Sega presenterar Game Gear Micro – minikonsol i bärbar form

Permalänk
Melding Plague

Sega presenterar Game Gear Micro – minikonsol i bärbar form

Med Game Gear Micro blir Sega först med att lansera en klassisk spelkonsol i miniatyrformat av bärbar karaktär.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Storleken har faktiskt betydelse, Sega.

Vad ska någon kunna göra med den där lilla, lilla, lilla skärmen. Känns totalt oanvändbart 🤷‍♂️.

Risken är att jag ändå kommer vilja köpa en om de går att få tag på, de var väldigt gulliga

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fy fan vad häftigt!

Permalänk
Medlem

Jag var jäkligt sugen på en game gear när det begav sig, bärbart spelande i färg och möjlighet till tv!
Så futuristiskt att kunna gå runt med det i fickan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För liten! Och skärmen på endast 1”...

De borde kört på en formfaktor liknande gameboy advance micro. Den har 2” skärm och skärmen går nog att förstora lite till och samtidigt behålla yttermåtten.

Permalänk
Avstängd

För liten och det är snålt av dem att bara inkludera fyra spel, dessutom olika spel på de olika versionerna (färgerna), så vill man ha alla spel får man köpa alla fyra versioner. Köper man alla i paket får man dock med "förstoringsglaset" så man får upp storleken lite...

Permalänk
Avstängd

Jag trodde ärligt talat det var ett försenat aprilskämt. Tanken är mycket god men utförandet med en 1"-skärm är ju löjeväckande. Det ska vara minst i stil med GameBoy Color sett till skärmstorleken för att vara av något långsiktigt praktiskt intresse, imho.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gudomligt gullig 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Alltså.... Detta måste ju vara en ploj från Sega. Dess prisvärdhet är ju helt värdelös, så enda anledningen till att köpa dem måste ju just vara för att äga dem, ungefär som andra samlar på frimärken.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ni som tror detta är något seriöst tror nog fel.
Det är ju en plojgrej, samlarobjekt, kul att ha grej mer än att någon kommer spela med skiten.

Permalänk

Skitcoolt jag hade kanske köpt den runt år 2002.

Idag år 2020. Jag har en 6,7" mobil med mig hela tiden i min ficka. Vissa säger att denna storlek är för stor, men samtidigt för liten för att göra allt på. Nå , varför ska jag fylla ut mina fickor med något extra som egentligen inte har något som min mobil redan har? Visst kanske bättre fysiska knappar, men det är något jag håller på och lär mig att offra.
Samma sak gäller små ficklampor, kameror, diktafoner och annat. Även om de är pyttesmå, så klarar min mobil av samma uppgift. Och det med grejen bara blir en extra sak att bära på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ni som tror detta är något seriöst tror nog fel.
Det är ju en plojgrej, samlarobjekt, kul att ha grej mer än att någon kommer spela med skiten.

Exakt, den är till för att stå och se söt ut i hyllan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag tycker det här är det sämsta SEGA kommit på hittills. Jag kan inte förstå att någon skulle vilja köpa en sådan där annat än om man är toksamlare och bara måste ha precis allt som släppts. Skärmen är ju för sjutton mindre än på ett Nintendo Game & Watch.

Riktigt dålig idé SEGA.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Genialt!? Man gör en handhållen konsol som är så liten så att man måste ha ett förstoringsglas för att kunna spela. Sega måste ha anställt folk från Sony Mobile för det här är den mest korkade produkten jag har sett på länge. Och vad menar dom med Corona Body (00:36)? Corona vill man inte ha.

Permalänk
Medlem

Känns mer som samlar objekt än något annat.
Gillade aldrig originalet. Var för klumpig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Verkar även finnas en femte unik variant. (Gotta go fast to catch'em all!) Som tydligen bara är en attrapp/skal. Men det går ju alltid att byta för att få rätt spel i rätt färg för dagen.

Inte så praktiskt kanske. De borde gjort minikassetter istället. Som tydligen ändå också finns. Som attrapper:

Tvivlar på att något av dessa kommer hit, om nu enheten alls gör det. Samma typ av extragrejer kom även till Megadrive mini, men bara i Japan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skitcoolt jag hade kanske köpt den runt år 2002.

Idag år 2020. Jag har en 6,7" mobil med mig hela tiden i min ficka. Vissa säger att denna storlek är för stor, men samtidigt för liten för att göra allt på. Nå , varför ska jag fylla ut mina fickor med något extra som egentligen inte har något som min mobil redan har? Visst kanske bättre fysiska knappar, men det är något jag håller på och lär mig att offra.
Samma sak gäller små ficklampor, kameror, diktafoner och annat. Även om de är pyttesmå, så klarar min mobil av samma uppgift. Och det med grejen bara blir en extra sak att bära på.

