Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

Andreas och Anton pratar DirectX 12 Ultimate

DirectX 12 Ultimate gör premiär i vårens uppdatering av Windows 10 passar Anton och Andreas på att prata om den nya tekniken.

Läs hela artikeln här

Härligt och se nya Chefredaktören.

Nä det stämmer ser jag nu efter vi postade videon. Vår maskin med ett Radeon-kort höll på att installera uppdateringen medan vi spelade in videon så det var ett felaktigt antagande där!

Bra och informativ video.

Vad är det som krävs för Hardware acceelerated gpu Scheduling, ser inte den med ett RTX 2080 med senaste nvidia drivarna.

Skrivet av Tenerezza:

Vad är det som krävs för Hardware acceelerated gpu Scheduling, ser inte den med ett RTX 2080 med senaste nvidia drivarna.

Senaste windows-uppdateringen och drivrutiner som har stöd för wddm 2.7.

Skrivet av Tenerezza:

Vad är det som krävs för Hardware acceelerated gpu Scheduling, ser inte den med ett RTX 2080 med senaste nvidia drivarna.

Tror du behöver 450.xx beta för att få WDDM 2.7. (se t.ex. https://forums.guru3d.com/threads/nvidia-insider-preview-driv... )

I videon lät det som att Nvidia släppt det för länge sedan... och det stämmer väl på sitt sätt, men inte i de vanliga drivrutinerna som vanligt folk laddar ned, än så länge.

Skrivet av evil penguin:

Tror du behöver 450.xx beta för att få WDDM 2.7. (se t.ex. https://forums.guru3d.com/threads/nvidia-insider-preview-driv... )

I videon lät det som att Nvidia släppt det för länge sedan... och det stämmer väl på sitt sätt, men inte i de vanliga drivrutinerna som vanligt folk laddar ned, än så länge.

Tackar, det förklarar varför jag inte såg något, GPU-Z säger mycket riktigt 2.6 för WDDM med senaste drivarna de släppt, finns tyvärr inga nyare beta drivare att hämta hem heller. Så antar att man får vänta för Nvidia löst detta med.

Senast redigerat 2020-05-28 22:07
Skrivet av Tenerezza:

Tackar, det förklarar varför jag inte såg något, GPU-Z säger mycket riktigt 2.6 för WDDM med senaste drivarna de släppt, finns tyvärr inga nyare beta drivare att hämta hem heller. Så antar att man får vänta för Nvidia löst detta med.

450.99 finns länkat i guru3d-tråden jag pekade på.
Men om du inte vill ha att göra med drivrutiner med vassa kanter så kan det nog vara klokt att iaf vänta tills detta släpps officiellt.

Har ni börjat med subliminala meddelanden eller är det ett Easteregg den gula bilden med vita snubben på 4:51?😎

@Playboy_1338: jag pekar anklagande finger helt åt @UndaC

Bara jag som stöter på det här...?

Skrivet av Playboy_1338:

Har ni börjat med subliminala meddelanden eller är det ett Easteregg den gula bilden med vita snubben på 4:51?😎

Skrivet av Galadhnen:

Nej?

Aktiverat och fungerar med 450.99 drivrutinen från Nvidias utvecklar sidor på huvudburken med Windows 10 2004 Pro. Jag har en annan burk med en mycket senare build av nästa Windows men där har jag inte testat det ännu.

Ingen skillnad i Geekbench 4, men Webbläsare med många flikar upplevs snabbare och snappigare, lite som om det bara vore en flik uppe. Grafikortet drar lite mer ström och är nu 5C varmare i idle.

Skrivet av Playboy_1338:

Har ni börjat med subliminala meddelanden eller är det ett Easteregg den gula bilden med vita snubben på 4:51?😎

Det är jag som utövar mina videoredigeringsskills (aka första gången jag testade på att redigera en video).
Kände att den passade bra in där synkat till ”den kapabla hårdvaran vi har i PC-världen” efter att vi tuggat om konsoler

Bra optimeringar och uppdateringar inför RTX3080 TI. Spelen kommer gå som på räls!

Kommer det här även innebära potenitellt bättre prestanda i redan befintliga DX12-titlar?
Det ska i så fall bli spännande att se om det på något sätt kommer ge min gamla hårdvara en skjuts i rätt riktning. R9 290 och i7 2600K i 4.6Ghz med avstängt skydd mot spectre och meltdown. Den enda titel jag bryr mig om eventuella drops mm är Quake Champions. Andra titlar är jag inte alls lika OCD-ig. Men trots hyfsat medelvärde för bildfrekvens så är det just de tillfälliga dropsen som gör att jag suktar efter uppgradering. Samtidigt har det blivit lite av en utmaning att se hur länge jag kan leva på en cpu från 2011.

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Skrivet av Scirocco:

Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Vad är skillnaden annat än att de har ett nytt namn som samlar de här DirectX12-tilläggen?

Skrivet av Scirocco:

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Då undrar vän av ordning vad det är som gör att vi ser ut som Apple-entusiaster, och varför sådana inte passar på video?

Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer det här även innebära potenitellt bättre prestanda i redan befintliga DX12-titlar?
Det ska i så fall bli spännande att se om det på något sätt kommer ge min gamla hårdvara en skjuts i rätt riktning. R9 290 och i7 2600K i 4.6Ghz med avstängt skydd mot spectre och meltdown. Den enda titel jag bryr mig om eventuella drops mm är Quake Champions. Andra titlar är jag inte alls lika OCD-ig. Men trots hyfsat medelvärde för bildfrekvens så är det just de tillfälliga dropsen som gör att jag suktar efter uppgradering. Samtidigt har det blivit lite av en utmaning att se hur länge jag kan leva på en cpu från 2011.

I princip alla förändringar här (vågar inte säga 100%, men i alla fall alla nämnvärda) kräver förändringar i kod för att fungera. Så det kommer inte att vara en magic bullet som löser prestanda i äldre spel tyvärr.

Skrivet av UndaC:

I princip alla förändringar här (vågar inte säga 100%, men i alla fall alla nämnvärda) kräver förändringar i kod för att fungera. Så det kommer inte att vara en magic bullet som löser prestanda i äldre spel tyvärr.

Ah I see! Då har jag ingen brådska med att uppdatera då. Tack för svar.

Skrivet av Scirocco:

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Hehe, du har förvisso rätt, jag är personligen en apple-användare vad det gäller telefoner (har kört iphone sedan iPhone 4) men jag har inte haft en apple-dator sedan mitten av nittiotalet. Hittills har det inte hindrat mig från att vara en PC-entusiast dock

Angående att stoppa in funktionerna i DX12:
Det är det de gör, de bara valde att kalla det DX12 ultimate för att paketera en större förändring på ett sätt som är lätt att ta till sig för användarna.
Att bara kalla det "Shader Model 6.5" t.ex. säger ju inte direkt något om att det är en stor förändring mot "Shader Model 6.4", men det är en av de största förändringarna sedan DX12 först lanserades.
Det här är ingen separat version av DX12 eller en separat installer etc. Det är en del av DX12 som är en del av Windows 10.

Senast redigerat 2020-05-29 10:20
Skrivet av Scirocco:

Vet inte om dom 2 passar i video, dom ser mer ut som 2 apple användare än pc entusiaster. Och varför göra en dx12 ultimate? Stoppa in funktionerna i vanliga dx12...

Jag är för egen del inte så intresserad av herrarnas utseende. För mig räcker det med att de är påklädda och inte gör något traumatiserande.

Wondows 10 build 1909 är uselt för gaming