Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag misstänker att det kan bli ett problem med två tior där bak dundrandes. Hur upplevde du att plexin rörde sig? Hade du en baslåda i bilen? Om det blir missljud av det pga att det inte sitter bra nog vore det en dealbreaker för mig.

Hade ingen baslåda utan förvisso två (om jag minns rätt) 6:9or i hatthyllan, skulle inte säga att det var pga ljudet som passformen inte var bäst. Nu är detta min upplevelse och kan tänka mig att dels solarplexius blivit bättre med tiden men för min del ska det helst vara fabrikstonat eller med vanlig solfilm. Får helt enkelt kosta lite mer.

Men skulle du ha en baslåda som dånar vid plexiglaset så skulle det inte förvåna mig att det skramlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När jag beställde V90:n för något år sedan så lade jag till keramiskt lackskydd i beställningen. Köper man en helt nytillverkad bil så vill man ju att den ska vara i absolut toppskick.

Synd bara att det inte håller så länge, och jag tillhör dem som inte har något intresse av att tvätta bilar. Kör endast borstfri tvätt, samt en inlämning för underhåll någon gång ibland.

Grejen med ett lackskydd är att det blir mycket enklare att tvätta, smuts sitter inte lika hårt, minskar risken för tvättrepor och större defekter i lacken. En annan gillar att sköta om både insidan och utsidan på bilen så blir rätt många tvättar i månaden

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Garaget hjälper ju tyvärr inte om man behöver använda bilen.

Självklart sant. Men min bil står ofta på dagarna också. Så varje gång man ska iväg någonstans så måste man först åka och tvätta..
Hade jag haft garage hade man kunnat tvätta den hälften så ofta iallafall

Håller på att leta ny lägenhet och där är parkeringsgarage ett av kraven jag ställer

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Håller med. Tycker det är helt galet att frivilligt åka runt med takräcken och att styla(?) med dem och i detta fall med billigast fulaste möjliga fyrkantsmodell.

Ta en titt på Thule WingBar Edge så har du något som är lite strömlinjeformat iaf.

Att det inte skulle låta mer(med takluckan stängd) med tackräcke på säger nog mer om bilens byggkvalitet i stort. Annars har du en magisk bil som trotsar fysikens lagar.

Sen ler jag varje gång jag ser en modern bil med vindavvisare monterade. Mitt antagande är att nuvarande generation som stylar bilen är för unga för att veta att dessa användes på bilar som saknade AC. På så sett kunde man se vilka Volvo 740/940 som var snikutrustade på 90-talet.

Med det sagt höll jag på att styla bilar själv för 18 år sedan. Det var roligt då men såhär i backspegeln oj vad man kastade pengar i sjön. På den tiden skrattade säkert gubbar i min nuvarande ålder åt mina 18" fälgar, kromade backspeglar, sänkning och svarta grill.

Oavsett vad jag eller någon annan tycker kör på.

Smaken är som baken helt klart.. Billigaste fulaste i ditt tycke, Finns många som inte tycker som dig..
Sen är det inte bara sätta dit vilket räcke som helst då inte alla fästen funkar på en bil utan droplist, rails etc..
Vindavvissarna är för att de inte ska blåsa rakt in i bilen när man har rutorna öppna, samt, att jag (och många andra) tycker de e snyggt..

kastar pengar i sjön, Möjligt, Men de e min hobby, Du har säkert nån hobby du kastar dina pengar i sjön för..

De kommer ja göra.. Alltid finns de nån som får tips/idéer och gillar liknande stuk..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tyvärr ingen rolig/fin bild på bilen, men som bilägare utan garage är det inte så skoj just nu... Den här bilden är mindre än 24h efter en tvätt...

En fråga till er bilintresserade, det pratades en del om tvätt, keramisk lackskydd osv. Någon som vet om det blir bra att köra keramiskt lackskydd på en mattlackad bil? Då jag oftast bara lämnar in bilen på tvätt där de mestadels spolar av den så hade det varit nice med ett sånt skydd.. Men vet inte hur det är med matta bilar. Skulle gärna ta emot tips på duktiga firmor som utför det också.

https://i.imgur.com/Ov8wuVK.jpg

Spola av den själv? Tar 2 minuter.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Spola av den själv? Tar 2 minuter.

Har ett ställe precis bredvid jobbet så lämnar den där när jag åker till jobbet och hämtar på lunchen, mer värt än att jag ska åka och hitta en spolhall, stå och spola och fixa.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

Bara jag som reagerar? Upp med mer bilder på denna bil, är det small block jag skönjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Grejen med ett lackskydd är att det blir mycket enklare att tvätta, smuts sitter inte lika hårt, minskar risken för tvättrepor och större defekter i lacken. En annan gillar att sköta om både insidan och utsidan på bilen så blir rätt många tvättar i månaden

Under vintersäsongen försöker jag tvätta av den oftare, eller iallafall spola bort vägsaltet. Speciellt eftersom jag har bilen i ett varmgarage, med ett kallgarage behöver man inte vara lika noga. Fågelskit brukar jag också försöka spola av ganska omgående.

I övrigt så tycker jag inte det är värt varken tiden eller pengarna eftersom det är en helt vanlig bil. Skillnad hade det varit om man haft en mer sällsynt modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Under vintersäsongen försöker jag tvätta av den oftare, eller iallafall spola bort vägsaltet. Speciellt eftersom jag har bilen i ett varmgarage, med ett kallgarage behöver man inte vara lika noga. Fågelskit brukar jag också försöka spola av ganska omgående.

I övrigt så tycker jag inte det är värt varken tiden eller pengarna eftersom det är en helt vanlig bil. Skillnad hade det varit om man haft en mer sällsynt modell.

Ja det är bra att bli av med den skiten, men man är olika, jag avskyr är alldeles för skitiga och gillar att hålla på. Men som mycket här i livet har man ju olika nöjen, prioriteringar, tid osv.. Så länge man själv är nöjd!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Plockade ut nya förmånsbilen för nästan exakt tre veckor sedan, supernöjd! Ville ha en bil som var billig i drift och som inte kostade för mycket i förmånsvärde. Var först inne på nya Peugeot 2008 men den tyckte sambon var alldeles för liten, så blev en 3008 istället

Peugeot 3008 Active - 1.2 130 Automat

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

https://www1.garaget.org/archive/195/194580/415853/415853-3913643.jpg
Köptes för snart tjugo år sedan och är fortfarande i min ägo.

Måste vara en av de mest värdefulla bilarna i tråden. Jävligt nice

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200d 2017

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Bara jag som reagerar? Upp med mer bilder på denna bil, är det small block jag skönjer?

Yes, en 400:a med Holley EFI

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Blev en rallybil

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på vad jag ska köpa för att få en vettig kärra för 30 tusen och plasts med en hund?

Jag har leasat i 10 år men nu vill jag äga en bil istället.

Bilfirma som gäller med tillköpt garanti? cika 10-15 tusen mil på mätaren? vad ska man ge sig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har något tips på vad jag ska köpa för att få en vettig kärra för 30 tusen och plasts med en hund?

Jag har leasat i 10 år men nu vill jag äga en bil istället.

Bilfirma som gäller med tillköpt garanti? cika 10-15 tusen mil på mätaren? vad ska man ge sig på?

Det är ju en viss skillnad på vilken bil som passar om du har en chihuahua eller en grand danois.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det är ju en viss skillnad på vilken bil som passar om du har en chihuahua eller en grand danois.

Har en medelstor hund
Irish Soft-coated wheaten terrier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har något tips på vad jag ska köpa för att få en vettig kärra för 30 tusen och plasts med en hund?

Jag har leasat i 10 år men nu vill jag äga en bil istället.

Bilfirma som gäller med tillköpt garanti? cika 10-15 tusen mil på mätaren? vad ska man ge sig på?

https://www.blocket.se/annons/orebro/hyundai_i30_cw_1_6_crdi_...

visst dom kostar inte 30k men ganska nära, snorbilliga i drift och rymliga med bra driftsäkerhet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

https://www.blocket.se/annons/orebro/hyundai_i30_cw_1_6_crdi_...

visst dom kostar inte 30k men ganska nära, snorbilliga i drift och rymliga med bra driftsäkerhet.

tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Sugen på en sån i framtiden. Nya RS i all ära men hellre en femma än en fyra. Har fyra i min Saab 9-5 jag gör banbil av så det räcker.

