Permalänk
Medlem

Varvtalsreglera rörfläkt 240V

Har en sånh är rörfläkt från biltema sen tidigare som jag nu tänkte koppla upp till min 3D-printer för ordentlig vädring.

Problemet är att fläkten får på väldigt högt varvtal när man kopplar in den i väggen med en lampsladd, dvs matar 230V direkt, vad kan jag titta på för att hitta någon form av spänningsregulator för att sänka varvtalet med och som funkar med just 230V? Vill helst hitta något för kring hundringen om det är möjligt.

Permalänk
Vila i frid

Det hela beror på vad för slags motor det sitter i fläkten. Prova en uttagsdimmer från Biltema för 89 spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det hela beror på vad för slags motor det sitter i fläkten. Prova en uttagsdimmer från Biltema för 89 spänn.

Provade med två olika lampdimmers som satt på sladd iofs, men båda förde ett tickande oväsen.

Permalänk
Rekordmedlem

En vanlig dimmer brukar inte funka bra på motorer utan du behöver en varvtalsstyrning typ https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har seriekopplat sådana fläktar med en vanlig glödlampa, man ökar varvtalet enkelt genom att ha en kontakt/brytare som helt enkelt kortsluter förbi glödlampan.

Enkelt att koppla och sen är det bara att prova sig fram till lämplig glödlampa.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag har seriekopplat sådana fläktar med en vanlig glödlampa, man ökar varvtalet enkelt genom att ha en kontakt/brytare som helt enkelt kortsluter förbi glödlampan.

Enkelt att koppla och sen är det bara att prova sig fram till lämplig glödlampa.

Så kan man göra men observera i så fall att det verkligen är glödlampa som gäller och inga lågrenenrgilampor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så kan man göra men observera i så fall att det verkligen är glödlampa som gäller och inga lågrenenrgilampor.

Är det motståndet i glödlampan som gör att man sänker farten, och i så fall, går det inte att koppla på resistorer istället?
Kände väl inte att glödlampor var nån jättebra lösning, vill inte hålla på och tända och släcka en massa lampor för att styra en fläkt :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Är det motståndet i glödlampan som gör att man sänker farten, och i så fall, går det inte att koppla på resistorer istället?
Kände väl inte att glödlampor var nån jättebra lösning, vill inte hålla på och tända och släcka en massa lampor för att styra en fläkt :/

Glödlampan är en ren resistor, fördelen är ju att de finns färdigdesignade för att tåla 230V och den värmeutveckling det kan bli frågan om.
Det finns även 12V dc kanalfläktar och ac fläktar som kommer färdiga med varvtalsstyrning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

anledningen till att du tar en glödlampa och inte ett gäng resistorer är att en glödlampa är gjord för att alstra värme, och om du kör den på halva effekten, kommer leva VÄLDIGT länge.
Dessutom har man dem oftast i lamphållare gjorda för att klara värme.

En resistor är gjord för att ge en resistans, och när den gör det alstrar den värme.
hittar du en rätt dimensionernad resistor och har rätt kylning för den går det givetvis

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Är det motståndet i glödlampan som gör att man sänker farten, och i så fall, går det inte att koppla på resistorer istället?
Kände väl inte att glödlampor var nån jättebra lösning, vill inte hålla på och tända och släcka en massa lampor för att styra en fläkt :/

Finns inte många resistorer som klarar av så mycket effekt som krävs här. Det glödlampan gör är att ta spänning från motorn och lysa bort den med värme och ljus så motorn effektivt får kanske 150-200V att jobba med. Säg att motorn drar en halv ampere(?), det kommer minska med spänningen, men då bränner lampan ca 25-50W beroende på vart man landar och vilken lampa dom valts (60-100W i det här fallet?). Det finns inte många vanliga motstånd som klarar det.

Det du kanske behöver istället kan vara en transformator för att sänka spänningen, men då behöver du veta en del om motorn, annars kan man såklart koppla om lindningarna på motorn för at sänka effekten eller andra liknande saker...

Permalänk
Medlem

Okej jag känner att den här 230V rörfläkten börjar ge mig huvudvärk. Om vi skiter i den och istället tittar på vad jag kan hitta på med 12V istället - Biltema har t.ex. den här motorrumsfläkten: https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/motorrumsflaktar/m...

Jag borde kunna få tag i ett 12V-adapter som jag kan ställa ner på lägre än 12V och på så vis få ner varvtalet så länge motorn inte stannar. Har ni några förslag på andra 12V-lösningar som skulle kunna funka, är lite orolig över att motorrumsfläkten är för högljudd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Okej jag känner att den här 230V rörfläkten börjar ge mig huvudvärk. Om vi skiter i den och istället tittar på vad jag kan hitta på med 12V istället - Biltema har t.ex. den här motorrumsfläkten: https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/motorrumsflaktar/m...

Jag borde kunna få tag i ett 12V-adapter som jag kan ställa ner på lägre än 12V och på så vis få ner varvtalet så länge motorn inte stannar. Har ni några förslag på andra 12V-lösningar som skulle kunna funka, är lite orolig över att motorrumsfläkten är för högljudd?

Spelar det ingen roll vilken diameter fläkten har och kan du inte skaffa en fläkt som kommer med den färdig styrning eller har en dom tillval ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spelar det ingen roll vilken diameter fläkten har och kan du inte skaffa en fläkt som kommer med den färdig styrning eller har en dom tillval ?

Printern har en ventilationsadapter med 100mm diameter och jag köpte ventilationsslang med samma storlek, så nåt som passar den storleken borde funka. Har dock inte hittat några 100mm fläktar med varvtalsreglering hittills.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Printern har en ventilationsadapter med 100mm diameter och jag köpte ventilationsslang med samma storlek, så nåt som passar den storleken borde funka. Har dock inte hittat några 100mm fläktar med varvtalsreglering hittills.

K sileo-fläktarna kan spänningsregleras med en steglös tyristor eller 5-stegs transformator. För att skydda motorn mot överhettning har fläkten inbyggd termokontakt med manuell återställning.
https://ventbuti
ken.se/produkt/systemair-kanalflakt-sileo/?attribute_pa_dimension-mm=100-m&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=shopping-alla-produkter&utm_medium=cpc&utm_term=18316&gclid=EAIaIQobChMIhLz525bk6QIViIeyCh22owYTEAQYASABEgJYYPD_BwE
Finns styrning i nederkant på sidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

K sileo-fläktarna kan spänningsregleras med en steglös tyristor eller 5-stegs transformator. För att skydda motorn mot överhettning har fläkten inbyggd termokontakt med manuell återställning.
https://ventbuti
ken.se/produkt/systemair-kanalflakt-sileo/?attribute_pa_dimension-mm=100-m&utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign=shopping-alla-produkter&utm_medium=cpc&utm_term=18316&gclid=EAIaIQobChMIhLz525bk6QIViIeyCh22owYTEAQYASABEgJYYPD_BwE
Finns styrning i nederkant på sidan.

Det där skulle säkert fungera, men att betala över 900kr för en fläkt plus lika mycket till för en tyristor/trafo är inte aktuellt. Finns det inga billiga alternativ alls för att kunna koppla upp en fläkt med varvtalsreglering år 2020? Känns helt absurt att det ska vara så svårt.

Skulle det funka att varvtalsreglera den där 12V motorrumsfläkten från biltema med en potentiometer, eller blir det för mycket värmeutveckling även i det fallet för att potten ska klara det?

Permalänk
Medlem

3d-Printa en adapter mellan din slang och en vanlig 120mm PC-fläkt. Antingen så driver du den direkt på en 12v adapter, sätter dit motstånd för att dämpa farten, eller sätter ett nätagg med lägre spänning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@Tommy: Klart det finns billiga lösningar för det. Har designat ett par olika där tillverkningskostnaden ligger under 150kr men merparten av priset till kund ligger i ansvaret företaget måste ta när dom sätter en sådan produkt på marknaden. Det är inte klenspänning det rör sig om utan i detta fallet kan en sådan produkt vara förenad med direkt livsfara och då är det genast en satans massa mer på spel som utvecklare och producent.

Jag skulle troligtvis inte heller konstruera något liknande för ett så prispressat segment som konsumentmarknaden, inga marginaler till vinst, mer risk att "obehörig" skadar sig, ökad risk för brand p.g.a fel dimensionerat kablage, felaktig montering osv.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

3d-Printa en adapter mellan din slang och en vanlig 120mm PC-fläkt. Antingen så driver du den direkt på en 12v adapter, sätter dit motstånd för att dämpa farten, eller sätter ett nätagg med lägre spänning.

En datorfläkt flyttar ju dessvärre otroligt lite luft jämfört med en ventilationsfläkt, men ja, det är definitivt ett alternativ att titta på.

Skrivet av Opatagio:

@Tommy: Klart det finns billiga lösningar för det. Har designat ett par olika där tillverkningskostnaden ligger under 150kr men merparten av priset till kund ligger i ansvaret företaget måste ta när dom sätter en sådan produkt på marknaden. Det är inte klenspänning det rör sig om utan i detta fallet kan en sådan produkt vara förenad med direkt livsfara och då är det genast en satans massa mer på spel som utvecklare och producent.

Jag skulle troligtvis inte heller konstruera något liknande för ett så prispressat segment som konsumentmarknaden, inga marginaler till vinst, mer risk att "obehörig" skadar sig, ökad risk för brand p.g.a fel dimensionerat kablage, felaktig montering osv.

Jag börjar helt gå ifrån 230V-spåret, tittar på 12V istället eftersom det är mycket mer lätthanterligt.

Permalänk
Medlem

Hade det här kunnat funka, eller börjar jag hamna i träsket uppmärkt "dumsnålt"?
https://www.ebay.co.uk/itm/2000W-SCR-Motor-Speed-Controller-V...

Här fanns nån tysk variant också, ser kanske lite mer kvalitativ ut:
https://www.ebay.co.uk/itm/Motorregler-Lampen-Dimmer-Motor-Re...

Permalänk
Avstängd

Om jag inte miss fel så styr man varvtalen med hz och inte volten.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tommy:

Hade det här kunnat funka, eller börjar jag hamna i träsket uppmärkt "dumsnålt"?
https://www.ebay.co.uk/itm/2000W-SCR-Motor-Speed-Controller-V...

Här fanns nån tysk variant också, ser kanske lite mer kvalitativ ut:
https://www.ebay.co.uk/itm/Motorregler-Lampen-Dimmer-Motor-Re...

Det är otroligt svårt att säga nått om de där prylarna utan att verkligen undersöka dem för många kinaprylar är livsfarligt byggda pga dålig isolation, man bör inte köpa diy prylar som ska nätanslutas på det sättet utan att själv ha stor kunskap så man kan kolla att de inte är livsfarliga. Det är tex ofta inga isolationsavstånd att prata om så prylarna har helt enkelt inga säkerhetsmarginaler.
Spelar liten roll på en 12V pryl men kan döda dig när den hanterar 230V

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är otroligt svårt att säga nått om de där prylarna utan att verkligen undersöka dem för många kinaprylar är livsfarligt byggda pga dålig isolation, man bör inte köpa diy prylar som ska nätanslutas på det sättet utan att själv ha stor kunskap så man kan kolla att de inte är livsfarliga. Det är tex ofta inga isolationsavstånd att prata om så prylarna har helt enkelt inga säkerhetsmarginaler.
Spelar liten roll på en 12V pryl men kan döda dig när den hanterar 230V

Då är jag helt klart tillbaka på 12V igen och den där motorrumsfläkten, ska nog köpa en sån och försöka varvtalsreglera den istället. Verkar som att det blir billigt och jag slipper hålla på med 230V.

Permalänk
Hedersmedlem

Det konstiga är att det står på biltemas produktsida att det är en "multi-hastighet" drivenhet. Kan det vara så att det finns någon brytare på fläkten någonstans där du kan ändra varvtalet? Framgår inget av själva manualen dock... så det kan ju stå fel på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det konstiga är att det står på biltemas produktsida att det är en "multi-hastighet" drivenhet. Kan det vara så att det finns någon brytare på fläkten någonstans där du kan ändra varvtalet? Framgår inget av själva manualen dock... så det kan ju stå fel på sidan.

