Tio AOC-skärmar i test – första intrycken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Den må inte vara certad, men är kompatibel med G-sync. Har själv kört det utan problem i några månader nu, rekommenderas varmt!

Funkar det även med äldre Nvidia kort som 9xx serien?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Funkar det även med äldre Nvidia kort som 9xx serien?

Tveksamt. Kortet måste ha DisplayPort 1.2a då det är där adaptiv synkronisering implementerades (i detta fall kör man tekniskt sett Freesync, som Nvidia stämplar som "G-sync compatible", men ej testar eller certifierar själva), och om jag minns rätt så ligger 9xx serien på 1.2.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Kan man fortfarande aktivera G-sync på 24" skärmen trots att den inte är G-sync certifierad eller hur funkar det nu för tiden?

Funkar det även med äldre Nvidia kort som 9xx serien?

Du behöver ett GTX 1xxx och nyare (samt windows 10) för att köra Adaptiv Synk via Displayport och VESA Adaptive. Ditt 9xx-kort kan endast köra adaptiv synk via det fåtalet skärmar som har en G-Sync-modul. Går igenom det i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Permalänk
Medlem

Funderat på ett 27g2u men alla börjar prata om pixel grejer med full hd på den storleken spelar det någon roll verkligen om man inte aktivit letar efter det. Jag menar priset är så väldigt bra och att den är utsålt överallt ser jag som ett väldigt bra positivt.

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Bildexpert 📺

@spykie: Vad det är det för "pixel grejer" det talas om? Är det den gamla käpphästen om att 27 tum är "...för stort för full hd?". Det är en fix idé som återupprepar sig självt på forum världen över. Ifall du har en 24-tums full hd-skärm idag kan du få en uppfattning om hur stor skillnaden blir genom att flytta huvudet sju centimeter närmare skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@spykie: Vad det är det för "pixel grejer" det talas om? Är det den gamla käpphästen om att 27 tum är "...för stort för full hd?". Det är en fix idé som återupprepar sig självt på forum världen över. Ifall du har en 24-tums full hd-skärm idag kan du få en uppfattning om hur stor skillnaden blir genom att flytta huvudet sju centimeter närmare skärmen.

Exakt detta ser detta överallt är det verkligen så märkvärt

Visa signatur

Chassi:Fractal Design R5 MB: ASUS ROG STRIX B350-F GAMING CPU: AMD Ryzen 5 3600 AiO: Corsair Hydro H100i v2 HD: 2TB WD Blue GPU: GB OC 3060 TI SSD: 250GB 850 EVO GB (OS) SSD 500GB 850 EVO GB (Spel) SSD 1TB 860 EVO GB (Spel) PSU: Seasonic Focus 850W 80+ Platinum Minne: 16 GB GSkill 16GB 3200M Flare X Skärm: Svive 34" Curved gamingskärm Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 24G2U för 2200:- i Februari. Blev förvånad av hur mycket man faktiskt får i den prisklassen. Finns TN paneler som kostar nästan det dubbla som är hälften så bra. Ur min synvinkel hursom, där färger och betraktningsvinkel är lika viktigt som 144hz över 60hz.

Permalänk
Medlem

AOC och glappande USB- paneler

Hejsan Thomas,
jag hade AOC-skärm där USB- portarna glappade då man juserade skärmen i höjdled, i flera av skärmarna sprakade det i USB-hubben och skärmen svartnade. Efter fjärde skärmen så fick jag återköp och jag köpte en ACER. Är det här fortfarande ett problem för AOC- skärmar?
Mvh,

Permalänk

Skulle aldrig ta en VA-panel med tång. De enda de ger är att de är bra kontrast men i annat är de sämre på. Jag har haft en och det funkade 2007 men idag nej.

Permalänk
Bildexpert 📺

@B. Ulván: Låter som du råkade ut för en dålig batch och alla ersättare du fick var från samma trasiga batch, kanske samma transportpall rent av.

Permalänk
Medlem

Äger en CQ27G2U själv Köpte på NetOnNet för 2300 kronor.
Ja du läste rätt
Kostar 3 690:- ny, men hittade som fyndvara på netonnet kopparlunden för 3090 kr MEN eftersom de håller på att stänger ner just butiken kopparlunden så har de ytterligare 25% på alla fyndvaror. Således 2300kr.
JÄKLAR vilket fynd säger jag. Sjukt nöjd alltså.

