Fractal Design Define 7 Compact – en värdig uppföljare till Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Som ägare av ett Define C Mini så känns ju allt extremt bekant. Klart man har förbättrat på en del grejer, men är chassit verkligen 40% bättre för att motivera ett 40% högre pris?

Chassit känns hur som helst betydligt mer tilltalande än ett Define 7.

Permalänk
Medlem

Yess vad trevligt.
- 120mm fläkt i bak.
Neeej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Väntar fortfarande på en ny nano då suck

Nzxt h210 är väl så nära man kan komma.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Hur är det på baksidan av moderkortsplåten, ryms det 15 mm tjocka 2,5" hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Inga temperatur mätningar på komponenterna eller ljudmätningar? Hur ska man då kunna avgöra om man vill ha detta chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Krymp det ännu mer för mITX och släpp det i vitt tack

Ja, det är inte ofta de släpper vita modeller längre. Började med att vitt endast blev limited edition, sedan vitt där nästan 50% ändå var svart och nu enbart svart.

Trist. Tröttnade på svarta chassin 2005.

Permalänk

Tråkigt chassi, inget för mina ögon precis. Priset för högt för vad man får, inget nytt i stort sett bara lite uppgraderingar här och där förbättringar.
Kan dom inte sticka ut lite mer designmässigt, ser ut som vilken random chassi som helst.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Kan dom inte sticka ut lite mer designmässigt, ser ut som vilken random chassi som helst.

Finns iof inga andra chassin som ser ut som det, annat än andra chassin från Fractal Design.

Vad gäller priset är det förmodligen USB-C som kostar.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Finns iof inga andra chassin som ser ut som det, annat än andra chassin från Fractal Design.

Vad gäller priset är det förmodligen USB-C som kostar.

Jo det är vad jag menar samma stil på chassit som de andra fractal vilket gör det tråkigt.
Så för mig no news same shit bara uppgraderingar.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Yess vad trevligt.
- 120mm fläkt i bak.
Neeej...

Du har inte många kompakta chassin att välja mellan om du ska ha 140mm hela vägen runt...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du har inte många kompakta chassin att välja mellan om du ska ha 140mm hela vägen runt...

Nej, men det här chassit är inte så pass kompakt att 2 cm till på bredden hade skrämt iväg kunder. Tvärtom kunde man på köpet fått till lite mer utrymme till kabeldragning vilket många uppskattar. När man nu ändå gjorde stommen både något längre och högre för radiatorers skull.

Permalänk
Medlem

@enbom: Har kört mITX sen 2013, kan säga att det är inte utan kompromisser Senaste chassit blev http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-ITX.html (34 liter) då jag gick tillbaka till luftkylning (noctuan är rätt otymplig). Define C är knappt större och du har EXTREMT många fler moderkort (till bättre priser) att välja mellan. För mig ska itx vara litet, och då behöver man gå på vattenkylning, och då blir det custom loop för att få med grafikkortet, och sen så spårar det totalt

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

En till skillnad mot Define C som testet inte tog upp var att Define 7 Compact bara får plats med 2 st 2,5"-diskar på baksidan av moderkortsplåten, medan föregångaren Define C får plats med 3 st 2,5"-diskar bakom moderkortsplåten.

Å andra sidan så tillkommer det två nya monteringsplatser för 2,5"-diskar på golvet till huvudkammaren, men då får man köpa extra vaggor löst som jag förstår det? Går det ens att köpa?

Permalänk
Medlem

Förstår att den fick avdrag för hårddisk vaggan. Men många av oss inklusive mig själv monterar bort den.
3,5" diskarna lever i en NAS eller molnet.
Att lilla täckplåten var av plast var dock bara dum snålt.

En nackdel jag upplevt med Define C är att en d15 med höga minnes moduler inte kan husera båda fläktar, antar att samma gäller denna.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tangentbord:

@enbom: Har kört mITX sen 2013, kan säga att det är inte utan kompromisser Senaste chassit blev http://www.phanteks.com/Enthoo-Evolv-ITX.html (34 liter) då jag gick tillbaka till luftkylning (noctuan är rätt otymplig). Define C är knappt större och du har EXTREMT många fler moderkort (till bättre priser) att välja mellan. För mig ska itx vara litet, och då behöver man gå på vattenkylning, och då blir det custom loop för att få med grafikkortet, och sen så spårar det totalt

Roligt ändå att ditt mITX-chassi är större än mitt mATX-chassi (Define Mini C, 33,4 liter).

Visst, du får plats med lite längre grafikkort och en större PSU, men är det verkligen värt avvägningen?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

En till skillnad mot Define C som testet inte tog upp var att Define 7 Compact bara får plats med 2 st 2,5"-diskar på baksidan av moderkortsplåten, medan föregångaren Define C får plats med 3 st 2,5"-diskar bakom moderkortsplåten.

Å andra sidan så tillkommer det två nya monteringsplatser för 2,5"-diskar på golvet till huvudkammaren, men då får man köpa extra vaggor löst som jag förstår det? Går det ens att köpa?

Precis, man kan köpa till ett kit med två 2,5"-vaggor (109 kr enligt prislistan jag har) som går att montera på golvet i huvudkammaren. Tillgången på dessa verkar dock vara i princip obefintlig i Sverige. Har @Fractal Design koll på om tillbehören till Define 7-serien är på ingång hos svenska ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Roligt ändå att ditt mITX-chassi är större än mitt mATX-chassi (Define Mini C, 33,4 liter).

Visst, du får plats med lite längre grafikkort och en större PSU, men är det verkligen värt avvägningen?

