Permalänk
Medlem

Ny Ryzen-dator, fläktkurva?

Precis byggt ihop en dator med 3700X på ett ASUS Prime X570-P.

Använder stockkylaren för tillfället då jag inte hade någon annan tillgänglig. Ljudnivån är egentligen inget problem och den verkar kyla OK också, men däremot varvar fläkten lite onödigt. Var ställer jag lämpligen in fläktkurvan? Ska man göra det i UEFI eller finns det någon Windows-programvara att göra det i, från ASUS? AMD?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Asus brukar ha en graf i UEFI där man kan dra och ställa hur kurvan ska vara som fungerar bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Asus brukar ha en graf i UEFI där man kan dra och ställa hur kurvan ska vara som fungerar bra.

Ja jag såg det, då är det alltså där jag ska pilla? Du har inte någon bra guide eller så?

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Hulle:
https://www.youtube.com/watch?v=1T-gDCMgUBU
lång video men han går in och ändrar kurvorna lite. Var menyn sitter är lite olika på olika moderkort. På brorsans Z97 så är det det första man når om man inte satt advance mode som default.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, slutade med att jag köpte en be quiet rock pro 4, då slapp jag ändra kurvorna o hålla på.

Annars kör denna kurva typ:

Permalänk
Medlem

Så fort jag sätter en manuell kurva bootar datorn om efter en stunds spelande.
Är inte 100% på att det är felet men nästan, inte haft en omstart med standard vad jag vet.
Ryzen 3800X och Gigabyte X570 pro wifi (itx-kortet).
Testat både med deras mjukvara och bios.

Någon som känner igen?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så fort jag sätter en manuell kurva bootar datorn om efter en stunds spelande.
Är inte 100% på att det är felet men nästan, inte haft en omstart med standard vad jag vet.
Ryzen 3800X och Gigabyte X570 pro wifi (itx-kortet).
Testat både med deras mjukvara och bios.

Någon som känner igen?

Vad ligger temperaturen på när du spelar?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Asus brukar ha en graf i UEFI där man kan dra och ställa hur kurvan ska vara som fungerar bra.

Tycker att dom är helt värdelösa om man har vatten kylning för fläktarna varvar ändå..
Tog de fläkt kontroller som satt i nzxt lådorna och satte i andra lådor. Blev mycket bättre än moderkortens inbyggda skit 😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Vad ligger temperaturen på när du spelar?

Högsta jag sett är drygt 80.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Så fort jag sätter en manuell kurva bootar datorn om efter en stunds spelande.
Är inte 100% på att det är felet men nästan, inte haft en omstart med standard vad jag vet.
Ryzen 3800X och Gigabyte X570 pro wifi (itx-kortet).
Testat både med deras mjukvara och bios.

Någon som känner igen?

När jag hade standardkylaren så boostade sig CPU fläkten till typ 1500 varv i 2-3 sekunder när jag öppnade Chrome, blev helt tokig på det. Upplever du samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

När jag hade standardkylaren så boostade sig CPU fläkten till typ 1500 varv i 2-3 sekunder när jag öppnade Chrome, blev helt tokig på det. Upplever du samma?

Japp.
Har beställt en arctic freezer 34 duo istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."