Permalänk
Mattecoach

@PalmiNio: Hur halkade du in på karriärbytet från ekonom till lösningsarkitekt?

Permalänk
Medlem

@PuMaH: inte jättekonstigt ändå, var själv på väg åt det hållet men annat lockade med mer betalt. Jag är nationalekonom i grunden men har jobbat som business analyst, testare och projektledare i diverse utvecklingsprojekt inom finans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@PalmiNio: Hur halkade du in på karriärbytet från ekonom till lösningsarkitekt?

Är ekonom men aldrig jobbat med finans/ekonomi utan mer försäljning/inköp/affärsverksamhet.

Alltid varit tekniskt lagd så hade redan varit med i diverse IT projekt på tidigare arbetsplatser.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av PalmiNio:

Utbildning: Ekonom, Magisterexamen

Jobb: "IT" typ lösningsarkitekt inom större plattformar.

Gjorde karriärbyte för lite mindre än 3 år sedan. Gick in på 30 000, fick en mindre korrigering ca 6 månader senare till 34 000.

Gjorde snabbt analysen vart lönen var så efter ett år hade jag ett annat jobb på bordet och sa till chefen att jag blivit erbjuden 50 000 (Vart bara 43 000) och efter några rundor stannade jag kvar på 47 000. Detta var början på År 2.

Fick ny Chef samtidigt som det var lönerunda, berättade att jag bittert faktiskt tackat nej till ett jobb på 50 000, så korrigerades upp till 49 000.

För ca 1 månad sen blev jag kontaktad av en konkurrent så ville ha min "kompetens" snabbt för ett projekt (De hade väl sålt in sig först och tänkte att kompetensen kunde man hitta). Testade lyckas on sa jag hade 55 000 vilket de matchade.

Gick tillbaka till nya Chefen och berättade situationen men sa det var 60 0000 på bordet. Efter lite fram och tillbaka blev det 55 000 + provision vilket baserat på förra året kommer ge 65-70 000 i månaden.

Så på 3 år från 30 till 65-70. En utveckling jag aldrig hade kunna drömma om när jag kritade på.

Lärdom:
- Företag betalar för lojalitet men ibland måste de bli utmanande för att förstå det verkliga värdet av en anställd.
- Man måste såklart ha kött på benen men erfarenheten från detta och tidigare jobb är att där finns en extra nivå att hämta om man signalerar 1. jag har andra erbjudande 2. men jag vill gärna vara kvar.

Fasen vad gött, har lite samma bakgrund som du. Ekonom i grunden men jobbar också som lösningsarkitekt (BI/DW) men har inte alls samma lön... ligger kring 48.. får man fråga vad det är för större system? ERP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, visst är det så. Men att säga att det inte går att hitta länder där snickare/elektriker tjänar över 25-30k per månad är ju ren dynga. Det jag ville påpeka.

Hehe, här sitter man som stockholmselektriker och småler åt era kommentarer samtidigt som jag drömmer mig tillbaka om när jag drog in över 100k per månad i Norge. Förvisso var det när jag jobbade på traktamente men den svenska lönen på 39k per månad skulle aldrig komma upp i den nivån oavsett arbetssituation. I Australien kan man också tjäna en massa pengar som hantverkare. Utan att veta säkert tror jag så även kan vara fallet i fler I-länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Fasen vad gött, har lite samma bakgrund som du. Ekonom i grunden men jobbar också som lösningsarkitekt (BI/DW) men har inte alls samma lön... ligger kring 48.. får man fråga vad det är för större system? ERP?

Faktiskt inget specific system så, är ingen applikationsexpert utan mer systemlösningar ur ett större perspektiv med flera plattformar inom olika förkortningarområden (DAP/MA/CRM/PIM/PLM and so on).

Senast har jag fokuserat mycket på middlewarelösningar för multi marketplace strategier. Typ lösningar so låter dig kopplat någon form av transaktionsplattform (ERP eller eCom) till en middleware som sen sköter alla kopplingar till Amazon, eBay and whatever.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@SamuelSvensson: Hoja till om du har en tjänst ledig för en Produktutvecklings ingenjör

EDIT: Jobbar extra inom kriminalvården,27 200 kr innan skattemasen. Corona har även påverkat anställningarna för antalet produktutvecklings ingenjörer, Behöver ni en finns jag i DM

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Ca 30,000:- som bilmekaniker är nyss fyllda 27 jobbar också ca 40h övertid i månaden också sen i mars 😁
Förmåner är väl billiga delar/olja tillgång till verkstad 24/7 och möjlighet till att jobba skattefritt på fritiden 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Jag jobbar som drifttekniker på kommunalt Energi/Miljöbolag.

Arbetade tidigare på ett statligt energibolag.

Lön: 39000.

Förmåner likt andra kommunala verksamheter.

//C

Då en genomsnitt lön på kraftvärmeverk som drifttekniker är 32000 är jag lite nyfiken på vilka arbetsuppgifter du har ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skee^:

Inspektör i värme/pappersmassa/kraftindustrin, internationellt.

7 års erfarenhet, 35 år gammal.

44 000 + tillägg.
5 v semester
Dator.
Mobil.
Friskvård 5000kr / år.
mm.

Krävs de någon speciell utbildning för de jobbet ? Jag har jobbat 7år inom petrokemi kraftvärmeverk och reningsverk Som drifttekniker/processoperatör. Funderar på gå någon distansutbildning för att man har tröttnat på skift och vill utvecklas .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Bytte jobb i november förra året.

22 Bast
IT-ansvarig
32k/månad
Malmö

Lol. Jag är 37 år gammal och har aldrig haft en lön som överstiger 25000. Men nu pluggar jag till Systemutvecklare och det kommer göra stor skillnad i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Housepainter:

Lol. Jag är 37 år gammal och har aldrig haft en lön som överstiger 25000. Men nu pluggar jag till Systemutvecklare och det kommer göra stor skillnad i framtiden.

Jo jag är väldigt tacksam för lönen. Hade sjukt mycket övertid på Tesla vilket gjorde att min snittlön slutade på cirka 32k/månaden där. Var sen på intervju till ett annat, inte lika intressant, IT-jobb och var erbjuden 32k utan övertid som jag tackade nej till. På intervjun till mitt nuvarande jobb sa jag att jag vill till IT, men att jag trivs på mitt nuvarande och att jag inte tänker gå ner i lön även fast det är fler timmar på Tesla samt spelade på att jag faktiskt hade blivit erbjuden 32k på ett annat företag.

Jag gick in högt och hårt, hade inte så höga förhoppningar om att faktiskt ro det i hamn. Men som tur var blev det lyckat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

En fråga. Ses det verkligen som reko att låta nuvarande arbetsgivare och potentiell ny arbetsgivare buda fram och tillbaka om en? Kommer eventuellt uppstå en sådan situation för mig. Har aldrig bytt jobb tidigare så det enda jag känner är att jag kan uppfattas som illojal och girig, men jag kanske bara är paranoid. Råd?

Skrivet av dauit:

Här gäller det såklart att ligga på en bra nivå och formulera dig rätt hos båda parterna, veta vad du är värd och vad du tillför samt vad du kan få på nya företaget och kan gamla matcha det?. Men om jag säger såhär, jobbar du för din egen vinning eller för företagets vinning?

Sedan är det såklart mkt mer som spelar in än bara lönen(antyder att det handlar primärt om det här) men det är någonting du får ställa företagen mot varandra.

Skrivet av Yonie:

Sen gäller det att presentera detta på ett reko sätt som fortfarande är ärligt. Man traskar liksom inte in på chefens kontor på Dagen Uppsägning och brister ut, "Jag slutar om du inte ger mig så här mycket."

Det man gör är att informera chefen om ens tankar--eller stående erbjudande--i tid. Ta ett formellt möte. Ge en ärlig chans till reflektion och respons. Om du gärna stannar på företaget presenterar du den tanken, samtidigt som du utan hymlande även lägger fram det faktum att gräset just nu ser grönare ut på andra sidan.

Ber man om tid ger du tid, och en fast deadline. Agerar man på detta vet du att man vill behålla dig. Gör man ingenting är det bara tacka och ta andra erbjudandet.

