Rimlig kostnad för indragning av fiber till lägenhet?

Permalänk
Medlem

Rimlig kostnad för indragning av fiber till lägenhet?

Goddagens,

Bor idag i en hyresrätt i Stockholm där vi är låsta till Telia Öppen Fiber tills nästa år.
Ägaren av fibern in till fastigheten är Stokab och jag kan således få 10/10 Gbit/s från Bahnhof när det är dags.

När jag pratar med Bahnhof säger de att det kommer att kosta 17500:- för en ny fiberkabel till lägenheten från källaren.

Låter som en väldigt orimlig kostnad då det inte behöver grävas något, utan bara blåsa upp en ny fiber från källaren.

Är det någon som skaffat Bahnhofs 10/10 Gbit/s som sitter på Stokabs nät som kan dela med sig av deras erfarenheter?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Varför ska fibern blåsas om?

Permalänk

Lite kul att ni är låsta till Telia Öppen fiber

Permalänk
Medlem

Runt 20k är ganska standard för att koppla in en ny kund, även om ingen grävning behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Varför ska fibern blåsas om?

För den gamla fibern ägs av Telia och Bahnhof måste dra en egen.

Skrivet av Thedroxer:

Lite kul att ni är låsta till Telia Öppen fiber

Ja, eller hur.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Kan ni inte välja bland olika leverantörer redan via den öppna fibern ? Så kunde iaf vi göra i våran förening. Telia hade dragit nätet men vi kan välja leverantör. https://www.bredbandswebben.se/start/?utm_source=teliafiber&u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Kan ni inte välja bland olika leverantörer redan via den öppna fibern ? Så kunde iaf vi göra i våran förening. Telia hade dragit nätet men vi kan välja leverantör. https://www.bredbandswebben.se/start/?utm_source=teliafiber&u...

Visst är det så.

800:- för 1 Gbit/s från leverantörer där, kontra 499:- för 10 Gbit/s från Bahnhof.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Eftersom du bor i en hyresrätt så är jag rätt säker på att du inte bara kan blåsa in egen fiber hur som helst utan att fråga din hyresvärd. Tror inte Bahnhof drar in fiber bara till dig utan ett avtal heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

För den gamla fibern ägs av Telia och Bahnhof måste dra en egen.

Att dra in så du har en till fiberanslutning kan jag mycket väl kunna tänka mig kostar 20k. Det funkar inte så att dom bara blåser in en ny i samma slang. Så för att hålla det rimligt får du helt enkelt ha kvar telias öppna fiber, och vänta till de erbjuder 10 Gbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Eftersom du bor i en hyresrätt så är jag rätt säker på att du inte bara kan blåsa in egen fiber hur som helst utan att fråga din hyresvärd. Tror inte Bahnhof drar in fiber bara till dig utan ett avtal heller.

Redan pratat med hyresvärden och de är okej efter avtalet med Telia löpt ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kanske måste stå en 10GB CPE i källaren och den är ju inte billig att köpa eller underhålla, sedan ska väl stokab eller någon annan också kopplas in på vägen till ert hus.
Det finns många anledningar till varför priset drar iväg närmare 20k

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Goddagens,

Bor idag i en hyresrätt i Stockholm där vi är låsta till Telia Öppen Fiber tills nästa år.
Ägaren av fibern in till fastigheten är Stokab och jag kan således få 10/10 Gbit/s från Bahnhof när det är dags.

När jag pratar med Bahnhof säger de att det kommer att kosta 17500:- för en ny fiberkabel till lägenheten från källaren.

Låter som en väldigt orimlig kostnad då det inte behöver grävas något, utan bara blåsa upp en ny fiber från källaren.

Är det någon som skaffat Bahnhofs 10/10 Gbit/s som sitter på Stokabs nät som kan dela med sig av deras erfarenheter?

Låter snarare billigt än dyrt då det handlar om att separatansluta en ensam kund

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Kanske måste stå en 10GB CPE i källaren och den är ju inte billig att köpa eller underhålla, sedan ska väl stokab eller någon annan också kopplas in på vägen till ert hus.
Det finns många anledningar till varför priset drar iväg närmare 20k

Stokab är redan indragen. Det är den linan Telia roffar åt sig av.

Skrivet av mrqaffe:

Låter snarare billigt än dyrt då det handlar om att separatansluta en ensam kund

Det är närmare 30st som vill skaffa det efter nuvarande avtal löper ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Då bör ju föreningen förhandla om sitt kontrakt.
Istället för att bara förnya med Telia så borde det gå att ta ett avtal med Bahnhof direkt alternativt ett öppet nät från Stokab (om de tillhandahåller det).

Särskilt om ni väljer att låsa er till Bahnhof kan ni säkert slippa anslutningskostnader och bara betala en månadsavgift.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |