projekt har bestämt sig för att engagera sig i politik så är de ute på hal is, de riskerar att förlora många kunder framöver. Hyckleriet kan komma att öka, och respekten för dem isf att minska med åren, det återstår att se hur de hanterar sig framöver. Det är vad som hände med Blizzard (Activision hände också). Man kan redan se många amerikaner ta ställning mot CD Projekt, "All lives matter". Polisbrutalitet i USA är ju inte exklusivt för mörkhyade människor (men det gynnar ju alla om de slutar helt). Viktigt också att nämna att det är inte bara är vita som är kritiska, även om media förmodligen kommer att vilja få oss att tro detta. Skulle inte förvåna mig iaf.

Sen att många förmodligen kommer bojkotta CD Projekt efter detta är inte jättekonstigt. Det verkar ju bli vanligare med tiden att inte bara rösta på valdagen, men att också rösta med plånboken, allt eftersom folk blir mer och mer engagerade i politik. Det är bara att förvänta sig ännu mer av detta framöver. Sen att de skjuter fram en presentation tror jag faktiskt inte de flesta bryr sig så mycket om, och spelet kommer säkerligen sälja som smör i solsken i slutändan.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon39067:

Nu när CD Projekt har bestämt sig för att engagera sig i politik så är de ute på hal is...

Så du menar på fullaste allvar att the Witcher serien inte bar på något "politiskt" budskap?

Permalänk
Inaktiv

@CrispVanDahl: Det är skillnad på vilket budskap man försöker förmedla i spel/literatur, och att välja sida IRL.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon39067:

@Calle1991: Det är skillnad på vilket budskap man försöker förmedla i spel/literatur, och att välja sida IRL.

Va? Vadå välja sida?
Om ena sidan är att ta ställning mot systematiskt förtryck och för människors lika värde så är andra sidan vadå? Jag tror det flest människor i världen senaste 40 åren är rätt mycket på samma sida i det här.

Permalänk
Inaktiv

@CrispVanDahl: Läs mitt tidigare inlägg och tänk efter en stund. Där har du svaret på din fråga.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon39067:

@Calle1991: Läs mitt tidigare inlägg och tänk efter en stund. Där har du svaret på din fråga.

Jag förstår faktiskt inte alls över huvud taget. du menar alltså att du tror att människor som inte stöder allas lika värde och kampen mot orättvisa är så pass många att dom skulle vara en betydande del av CDPRs potentiella konsumenter att det skulle ha en kännbar effekt på deras försäljning av spelet?
Jag är inte lika övertygad. OCH om det nu skulle vara så att folk väljer bort spelet pga detta är det i min mening helt korrekt för CDPR att i så fall stå upp för medmänsklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39067:

Mänskliga rättigheter och rasism är ju dock politik. Eller tror du t.ex mänskliga rättigheter var givna till oss av storken? Bara för att de flesta håller med om att någonting är bra eller dåligt, så betyder det inte att alla är överrens om samma lösningar. En lösning menad på att minska segregration, kan istället leda till att öka det (men de kommer aldrig de som introducerade denna lösningen att erkänna när de händer). En lösning menad på att minska rasism eller sexism etc, kan istället öka det. "The road to hell is paved with good intentions."

Nu när CD Projekt har bestämt sig för att engagera sig i politik så är de ute på hal is, de riskerar att förlora många kunder framöver. Hyckleriet kan komma att öka, och respekten för dem isf att minska med åren, det återstår att se hur de hanterar sig framöver. Det är vad som hände med Blizzard (Activision hände också). Man kan redan se många amerikaner ta ställning mot CD Projekt, "All lives matter". Polisbrutalitet i USA är ju inte exklusivt för mörkhyade människor (men det gynnar ju alla om de slutar helt). Viktigt också att nämna att det är inte bara är vita som är kritiska, även om media förmodligen kommer att vilja få oss att tro detta. Skulle inte förvåna mig iaf.