Jag skulle säga nej, men blev trött på att leta efter något litet som min u14s fick plats i... Skulle passat på och köpt nytt chassie igen när jag ändå bytte dator i höstas! Custombygge har jag inte orkat ge mig på ännu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Mnja. Kom med en uppdaterad Meshify-serie istället så kanske jag blir intresserad…

Meshify S2 är just nu förstaval för mitt nya bygge i höst/vinter.
Hoppas de kommer med ett nytt meshify, och att de har en variant med rak framsida i stil med phanteks P400A.
Min hjärna gillar inte den "buckliga" framsidan XD

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Snusfri

@serdyllon: Försöker köpa vitt så långt det går.
Mitt chassi till min WS (Define S2) är vitt, mitt server-chassi (Define R4) är vitt samt mina högtalare (Audio Pro T14 + Subwoofer) är vitt och mitt tangentbord är vitt/rosa

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av JonasT:

Precis, man kan köpa till ett kit med två 2,5"-vaggor (109 kr enligt prislistan jag har) som går att montera på golvet i huvudkammaren. Tillgången på dessa verkar dock vara i princip obefintlig i Sverige. Har @Fractal Design koll på om tillbehören till Define 7-serien är på ingång hos svenska ÅF?

Japp dessa är på ingång till ÅF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En till skillnad mot Define C som testet inte tog upp var att Define 7 Compact bara får plats med 2 st 2,5"-diskar på baksidan av moderkortsplåten, medan föregångaren Define C får plats med 3 st 2,5"-diskar bakom moderkortsplåten.

Å andra sidan så tillkommer det två nya monteringsplatser för 2,5"-diskar på golvet till huvudkammaren, men då får man köpa extra vaggor löst som jag förstår det? Går det ens att köpa?

Idag har man inte samma behov av 2.5" då man kör med M.2

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

MicroATX kub tack.

Anledningen till det är att et blir en lägre kompaktare dator, om än något bredare, vilket åtminstone passar mig bättre på en hylla eller hurts bredvid skrivbordet. Gärna med indelning av chassit med ström och kabeldragning under en "hylla" där man placerar moderkortet.

Gick från define 4 till liggande Corsair 540 på desktop och till Corsair 240 på min hemma server.

fast nu skall jag byta en massa igen då jag blivet med rack...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Idag har man inte samma behov av 2.5" då man kör med M.2

Precis! Vilket är varför nya define 7 compact har plats för flera 2,5" enheter än define c.

Permalänk
Inaktiv

Kan bli ett köp när den hamnar under tusenlappen. Har en klumpig Define 5 som är extremt oversized för mig. ATX men ändå förhållandevis kompakt. Mitt X570 lär inte bytas i första laget och enda lagring som sitter i datorn idag är ändå SSD i olika formfaktorer.

Lite onödigt köp men ändå sugen. Nytt chassi ibland gör ganska mycket även det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo det är vad jag menar samma stil på chassit som de andra fractal vilket gör det tråkigt.
Så för mig no news same shit bara uppgraderingar.

Det är ju en smaksak men man kan ju se Fractal Design lite som Volvo.

Uppgraderingar är ett bra sätt att jobba bort problem och förbättra funktionen när man redan har en bra grund. Jag hade gärna sett förbättringarna från Define 7 i Meshify. Har precis flyttat min dator till ett Meshify S2 och det finns en del som kan förbättras (designmässigt tillstå att varianten med mörktonat glas måste vara anledningen till att komponenterna har en massa RGB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis! Vilket är varför nya define 7 compact har plats för flera 2,5" enheter än define c.

Vilket kräver extra tillbehör.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Intressant chassi, men tråkigt att det bara kommer i svart. Hade hoppats på fler färger skulle följa efter eraITX lanseringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hyllevask:

Intressant chassi, men tråkigt att det bara kommer i svart. Hade hoppats på fler färger skulle följa efter eraITX lanseringen.

Håller med, gillade speciellt guld och blåa från Era, ett vitt alternativ hade heller inte skadat.

Iofs skulle jag nog vilja ha min lite mer custom och då i tre färger, och då hade nog vitt som grund varit nice. Eller något mer custom, Fractal Design får gärna kopiera Microsofts Xbox Design Lab här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Japp dessa är på ingång till ÅF!

Hej!

Tack för klargörandet (även om det inte var jag som frågade).

Ni har alltid varit min go-to chassi tillverkare enda sedan jag byggde i R4 Black Pearl. Uppskattar era stilrena designer och era stabila/logiska konstruktioner.

Är i dagsläget nyfiken på (samt många andra) om det är planerat ett nytt Meshify C med stommen och glassidan från Define 7 Compact?

Hade personligen varit väldigt intresserad av ett sådant chassi, speciellt om det kommer med den nya utbytbara toppanelen.

Än en gång, tack för ert goda arbete!

MVH
pavl1sh

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av pavl1sh:

Hej!

Tack för klargörandet (även om det inte var jag som frågade).

Ni har alltid varit min go-to chassi tillverkare enda sedan jag byggde i R4 Black Pearl. Uppskattar era stilrena designer och era stabila/logiska konstruktioner.

Är i dagsläget nyfiken på (samt många andra) om det är planerat ett nytt Meshify C med stommen och glassidan från Define 7 Compact?

Hade personligen varit väldigt intresserad av ett sådant chassi, speciellt om det kommer med den nya utbytbara toppanelen.

Än en gång, tack för ert goda arbete!

MVH
pavl1sh

Hmm låter som en bra idé