Mellanklasstelefonen Oneplus Z skymtas i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Mellanklasstelefonen Oneplus Z skymtas i prestandatest

Oneplus återtåg till mer prisvänliga telefoner får resultat i Geekbench, som även avslöjar 5G-kapacitet med 12 GB primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nästa mobil kan bli denna. Har Oneplus 3 just nu.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Uppdateringar är viktiga för mig. Vet inte hur bra oneplus är på det. Vill ha minst två år med garanterade uppdateringar gärna mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Uppdateringar är viktiga för mig. Vet inte hur bra oneplus är på det. Vill ha minst två år med garanterade uppdateringar gärna mer.

Jag fick min sista uppdatering i november 2019. Mobilen köptes juli 2016. Det är godkänt tycker jag! (oneplus 3)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tittar man på Geekbenchs sajt så hamnar den mellan Oneplus 6 och 7 i singeltrådsprestanda.
https://browser.geekbench.com/android_devices/oneplus-8

Permalänk
Medlem

bah, varje gång jag ser en ny telefon sitter jag 'hoppas den är under 6", hoppas den är under 6" '

börjar bli trött på min xz1 compact och vill inte ha samsung pga exynos

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

Jag köpte en One+X i januari 2016 och gillade den såpass att jag vänta och vänta på en uppföljare. Tyvärr så dog den i slutet av november 2019 och jag blev tvungen att skaffa något annat. =/

Permalänk
Medlem

Jaha, gjorde de andra telefoner efter OnePlus 2..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Jaha, gjorde de andra telefoner efter OnePlus 2..?

OnePlus är världens femte största i premium segmentet och i länder som Indien har de över 30% och slåss om första platsen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Jaha, gjorde de andra telefoner efter OnePlus 2..?

Går väl knappt att missa om man så försökte. Så man undrar ju vart du har hållit hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Uppdateringar är viktiga för mig. Vet inte hur bra oneplus är på det. Vill ha minst två år med garanterade uppdateringar gärna mer.

OnePlus ger säkerhetsuppdateringar i minst 3 år och Android uppgraderingar i minst 2 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Försökte vara lite lustig, det jag menade var att jag tycker resten av lurarna är dötråkiga och att egentligen hela industrin blev ointressant där någonstans. Kul om OnePlus går tillbaka mot sina rötter!

Saknar min Nexus 5

Permalänk
Medlem

Tror dessvärre det är lite naivt med det priset.även om jag hoppas.
Men skulle mer tro på typ 5499kr eller 5995kr.
Men ser lovande ut i övrigt. SD 765g känns fullt tillräckligt ☺️

Visa signatur
Permalänk

Köpte nyligen en ny mobil med Snapdragon 765G. Argument för var att mobilen var billig och hyfsad bra övrigt. Genom att köpa in medium mobil och byta den ofta så får man betydligt mer mobil för pengarna än att köpa en dyr som man har länge.
Säg man lägger 10 000kr på mobil vart 4år.

Att köpa en mobil för 10 000kr och har den i 4år..
År 1, 2 marginellt bättre mobil än en för 5000kr.
År 3,4. Ja då börjar ens mobil bli sleten, batteriet, kanske skärm och annat.
Den som då istället köper en ny 5000kr mobil får ofta betydligt bättre av precis allt. Bättre skärm, kamera, mer minne, snabbare, nyare bluetooth etc.

Däremot den som köper en 10 000kr mobil och byter vartannat år för en riktigt schysst mobil hela tiden. Med detta val kostar 20 000kr för 4år, där man visserligen kan sälja de gamla begagnade.
En stor del köper säkerligen en 5000kr mobil och har den i 4år, man kan göra på många olika sätt med olika budgetar. En dag när utecklingen stagnerar kanske man kan köpa en dyr mobil och ha den länge, men hittills så kvittar det vilken man köpte så kom det en ny bättre bluetooth standard, kamera etc om något år.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande kvar min Oneplus one. Kommer aldrig göra mig av med den. Den duger fortfarande bra för ungarna att spela på och att titta på Youtube.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Köpte nyligen en ny mobil med Snapdragon 765G. Argument för var att mobilen var billig och hyfsad bra övrigt. Genom att köpa in medium mobil och byta den ofta så får man betydligt mer mobil för pengarna än att köpa en dyr som man har länge.
Säg man lägger 10 000kr på mobil vart 4år.

Att köpa en mobil för 10 000kr och har den i 4år..
År 1, 2 marginellt bättre mobil än en för 5000kr.
År 3,4. Ja då börjar ens mobil bli sleten, batteriet, kanske skärm och annat.
Den som då istället köper en ny 5000kr mobil får ofta betydligt bättre av precis allt. Bättre skärm, kamera, mer minne, snabbare, nyare bluetooth etc.

Däremot den som köper en 10 000kr mobil och byter vartannat år för en riktigt schysst mobil hela tiden. Med detta val kostar 20 000kr för 4år, där man visserligen kan sälja de gamla begagnade.
En stor del köper säkerligen en 5000kr mobil och har den i 4år, man kan göra på många olika sätt med olika budgetar. En dag när utecklingen stagnerar kanske man kan köpa en dyr mobil och ha den länge, men hittills så kvittar det vilken man köpte så kom det en ny bättre bluetooth standard, kamera etc om något år.

Om man nu hatar Apple tycker jag ditt tanke experiment är intressant. Apple har nu vi två tillfällen lanserat mobiler för 399 dollar med marknadens snabbaste soc. 5 års mjukvarestöd osv. Sedan iPhone 8 har inte kamerorna hos någon kamera blivit mycket bättre i bra ljus. Det som tillverkarna arbetar mest med nu för tiden är mjukvaran för mörkerfotografi samt vidvinkellinser. Skärmarna är en annan punkt där tillverkarna står stilla.Sedan Galaxy S4 har Samsung endast gjort marginella förbättringar, lite ljusar samt bättre förhållande mellan skärmyta och totalyta. Att byta mobiler efter 2 år tycker jag är skamligt. Det produceras otroligt mycket e-skrot. Nästa gång jag uppgraderar telefon ska den ha minst 5 år av uppdateringar och lätt att reparera.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Om man nu hatar Apple tycker jag ditt tanke experiment är intressant. Apple har nu vi två tillfällen lanserat mobiler för 399 dollar med marknadens snabbaste soc. 5 års mjukvarestöd osv. Sedan iPhone 8 har inte kamerorna hos någon kamera blivit mycket bättre i bra ljus. Det som tillverkarna arbetar mest med nu för tiden är mjukvaran för mörkerfotografi samt vidvinkellinser. Skärmarna är en annan punkt där tillverkarna står stilla.Sedan Galaxy S4 har Samsung endast gjort marginella förbättringar, lite ljusar samt bättre förhållande mellan skärmyta och totalyta. Att byta mobiler efter 2 år tycker jag är skamligt. Det produceras otroligt mycket e-skrot. Nästa gång jag uppgraderar telefon ska den ha minst 5 år av uppdateringar och lätt att reparera.

Det finns mycket man kan klaga på när det gäller miljön. De som skaffar barn, reser utomlands etc Mobiler är det dock inne att klaga på. Att folk byter mobil ofta leder till en extrem teknikutveckling och det kan vara teknikutvecklingen som räddar allt liv.

Men för att jämföra min mobil Samsung A71 med iPhone 8.
Min mobil. Dual sim. Allt annat är för mig och många inte ett alternativ som fungerar, jag kan inte bära med mig 2st mobiler med var sitt simkort hela tiden.
Minne. Min har 128GB inbyggt plus att jag har ett 128GB minneskort extra i den för att få 256GB. (ja både dual sim + sd-kort finns plats för) Detta minneskort kan jag byta när det ej räcker.
Iphone 8 64 GB, fullkomligt obrukbar minnestorlek för mina behov. Det kräver att jag har en annan mobil vid sidan av.
Skärm min 6,7" inga problem i byxfickan. Pyttelite större hade gått. Iphone 4.7". Antagningen har man otroligt bra fingerfärdighet eller är man en person som inte precis går in i skarp produktionsservrar och andrar från mobilen.
Kamera min har en 64MP som jag hoppades skulle vara bra. Men den duger till enklare dokumentation, inget jag fotograferar med. Jag tror iPhone 8 är kamera är sämre. -Ja jag känner till pixelhetsen. Trodde min kamera skulle vara bra på foton som man kunde zooma in på, men den suger ej lite emot en enklare systemkamera.

