Sony satsar på fotografer och videoskapare med Xperia 1 II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon15480:

Kameraproffs föredrar dedikerade (video)kameror.

Precis. Och det är också till fördel om kamerautrustningen inte samtidigt spionerar på en!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Trogen Sony Compact under många år men nu börjar det bli svårt att hitta mindre telefoner ... Jag vill ha en liten telefon med bra grepp som går lätt att packa ner och med bra kamera. Har ni några tips?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

För dyr för mig. Jag siktar nog på en Xperia 10 II istället. Jag är mest ute efter 3,5"-pluggen. Fotografering på mobilen är inget för mig.

Samma här. Verkar ju inte så dum annars.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Årets mobil!

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av KabelA:

Håller med!
Jag letar efter en ersättare till min Z5 compact just nu, vad hade du kört på?

Samsung Galaxy S20. Man kommer nog aldrig få riktigt kompakta och bra mobiler igen inom en överskådlig framtid och då känns S20 som good enough i "dimension-dimensionen". Det primära jag stör mig på med S20 är att den inte har S20 Ultras kamera (och Ultran är waaay too big).

Huawei har ju sedan några år gjort riktigt bra telefoner hw-mässigt, men sedan de inte kan använda Googles prylar längre känns det inte som ett alternativ för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Samsung Galaxy S20. Man kommer nog aldrig få riktigt kompakta och bra mobiler igen inom en överskådlig framtid och då känns S20 som good enough i "dimension-dimensionen". Det primära jag stör mig på med S20 är att den inte har S20 Ultras kamera (och Ultran är waaay too big).

Huawei har ju sedan några år gjort riktigt bra telefoner hw-mässigt, men sedan de inte kan använda Googles prylar längre känns det inte som ett alternativ för egen del.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Tråkigt att det går dåligt för Sony när de har en del av mobilutvecklingen i Lund, men hörlurarna är bland de bästa köpen jag har gjort och kan varmt rekommendera dem!

Jag tror dom upphörde i våras dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Synd att tillverkarna av mobilkameror inte förstår att dom måste göra sensorerna större för att vi ska få någon effekt av alla pixlar som dom försöker marknadsföra sina modeller med.

Den är iaf 1/1,7" på huvudkameran så det går åt rätt håll. Jag hade gärna tagit en mobil med 1" sensor även om det troligen lett till en rejäl kamerabula på baksidan.

12 MP, f/1.7, 24mm (wide), 1/1.7", Dual Pixel PDAF, OIS
12 MP, f/2.4, 70mm (telephoto), 1/3.4", 1.0µm, PDAF, 3x optical zoom, OIS
12 MP, f/2.2, 124˚, 16mm (ultrawide), 1/2.55", Dual Pixel PDAF

Skrivet av Defender:

Kameran verkar ju vara helt ok av vad jag sett iaf.
Samt vattentålig och 3.5mm uttag för dom som gillar det.

Däremot en del negativa grejer också som mindre bra snabbladdning, både vanlig och trådlös.
Fingeravtryck sensorn på sidan ?
Endast ett sim.
60Hz display ? hittar ingen info.

Fingertryckssensorn på sidan är det jag saknar mest från min XZ Premium, oavsett hur man plockade upp telefonen var den alltid lätt att komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Va sugen på Sony 10 ii eller Motorola Edge , men ingen kommer med trådlös laddning förutom dom större modellerna. Så jag avvaktar och kör på med min trotjänare ett tag till.
Varför har det blivit en sån stor grej med 3.5mm uttaget? Inget slår True Wireless

För mig är 3.5mm viktigt på grund av följande:

-Samtal med hörlurar och mick funkar bättre med trådat.
- samma sak med högtalare vid konferenser: trådat ger mindre bekymmer med störningar och synkning.
-Inga bekymmer med synkning mellan ljud och bild vid videotittande.
- Vid längre resor att inte behöva bekymret med att ladda (detta är dock mycket sällan ett problem då jag har lurar med typ 24h batterikapacitet).

Jag använder mest trådlösa nu för tiden, men ibland behöver jag 3.5mm.

Permalänk
Medlem

För dom som vill ha större sensor och bättre optik ;). Fanns redan för 6 år sedan.
https://www.dpreview.com/news/7107523787/panasonic-announces-...

https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-panasonic-lumi...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Inte alla. Tror de inkluderar en del andra "proffs" också, såsom Instagram-folk och andra videobloggare. Alla kan inte köra med mega proffsiga och dyra (läs: 25k+) kameror men vill ändå ha möjligheten att få högre kvalité. Huawei's nya flagskepp är ju grymt bra för det ändamålet. Något Sony kanske borde följa efter nu när de satsar mer på "proffs".

Är det många bloggare/instagrammare som tjänar så mycket pengar på deras inlägg så att det är deras huvudsakliga inkomstkälla?

F.ö.: de bolag som jag sett som verkligen jobbar med att skapa PR och riktigt bra bilder på sociala media, använder oftast riktiga systemkameror för sina bästa bilder.

Det sagt; Sony har alltid varit i de närmaste "värdelösa" på mobilbilder, och kan de nu äntligen börja att konkurrera med Apple och Samsung, mflr. så är det enbart bra och positivt. Bolaget hos Sony som utvecklar mobiler har verkligen inte gått bra de senaste fem åren. Hoppas att denna modell kan bli ett lyft för bolaget tillbaka att kunna slåss med "de stora".

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/