Ja jag tänkte också på det tidigare, men dubbelkollade precis och det finns inga som helst synliga reglage varken utanpå eller innanför höljet där man skruvar fast kablarna. Det enda som finns är en sockerbit för att ansluta strömtillförseln.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske syftar på att motorn går att styra med en extern lösning, det är inte alltid möjligt tex om det är elektronik i motorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Har du läst i denna tråden som jag länkade till.
Samma typ av problem med en vara från samma återförsäljare.

Den som skapade den tråden uppnådde en fast reglering till ett lägre varvtal.
På sidan tre finns ett summerande inlägg:

"Satte dit en 470nF 630V polypropylen och här är lite mätvärden.

Spänning över fläkt 133V
Spänning över konding 307,5V !?
Energimätaren visar 4,9W aktiv effekt och en PF på 44

Behöver jag säga att allt fungerar perfekt :D"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MickeBoy:

Har du läst i denna tråden som jag länkade till.
Samma typ av problem med en vara från samma återförsäljare.

Den som skapade den tråden uppnådde en fast reglering till ett lägre varvtal.
På sidan tre finns ett summerande inlägg:

"Satte dit en 470nF 630V polypropylen och här är lite mätvärden.

Spänning över fläkt 133V
Spänning över konding 307,5V !?
Energimätaren visar 4,9W aktiv effekt och en PF på 44

Behöver jag säga att allt fungerar perfekt :D"

Jag antar att det ska vara en effektfaktor på 0,44 så fungerar perfekt kan man verkligen diskutera i så fall för det brukar vara förbjudet att ens ansluta nått med sämre effektfaktor än 0,8 till allmänna elnät.

Datornätdelar får tex som sämst ha 0,9 >

Stationära datorer, statio­nära datorer med inte­grerad bildskärm, statio­nära tunna klienter, ar­betsstationer och enkla servrar
Från och med den 1 juli 2014Interna nätaggregat för datorer måste uppnå följande värden: a) 85 % effektivitet vid 50 % av nominell uteffekt. b) 82 % effektivitet vid 20 % och 100 % av nominell uteffekt. c) En effektfaktor på 0,9 vid 100 % av nominell uteffekt. Interna nätaggregat med en högsta nominell uteffekt på mindre än 75 watt behöver inte uppfylla kravet i fråga om effektfaktor

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det ska vara en effektfaktor på 0,44 så fungerar perfekt kan man verkligen diskutera i så fall för det brukar vara förbjudet att ens ansluta nått med sämre effektfaktor än 0,8 till allmänna elnät.

Datornätdelar får tex som sämst ha 0,9 >

Stationära datorer, statio­nära datorer med inte­grerad bildskärm, statio­nära tunna klienter, ar­betsstationer och enkla servrar
Från och med den 1 juli 2014Interna nätaggregat för datorer måste uppnå följande värden: a) 85 % effektivitet vid 50 % av nominell uteffekt. b) 82 % effektivitet vid 20 % och 100 % av nominell uteffekt. c) En effektfaktor på 0,9 vid 100 % av nominell uteffekt. Interna nätaggregat med en högsta nominell uteffekt på mindre än 75 watt behöver inte uppfylla kravet i fråga om effektfaktor

https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2...

Hej!

Jag förstår inte riktigt din kommentar. Är det en låg effektfaktor som du hänger upp dig på?

När jag läste igenom den länkade tråden så tyckte jag att problematiken var densamma som diskuterades här och det var, om inte samma, så en väldigt snarlik produkt. Trådens innehåll är avancerat med uträkningar för vad som i teorin borde fungera och det avslutande inlägget bekräftar teorin och uträkningarna.

Jag menar alltså att om TS läser den länkade tråden, tycker att problemställningen är likvärdig, så finns där också en färdig lösning redan. En sådan lösning kostar (om google har rätt) kanske inte ens 100:-

Det måste väl ändå vara en bra grej?