Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Reagerade på samma sak. Bilen ser ju ut som... en bil som vissa yngre män anser vara fint och/eller coolt. Men smaken är som baken och samma personer tycker nog min bil ser bedrövlig ut. Den enda styling jag har just nu är tassavtryck på motorhuven från smutsiga kattassar.

Men att sätta takräcken på en sådan bil? Det var något nytt för mig, trodde inte att de med "Low life" på rutan har räcken på taket. Och som du säger låter de ofta (alltid?) förfärligt plus att bilen drar mer soppa.

Håller med. Tycker det är helt galet att frivilligt åka runt med takräcken och att styla(?) med dem och i detta fall med billigast fulaste möjliga fyrkantsmodell.

Skrivet av Nevil:

@Zemlan:

Haha, Japp.. ^^ Störsamt ljud e de, Om takluckan e öppen, Annars hörs de inte, så de e lugnt..
Alltid praktiskt som du säger, om de kommer till användning nångång lite akut sådär..

Ta en titt på Thule WingBar Edge så har du något som är lite strömlinjeformat iaf.

Att det inte skulle låta mer(med takluckan stängd) med tackräcke på säger nog mer om bilens byggkvalitet i stort. Annars har du en magisk bil som trotsar fysikens lagar.

Sen ler jag varje gång jag ser en modern bil med vindavvisare monterade. Mitt antagande är att nuvarande generation som stylar bilen är för unga för att veta att dessa användes på bilar som saknade AC. På så sett kunde man se vilka Volvo 740/940 som var snikutrustade på 90-talet.

Med det sagt höll jag på att styla bilar själv för 18 år sedan. Det var roligt då men såhär i backspegeln oj vad man kastade pengar i sjön. På den tiden skrattade säkert gubbar i min nuvarande ålder åt mina 18" fälgar, kromade backspeglar, sänkning och svarta grill.

Oavsett vad jag eller någon annan tycker kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Är du nöjd än så länge? Jag hade en som lånebil i 1,5 månad och jag va inte direkt imponerad hur den var att köra. Tror jag hade 1.6 bensinturbon och den kändes hopplös ihop med automaten då det upplevdes som total avsaknad av vrid vid stadskörning. Lådan gjorde inget annat än att växla.

Kolla inlägg ovan! Det där med lådan/avsaknad vrid känner jag inte riktigt igen i "min modell" dock så tycker jag den lilla motorn var tråkig (1.4).

Permalänk
Skrivet av robzzi90:

Kolla inlägg ovan! Det där med lådan/avsaknad vrid känner jag inte riktigt igen i "min modell" dock så tycker jag den lilla motorn var tråkig (1.4).

Grävde lite I arkivet och kan konstatera att jag hade 1.4 an

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sanazin:

En uppgradering till Passat GTE '19. Har på över en månad inte förbrukat någon bensin då vi har laddare i garaget.

https://i.imgur.com/J1tGr1a.jpg
https://i.imgur.com/JNEozzB.jpg
https://i.imgur.com/ui9FgHs.jpg

Har inte riktigt tänkt på det när jag provkört en elbil, men visst kan man se energiförbrukningen? Med dagens elpriser känns det som att den borde vara ganska billig att köra.

Gillar färgen också. Du råkar inte veta vad den kallas?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har inte riktigt tänkt på det när jag provkört en elbil, men visst kan man se energiförbrukningen? Med dagens elpriser känns det som att den borde vara ganska billig att köra.

Gillar färgen också. Du råkar inte veta vad den kallas?

Crimson Red om jag inte missminner mig.
Jävligt läcker färg dock!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har inte riktigt tänkt på det när jag provkört en elbil, men visst kan man se energiförbrukningen? Med dagens elpriser känns det som att den borde vara ganska billig att köra.

Gillar färgen också. Du råkar inte veta vad den kallas?

Det kan man absolut! I vår fall ingår elpriset i garagekostnaden så det är väldigt tacksamt. Färgen är lite speciell, har bara sett en till Passat i den färgen. Crimson Red ska den heta

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

En ez lip fram gjorde rätt mycket på Galanten!
Någon som kan tipsa om installation av solfilm för OK peng runt borås/jönköping? Redan provat själv och blev inte nöjd och en firma jag frågat ska ha 1800 bara för bakrutan.. någon som vill ha lite extrajobb för en slant?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Med dagens elpriser känns det som att den borde vara ganska billig att köra.

Gick över till Tesla för drygt en vecka sedan. Har kört drygt 200 mil och inte betalt ett öre på laddning, då jag inte behövt ladda hemma ännu.

Skulle jag ladda hemma, borde det bli runt 2kr/mil...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Blev ett nyköp förra veckan, blev en volvo v60 r-design t4, mycket nöjd Blev givetvis polering omgående av den med och lackskydd Färgen gör sig inte riktigt rätt på bild dock..

https://i.imgur.com/UfjPLIY.jpg

https://i.imgur.com/4z098gp.jpg

https://i.imgur.com/du0Z6CJ.jpg

Varför polera en helt ny bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Varför polera en helt ny bil?

En ny bil är långt ifrån fin i lacken. För någon som kanske inte har bilvård som ett intresse kanske man inte ser sånt.
Men det är väldigt vanligt förkommande att det exempelvis finns vad man kallar apelsinskal i lacken., Alltså att lacken påminner om ytan på en apelsin.
men det kan finnas andra defekter också. Men just apelsinskalseffekten är ganska vanligt förekommande.

Bilar idag lackas ju av robotar så det blir tyvärr inte alltid så bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Varför polera en helt ny bil?

Nya bilar ser förjävla ut efter "rekond" och tvätt från säljaren samt transport. Hur mycket repor som helst på nya bilar, därav polering. Kanske inte gemeneman ser, men har man lite bilvårdintresse syns det väldigt tydligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

En ny bil är långt ifrån fin i lacken. För någon som kanske inte har bilvård som ett intresse kanske man inte ser sånt.
Men det är väldigt vanligt förkommande att det exempelvis finns vad man kallar apelsinskal i lacken., Alltså att lacken påminner om ytan på en apelsin.
men det kan finnas andra defekter också. Men just apelsinskalseffekten är ganska vanligt förekommande.

Bilar idag lackas ju av robotar så det blir tyvärr inte alltid så bra.

Långt ifrån fin är väl att ta i, men sen kan man ju vara perfektionist
De mesta av apelsinskalseffekten är ju dock ofta i basfärgen så den får du ju inte bort. Våtslip är att rekommendera annars P2000, spar mycket tid mot att polera bort apelsinskal för då måste du nöta på hårt

Edit: De var bättre för... innan klarlacken gjorde sitt intåg, då slapp man apelsinskalen

Permalänk
Medlem

@Infinity_90:

https://i.imgur.com/rHqWTqi.mp4

Såhär såg praktiskt taget hela bilen ut, helt ny, 50/50

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

En ez lip fram gjorde rätt mycket på Galanten!
Någon som kan tipsa om installation av solfilm för OK peng runt borås/jönköping? Redan provat själv och blev inte nöjd och en firma jag frågat ska ha 1800 bara för bakrutan.. någon som vill ha lite extrajobb för en slant?

https://i.gyazo.com/db31c7547f4805831974154c112995b2.jpg

Kan du tänka dig klick in solfilm i form av plexiglasskivor? Köpte till min bil för två veckor sedan. Kanonbra resultat! Enda nackdelen är att du inte kan veva ned bakdörrarnas rutor, vilket jag aldrig gör öndå. Så för 1 550kr som jag betalade för bakdörrar, sidofönster bak samt bagagefönster så är jag oerhört nöjd!