CPU % GPU säkerligen är iPhone 8 bättre än min, men jag valde medvetet en mobil med sämre detta för att jag klarar mig på den. De nyare är mindre strömkrävande, vilket hade varit bra. Men det kostar mer.

Så jag vill påstå att de som köper en billig iphone och har den i många år med denna teknikutveckling har väldigt låga krav när det gäller vissa specifikationer. Jag betvivlar att de samtidigt har sjukt höga krav på cpu och gpu.

Notis: Mobil är för många ett arbetsredskap det är ingen nöjespryl. För att utföra vårt arbete effektivt så behöver många ha schyssta saker, olika personer har dock olika krav. Men att byta mobil vartannat år, ja ska man ha kvar sitt jobb så kanske man blir tvungen. Sedan självklart köper man en 15 000kr mobil så håller den längre än en 5000kr mobil.
På tal av eskrot så får många som mig en ny laptop vart 3 år, där enbart dockan till laptoppen har mer skrot än 10st mobiler. (baserat på vikt) Men vill man snabb teknikutveckling så..

*edit*
Oneplus Z är en bra alternativ till den jag valde. Men jag behövde en ny mobil just nu av olika anledningar. Jag hade självkart kunna köpa iphone, men då kostade nuvarande runt 13 000 istället för min för 5000kr. Iphonen utklassar min på i princip allt. (os är en smaksak) Men det blir dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tror dessvärre det är lite naivt med det priset.även om jag hoppas.
Men skulle mer tro på typ 5499kr eller 5995kr.
Men ser lovande ut i övrigt. SD 765g känns fullt tillräckligt ☺️

Oneplus har för länge sedan gått ifrån "prisvärde" och satsar istället på "höga marginaler" som de flesta andra telefontillverkarna. Tyvärr börjar Xiaomi också ta efter detta. Kolla bara på Redmi Note 10 eller Mi 10. Inte direkt prisvärda.. Alla vill ju tjäna pengar och det är bara i början de är prisvärda för att slå sig in på marknaden. De tjänar så klart pengar då också men inte maximalt. När detta är gjort försöker de maximera sin vinst istället genom att lägga sig på ungefär samma pris som konkurrenterna. Om någon kommer ihåg gjorde Samsung också samma sak innan mobiler fanns. Då var det tv-apparater och stereoanläggningar de sålde till bra pris för att matcha bland annat japanska och europeiska tillverkare. Japanerna gjorde också samma sak innan det. Samsung hade faktiskt prisvärda lurar tills de fattade att konsumenter är korkade och vill bli blåsta. Folk betalade hutlösa pengar för iPhones och Samsung var inte dummare än att de höjde sina marginaler kraftigt för att också tjäna mer pengar och samtidigt bli ett statusmärke. De andra telefontillverkarna hängde såklart på! Marknaden har förändrats. Teknik blir inte längre billigare och bättre eftersom tillverkarna inte behöver konkurrera med pris längre. Folk har blivit dummare och betalar villigt mer och mer och detta har tillverkarna fattat. Tacka bland annat Apple för att de visat detta..
Vilken blir nästa tillverkare som försöker slå sig in på marknaden genom att faktiskt vara prisvärda (i början)?
Realme? Doogee? eller någon ny indisk tillverkare kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men att byta mobil vartannat år, ja ska man ha kvar sitt jobb så kanske man blir tvungen.

Öh... va? I vilken bransch gäller detta, så jag vet att hålla mig extremt långt borta från den?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att folk byter mobil ofta leder till en extrem teknikutveckling och det kan vara teknikutvecklingen som räddar allt liv.

Men för att jämföra min mobil Samsung A71 med iPhone 8.
Min mobil. Dual sim. Allt annat är för mig och många inte ett alternativ som fungerar, jag kan inte bära med mig 2st mobiler med var sitt simkort hela tiden.
Minne. Min har 128GB inbyggt plus att jag har ett 128GB minneskort extra i den för att få 256GB. (ja både dual sim + sd-kort finns plats för) Detta minneskort kan jag byta när det ej räcker.
Iphone 8 64 GB, fullkomligt obrukbar minnestorlek för mina behov. Det kräver att jag har en annan mobil vid sidan av. Skärm min 6,7" inga problem i byxfickan. Pyttelite större hade gått. Iphone 4.7". Antagningen har man otroligt bra fingerfärdighet eller är man en person som inte precis går in i skarp produktionsservrar och andrar från mobilen.