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Skulle aldrig ta en VA-panel med tång. De enda de ger är att de är bra kontrast men i annat är de sämre på. Jag har haft en och det funkade 2007 men idag nej.

Det säger mer om dig än VA-paneler i stort. Beror ju helt vilken typ av användare man är och hur mycket man är villig att spendera. Bor man långt ute på landet kanske man inte vill köra en låg stadsbil.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Om det är FRC flimmer jag har på min 24G2U vad kommer det sig då att utan adaptive sync så försvinner flimret.
Har märkt att flimret är mer markant vid 100hz och nedåt och det är hela skärmen som flimrar inte enskilda objekt i spelen. Flimret ter sig som skiftningar i ljusstyrka är min amatörmässiga analys.

Med adaptiv sync = flimmer
Utan adaptive sync = inget flimmer (dock tappas hela syftet med köpet av denna bildskärm)

Denna länk visar exakt så som jag upplever det
https://www.youtube.com/watch?v=fhkn2t1CXc0

Permalänk
Medlem

Skärmar som har VESA adaptiv sync som går igång automatisk... Går det på något sätt att stänga av?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nightcrawler: Oj, får du den typen av konstant flimmer skulle jag reklamera skärmen. Det där ser ut precis som typiskt "Freesync-flimmer” som jag observerat lite för många gånger i andra tester genom åren. Det hopp i ljusstyrka som jag nämner är en bråkdel av vad den videon visar och så svagt att det inte fångas på kamera. Det sker en gång då och då, inte ett konstant flimmer som i videon.

LFC är annars en funktion främst hos grafikkortet att den själv ska märka av att den måste repetera en bildruta så att panelen håller sig inom synspannet. Jag har vid flera tillfällen märkt att AMD-kort haft svårare med detta på vissa skärmar och därför flimrat mer än samma skärm med Nvidia-kort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Skärmar som har VESA adaptiv sync som går igång automatisk... Går det på något sätt att stänga av?

I skärmen: Adaptiv synk: OFF
I grafikkortet: Freesync: OFF eller G-Sync: OFF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@B. Ulván: Låter som du råkade ut för en dålig batch och alla ersättare du fick var från samma trasiga batch, kanske samma transportpall rent av.

Det var olika batcher, jag såg skillnader i plasten runt USB kontakterna

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tackar för svaret, vissa spel drabbas värre än andra och det verkar speciellt påverka skärmen vid lägre fps ca 100 och nedåt.
Skall höra med Inet där det köptes hur de ställer sig till detta.
Jag har ett RTX 2070 Super så med din erfarenhet skulle du säga att G-sync skärmar är generellt bättre när det kommer till problem?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nightcrawler: Går alltid att finna fel eller situationer där det blir fel eller försämringar, särskilt när man blandar in hur olika typer av spelmotorer beter sig. Men när det kommer till skärmar som har Nvidias G-Syncmodul och är med på Nvidias vitlista har jag ännu inte sett någon som är direkt problematiskt redan vid en första titt.

Till skillnad då från de skärmar som saknar certifiering helt eller använder Freesync-certifieringen i någon form. Där finns det skärmar – vilka bär AMD:s logotyp – som inte ens kan köra AMD:s eget demoprogram utan att det ser ut som i videon du länkar. Medan andra fungerar bra utan att det står "G-Sync" på kartongen.

Detta är ett av de tydligaste exemplen på när det inte fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=t-FM5gvVrzY&feature=youtu.be&...

Det var alltså AMD som skickade den skärmen till oss i samband med att de kickade igång Freesync 2-certifieringen. Antingen är de blinda för flimret. Eller mer troligt svar att det finns en exemplarvariation som ställer till det.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: De är exakt min erfarenhet med just min skärm som du hade i video, när fps kryper ner och man gärna vill ha adaptive sync då kommer flimret, nu känns det som jag fått tillräckligt på benen för att konstatera att man olyckligtvis fått ett ex med just freesync flimmer, blir till att reklamera.

Hur ser dina erfarenheter ut med skärmar som är freesync men finns med i nvidias lista över kompatibla skärmar när det gäller problem, är de bättre eller likadana?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nightcrawler: Av de skärmarna från Nvidias vitlista vilka jag har fått chansen att testa så har ingen ännu visat några problem.

Permalänk
Medlem

Tack

Perfekt, precis den video som jag behövde!

Permalänk
Medlem

Trevlig serie. Det finns så mycket aspekter som är värda att hålla reda på när det kommer till skärmköp (man har den ju gärna 5+ år) att det behövs översikter som denna.

Det var ett tag sedan jag hade en skärm med VA-panel och jag minns den där omtalade pixelstrukturen. Trevligt då att det finns många paneler som inte har det problemet och den där kontrasten kunde vara fint att återse. Skulle jag tröttna på min snart 5 år gamla 144Hz IPS skärm (trilskas ibland vid kallstart) så skulle jag efter att ha kikat på allt detta och lite till ge CQ27G2U en chans.

Permalänk
Medlem

Kör cq32g1 som allroundare. funkar rätt bra och pixelstrukturen märker jag inte av speciellt mycket. Använder skärmen som kontorsskärm på dagtid då jag jobbar hemifrån och spelar (mest borderlands2 och 3) på kvällarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kör cq32g1 som allroundare. funkar rätt bra och pixelstrukturen märker jag inte av speciellt mycket. Använder skärmen som kontorsskärm på dagtid då jag jobbar hemifrån och spelar (mest borderlands2 och 3) på kvällarna.

Mycket trevlig skärm, har den med. Samma användningsområde. Dock hoppade jag från en ~10 år gammal kontorsskärm i 60hz så jag är kanske inte den mest kräsne användare. Ur mina ögon är den dock riktigt bra!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Superintressant serie Thomas!
Sitter själv med en CQ32G1 som "daily driver" sen ca ett halvår tillbaka. Tycker den fungerar bra även om det inte är den bästa skärmen jag provat på något sätt.
Tycker än så länge att den är prisvärd och uppfyller mina behov bra.

Färgerna var som förväntade, inte superbra men ok För sånt arbete har jag en annan skärm.

Visa signatur

- "Bofors gör inte kulsprutor dom gör kanoner"

Permalänk

CU34G2X har två displayports visar denna och testpilotens test. På komplett, Inet och netonnet så står det 1 displayport?
Har de gjort en uppdatering sedan de första CU34G2X kom ut på marknaden?
Nån som har beställt från nån av dessa sidor och hur många displayportar fick ni på eran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Har ni inte gått lite väl långt med sponsrat innehåll när ni släpper produktspecifika "recensioner" i sammarbete med tillverkaren? Detta kan ni inte göra utan grova intressekonflikter.

Enig. För varje sponsrad artikel faller förtroendet till lägre och lägre nivåer, likaså tiden jag tillbringar på sajten.

Vi var några som varnade tidigt för hur svårt förtroende är att bygga och hur enkelt det är att rasera.

Tragisk utveckling.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Magnuss0n: De flesta tillverkare har motstridig information om sina produkter. Det kan ofta skilja sig mellan specen på webben, mellan olika webbsajter, till exempel mellan EU-sajten, den amerikanska och den lokala sajten. Det kan skilja sig specen i en pdf-broschyr och vad som sedan står i handboken. Kartongen kanske saknar en logotyp för en certifiering som tillkommit efter att kartongen och skärm tillverkades, till exempel Freesync Premium-logotypen. Varje test jag gör har några fel och några funderingar med motstridiga eller tvetydiga uppgifter.

Vilket inte är så konstigt när varje tillverkare har flera hundra produkter där informationen ska hanteras av kanske lika många människor runt om i världen på helt olika roller. Majoriteten av dem har högst troligt aldrig sett skärmen utan har som jobb att informationen ska ut på någon kanal. Vilket då också omfattar hundratals nätbutiker där det sitter ytterligare personer och kämpar med samma ofullständiga information. Det blir fel.

Testpiloten och min genomgång här på swec gör det uppenbart är dubbla HDMI och dubbla DP på AOC CU34G2X. Jag googlade snabbt fram tre ytterligare tre tester där precis samma information kommer fram. Dubbla HDMI och dubbla DP på deras exemplar också.

Därifrån är det nog rätt enkelt att dra en slutsats om vad som gäller.