Intels VD: "Dags att sluta fokusera på benchmark-resultat"

Permalänk
Musikälskare

Tycker om intel men detta var ett felsteg helt klart, man ska vara ödmjuk istället för att peka på "fel" i deras sits... Det vinner dom på i längden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hjälpsam

Killen har i alla fall humor, det måste man respektera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Viking

Tyder bara på att de har ont om idéer...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Japp, vanligt svar av dem som inte ens får stå bredvid prispallen.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Rekommenderar de som inte tittat på Netflix dokumentären ”Silicon Cowboys”

Ser den inte på Netflix. På vilken tjänst såg du den?

Permalänk
Medlem

Istället för att håna hans uttalande så kanske vi borde fundera mer på vad han menar. En jämförelse kan vara Nokia N95 mot första Iphone. N95 hade drygt 30 knappar. Iphone hade fyra. Hade Steve Jobs lyssnat till folket på SC hade han kanske försökt trycka in 40 knappar för att slå Nokia. Nu gjorde han inte så och vi vet alla vilken av dessa två telefoner som konsumenterna föredrog och som var startskottet för smartphone-revolutionen.

Jag välkomnar alla initiativ som syftar till att använda tekniken intelligentare, inte bara försöka klämma ut mer och mer prestanda. Prestanda som sedan äts upp av allt tyngre och tyngre program och spel.

Permalänk

@Ase: Är det något jag lärt mig med min X299 rigg så är latenserna inte bra ändå

Inte ens 5.4GHz hjälpte för att få ner latenserna tillräckligt utan att ljudet "klicka"

kanske är annorlunda på ringbus än på mesh när det kommer till den biten men min 3900x spöar skiten ur min gamla intel.

Och då är min DAW(gammal som gatan, FL9) inte särskilt mångtrådig.

Kanske finns något knep men det kvittade nästan vad jag gjorde kändes det som. Midi var att fett glömma innan, hade sjuka problem att sequneca min synt med låga latenser, vilket gjorde att allt hamna ur fas.

nu är det bara att klicka play och detär problemfritt.

aja nog om denna diskussionen. hade velat benchmarka en 10xxx serie på 1200 plattformen och se ifall det är x299 specifikt(tror det med tanke på att 1151 inte hade lika stora problem med min gamla 6700K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trams! jag vill ha en hybrid med rak 2 liters 3a så det kan bli lite åka av på riktigt när man lämnar V8orna bakom sig https://www.koenigsegg.com/gemera/

skillnad på skoj bil och tävlings eller snarare rekord jagar bil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trams! jag vill ha en hybrid med rak 2 liters 3a så det kan bli lite åka av på riktigt när man lämnar V8orna bakom sig https://www.koenigsegg.com/gemera/

Sätt turbo på en 7liter V8 så händer det också grejer ska du se

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Om Intels VD verkligen vill sluta med benchmarks så borde de ta ledarpinnen och vara de första att sluta med att presentera "staplar" på deras presentationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

På vilket sätt hade teknikutvecklingen gått frammåt? Princip samma orsak som jag just svarade på här också, AMD är där dom är idag till stor del tack vare att dom jagat Intel.

Visst, AMD anställer fler ingengörer men om det blir som du beskriver att vi får en stor tillverkare och en annan (går i konkurs?, vet inte vad du riktigt hoppas på imo) så mister lika många jobbet eller snarare fler eftersom Intel är så mycket större idag.

Sista raden förstår jag inte ens vad du talar om

Mvh.

Ha ha...
Historia, historia...

- AMD64 (även kallat x86-64, x86x64, x64 eller EM64T) ISA togs fram av AMD och är licenserat till Intel, när AMD tog fram AMD64 så stampade Intel med Itanium, masugnen som knappt gjorde skäl som dörrstopp.
- AMD 64 x2 var den första x64 dualcore, något som Intel försökte åtgärda med Core Duo (2 limmade chip i ett hölje). Limmat är förresten Intel språk
- Athlon 64 som annonserades i slutet av 2002 var förresten först med integrerad minneskontroller, det skulle dröja till 2008 innan Intel hoppade på tåget.

Så där var Intel 6-år efter, så frågan är vem som jagar vem

Vad jag vet så tränar AMD ingenjörer som sen slussas över till Intel, Som exempel Keller och Radja.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daark:

Sätt turbo på en 7liter V8 så händer det också grejer ska du se

Jo visst gör det det men Gemeran är nog skapligt rustad för att hantera turbo V8or i vilket fall...
All-wheel drive, all-wheel torque vectoring, and all-wheel steering
That is why the Gemera has 3500 Nm of torque from standstill and why it can accelerate from 0-400 km/h in a single gear. power output of the Gemera is 1700 bhp or 1.27 MW.

Nåja, vi lär få se benchmarks på Gemeran i vart fall, jag tror den kommer att stå sig bra mot alla andra gatlegala bilar, tekniken har gått framåt och nån Intelchef kanske faktiskt beställer en

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Sätt turbo på en 7liter V8 så händer det också grejer ska du se

Var vad Koenigsegg startade med en gång i Margretetorp

@mrqaffe: det är verkligen den första riktigt ur snygga Koenigsegg'en

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: vad har du för ljudkort? själv kör jag ett rme fireface ufx +cubase & har inga bekymmer alls med x299 & en 7980xe men det viktigaste är ljudkortet sen får ju inte datorn i sig fixa extra latens Sweclockers test med 3100 & 3300x fixade svaren ganska tydligt gällande AMD s processorer. (men bra att det funkar för dig) MVH Arne
P.s Processor är ju ändå mest för effekter det viktigaste (som jag ser det är) snabb hd (ssd) & mycket internmine. (jag kör desutom UA (Apollo twin) på min andra dator så thunderbolt är ett måste för mig också (mac + Luna) men kommer hoppa macen när de går över till deras mobiloperativsystem & mobilprocessor.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Ser den inte på Netflix. På vilken tjänst såg du den?

Ska nog vara denna. https://youtu.be/9TlIS1J7qCY - De verkar ha tagit bort den på Netflix. Såg att den även dök upp (utan inloggning) på Prime. Men oftast luras dom. Då man köper så säger dem - “Not available in your region”

Riktigt bra faktiskt!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tror inte att Intel hade gått ut med liknande uttalande när de var totalt dominerande, men nu när AMD kommit ikapp dem så...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Förvisso irriterande att Intels Bob gör en AMD (..ja.. AMD har tidigare tjatat i en väldans massa år om att benchmarks inte är intressant, och missvisande ..speciellt under deras APU-era), men det som stör mig mest är att Bob backar upp det med PK-dravel...

Ja, Bob verkar ha gått och blivit en SJW, vilket är ett större minus än benchmark-underläge iaf i min bok.

Please... tell me more.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Desperationen börjar bli tung nu, hos Intel. 🙂

Permalänk
Medlem

Ja inte konstigt att Intels vd börjat se detta resultat, det är 2015 och Skylake är fortsatt kvar i inre själen hos Intel.

För vad hände med tick-tock traditionen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Förstår inte riktigt poängen när en VD talar om att hans kunder använder hans produkter fel? Eller vad exakt menar han att vi ska göra med våra värstingdelar i datorn för att tex hjälpa främja hälsa?

Jag tycker att jag känner igen uttrycket att kunderna använder produkten fel.

Någon som minns iPhone4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

- AMD 64 x2 var den första x64 dualcore, något som Intel försökte åtgärda med Core Duo (2 limmade chip i ett hölje). Limmat är förresten Intel språk

Förklarar varför upplevd prestanda på Core2Duo-maskiner var så dålig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Förklarar varför upplevd prestanda på Core2Duo-maskiner var så dålig.

Läs nogrannare, han skriver Core Duo, föregångaren till Core 2 Duo. Core Duo sög snabel medans Core 2 var bland det bästa Intel lyckats ta fram.

Fanns även en Core Solo, enkärnig. Var först med Core 2 som folk började bry sig om Intels processorer igen och känns som många missade första generationen helt. Jag har själv inte i verkligheten sett ett Core (1) system ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Trams! jag vill ha en hybrid med rak 2 liters 3a så det kan bli lite åka av på riktigt när man lämnar V8orna bakom sig https://www.koenigsegg.com/gemera/

V8orna vill jag inte att vi lämnar bakom oss! There's no replacement for displacement! Hur Man än vänder och vrider på det så kommer man inte ifrån detta faktum

Med det sagt är "tiny friendly giant" i Gemera imponerande givetvis. Lär nog låta nice den med. Alla konfigurationer har sin charm bara de görs på rätt sätt!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Läs nogrannare, han skriver Core Duo, föregångaren till Core 2 Duo. Core Duo sög snabel medans Core 2 var bland det bästa Intel lyckats ta fram.

Jag håller inte med om att Core2 var det bästa, jag upplevde dem som tämligen trötta redan när de var nya. Core i5/i7 upplevde jag som betydligt vassare när de sedan kom.

Core2 var kanske det bästa som Intel kunde leverera då i x86-form. Men jag upplevde aldrig att det var tillfredställande.

Permalänk
Medlem

Så lägligt den åsikten kommer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ehsnils:

Jag håller inte med om att Core2 var det bästa, jag upplevde dem som tämligen trötta redan när de var nya. Core i5/i7 upplevde jag som betydligt vassare när de sedan kom.

Core2 var kanske det bästa som Intel kunde leverera då i x86-form. Men jag upplevde aldrig att det var tillfredställande.

Sett till vad som fanns då var Core 2 gigantisk. Alla som var intresserade körde AMD då deras processorer var bättre, Pentium 4 var ökänd som en dålig CPU, ingen brydde sig om Core (1). Men när Core 2 kom slog den som en våg över världen, alla ville ha den. Jag hade flera i olika generationer varav favoriten fortfarande var Q6600 men smidigheten med LGA 775 och möjligheterna att konfigurera om systemen efter behov var också en stor styrka.

Senare processorer, både från Intel och AMD drog ganska snabbt förbi men då var det istället med någon procent högre IPC per år eller något.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Ha ha...
Historia, historia...

- AMD64 (även kallat x86-64, x86x64, x64 eller EM64T) ISA togs fram av AMD och är licenserat till Intel, när AMD tog fram AMD64 så stampade Intel med Itanium, masugnen som knappt gjorde skäl som dörrstopp.
- AMD 64 x2 var den första x64 dualcore, något som Intel försökte åtgärda med Core Duo (2 limmade chip i ett hölje). Limmat är förresten Intel språk
- Athlon 64 som annonserades i slutet av 2002 var förresten först med integrerad minneskontroller, det skulle dröja till 2008 innan Intel hoppade på tåget.

Så där var Intel 6-år efter, så frågan är vem som jagar vem

Vad jag vet så tränar AMD ingenjörer som sen slussas över till Intel, Som exempel Keller och Radja.

Du missförstod nog mig. AMD är där dom är idag tack vare Intel och Intel är var dom är tack vare AMD. Jag hyllar inget företag, jag köper den produkt som passar mig bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

datorn musikproduktion (latens någon?)

https://www.scanproaudio.info/2019/07/12/amd-ryzen-3600-3700x...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Förklarar varför upplevd prestanda på Core2Duo-maskiner var så dålig.

Va?

Har jag skrivit att upplevd prestanda var dålig, förklara?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du missförstod nog mig. AMD är där dom är idag tack vare Intel och Intel är var dom är tack vare AMD. Jag hyllar inget företag, jag köper den produkt som passar mig bäst.

Vem jagar vem...

Är nog snarare att både AMD och Intel är där dom är idag tack vare IBM och Microsoft.
Att IBM gav sig in på Personal Computer marknaden och valde i8088 före NS16008 och 68000, samt att Microsoft köpte QDOS (86-DOS, Quick and Dirty Operating System) som såldes till IBM's PC.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!