Håller absolut inte med om extrem teknikutveckling hos telefoner. Kan du ge några exempel på extrem teknikutveckling. Det enda jag kan komma på är att mobiler börjar få lidar sensor för bra AR samt att soc har blivit mycket snabbare i benchmarks.
Tycker det inte är helt rättvist att jämföra en iPhone 8 mot en A71. Om man ändå ska jämföra en A71 mot något så får det bli en SE. Där kan du välja 256GB. Sedan 2018 stödjer alla iPhone dubbla simkort, dock är det ett esim. Det är inte bara Apple som har esim. Det börjar bli väldigt vanligt på telefoner.

Ångande skärmstorlek så är det väldigt personligt. Jag vill ha en mobil mobil och inte en surfplatta. Jag använder mobilen till 90% när jag endast har en hand tillgänlig. Då blir en 7 tums enhet oanvändbar.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Notis: Mobil är för många ett arbetsredskap det är ingen nöjespryl. För att utföra vårt arbete effektivt så behöver många ha schyssta saker, olika personer har dock olika krav. Men att byta mobil vartannat år, ja ska man ha kvar sitt jobb så kanske man blir tvungen. Sedan självklart köper man en 15 000kr mobil så håller den längre än en 5000kr mobil.
På tal av eskrot sa snå får många som mig en ny laptop vart 3 år, där enbart dockan till laptoppen har mer skrot än 10st mobiler. (baserat på vikt) Men vill man snabbb teknikutveckling så..

Ja, för många är mobilen ett arbetsredskap. Dock är det inte många som har samma nischade användningsområde som dig. Eller för den delen har några större krav på mobilen. Sedan är det en drastisk överförenkling att påstå att snabb teknikutveckling kräver en ohållbar konsumtion. Det finns såklart anledningar att uppdatera telefonen varje eller vartannat år. Dock har jag suttit och funderat på vilka användningsområden en två år gammal one plus inte skulle fungera till den grad att det blir en oanvändbar. Kan du hjälpa mig med några sådana användningsområden?

Det finns många värre saker som producerar eskrot än mobiler. Dock tycker jag inte vi ska igronera elden på vinden bara för att det är en större eld i köket. Väntar vi länge nog kommer även den minsta branden kunna bränna ner ett helt hus. Med tanke på att antalet mobilägare har ökat från 2.5 miljader till 3.5 miljader bara på 4 år antyder att vi har ett växande problem.

Jag kanske inte var tydlig med min första kommentar. Det jag ville poängtera vara att köpa billigare telefoner och byta efter två år för att sedan kapitalisera på den tekniska förbättringen och därmed spara pengar är en tvivelaktig strategi. Detta då det mesta utvecklingsväg har stagnerat på telefoner. Dessutom tycker jag det är dumsnålt då vi troligtvis kommer få betala de sparade tusenlapparna i följder av klimat påverkan. Detta är värdigt off topic men en något jag tycker är väldigt intressant. Mark Hyman öppnade upp för mig att det dyrare ekologiska köttet blir billigare om man räknar i totalkostnad för samhället. Jag har även börjat upptäcka att detta stämmer på skrämande mycket saker.

Även fast jag her en one plus 3t som fungerar helt felfritt tänker jag inte använda den längre. Detta eftersom den inte får säkerhetsuppdateringar även fast den ligger på AOSmark hall of fame. Jag är inte säker på att så kallade budget mobiler är budget mobiler. Jag tror detta kommer stämma för 1+Z. Den växande skara som jag tillhör anser att man kan ha samma mobil i 5 år så länge säkerhetsuppdateringarna är de senaste.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Öh... va? I vilken bransch gäller detta, så jag vet att hålla mig extremt långt borta från den?

Jag vet att man kan bli mobbad på lågstadiet samt högstadiet om man inte har den senaste mobilen, kanske är något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag vet att man kan bli mobbad på lågstadiet samt högstadiet om man kanske inte har den senaste mobilen, kanske är något sådant.

Det har du helt rätt i. Varför tänkte jag inte på det

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Håller absolut inte med om extrem teknikutveckling hos telefoner. Kan du ge några exempel på extrem teknikutveckling. Det enda jag kan komma på är att mobiler börjar få lidar sensor för bra AR samt att soc har blivit mycket snabbare i benchmarks.

Extrem är ett adjektiv och man kan alltid diskutera denna. Men jag jämför med andra prylar.
Min A71 och denna oneplus är bra exempel på snabb utvecklig. För om man vill ha en mobil som motsvarar dessa, ja det är inte långt tillbaka man kan gå. Och man får gå väldigt mycket upp i prisklass.
Få motsvarande skärm (storlek och annat), kamera, bluetooth (bättre trådlös ljud), snabbladdnig, usb c, cpu/gpu, fingeravtryckläsare bakom skärm etc.
För riktigt snabba telefoner kan man hävda att det bara är benchmark när det gäller prestanda för den stora skaran, men det finns självklart billiga android telefoner som har lidit av underprestanda.

Skrivet av Noob I am:

Tycker det inte är helt rättvist att jämföra en iPhone 8 mot en A71. Om man ändå ska jämföra en A71 mot något så får det bli en SE. Där kan du välja 256GB. Sedan 2018 stödjer alla iPhone dubbla simkort, dock är det ett esim. Det är inte bara Apple som har esim. Det börjar bli väldigt vanligt på telefoner.

A71an är en budget telefon och ska ej jämföras emot någon iPhone tycker jag. Som jag har skrivit i tidigare trådar så anser jag det är som att jämföra en Kia stadsjeep emot den billigaste Mercedes småbil man kan hitta. Det är två helt olika produkter där den enda likhet är priset. Ska man jämföra iPhone så är det emot ofta de bästa och dyraste Androidtelefonerna då de är mer likvärdiga. iPhone SE finns det dock ingen motsvarande Android emot då den är så nischad. Otroligt dålig utnyttjande av skärmyta på framsida, det hade ej varit säljbar på något annat dyrt än en Appleprodukt. Sedan finns det såklart bra saker på de, men skärmen är det första man ser.

Skrivet av Noob I am:

Ångande skärmstorlek så är det väldigt personligt. Jag vill ha en mobil mobil och inte en surfplatta. Jag använder mobilen till 90% när jag endast har en hand tillgänlig. Då blir en 7 tums enhet oanvändbar.

Självklart är skärmstorlek en smaksak. Att 90% av tiden endast ha tillgång till en hand när man använder mobilen är dock ovanligt, men självklart finns detta.

Skrivet av Noob I am:

Ja, för många är mobilen ett arbetsredskap. Dock är det inte många som har samma nischade användningsområde som dig. Eller för den delen har några större krav på mobilen.

Jag har haft smartphones som man har kunnat surfa med sedan slutet av 90talet, mycket annan teknik tidigt det också. Datorer så jag har jag alltid haft bra maskiner, 64GB ram har jag haft i 3år eller så. Min erfarenhet av teknik är att många som jag har haft hårdvara som folk säger att de ej behöver men om ca 10år så får den stora skaran samma behov och skulle ej klara sig utan det.
Så jag och flera ligger många år före när det gäller vilken teknik vi kräver.

Skrivet av Noob I am:

Sedan är det en drastisk överförenkling att påstå att snabb teknikutveckling kräver en ohållbar konsumtion. Det finns såklart anledningar att uppdatera telefonen varje eller vartannat år. Dock har jag suttit och funderat på vilka användningsområden en två år gammal one plus inte skulle fungera till den grad att det blir en oanvändbar. Kan du hjälpa mig med några sådana användningsområden?

2år tillbaka är Oneplus 6. Denna telefon har bra specifikationer, bättre än den telefon som jag hade. Men då har man också gått mer upp i pris $629. Men batteriet på 3,300mAh får man byta efter hård användning då det ej var bra för första början.
Går man tillbaka 3år till Oneplus 5, så har den riktigt dåliga nyttjande av skärmytan. Vilket resulterar i att skärmen bara blir 5,5" och man får svårare att jobba vid den och man jobbar mindre effektivt.

Skrivet av Noob I am:

Det finns många värre saker som producerar eskrot än mobiler. Dock tycker jag inte vi ska igronera elden på vinden bara för att det är en större eld i köket. Väntar vi länge nog kommer även den minsta branden kunna bränna ner ett helt hus. Med tanke på att antalet mobilägare har ökat från 2.5 miljader till 3.5 miljader bara på 4 år antyder att vi har ett växande problem.

Och de flesta mobiler kasseras ej efter de byts utan går till en ny ägare. Det du pratar om är snarare problem med befolkningsökning, där även en större del av befolkningen vill ha samma livsstandard som oss.

Skrivet av Noob I am:

Den växande skara som jag tillhör anser att man kan ha samma mobil i 5 år så länge säkerhetsuppdateringarna är de senaste.

Inom mobiltelefoner som mycket annat så har priserna som vanligt folk behöver betala gått upp och ner, då hänsyn tagit till inflation. På 90talet var mobiler dyra, 2000talet blev de billiga och de flesta klarade sig fint på en 1000kr mobil som de kunde ha i många år, sedan kom smartphone bommen och priserna steg, nu går trenden att priserna sjunker igen.
Vi håller dock på att komma till stagnation som du pratar om. Stagnationen handlar dock främst om att det krävs otroligt mycket forskning för att göra saker bättre. Kamerorna på mobilerna idag har blivit så bra, så att det med dagens teknik inte är enkelt att på kort tid göra en liten kamera som är mycket bättre. Vi är många som behöver otroligt mycket bättre kamera på mobilerna än vad det idag finns, men detta behov vi har. Ja det lär inte komma en mobil inom de närmsta 20åren som uppfyller dessa utan att bli extremt klumpig.
-Jag vill kunna ta en bild på något och sedan zomma in nästan hur mycket som helst utan att få dålig bild. Det skulle behöva en GP (Giga pixel) kamera med otroligt bra linser och annat) Inte ens 30 000 systemkamera uppfyller det behov jag och många skulle vilja att vår mobils kamera klarade. Samma är mer nischat på en mobil, ytterst få skulle behöva extrem xeon, många TB lagring etc på mobilen.
Men genom fotografering blir blir mina bilder idag från mobilen bristfälliga för all framtid och jag kan ej i framtiden ta om dessa foton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag vet att man kan bli mobbad på lågstadiet samt högstadiet om man kanske inte har den senaste mobilen, kanske är något sådant.

Kan informera att jag aldrig varit med om ett mobbningsärende i skolan pga mobilmodell
Jobbat som lärare i 20 år på mellan-högstadiet.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Konstigt denna nyhet finns på SweClockers men inte på Swedroid? 😊

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Kan informera att jag aldrig varit med om ett mobbningsärende i skolan pga mobilmodell
Jobbat som lärare i 20 år på mellan-högstadiet.

6 år som högstadielärare - aldrig varit med om det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Kan informera att jag aldrig varit med om ett mobbningsärende i skolan pga mobilmodell
Jobbat som lärare i 20 år på mellan-högstadiet.

Skrivet av Chrillthebill:

6 år som högstadielärare - aldrig varit med om det heller.

De flesta fallen vet väl inte ens de vuxna om? Eftersom den mobbade ofta inte vågar berätta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Jag har fortfarande kvar min Oneplus one. Kommer aldrig göra mig av med den. Den duger fortfarande bra för ungarna att spela på och att titta på Youtube.

Samma här, yngsta använder den dagligen.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DavidtheDoom:

Nästa mobil kan bli denna. Har Oneplus 3 just nu.

Riktigt intressant telefon helt klart, inväntar vi bara en super kamera på den likt Mi note 10

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Okej, jag har ej egna barn men min syster har, hennes dotter blev först mobbad för att hon hade en Android telefon och inte en iPhone, då ville hon ha en iPhone, då fick hon en iPhone men inte en ny utan en 6s, då var det istället att den var för gammal. Så det finns, absolut.

Du kanske menar retad? Eller smart strategi för att få det man vill ha Klart det kan förekomma, men vill inte påstå att elever idag verkar bry sig så mycket om det. Det är liksom ingen grej med mobiler längre...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6