Kolla in www.SolarPlexius.se

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Infinity_90:

https://i.imgur.com/rHqWTqi.mp4

Såhär såg praktiskt taget hela bilen ut, helt ny, 50/50

Åh herregud. :/

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Infinity_90:

https://i.imgur.com/rHqWTqi.mp4

Såhär såg praktiskt taget hela bilen ut, helt ny, 50/50

Yikes!
Jag plockade ut min solidsvarta V60 i januari förra året och åkte direkt hem och lackskyddade den. Kontrollerade den innan med inspektionslampa och fanns nån enstaka tvättrepa. Du hade mer repor på ditt filmklipp än jag hade på hela min bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Infinity_90:

Yikes!
Jag plockade ut min solidsvarta V60 i januari förra året och åkte direkt hem och lackskyddade den. Kontrollerade den innan med inspektionslampa och fanns nån enstaka tvättrepa. Du hade mer repor på ditt filmklipp än jag hade på hela min bil.

Jag kan tänka mig att det beror mycket på när bilen byggs. När jag var på Volvo så saltade de provbanan sjukt mycket om det fanns risk för is och således tvättades alla bilarna efter provkörning. På sommaren tvättades bilarna inte alls på fabriken. Sen provkörs förstås inte alla bilar på provbanan utomhus heller, men om det är nya modeller eller om man har upptäckt något problem så kan det bli så att man provkör typ alla berörda i några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Åh herregud. :/

Ja det var inget roligt, tänkte jag skulle kunna fixa det på några timmar men tog 14 timmar att få rätt på det, har även märkt jag missat lite så kommer bli en vända till på semstern för att få det 100%.

Skrivet av Infinity_90:

Yikes!
Jag plockade ut min solidsvarta V60 i januari förra året och åkte direkt hem och lackskyddade den. Kontrollerade den innan med inspektionslampa och fanns nån enstaka tvättrepa. Du hade mer repor på ditt filmklipp än jag hade på hela min bil.

Skönt din var i bra skick! Tror problemet med min var att det var en hallbil så säljare har väl gått och "dammat" av den osv därav den såg ut som kriget. Är iallfall typ 85% nöjd med det nu, kommer köra om den på semestern och ta extra tid och sedan får det bli några nya lager lackskydd så den håller sig någorlunda..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Ja det var inget roligt, tänkte jag skulle kunna fixa det på några timmar men tog 14 timmar att få rätt på det, har även märkt jag missat lite så kommer bli en vända till på semstern för att få det 100%.

Skönt din var i bra skick! Tror problemet med min var att det var en hallbil så säljare har väl gått och "dammat" av den osv därav den såg ut som kriget. Är iallfall typ 85% nöjd med det nu, kommer köra om den på semestern och ta extra tid och sedan får det bli några nya lager lackskydd så den håller sig någorlunda..

Ah, min var beställd så hämtade ju ut den ganska direkt efter den kom upp till handlaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Kan du tänka dig klick in solfilm i form av plexiglasskivor? Köpte till min bil för två veckor sedan. Kanonbra resultat! Enda nackdelen är att du inte kan veva ned bakdörrarnas rutor, vilket jag aldrig gör öndå. Så för 1 550kr som jag betalade för bakdörrar, sidofönster bak samt bagagefönster så är jag oerhört nöjd!

Kolla in www.SolarPlexius.se

Tack för tips! 1270 spänn för min bil lät inte fel. Ska definitivt kika närmare på dessa. Lust att skicka lite mer info i PM hur du tycker de funkar?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tack för tips! 1270 spänn för min bil lät inte fel. Ska definitivt kika närmare på dessa. Lust att skicka lite mer info i PM hur du tycker de funkar?

Kan lika bra skriva här då det säkert är fler som är intresserade
Själva monteringen gick lätt men man får vara vaksam på att inte lämna kvar någon som helst fukt mellan ruta och plexin, det blir som en stor blobb som dock bara syns utifrån. Kör med hårtork efter du rengjort rutan. Tejpa även bilens plastinredning runt rutan då plexin är ganska vass och jag fick något litet märke.

När de väl sitter i så ser det precis lika bra ut som riktig toning men till en femtedel av priset. Jag har hört att det under kalla och fuktiga perioder på året kan komma in lite fukt mellan vilket kan synas från utsidan men det är inget jag märkt ännu.

Läs även folks recensioner på deras Facebooksida, överlag mycket bra omdöme och jag är helnöjd till det priset

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tack för tips! 1270 spänn för min bil lät inte fel. Ska definitivt kika närmare på dessa. Lust att skicka lite mer info i PM hur du tycker de funkar?

Använde för flera år sedan solarplexius till min Volvo 944a. Efter ca 1 år bytte jag till riktig solfilm för jag var inte riktigt nöjd med dels passformen då plexit kunde röra sig, att inte kunna använda bakrutorna visade sig också vara en nackdel.

Riktig solfilm som kostade mig ca 3000kr att få det monterat var helt klart värt sin peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F0rss:

Använde för flera år sedan solarplexius till min Volvo 944a. Efter ca 1 år bytte jag till riktig solfilm för jag var inte riktigt nöjd med dels passformen då plexit kunde röra sig, att inte kunna använda bakrutorna visade sig också vara en nackdel.

Riktig solfilm som kostade mig ca 3000kr att få det monterat var helt klart värt sin peng.

Jag misstänker att det kan bli ett problem med två tior där bak dundrandes. Hur upplevde du att plexin rörde sig? Hade du en baslåda i bilen? Om det blir missljud av det pga att det inte sitter bra nog vore det en dealbreaker för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Blev ett nyköp förra veckan, blev en volvo v60 r-design t4, mycket nöjd Blev givetvis polering omgående av den med och lackskydd Färgen gör sig inte riktigt rätt på bild dock..

https://i.imgur.com/UfjPLIY.jpg

https://i.imgur.com/4z098gp.jpg

https://i.imgur.com/du0Z6CJ.jpg

När jag beställde V90:n för något år sedan så lade jag till keramiskt lackskydd i beställningen. Köper man en helt nytillverkad bil så vill man ju att den ska vara i absolut toppskick.

Synd bara att det inte håller så länge, och jag tillhör dem som inte har något intresse av att tvätta bilar. Kör endast borstfri tvätt, samt en inlämning för underhåll någon gång ibland.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Igår kom papprena från transportstyrelsen, jag är numera ägare av en 320d GT X-Drive. Wohoo!

Permalänk
Medlem

Tyvärr ingen rolig/fin bild på bilen, men som bilägare utan garage är det inte så skoj just nu... Den här bilden är mindre än 24h efter en tvätt...

En fråga till er bilintresserade, det pratades en del om tvätt, keramisk lackskydd osv. Någon som vet om det blir bra att köra keramiskt lackskydd på en mattlackad bil? Då jag oftast bara lämnar in bilen på tvätt där de mestadels spolar av den så hade det varit nice med ett sånt skydd.. Men vet inte hur det är med matta bilar. Skulle gärna ta emot tips på duktiga firmor som utför det också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tyvärr ingen rolig/fin bild på bilen, men som bilägare utan garage är det inte så skoj just nu... Den här bilden är mindre än 24h efter en tvätt...

Lider av samma problem, blir ledsen när man ser bilen. Har en skog med massa tallar och granar på andra sidan gatan där jag parkerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Tyvärr ingen rolig/fin bild på bilen, men som bilägare utan garage är det inte så skoj just nu... Den här bilden är mindre än 24h efter en tvätt...

En fråga till er bilintresserade, det pratades en del om tvätt, keramisk lackskydd osv. Någon som vet om det blir bra att köra keramiskt lackskydd på en mattlackad bil? Då jag oftast bara lämnar in bilen på tvätt där de mestadels spolar av den så hade det varit nice med ett sånt skydd.. Men vet inte hur det är med matta bilar. Skulle gärna ta emot tips på duktiga firmor som utför det också.

https://i.imgur.com/Ov8wuVK.jpg

Garaget hjälper ju tyvärr inte om man behöver använda bilen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Garaget hjälper ju tyvärr inte om man behöver använda bilen.

Garaget hjälper väl bra under tiden bilen står där i alla fall, vilket borde vara en ganska stor del av tiden. Min gata har också träd på andra sidan så varje morgon är bilen täckt av pollen och, än värre, fågelskit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Garaget hjälper ju tyvärr inte om man behöver använda bilen.

Hehe, tänkte det samma. Vi parkerar också våra bilar i garaget på natten, men då är det ändå mindre pollen i luften och fåglarna är inte lika aktiva.