Sen att många förmodligen kommer bojkotta CD Projekt efter detta är inte jättekonstigt. Det verkar ju bli vanligare med tiden att inte bara rösta på valdagen, men att också rösta med plånboken, allt eftersom folk blir mer och mer engagerade i politik. Det är bara att förvänta sig ännu mer av detta framöver. Sen att de skjuter fram en presentation tror jag faktiskt inte de flesta bryr sig så mycket om, och spelet kommer säkerligen sälja som smör i solsken i slutändan.

Ja, det kan absolut vara politiskt men jag tycker inte att CDPR gjorde ett politiskt uttalande. Det har inte pratats om några lösningar?

"We wholeheartedly stand against racism, intolerance and violence. Black Lives Matter."

Det sägs här av flera personer att de "väljer sida" och tar ett politiskt ställningstagande?

Vilka sidor är det du/ni pratar om?

Ena sidan är emot rasism, intolerans och våld och tycker att svarta har samma rättigheter som alla andra?
Andra sidan är för rasism, intolerans och våld och tycker att svarta saknar rättigheter?

Tycker ni verkligen att det är en legitim "politisk" åsikt?

Jag vet inte om CDPR har tagit ställning på något annat sätt som jag missat. Det finns massa politik i detta, kring lösningar.

Att ett företag tar ställning mot rasism, intolerans och våld tycker jag dock inte känns särskilt laddat eller kontroversiellt. Det gör förhoppningsvis alla företag.

Jag tror inte att CDPR kommer att känna av någon bojkott. De som känner till den här presentationen och bryr sig om framflyttandet är en väldigt lite klick. De som dessutom tar så illa upp av att de tar ställning emot rasism att de tänker bojkotta spelet helt är en ännu mindre klick.... Förhoppningsvis.

Jag ser fram emot spelet. Jag kommer iaf definitivt att spela det. Även fast de tar ställning mot rasism.....

Permalänk
Medlem

käns som jag väntat så länge så det är lite skit samma , enda jag vill ha är ett 3080 tills det kommer ut

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mitt inlägg togs bort utan notis... märkligt. Rätt säker på att det var PG13 på det inlägget.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ChaosClocker: Det var off topic, inte svårare än så. Nyheten och tråden handlar om Cyberpunk 2077 och att det försenas. Visst svängrum ges, men svävar kommentarerna iväg till politik och diskussioner som inte hör ämnet till måste tråden rensas.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Enda jag bryr mig om är att spelet har ett fast datum eller att fler förseningar meddelas i god tid. Årets spel för mig, litar åt att lägga en semerstervecka vid lanseringen.

Har förtroende för CDPR så känner de att de behöver polera mer på spelet så gör det mig inget. Denna visning hade jag ändå inte tänkt se då jag vill hoppa in i spelet med så få intryck som möjligt innan.

Permalänk
Medlem

Upper Echelon Gamer fick ihop en ganska bra video om hur Företag ser på allt som händer.
Det är lite "Damned if you do, damned if you don't."

P.S. Gå ut på Activision Blizzard twitter så kan ni själva se hur mycket skit de får när de stöttar BLM men hanterat Hong Kong helt annorlunda.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon5930: Känner lite samma. Jag VILL ju se en massa från spelet men jag försöker låta bli.
Inte helt lätt 😩

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är väl inte så farligt att det försenas. Tycker det rent generellt är ett smart drag av dem för att kunna när det väl är dags få det utrymme som dom vill ha för detta spelet. Ekonomiskt smart drag. Däremot mindre smart att koppla sig till BLM som grupp då dom inte bara gör bra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Är väl inte så farligt att det försenas. Tycker det rent generellt är ett smart drag av dem för att kunna när det väl är dags få det utrymme som dom vill ha för detta spelet. Ekonomiskt smart drag. Däremot mindre smart att koppla sig till BLM som grupp då dom inte bara gör bra saker.

Så jag ser på det också. Kommer sticka i ögonen på vissa garanterat att de öppet stödjer något alla inte stödjer. Indirekt gör nog de flesta det men inte direkt.

Vad jag menar med det sista i stycket ovan är att första gången jag hörde talas om BLM tänkte jag "men varför inte all lives matter?". De är ju inte enkelriktat detta med rasism så bättre att inkludera alla och ta avstånd från rastänket helt liksom?

Med det sagt har jag inget emot att CDPR väljer att stödja BLM egentligen. Budskapet i sig är bra. Tycker bara det är lite trångsynt att behålla rastänket som sagt, inkludera alla istället. Så de hade ju kunnat meddela att de står emot all form av rasism och sen klart.

Iofs om man går in djupare på det så innebär ju svart att allt ljus, dvs alla färger är absorberande och inkluderas. Men vetifan om det var något man tänkte på när BLM-rörelsen skapades. Kanske, isf förstår jag varför man håller sig fast vid det. Om inte tycker jag "all lives matter" är ett bättre och neutralt budskap som försöker ta avstånd från rastänket helt istället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Zemlan: googla ”all lives matter” så får du väldigt många bra förklaringar.

TL;DR versionen är att självklart betyder ALLA liv lika mycket men för många betyder färgades liv ingenting, därför vill man belysa detta med BLM

Med det sagt så finns det mycket bättre ställen att fördjupa sig inom ämnet än här, tror inte vi kommer att komma så långt i diskussionen.

Jag uppmuntra er att undersöka och leta information och på så sätt bilda er en uppfattning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@loevet: "but more important discussions are happening right now and we want them to be heard. We wholeheartedly stand against racism, intolerance and violence. Black Lives Matter."

Vad var offtopic? Skall man inte diskutera hela innehållet i inlägget?
Lite svårt o undvika hela twittret.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Är ett av de få spelen som inte behöver så mycket marknadsföring, hoppas de levererar.

Hoppas releasen är stabilare än Witcher 3 också, många som glömt hur det nästan var ospelbart i månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Är ett av de få spelen som inte behöver så mycket marknadsföring, hoppas de levererar.

Hoppas releasen är stabilare än Witcher 3 också, många som glömt hur det nästan var ospelbart i månader.

Ja jag kommer nog inte köpa det här dag ett. Och det gäller väl alltid egentligen (för min del iaf).
Låter andra testa vattnet först och se hur färdigt spelet är ;).
Funkar allt felfritt så står det väl klart och spelet kan köpas efter nån vecka. Annars väntar jag gärna tills spelet är polerat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag vet ändå inte om jag vill se mer innan releasen. Vill inte spoila mig för mycket. Ska ju vara en färsk upplevelse när man äntligen får köra det, efter måååånga års hype och längtan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag kommer nog inte köpa det här dag ett. Och det gäller väl alltid egentligen (för min del iaf).
Låter andra testa vattnet först och se hur färdigt spelet är ;).
Funkar allt felfritt så står det väl klart och spelet kan köpas efter nån vecka. Annars väntar jag gärna tills spelet är polerat.

Jag upplever alltid CDPR´s spel som väldigt polerade (kanske bortsett från witcher 1, men det var så länge sen jag spelade att jag inte minns). Så jag hade blivit förvånad om det var buggigt vid release. Men det är ju ny mark och en stor värld så vi får se.
Men denna titel ser jag som hyffsat riskfri att förboka om man gillar upplägget (jag har dock inte gjort det...än!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag vet ändå inte om jag vill se mer innan releasen. Vill inte spoila mig för mycket. Ska ju vara en färsk upplevelse när man äntligen får köra det, efter måååånga års hype och längtan.

Tycker de visat nog redan, håller med. Finns ju gameplay med commentary osv.

Men kan ju vara ngn trailer i nivå med vad som släpptes till Witcher 3 eller något iofs? Har inte mycket med spelets story eller mekanik att göra utan enbart cinenstiskt.

Skulle inte ha något emot det faktiskt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Inaktiv

@Nasso: Vem bestämmer vad en "legitim" politisk åsikt är? Vad får dig att tro att det bara finns två sidor i denna konflikten i USA? Såklart att CD Projekt gjorde ett politiskt uttalande, vad annars skulle det vara? Det är inte småprat om vädret iaf. Som ni själva sa "Det finns massa politik i detta"; jag håller med, det gör det. Situationen i USA är mycket mera komplicerad än så, och att förenkla det på det sättet som ni gör, tror jag är rent utav skadligt. Det slutar alltid med att folk kastar -isms höger och vänster, istället för att ens försöka se helheten.

Själv har jag bara uttryckt två åsikter, att företag ska sluta dygdsignalera (det gör mer skada än nytta), och att de flesta större spelutvecklare inte gör bra spel längre. Allting annat var en analys av situationen runt CD Projekt och vad jag tror att det kan resultera i just för CD Projekt i långa loppet om de börjar springa full fart på hal is, baserat på liknande situationer (Blizzard). Det finns många exempel på företag som har skjutit sig i foten på liknande sätt. Gillette gjorde ju bl.a bort sig något enormt förra året med den där reklamen, och ja, det kostade dom enormt mycket pengar och kommer att fortsätta göra det länge framöver. Man tackar och bockar även där, de ledde till att någon tipsade mig om att skaffa säkerhetshyvel istället, både bättre och billigare. Återigen dock, tror inte detta blir fallet för Cyberpunk 2077, CD Projekt har ett bra rykte då deras fokus brukar vara kundens intressen snarare än aktieägarens intressen och förhoppningsvis så fortsätter det så.

Skrivet av CrispVanDahl:

Jag förstår faktiskt inte alls över huvud taget. du menar alltså att du tror att människor som inte stöder allas lika värde och kampen mot orättvisa är så pass många att dom skulle vara en betydande del av CDPRs potentiella konsumenter att det skulle ha en kännbar effekt på deras försäljning av spelet?
Jag är inte lika övertygad. OCH om det nu skulle vara så att folk väljer bort spelet pga detta är det i min mening helt korrekt för CDPR att i så fall stå upp för medmänsklighet.

Nej, det tror jag inte. Läs om, och sluta lägga ord i munnen på mig. Bara för att man tar ställning mot hyckleri så betyder det inte att man tar ställning varken för eller emot "allas lika värde". Tänker inte ens svara nå mer på sådant trams.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Är ett av de få spelen som inte behöver så mycket marknadsföring, hoppas de levererar.

Hoppas releasen är stabilare än Witcher 3 också, många som glömt hur det nästan var ospelbart i månader.

Vad menar du? Inga problem med Witcher 3 alls, iallafall på PC. Jag spelade från lanseringen en månad framåt eller så tills jag gjort allt samt fram till 2018 spelat igenom en gång till varje vår/sommar.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det där gick ju....bra...eller inte.

Återigen, det finns säkerligen jättebra sidor att fördjupa sig i aktuella samhällsämnen. Tyvärr fungerar (bevisligen) inte dessa diskussionerna så bra just här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad menar du? Inga problem med Witcher 3 alls, iallafall på PC. Jag spelade från lanseringen en månad framåt eller så tills jag gjort allt samt fram till 2018 spelat igenom en gång till varje vår/sommar.

Ungefär hälften av alla quests kunde bugga ur helt, så pass illa att man fick ta till en äldre save file, enda spelet jag haft mer save games i är nog Fallout 1&2 där man sparade efter varje runda av combat.

Inventory hade plats för ungefär 3 blommor ( ja, överdrivet men inte så mycket ).

Hästen kunde inte hålla sig på vägen mer än 2 sekunder för att sedan flippa ut och springa åt ett random håll helt okontrollerat.

Combat som inte släppte så man sprang runt i fighting stance tills man startade om spelet + hundra saker till som man har förträngt.

Märkte man inte av dem så spelade man inte spelet vid lansering, hade spelet på PS4 och testat vanilla på PC, exakt samma fel på båda plattformarna och skitdålig prestanda var det också.

Majoriteten av buggarna fanns kvar när jag gjorde ett nytt försök runt ett halvår senare för att sedan vara fixade när jag testade spelet nästa gång ( runt Blood & Wine ).

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av anon39067:

Nej, det tror jag inte. Läs om, och sluta lägga ord i munnen på mig. Bara för att man tar ställning mot hyckleri så betyder det inte att man tar ställning varken för eller emot "allas lika värde". Tänker inte ens svara nå mer på sådant trams.

Var har CDPRs hyckleri varit?
Dom tog ställning i en viktig fråga, hur annars ska jag tolka dig om du tar ett sånt kraftigt ställningstagande mot det?