Off:
Har din mobil en bra dpad?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Har ett faktiskt riktigt fint minne gällande Game Gear. Min nu bortgångne faster köpte den till mig när jag var på besök i Hong Kong. Måste ha varaäit tidigt 90-tal. Men batteritiden var super kass.

Permalänk
Hedersmedlem

Min första reaktion vad också: Kunde de inte gjort den lite större? Det här känns bara dumt.

Fast min andra reaktion är ju mer positiv.

Annorlunda, det är ju klart! Jag hade en Game Gear när jag var liten, och det var ju en riktigt härlig pryl. Gick till och med att titta på TV via den med TV-mottagare som monterades i spelslotten. Enda nackdelen var den väldigt korta batteritiden.

Sedan är det ju uppenbart att detta är designat av småhänta japaner för småhänta japaner, och att det är tänkt mer som en kul plojig nostalgigrej än en seriös grej att spela på. Vilket också förklarar det lilla utbudet av spel.

Tycker ändå att det är kul att Sega gör något annat än konkurrenterna som skapat miniversioner av deras konsoller som man kopplar till TV:n. De kunde lätt ha skapat en Micro Megadrive istället men de valde en annan väg.

Priset känns också otroligt rätt för vad det är.

Permalänk
Musikälskare

Måste bli jobbigt att spela på i längden men fräsig var den allt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Skärmen är ju för sjutton mindre än på ett Nintendo Game & Watch.

Det var den iof även på originalet. G&W kunde ha rätt stora skärmar, i widescreen-format och allt..

Skrivet av CrazyDriver:

Genialt!? Man gör en handhållen konsol som är så liten så att man måste ha ett förstoringsglas för att kunna spela. Sega måste ha anställt folk från Sony Mobile för det här är den mest korkade produkten jag har sett på länge. Och vad menar dom med Corona Body (00:36)? Corona vill man inte ha.

Det är en blink till originalet, som hade en sån förstoringsadapter. Liksom en hel massa annan mer eller mindre användbar expansion.

"Microna" body, ayayay."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Undra ifall något liknande tillbehör kommer till den så man ser skärmen bättre

Känns som man kan spela dessa spel på en emulator i mobilen istället, eller bara spela nått annat mobilspel när man väntar på bussen

Permalänk
Inaktiv

Nu blir jag förbannad faktiskt. Det här är ett exempel på vad som händer när personer on the top får bestämma innehållet. "Sånna där mini-konsoler vekrar sälja bra, gör såhär och såhär så blir det bra grejer".

Helt värdelöst med så liten skärm, man har bara gjort samma konsol i mini format fast fulare, och ser dessutom extremt billig ut. Man förlitar sig på retro-kunder som ska tycka det är en "kul grej" utan att leverera något sorts content.

/bitchslap på Sega här.

edit: Skön kommentar på youtube: "This needs my down-vote. I'm trying to save Sega from themselves."

Permalänk
Medlem

Detta är absolut enbart en samlargrej, skulle personligen inte kunna spela något på denna då skärmen är på tok för liten och förmodligen skulle jag få kramp i händerna efter 2 minuter också.

Permalänk
Inaktiv

Häftigt! Spelsamlare kommer nog köpa flera färger bara för att ha i display. Tror det finns en hyfsat stor marknad för sånt här. De som köper dem kommer säkerligen inte sitta och lira på tunnelbanan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Känns som man kan spela dessa spel på en emulator i mobilen istället, eller bara spela nått annat mobilspel när man väntar på bussen

Men om du köper denna så klimatkompenserar du för att du åker buss.

Åt motsatt håll visserligen, men ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så ryktena om att SEGA hade något stort att avslöja var bokstavligen falskt...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande kvar min Sega Game Gear i fungerande skick med TV modulen dessutom.

Önskar Atari Lynx kunde göra något liknande om det inte redan finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Önskar Atari Lynx kunde göra något liknande om det inte redan finns.

En Lynx i samma miniskala blir nog ungefär i dimension som en riktig GameGear..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Undra ifall något liknande tillbehör kommer till den så man ser skärmen bättre
https://2.bp.blogspot.com/-1bPacl_IIAE/T5JxQUxSmvI/AAAAAAAAI_4/fNAGBvPKTo0/s1600/boosterboy.png

Känns som man kan spela dessa spel på en emulator i mobilen istället, eller bara spela nått annat mobilspel när man väntar på bussen

Kollade du inte på videon?
BIGU MICRO WINDOWNOTOSHOOO!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX