Permalänk
Medlem

bah, blev så sugen efter jag läste denna tråden.. Blev en Roborock S5 Max..
Nu måste jag bara försöka fixa nya ben till soffan så den kommer upp 2cm till så roboten kan åka in därunder också. Kanske ställa stationen där också istället för att ha den i sovrummet..

Första rundan så tappade jag bort maskinen då den åkte in under ugnen och bakom skåpet där.. och då dampade kartan ut helt så jag fick 3 ggr så stor lägenhet Fick ta bort kartan och dammsuga igen. Jävlar vad mycket smuts det var trots att jag dammsög innan jag körde igång roboten...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft den ett tag, och jag är otroligt nöjd! Högt över förväntan måste jag säga. Ska bara bygga nya ben till soffan så den kommer upp fem centimeter till från golvet, och dra en rejäl dammsugning på platser den inte kommer åt så är allt i sin ordning sedan.

Robotdammsugare rekommenderas nu även av mig också!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk

Fick upp ögonen för robotdammsugare igår. Kollat massor av recensioner och har nu beställt en S5 MAX.

Bor i en 1:a på 42kvm. Har höga förhoppningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ericus:

Nu har jag haft den ett tag, och jag är otroligt nöjd! Högt över förväntan måste jag säga. Ska bara bygga nya ben till soffan så den kommer upp fem centimeter till från golvet, och dra en rejäl dammsugning på platser den inte kommer åt så är allt i sin ordning sedan.

Robotdammsugare rekommenderas nu även av mig också!

Skrivet av bambububu:

Fick upp ögonen för robotdammsugare igår. Kollat massor av recensioner och har nu beställt en S5 MAX.

Bor i en 1:a på 42kvm. Har höga förhoppningar!

Vart beställde ni er? Är också jäkligt sugen på en nu!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vart beställde ni er? Är också jäkligt sugen på en nu!

Kjell.com blev det för min del.

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också sugen på en robotdammsugare. Jag har lite svårt för xiaomis grejer däremot. De verkar ha lite brister i säkerheten. Har även läst att flertalet av deras grejer (dammsugare, luftrenare och liknande) fungerat bättre om man i appen säger att man är i kina. Tycker det låter lite skumt alltså. Som att man då enligt kontrakt kan runda regler kring datainsamling när kunden själv kryssat i att det är kina som gäller.
Vad det är för innehåll de kommunicerar ut är väl ganska oklart alltså.
Här är nå generellt test också:
https://www.av-test.org/en/news/robot-vacuums-undergo-a-secur...

Menj a, xiaomi är samtidigt störst i Sverige verkar det som. För att de är bra då antagligen. Och då kommer det också gå att få tag i reservdelar. Och bättre tillgång till community om något strular.

Själv funderade jag lite på electrolux pure i9.2. Svenskt företag bakom denna vilket på nå sätt känns bättre. Och de har en del intressanta modeller. Men ja, reservdelsfrågan är ett stort frågetecken här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Dashio: Webhallen! Får den imorgon, förväntansfull 😁

Permalänk
Medlem

Har en S5 som klarar hela nedervåningen på 100+ kvm på en laddning (typ 30-40% kvar) på högsta sugeffekt så riktigt imponerad av dess effektivitet. Motorn för hjulen låter lite kontra en S6 så funderar på en S6 och ställa S5 på övervåningen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Fick robotdammsugaren idag. Har dock inte kunnat testa eftersom jag inte kan ansluta till min router. Någon som stött på samma problem?
Suttit och försökt ansluta i 1.5 timme utan något resultat.
Använder mig av en Asus RT-AX58U där både mobilen är kopplad till till 2.4ghz WPA2.
- Felmeddelandet

EDIT: Efter 4-5 timmars felsökning så är mitt problem nu löst.
Lösningen var att skapa ett gästnätverk med verifieringsmetoden: WPA/WPA2-Personal. Enheten gillar tydligen varken WPA3 eller WPA2.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Söderbäck:

Jag är också sugen på en robotdammsugare. Jag har lite svårt för xiaomis grejer däremot. De verkar ha lite brister i säkerheten. Har även läst att flertalet av deras grejer (dammsugare, luftrenare och liknande) fungerat bättre om man i appen säger att man är i kina. Tycker det låter lite skumt alltså. Som att man då enligt kontrakt kan runda regler kring datainsamling när kunden själv kryssat i att det är kina som gäller.
Vad det är för innehåll de kommunicerar ut är väl ganska oklart alltså.
Här är nå generellt test också:
https://www.av-test.org/en/news/robot-vacuums-undergo-a-secur...

Menj a, xiaomi är samtidigt störst i Sverige verkar det som. För att de är bra då antagligen. Och då kommer det också gå att få tag i reservdelar. Och bättre tillgång till community om något strular.

Själv funderade jag lite på electrolux pure i9.2. Svenskt företag bakom denna vilket på nå sätt känns bättre. Och de har en del intressanta modeller. Men ja, reservdelsfrågan är ett stort frågetecken här.

Kan man inte bara blockera den från åtkomst till Internet, eller tappar man viktig funktionalitet då?
Blir väl svårt att uppdatera den, antar jag, men det kanske inte görs så ofta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har en Electrolux Pure i9.2, är sjukt nöjd med den! Har katt som hårar nåt fruktansvärt och den har inga problem med att få upp katthåret. Rekommenderar starkt.

Oavsett vilken tillverkare du väljer rekommenderar jag en med trekantsform, de runda kommer inte åt i hörnen lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har en Electrolux Pure i9.2, är sjukt nöjd med den! Har katt som hårar nåt fruktansvärt och den har inga problem med att få upp katthåret. Rekommenderar starkt.

Oavsett vilken tillverkare du väljer rekommenderar jag en med trekantsform, de runda kommer inte åt i hörnen lika bra

Xiaomi Roborock är rund, vill inte påstå den är dålig att ta hörn, det är en otroligt liten del som blir bortborstad.
Jag tror 1cm triangel från hörnet typ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är också sugen på en robotdammsugare. Jag har lite svårt för xiaomis grejer däremot. De verkar ha lite brister i säkerheten. Har även läst att flertalet av deras grejer (dammsugare, luftrenare och liknande) fungerat bättre om man i appen säger att man är i kina. Tycker det låter lite skumt alltså. Som att man då enligt kontrakt kan runda regler kring datainsamling när kunden själv kryssat i att det är kina som gäller.
Vad det är för innehåll de kommunicerar ut är väl ganska oklart alltså.
Här är nå generellt test också:
https://www.av-test.org/en/news/robot-vacuums-undergo-a-secur...

Menj a, xiaomi är samtidigt störst i Sverige verkar det som. För att de är bra då antagligen. Och då kommer det också gå att få tag i reservdelar. Och bättre tillgång till community om något strular.

Själv funderade jag lite på electrolux pure i9.2. Svenskt företag bakom denna vilket på nå sätt känns bättre. Och de har en del intressanta modeller. Men ja, reservdelsfrågan är ett stort frågetecken här.

Om man är ambitiös så ska det gå att installera egen firmware så man kan köra den helt utan uppkoppling mot omvärlden, men det är lite meckande. Har en Roborock S5 själv och låter den endast koppla upp sig via ett gästnätverk så slipper man förhoppningsvis en del säkerhetsrisker. Samt att Kina inte får reda på mitt wifilösenord eller kan spana på vad jag gör i övrigt i nätverket

Skrivet av Dunder:

Kan man inte bara blockera den från åtkomst till Internet, eller tappar man viktig funktionalitet då?
Blir väl svårt att uppdatera den, antar jag, men det kanske inte görs så ofta.

Med Roborock så krävs det internetuppkoppling för att den ska fungera som det är tänkt. Om man inte lägger ner en del arbete för att köra den helt på ens lokala nätverk. Ska vara fullt möjligt men inte vara en direkt användarvänlig procedur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Kan man inte bara blockera den från åtkomst till Internet, eller tappar man viktig funktionalitet då?
Blir väl svårt att uppdatera den, antar jag, men det kanske inte görs så ofta.

Ååå vad bra fråga. Jag vet inte. Kan spekulera lite. . Det går nog att använda enheten helt uan övriga prylar (mobilapp exempelvis) eller uppkoppling. Starta med en knapp på dammsugaren kanske.
Sätter man upp ett gästnät (eller amnan blockering till direktåtkonst till internet) för att ansluta med mobilen så är väl frågan om dataöverföringen till deras servrar sker via mobilens app. Den kommer ju givetvis bli uppkopplad på mer än gästnät så det är iaf i teorin en smartare väg att flytta datan på. Hur det egentligen ser ut vet jag emellertid inte, men hade jag byggt en lösning som ska få ut användardata så hade jag använt mobilen snarare än dammsugaren som informationshub för vidarerapportering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är också inne på att skaffa en Robotrock, en s6 får det bli i så fall, det jag undrar ni som har s5 osv, hur mycket låter dom när dom kör så att säga?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Är också inne på att skaffa en Robotrock, en s6 får det bli i så fall, det jag undrar ni som har s5 osv, hur mycket låter dom när dom kör så att säga?

Ptjae. Låter något mindre än en vanlig dammsugare men ändå inget man vill ha igång när man är hemma.

Jag brukar ha min igång när jag handlar eller jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Är också inne på att skaffa en Robotrock, en s6 får det bli i så fall, det jag undrar ni som har s5 osv, hur mycket låter dom när dom kör så att säga?

Finns olika lägen i appen som påverkar hur mycket den låter också

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har en 3a på 65kvm. Efter övervägande ska jag köpa en Roborock S6 MaxV. En hel del pengar, men den känns framtidssäker så kag hoppas den klarar många år. Det stora provet blir allt långt hår efter sambon.

Helt klart en het potatis nu när S6 MaxV får kamera. Men vet inte om de andra är så oskyldiga? Roomba var i blåsvädret för några år sedan.

Min sambo har med långt hår. På min roborock s5 max så samlas allt detta upp som en boll på den roterande kvasten, de skickar med ett enkelt verktyg för att dra loss allt.

Sjukt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan man inte bara blockera den från åtkomst till Internet, eller tappar man viktig funktionalitet då?
Blir väl svårt att uppdatera den, antar jag, men det kanske inte görs så ofta.

Den går köra utan internet.

En knapp för att städa allt
En annan knapp för att endast städa rummet den står i.

Men appen kan man ställa in sugkraft och vattenflöde utan appen är den på medel

Skrivet av dlq84:

Har en Electrolux Pure i9.2, är sjukt nöjd med den! Har katt som hårar nåt fruktansvärt och den har inga problem med att få upp katthåret. Rekommenderar starkt.

Oavsett vilken tillverkare du väljer rekommenderar jag en med trekantsform, de runda kommer inte åt i hörnen lika bra

Min roborock s5 max tar hörnen riktigt bra, missar knappt något.

Permalänk

@Dunder:
Jag anser att man tappar viktig funktionalitet. Speciellt för en produkt som kostar en del och har i syfte att underlätta städningen för dig.

Exempelvis:
- Ställa in olika inställningar utifrån rum
- Sätta upp ett schema för städning (ex. varje dag, kl: 12)
- Välja hur många gånger roboten ska dammsuga i rummet (1x, 2x, 3x)
- Välja zoner som du inte vill att roboten ska åka till m.m.
- Firmware uppdateringar

Vad jag personligen gjort är att att skapa ett gästnätverk för maskinen med ett separat lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bambububu:

Vad jag personligen gjort är att att skapa ett gästnätverk för maskinen med ett separat lösenord.

Det folk menar och är oroliga för är knappast att dammsugaren ska hacka sig in i övriga datorer och enheter i ens nätverk, utan att dammsugaren ska "ringa hem", så att säga. Ett gästnätverk löser absolut inget alls då.

Jag är själv sugen på en robotdammsugare, och då helst en Xiaomi Roborock av senare modell, men jag vill inte ha "smarta" grejer i min bostad som har tillgång till internet. Fjärrstyra och kontrollera med appar - absolut, men det måste i så fall gå att göra med full funktionalitet över lokalt nätverk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Det folk menar och är oroliga för är knappast att dammsugaren ska hacka sig in i övriga datorer och enheter i ens nätverk, utan att dammsugaren ska "ringa hem", så att säga. Ett gästnätverk löser absolut inget alls då.

Jag är själv sugen på en robotdammsugare, och då helst en Xiaomi Roborock av senare modell, men jag vill inte ha "smarta" grejer i min bostad som har tillgång till internet. Fjärrstyra och kontrollera med appar - absolut, men det måste i så fall gå att göra med full funktionalitet över lokalt nätverk.

Ja precis såhär tänker jag också. Bra formulerat!

Frågan som konstant ligger där i bakgrunden är väl hur man kan få insyn i huruvida appen sedan rapporterar hem ändå. Kontakten mellan enheten som fjärrstyrs och mobilens app kan ju ske lokalt utan iblandning av mellanhänder. Men vad appen gör när den sedan får uppkoppling är svårare att ha kontroll över.

Jag funderar lite på om man ska ha en egen mobil för ändamålet att styra IoTgrejer som går på gästnät tillsammans med IoTprylarna. Gästnätet är inte anslutet till internet. Det ger visserligen en avgränsning. Men det innebär också att man inte får skicka in nya appar i telefonen efter att man börjat använda den för att styra IoTgrejer. Den får ju inte kopplas upp sedan.
Blåsning av mobilen varje gång man ska lägga in en ny app eller uppdatera apparna går ju. Men det låter tokigt omständigt.

Ett alternativ som jag hört en del om är att man har någon form av IoThub hemma som man litar på. Opensourceprojekt kanske? Det garanterar inte att allt blir bra av det, men det ger iaf möjlighet att titta in i den annars svarta lådan gällande kommunikation.
Flertalet IoTenheter har APIer som tillåter sstyrning från dessa IoThubbar istället för att använda tillverkarens egen app. Tror det går även med xiaomi-dammsugaren.
Via app kan man sedan säga åt sin IoT-hub (som man litar på gällande att inte dela med sig av info) att instruera robotdammsugaren att utföra arbetsuuppgift.
Det här systemet innebär att dammsugaren inte kan skicka över data till tillverkaren via min mobilapp - för jag använder inte dammsugartillverkarens app för att styra dammsugaren.

Frågan är dels hur bra stödet är från IoTtillverkarna med öppna APIer för den här typen av hantering. Och hur bra man kan lita på IoThubben och styrningsappen. Och hur mycket pill det är att faktiskt få det att fungera.

Ämnet är helt klart komplext!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med alla nöjda ägare i tråden. Bor i en tvåa på 51.5 kvadrat och har en Roborock S5 som jag har haft i omkring ett år nu, lite mer kanske. Min lägenhet är nyproducerad 2017 och det är således inga jättehöga trösklar eller udda planlösningar eller så, och det passar robotdammsugaren utmärkt. Fastnar ingenstans så länge som man håller rutin på att inte ha lösa grejer på golvet så som exempelvis strumpor och den tar i stort sett hela lägenheten, förutom min jättetjocka (5cm typ) vardagsrumsmatta.

Har schemalagt min dammsugare kl 13:00 varje vardag. Det innebär att vattnet på golvet i badrummet från duschen etc har hunnit torka bort när den börjar köra. Det är en jävla vardagslyx att komma hem till ett rent och fräscht golv varje dag, känns riktigt bra

Vad gäller ljudnivå så kör jag min alltid på högsta effekt vilket innebär att den låter ganska mycket, men i de tystare lägena så är det inte så farligt. Kör den i alla fall inte när jag är hemma själv oftast, om jag inte ska få gäster eller nåt och vill göra lite extra fint.

Laddstationen har jag under sängen. Innebär att jag aldrig ens ser robotdammsugaren förutom när den behöver tömmas eftersom jag ändå är borta och jobbar. Rätt imponerande hur mycket damm den lyckas samla upp på 1-2 veckor...

Har vänner som bor inne i Stockholm city i äldre lägenheter med lite mer udda planlösningar och där är robotdammsugare klart inte lika bra lämpade. Jättehöga trösklar, skillnader i golvhöjd från rum till rum etc...

Vad gäller långa hårstrån: bodde tidigare ihop med mitt ex och det märks helt klart att tjejers långa hår är mer svårhanterligt än mitt egna korta, men det samlades för det mesta upp runt borstarna. Så kunde man plocka loss det nån gång ibland bara.

Så min slutsats är att jag definitivt hade rekommenderat robotdammsugare till alla som bor någorlunda lämpat för en. Kommer inte att gå tillbaka till endast dumdammsugare efter detta i alla fall

Permalänk
Medlem

Kära dammsugarförsamling

Fråga:

Har en Xiomi S5. Allting fungerar prima och den går ju alltid till stationen efter att den är klar. Jag brukar alltid ta "pin n go" i efterhand så att den går till papperskorgen i köket - där jag tömmer tanken och rengör borstarna och så vidare (kanske inte varje gång...)

Hur som helst:
Går det att ställa in så den faktiskt går dit direkt efter att den är klar? Alltså till annat ställe än stationen. Så kan jag själv skicka den till laddstationen efteråt genom att bara trycka på fysiska knappen.

Permalänk
Medlem

för er som valde S5 Max, körde ni svart eller vit?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

för er som valde S5 Max, körde ni svart eller vit?

Har en svart och en vit. Den svarta ser fort dammig och smutsig ut på ovansidan. Om den ska parkeras under säng eller soffa så kanske det spelar mindre roll så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Har en svart och en vit. Den svarta ser fort dammig och smutsig ut på ovansidan. Om den ska parkeras under säng eller soffa så kanske det spelar mindre roll så klart.

Jag såg att den svarta kan rätt bli repig, stämmer det? Jag beställde en vit av den anledning att den kan se smutsig ut på ovansidan som du nämner

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det folk menar och är oroliga för är knappast att dammsugaren ska hacka sig in i övriga datorer och enheter i ens nätverk, utan att dammsugaren ska "ringa hem", så att säga. Ett gästnätverk löser absolut inget alls då.

Jag är själv sugen på en robotdammsugare, och då helst en Xiaomi Roborock av senare modell, men jag vill inte ha "smarta" grejer i min bostad som har tillgång till internet. Fjärrstyra och kontrollera med appar - absolut, men det måste i så fall gå att göra med full funktionalitet över lokalt nätverk.

Med rätt router är det väl bara att blockera access till Xiaomis servrar eller Kina helt och hållet för den delen? Går att göra i t.ex. pfSense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Med rätt router är det väl bara att blockera access till Xiaomis servrar eller Kina helt och hållet för den delen? Går att göra i t.ex. pfSense

Jo, men det är ju frågan om vad som händer med funktionerna i dammsugaren då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Med rätt router är det väl bara att blockera access till Xiaomis servrar eller Kina helt och hållet för den delen? Går att göra i t.ex. pfSense

Tror att jag har läst detta någonstans att man löser "problemet" med att skapa ett gästnätverk. Någon som kan verifiera?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE