HyperX x Ducky One 2 Mini

Permalänk
Melding Plague

HyperX x Ducky One 2 Mini

HyperX och Ducky slår sina kloka huvuden ihop och gör en begränsad utgåva av tangentbordet One 2 Mini, nu med HyperX egna brytare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg rätt bra ut ändå.
Men undersida i plast, och i en annan färg stör mig lite.
Nej tacka vet jag mitt Ducky YOTH. Massa aluminium och väger in på solida 1200g. Rätt lagom för ett 60% tangentbord

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Haft ett one 2 mini (original med ISO layout) i snart ett år och viss,t många av funktionerna finns "under" FN-knappen men jag saknar "numpad" nästan varje dag. Sen så fungerar inte CTRL + SHIFT + ESC för att få fram aktivitetshanteraren :'C

Men storleken i sig är behaglig för gaming

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Kul slutkläm...

Det låter väl som att den intresserade bör satsa på ett "vanligt" Ducky One 2 Mini, isf.
Både då att det till skillnad från specialutgåvan går att köpa, men så slipper man den extra fula röda plasten också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

1500 pix och billigt plast, nej tack.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Kul slutkläm...

Det låter väl som att den intresserade bör satsa på ett "vanligt" Ducky One 2 Mini, isf.
Både då att det till skillnad från specialutgåvan går att köpa, men så slipper man den extra fula röda plasten också.

Ja det kan man tycka, Dock är det brytarna som fått goda omdömen bland tangentbords-konnässörerna där de säger att de ska vara mindre "scratchy" samt mindre ping jämfört med cherry.

Något jag inte såg eller missade i artikeln är att dessa är så kallade "speed"switches.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Såg rätt bra ut ändå.
Men undersida i plast, och i en annan färg stör mig lite.
Nej tacka vet jag mitt Ducky YOTH. Massa aluminium och väger in på solida 1200g. Rätt lagom för ett 60% tangentbord

Mitt year of the pig väger bara 878gram. Känner mig lurad

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Vem kommer att köpa detta? De har tagit en bra modell och lagt på ett kraftigt lager av lågbudget-känsla, för 1500kr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vem kommer att köpa detta? De har tagit en bra modell och lagt på ett kraftigt lager av lågbudget-känsla, för 1500kr.

Rätt många skulle jag tro. Ducky är känt i vissa smalare kretsar, men HyperX (Kingston) har en helt annan spridning och marknad. Detta TB kan du köpa på Elgiganten t.ex.
https://www.elgiganten.se/cms/hyperx-x-ducky-one-2-mini/hyper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Rätt många skulle jag tro. Ducky är känt i vissa smalare kretsar, men HyperX (Kingston) har en helt annan spridning och marknad. Detta TB kan du köpa på Elgiganten t.ex.
https://www.elgiganten.se/cms/hyperx-x-ducky-one-2-mini/hyper...

Jag tror faktiskt att priset är lite väl saftigt för Pelle (13 år) föräldrar. En svårsåld målgrupp, skulle jag tro.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag tror faktiskt att priset är lite väl saftigt för Pelle (13 år) föräldrar. En svårsåld målgrupp, skulle jag tro.

Visst du kan spekulera om Pelle om du vill, men som jag redan sa så har HyperX mycket större marknadsomfång och försäljningskanaler än Ducky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Visst du kan spekulera om Pelle om du vill, men som jag redan sa så har HyperX mycket större marknadsomfång och försäljningskanaler än Ducky.

Det har du rätt i.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Vägledare

Gillade faktiskt färgen på undersidan. Men vad är det som gör brytarna till deras "egna"?

Köpte nyligen ett vanligt One 2 Mini med svarta brytare och är svinnöjd. Framför allt för att det är ett av få tangentbord jag provat där spacebar-knappen inte wobblar något så in i helvete utan (i princip) känns som resterande knappar. Dom svarta brytarna är också magiska. Slår utan tvekan, i mitt tycke, både röda, blåa och bruna.

Permalänk
Skrivet av Miikks:

Gillade faktiskt färgen på undersidan. Men vad är det som gör brytarna till deras "egna"?

Köpte nyligen ett vanligt One 2 Mini med svarta brytare och är svinnöjd. Framför allt för att det är ett av få tangentbord jag provat där spacebar-knappen inte wobblar något så in i helvete utan (i princip) känns som resterande knappar. Dom svarta brytarna är också magiska. Slår utan tvekan, i mitt tycke, både röda, blåa och bruna.

HyperX har designat dem själva, troligen tillsammans med Kailh men det är bara en gissning.

Vad som är bra med dem(vad jag hört de som testat dem säga) är mindre av det jag beskriver nedan.

Med risk för att du inte kan göra det "ogjort" 😜

Men tryck sakta ner en tangent och du känner och hör en viss friktion. Håll sedan en tangent nere och släpp fingret i sidled så den får fara uppåt oförhindrat och du hör ett metalliskt ping.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mitt year of the pig väger bara 878gram. Känner mig lurad

Tror säkert 878gram räcker bra haha.

Blir lätt lite mer vikt när chassit är gjort i aluminium
Rätt skönt att ha ett vapen att försvara sig med om någon skulle göra inbrott eller liknande.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det kan man tycka, Dock är det brytarna som fått goda omdömen bland tangentbords-konnässörerna där de säger att de ska vara mindre "scratchy" samt mindre ping jämfört med cherry.

Något jag inte såg eller missade i artikeln är att dessa är så kallade "speed"switches.

Jag har faktiskt inte sett något om att dessa ska vara Speed switches. Cherrys speed har en aktiveringspunkt på 1,2 mm medan HyperX har 1,8 så skulle inte riktigt klassa det som Speed. Kanske har missat något och då får du gärna upplysa mig

Skrivet av Miikks:

Gillade faktiskt färgen på undersidan. Men vad är det som gör brytarna till deras "egna"?

Köpte nyligen ett vanligt One 2 Mini med svarta brytare och är svinnöjd. Framför allt för att det är ett av få tangentbord jag provat där spacebar-knappen inte wobblar något så in i helvete utan (i princip) känns som resterande knappar. Dom svarta brytarna är också magiska. Slår utan tvekan, i mitt tycke, både röda, blåa och bruna.

Ska jag vara helt ärligt så ställer jag samma fråga varje gång ett företag kommer ut med "egna" brytare, och har aldrig fått ett svar från någon tillverkare. Ofta handlar det om Cherry-kloner som dom kan sätta sitt egna namn på, men ibland finns det också lite ändringar/förbättringar men det förmedlas fortfarande väldigt dåligt.

Edit: Du som har ett vanligt One 2 Mini, hur känns plasten på undersidan? Är det från samma Fisher Price-fabrik som HyperX-modellen fick sin plast ifrån?

Permalänk
Medlem

Synd att den var så plastig

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Är allergisk mot tangentbord som har en smal enter-tangent. Den billiga plasten såg rätt b ut också. Har själv ett Pok3r Vortex med fruktansvärt fin byggkvalite och tyngd som känns 1000ggr bättre än detta.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Tänker också samma angående enterknappen.. Varenda gång man ser ett nytt tagentbord typ å nice kanske kan vara nått, nej liten enter inget köp..

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är plasten "billig"? Jag undrar om det bara är intrycket av färgen och ytan eller om det finns mer som tyder på det?
För det finns plast som kan se ut att vara något som är från en billig leksak men i själva verket kommer hålla mycket bättre över tid, då det kan vara ett plastmaterial av högre kvalitet än vad utseendet utstrålar.

Permalänk
Medlem

trodde det var ett aprillskämt först, sen kom jag på det är inte aprill, 1 och 2 i samma namn samma idoti some sony håller på med, dom kan inte bestämma sig om det är 1 eller 2..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Jag har faktiskt inte sett något om att dessa ska vara Speed switches. Cherrys speed har en aktiveringspunkt på 1,2 mm medan HyperX har 1,8 så skulle inte riktigt klassa det som Speed. Kanske har missat något och då får du gärna upplysa mig

Ska jag vara helt ärligt så ställer jag samma fråga varje gång ett företag kommer ut med "egna" brytare, och har aldrig fått ett svar från någon tillverkare. Ofta handlar det om Cherry-kloner som dom kan sätta sitt egna namn på, men ibland finns det också lite ändringar/förbättringar men det förmedlas fortfarande väldigt dåligt.

Edit: Du som har ett vanligt One 2 Mini, hur känns plasten på undersidan? Är det från samma Fisher Price-fabrik som HyperX-modellen fick sin plast ifrån?

Speed och speed, allt under 2mm är ju snabbare än standard.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av StuntmanMike:

Speed och speed, allt under 2mm är ju snabbare än standard.

Ja, jo det stämmer ju. Fast jag personligen har alltid haft lite svårt att hålla med om "snabbare" när det handlar om tidigare aktivering. Det är ingen skillnad i latens efter aktivering, så om man skriver snabbt (eller hårt) så är det ytterst marginell tidsskillnad på inmatningen. Men det finns ju såklart tillfällen där Speed-brytarna är bättre lämpad för en del användare, samtidigt som andra stör sig på det istället.

Lite sidorspår men vad jag har sett från HyperX sida så verkar dom inte pusha på att det är "speed switches", även om det är tidigare aktivering än vanligt

Permalänk
Medlem

Kenneth på vilket sätt är plasten dålig?

Är det bara färgen och glansen du har problem med dvs utseendet eller är defakto plasten av undermålig kvalité? Knarrar den?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Ja, jo det stämmer ju. Fast jag personligen har alltid haft lite svårt att hålla med om "snabbare" när det handlar om tidigare aktivering. Det är ingen skillnad i latens efter aktivering, så om man skriver snabbt (eller hårt) så är det ytterst marginell tidsskillnad på inmatningen. Men det finns ju såklart tillfällen där Speed-brytarna är bättre lämpad för en del användare, samtidigt som andra stör sig på det istället.

Lite sidorspår men vad jag har sett från HyperX sida så verkar dom inte pusha på att det är "speed switches", även om det är tidigare aktivering än vanligt

Nej, egentligen är det ju inget speciellt eller unikt med dessa brytare som tex steelseries&razer's egna.

De har bara haft "turen" att göra en bättre brytare än Cherry(som har lite Intel-syndrom där konkurrenterna har sprungit ifrån dem).

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Joakim Ågren:

Kenneth på vilket sätt är plasten dålig?

Är det bara färgen och glansen du har problem med dvs utseendet eller är defakto plasten av undermålig kvalité? Knarrar den?

Det kommer inga konstiga ljud från plasten än så länge. Glansen och känslan i plasten gör att det inte riktigt känns som att det håller bra kvalitet. Sen har undersidan fått ett par repor på rätt kort tid trots att det inte har varit utsatt för så värst farliga miljöer.

Skrivet av StuntmanMike:

Nej, egentligen är det ju inget speciellt eller unikt med dessa brytare som tex steelseries&razer's egna.

De har bara haft "turen" att göra en bättre brytare än Cherry(som har lite Intel-syndrom där konkurrenterna har sprungit ifrån dem).

Ja exakt. Även fast det börjar bli lite tjatigt med alla "egna" brytare så händer det faktiskt saker på den fronten, och ibland tar det större kliv som med Wootings Lekker-brytare.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Kenneth:

Edit: Du som har ett vanligt One 2 Mini, hur känns plasten på undersidan? Är det från samma Fisher Price-fabrik som HyperX-modellen fick sin plast ifrån?

Utifrån bilderna att döma är det samma, men vitt då så klart, dock så upplever jag inte det som särskilt plastigt. Jag gissar på att det är färgen på HyperX-modellen i kombination med att det är högblankt som får det att se och kännas så "leksaksaktigt" ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Är allergisk mot tangentbord som har en smal enter-tangent. Den billiga plasten såg rätt b ut också. Har själv ett Pok3r Vortex med fruktansvärt fin byggkvalite och tyngd som känns 1000ggr bättre än detta.

Skrivet av Fueleh:

@K-D][Aramis: Tänker också samma angående enterknappen.. Varenda gång man ser ett nytt tagentbord typ å nice kanske kan vara nått, nej liten enter inget köp..

Ni förstår väl att den kommer med europeisk iso-enter i Sverige? Hoppas ni inte valt bort tangentbord bara för att Webhallen/Inet/Maxgaming/whatever kört med en amerikansk produktbild.

Man måste läsa det finstilta. Exempel:
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/10-tangentbord-rg...
Amerikansk layout på bilden men "Språklayout: Nordiskt" i beskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Ni förstår väl att den kommer med europeisk iso-enter i Sverige? Hoppas ni inte valt bort tangentbord bara för att Webhallen/Inet/Maxgaming/whatever kört med en amerikansk produktbild.

Man måste läsa det finstilta. Exempel:
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/10-tangentbord-rg...
Amerikansk layout på bilden men "Språklayout: Nordiskt" i beskrivningen.

Jag är inte efterbliven, men tack för infon

Permalänk
Medlem

ducky one 2 mini är det bästa tangentbord jag någonsin haft iaf, visst kanske lite plastig på undersidan, men hur ofta lyfter man upp det och håller på o pillar där?