Hur är Corsairs sleevade kablar?

Permalänk
Medlem

Hur är Corsairs sleevade kablar?

Jag har en Corsair-nätdel med medföljande platta kablar och efter att nyligen bråkat med dem, har jag kommit fram till att jag hatar dem. Sjukt stela, omedgörliga och omöjliga att dra snyggt. Kontakterna är dessutom orimligt tighta så man är rädd att ha sönder något varje gång man kopplar i eller ur.

Min fråga är således: Hur är deras sleevade kablar? Bra eller anus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har en Corsair-nätdel med medföljande platta kablar och efter att nyligen bråkat med dem, har jag kommit fram till att jag hatar dem. Sjukt stela, omedgörliga och omöjliga att dra snyggt. Kontakterna är dessutom orimligt tighta så man är rädd att ha sönder något varje gång man kopplar i eller ur.

Min fråga är således: Hur är deras sleevade kablar? Bra eller anus?

Dom jag använde vid ett tillfälle var väldigt mjuka och följsamma. Se bara till att du tar sleevade kablar som är kompatibla med just det nätagg du har

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Dom jag använde vid ett tillfälle var väldigt mjuka och följsamma. Se bara till att du tar sleevade kablar som är kompatibla med just det nätagg du har

Gott! Var kontakterna bra också?

Permalänk
Medlem

Jag har ett set med vita Cablemods kablar till "AXi/HXi/RM" som jag tyckte var klockrena.
Lätta att plocka ur men sitter inte löst. De ska upp för försäljning så om du är intresserad är det bara att hojta till

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Gott! Var kontakterna bra också?

Dom höll samma kvalité som dom medföljande modulära kablarna.
Dessa använde jag, men som sagt, dom är specifika för PSU modellen.

https://www.webhallen.com/se/product/306258-Corsair-Individua...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Jag har ett set med vita Cablemods kablar till "AXi/HXi/RM" som jag tyckte var klockrena.
Lätta att plocka ur men sitter inte löst. De ska upp för försäljning så om du är intresserad är det bara att hojta till

Är även 24-pins ATX-kontakten bra? Den jag har nu får man pressa/vicka på plats samtidigt som man trycker pinnen för att haka i. Ska man ha loss den känns det som kontakten på moderkortet ska följa med...
Jag har egentligen inte tänkt köpa ett fullt set men för rätt pris kan det definitivt vara intressant. Har ett HX850i så det borde väl passa då.

Skrivet av HoboCop:

Dom höll samma kvalité som dom medföljande modulära kablarna.
Dessa använde jag, men som sagt, dom är specifika för PSU modellen.

https://www.webhallen.com/se/product/306258-Corsair-Individua...

Om det är samma som medföljande kablar behöver jag nog hitta en annan ATX 24-pins. Den jag har är rent för jävlig. På förra moderkortet jag hade var det inte ens möjligt att få i den helt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Är även 24-pins ATX-kontakten bra? Den jag har nu får man pressa/vicka på plats samtidigt som man trycker pinnen för att haka i. Ska man ha loss den känns det som kontakten på moderkortet ska följa med...
Jag har egentligen inte tänkt köpa ett fullt set men för rätt pris kan det definitivt vara intressant. Har ett HX850i så det borde väl passa då.

Om det är samma som medföljande kablar behöver jag nog hitta en annan ATX 24-pins. Den jag har är rent för jävlig. På förra moderkortet jag hade var det inte ens möjligt att få i den helt.

Du kan tyvärr inte använda det som iBurningMan länkade till, för att det passar inte till ditt nätagg.

Det du kan använda är de som specifikt passar till dessa serier C-Series AXi / HXi / RM.

Någon av dessa passar till ditt nätagg.

https://www.webhallen.com/se/category/16251-C-Series?page=1&f...

https://www.inet.se/hitta?q=hxi

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är även 24-pins ATX-kontakten bra? Den jag har nu får man pressa/vicka på plats samtidigt som man trycker pinnen för att haka i. Ska man ha loss den känns det som kontakten på moderkortet ska följa med...
Jag har egentligen inte tänkt köpa ett fullt set men för rätt pris kan det definitivt vara intressant. Har ett HX850i så det borde väl passa då.

Om det är samma som medföljande kablar behöver jag nog hitta en annan ATX 24-pins. Den jag har är rent för jävlig. På förra moderkortet jag hade var det inte ens möjligt att få i den helt.

Misstänker snarare det är du som kanske inte gjorde det helt rätt. När det sätts i korrekt så ska det klicka och lite motstånd ska det finnas, för den ska sitta riktigt ordentligt för att förhindra glapp.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Misstänker snarare det är du som kanske inte gjorde det helt rätt. När det sätts i korrekt så ska det klicka och lite motstånd ska det finnas, för den ska sitta riktigt ordentligt för att förhindra glapp.

Finns inte så många sätt att göra det på. Kontakten går ju liksom bara i åt ett håll och det är uppenbart åt vilket håll den ska sättas. Jag var väldigt nära att reklamera när jag köpte det men kontakten gick till slut i tillräckligt för att fungera. Och det var efter att stötta upp sidan på moderkortet och lägga all vikt bakom...
Med nuvarande moderkort går det lite lättare men det är fortfarande en jäkla skitkontakt. Vill minnas att många andra haft ungefär samma erfarenhet också.

Nu sitter ju förvisso kontakten i så det mer akuta problemet är väl att det ser ut som ett råttbo för att kablarna är omedgörliga, och att PCIe-kabeln tar emot sidorutan.