Högre upp på listan är dock en Alfa Romeo 147 GTA. Sugen på att importera en, men får se vad som händer

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Audi <3

Permalänk
Medlem

Audi <3 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

En uppgradering till Passat GTE '19. Har på över en månad inte förbrukat någon bensin då vi har laddare i garaget.

https://i.imgur.com/J1tGr1a.jpg
https://i.imgur.com/JNEozzB.jpg
https://i.imgur.com/ui9FgHs.jpg

En fråga, du säger att du har en GTE -19? Det gjordes väl inte GTE 2019 utan uppehåll mellan 2018 och 2020 som kom i våras.Dock finns det kanske 2018 med modellår 2019? Aja, jag åker också GTE fast dock bara en 2017. Jag kom ganska långt på min förra tank iaf. Safe'ade lite och tankade när det fanns bensin till 75km till. Det hade räckt länge men störde mig på varningen att jag behövde tanka.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Det är mazdan om det skulle vara oklart

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

@SiD: Stämmer bra. Modellår 2019. Snyggt jobbat!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

https://i.imgur.com/OxCHwZL.jpg

Det är mazdan om det skulle vara oklart

Här kör vi på två 👍 120 hästars automater båda två, den silvriga är basutrustad och den gråa är fullutrustad

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har något tips på vad jag ska köpa för att få en vettig kärra för 30 tusen och plasts med en hund?

Jag har leasat i 10 år men nu vill jag äga en bil istället.

Bilfirma som gäller med tillköpt garanti? cika 10-15 tusen mil på mätaren? vad ska man ge sig på?

En svår prisgrupp men rent generellt Volvo V70 / V50 eller Toyota Avensis.
Men 10-15 tusen mil kan bli svårt att hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har något tips på vad jag ska köpa för att få en vettig kärra för 30 tusen och plasts med en hund?

Jag har leasat i 10 år men nu vill jag äga en bil istället.

Bilfirma som gäller med tillköpt garanti? cika 10-15 tusen mil på mätaren? vad ska man ge sig på?

Jag skulle säga en Saab 9-5/9-3 kombi. Galet mycket bil för pengarna. Har inte så bra koll på dagens prisbild men äger själv en 9-5 kombi -08 2.3t som jag köpte för 4 år sedan för 29k. Har en Border collie och en Artfex-hundbur i storlek large i bakluckan. Den tar upp ca 60-70% av utrymmet dock, men har man en stor hund så är det ett måste med stor och skrammelfri bur. Saab är ju inte de mest bensinsnåla bilarna dock så om det ska pendlas långt och ofta så kanske andra alternativ är bättre.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chromatic:

Någon som har något tips på vad jag ska köpa för att få en vettig kärra för 30 tusen och plasts med en hund?

Jag har leasat i 10 år men nu vill jag äga en bil istället.

Bilfirma som gäller med tillköpt garanti? cika 10-15 tusen mil på mätaren? vad ska man ge sig på?

Jag slår ett slag för Opel Omega. Fräscha exemplar går att hitta för runt 30k. Mekaniskt enkla och rätt pålitliga - och väldigt bra med lastutrymme.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Jag skulle säga en Saab 9-5/9-3 kombi. Galet mycket bil för pengarna. Har inte så bra koll på dagens prisbild men äger själv en 9-5 kombi -08 2.3t som jag köpte för 4 år sedan för 29k. Har en Border collie och en Artfex-hundbur i storlek large i bakluckan. Den tar upp ca 60-70% av utrymmet dock, men har man en stor hund så är det ett måste med stor och skrammelfri bur. Saab är ju inte de mest bensinsnåla bilarna dock så om det ska pendlas långt och ofta så kanske andra alternativ är bättre.

Planerar man körningen, mycket motorbroms osv och har en lätt högerfot drar de inte farligt mycket för sin storlek egentligen. Men visst, lättare mindre bilar med mindre hästar drar ju givetvis mindre, så är det ju. Men då lastar de mindre och omkörningar är ju alltid ett äventyr med en svag bil *ryser*

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |