High-end hörlurar rekommendationer och generella åsikter

Permalänk
Medlem

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/oppen/281680-...

Denna då? Är inte mycket dyrare men elektrostatiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/oppen/281680-...

Denna då? Är inte mycket dyrare men elektrostatiska.

"Hörlurar med magnetostatiska element"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

@oqvist: Ah oke, det var det jag trodde. Vad för skillnad hörde du på dina två dac/amp om det går att beskriva?

Det blir lite bökigt och vet inte om de hjälper så mycket. Har testat bra många förstärkare vid det här laget lite färre dacar. Dacarna brukar va mer lika varandra i signatur. Har ännu inte lyckats hitta två förstärkare som låter likadant

Men relativt olika hörlurar så är det små skillnader.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av mambans:

@madeofelias: Hej, Jag vet inte om jag är en "audiophile" så jag vet inte om jag kommer märka någon skillnad på "bra?" (Audio-GD NFB-11.28) Dac/Amp och en high-end dac/damp. Jag gissar att det är lite enklare att höra skillnad mellan headphones (+ bygg kvalite/bekvämlighet).
Jag kommer dock först testa hörlurarna i fall jag inte hör någon skillnad i dem heller, och då också försöka testa någon annan Dac/amp.

Största skillnaden hörs främst i lurar, men även om man råkar vara lite audiofilisk så kan man höra stor skillnad på hörlursförstärkare. Man behöver inte göra det så avancerat utan kan räcka med t.ex en AudioQuest Cobalt som inte är större än en usb sticka men beskrivits som väldigt fin för pengen(3k)

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Medlem

Släng inte pengar på dyrare förstärkare. En förstärkare ska göra en grej, och det är att förstärka ljudsignalen. Ändrar den ljudsignalen är den defekt. Och du har fått råd om att köpa en bättre kabel, tillåt mig att gråta, eller ska jag skratta? Sennheiser lägger alltså massa pengar på att utveckla en schysst hörlur, för att sedan slänga med en kabel som skulle förstöra ljudet i lurarna? A det låter väldigt rimligt.

Permalänk
Medlem

Jag har lyssnat på en del lurar prisklass upp till 10k och jag skulle säga att efter typ 3k (på riktiga lurar, inte "beats" och andra produkter där du betalar för image) är det inte "bättre" du får utan snarare "annorlunda", dvs efter du är uppe i typ hd650 blir det inte mycket objektivt bättre (dvs en strikt uppgradering i alla avseenden), sen subjektivt finns det ju en hel värld av grejor men där är det också svårare att få hjälp tyvär utan man måste nästan lyssna. Det finns grejor som hd650 gör som en 10k lur kommer vara sämre på tex.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

"Hörlurar med magnetostatiska element"

Just så skall det vara!
På engelska kallas de för "magnetic planar headphones"
Men hur är de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madeofelias:

Största skillnaden hörs främst i lurar, men även om man råkar vara lite audiofilisk så kan man höra stor skillnad på hörlursförstärkare. Man behöver inte göra det så avancerat utan kan räcka med t.ex en AudioQuest Cobalt som inte är större än en usb sticka men beskrivits som väldigt fin för pengen(3k)

Skrivet av Extrapaj:

Släng inte pengar på dyrare förstärkare. En förstärkare ska göra en grej, och det är att förstärka ljudsignalen. Ändrar den ljudsignalen är den defekt. Och du har fått råd om att köpa en bättre kabel, tillåt mig att gråta, eller ska jag skratta? Sennheiser lägger alltså massa pengar på att utveckla en schysst hörlur, för att sedan slänga med en kabel som skulle förstöra ljudet i lurarna? A det låter väldigt rimligt.

Klassisk subjektiv åsikt vs objektiv åsikt. För att ge lite mer liv i elden så har vi detta:

https://audiophilestyle.com/ca/reviews/objective-audioquest-d...
https://archimago.blogspot.com/2019/08/measurements-dragonfli...

Permalänk
Skrivet av pYjamas:

Klassisk subjektiv åsikt vs objektiv åsikt. För att ge lite mer liv i elden så har vi detta:

https://audiophilestyle.com/ca/reviews/objective-audioquest-d...
https://archimago.blogspot.com/2019/08/measurements-dragonfli...

Mätningar säger knappast något om ljudet, du drar väl knappast fram ett mätinstrument varje gång du lyssnar på musik? Nä låt örat avgöra vad du känner är bäst, hör du ingen skillnad, köp inte den då. Därav det egentligen bara går att ge subjektiva svar i detta ämnet.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av madeofelias:

Mätningar säger knappast något om ljudet, du drar väl knappast fram ett mätinstrument varje gång du lyssnar på musik? Nä låt örat avgöra vad du känner är bäst, hör du ingen skillnad, köp inte den då. Därav det egentligen bara går att ge subjektiva svar i detta ämnet.

Jo, det ger indikation på hur det kommer att kunna låta i olika frekvenser beroende på hur förvrängda dessa frekvenser på frekvenskurvan har visat sig vara i mätningarna. Att sedan många förvrängda frekvenser på frekvenskurvor ("färgningar") kan låta tillfredsställande i ens öron gör de dock inte representativa av de ursprungliga ljudkällorna.

Att kunna urskilja på vad som låter "rätt" och inte, trots att det kanske låter "skönt" i öronen, är varför det finns ljudingenjörer som jobbar med detta i väldigt kliniska arbetsmiljöer precis som det finns color correctors som arbetar i gråa arbetsmiljöer för de båda vet hur "opålitliga" deras öron respektive ögon är om de inte arbetar i rätt slags miljö och med rätt slags utrustning.

Audiphiles är de som har störst "golden ear bias", dvs., att de tror att har tränade öron medan de faktiskt inte har det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jo, det ger indikation på hur det kommer att kunna låta i olika frekvenser beroende på hur förvrängda dessa frekvenser på frekvenskurvan har visat sig vara i mätningarna. Att sedan många förvrängda frekvenser på frekvenskurvor ("färgningar") kan låta tillfredsställande i ens öron gör de dock inte representativa av de ursprungliga ljudkällorna.

Att kunna urskilja på vad som låter "rätt" och inte, trots att det kanske låter "skönt" i öronen, är varför det finns ljudingenjörer som jobbar med detta i väldigt kliniska arbetsmiljöer precis som det finns color correctors som arbetar i gråa arbetsmiljöer för de båda vet hur "opålitliga" deras öron respektive ögon är om de inte arbetar i rätt slags miljö och med rätt slags utrustning.

Audiphiles är de som har störst "golden ear bias", dvs., att de tror att har tränade öron medan de faktiskt inte har det.

Fortfarande inget som slutkunden behöver bry sig om. Mätningar talar bara om vad en produkt är kapabel till men säger ingenting om hur den låter i en angiven situation där personlig preferens, tillhörande utrustning, lyssningsmiljö om vi pratar om högtalare spelar mycket stor roll. Därav det endast är slutkundens egna öra som kan avgöra vad som låter "rätt" för denne då ljud är så extremt personligt, knappast så att kunden bryr sig om ifall deras öron är pålitliga eller ej, de vill ha en välljudande anläggning. Inte en vetenskaplig studie.

Visa signatur

Audiofil och hobbykodare