Om vi enbart ser till din nuvarande arbetsgivare är dilemmat som följer: det är du och ledningen mot ditt lockande erbjudande. Det är inte du och ditt erbjudande mot ledningen. Var lösningsorienterad, sikta högt, och ha en preliminär lönesiffra, förmån, eller befordran där du är nöjd. Och be väldigt gärna om betänketid så att du kan väga möjliga erbjudanden. Du behöver inte tacka ja direkt det presenteras.

I slutändan ska man gärna ge budgivarna ärliga chanser, men samtidigt våga vara självisk som bara tusan. Du är inte oersättlig. Du är inte unik. Så väg de två skålarna och ha klart för dig vad du verkligen vill i arbetslivet. Det här är en chans som inte alla får.

Tack för hjälpen! Nu har det fulländats, slutar med att jag byter till det nya företaget. Mitt nuvarande kunde tänka sig att matcha, men det blev annat som vägde över tillslut.

Går från 35 500 kr till 40 000 kr, 30 dagars semester och lite andra genomsnittliga förmåner. Mer än nöjd med det.

Min förra uppdatering för 2 år sedan som jämförelse:

Skrivet av Hazelberg:

Fick precis mitt första "riktiga" jobb, tar ut min kandidatexamen i kulturgeografi/samhällsplanering om någon vecka. Trafikplanerare på privat företag som jobbar med kollektivtrafik, 34k per månad. Relevant utbildning men ingen arbetslivserfarenhet, 21 år ung.

Blev helt golvad av det, hade gjort ansrpåk på 28k bara. Valde universitetsämne utifrån passion och inte plånbok, och hade inte alls förväntat mig en sådan här hög lön som ingångslön! Men positiv överraskning helt klart!

Permalänk

48 500 - BI konsult.
1 års erfarenhet. Tidigare jobbat inom IT med 3 års erfarenhet.
Ingen utbildning från gymnasie eller högskola.
30 dagar semester, tjänstebil, friskvård 4000 kr

Permalänk
Medlem

2 år sen examen som mattelärare, byter jobb till hösten och får nya lönen 44.000kr.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (OT)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Inte? Jobbar du som något av ovanstående i Alaska så har du utan problem 100k i månaden.
I San Francisco ligger folk i snitt på $95k per år.

Inom Europa bortsett från fattigare länder får du det svårt att hitta folk som jobbar för under 25k i månaden (28 000€ per år före skatt).
Sverige har riktigt dåliga löner om vi jämför med andra välmående Europeiska länder.

Sverige har även klart sämsta ägandet av sitt eget boende i Europa. Endast 3% av svenskarna äger sitt boende utan skulder. Vilket kan jämföras med Finland som ligger på 25%.

Vi har även europas högsta sociala avgifter, bortser man från pension, efterlevnad, socialförsäkring m.m så ca 11% ren extra skatt som inte är öronmärkt. Sen finns det flera länder som ligger högt också men det är samtidigt svårt att jämföra. Men dessa 11% som inte syns för löntagaren är vi ganska ensamma om och jag tycker de borde redovisas på bruttolönen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vi har även europas högsta sociala avgifter, bortser man från pension, efterlevnad, socialförsäkring m.m så ca 11% ren extra skatt som inte är öronmärkt. Sen finns det flera länder som ligger högt också men det är samtidigt svårt att jämföra. Men dessa 11% som inte syns för löntagaren är vi ganska ensamma om och jag tycker de borde redovisas på bruttolönen istället.

Håller med. Jag jobbar i Schweiz. Lönen hög, inkomstskatten låg.
Sociala avgifter och pensionsavsättningar, vilket schweizarna inte riktigt ser som skatt, dras från bruttolönen och blir väldigt tydligt.

Utöver det betalar jag förskola och obligatorisk sjukvårdsförsäkring (med skattade pengar), cirka 35k SEK per månad. Om någon skulle ha mindre än 25 k/månad skulle de definitivt räknas som fattighjon. Som jämförelse tror jag att att kassapersonalen på Lidl ligger runt 45-50 k brutto.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunnis:

Vi har även europas högsta sociala avgifter, ...

Verkligen?

Permalänk

Vad tror du att din bild visar som har att göra med sociala avgifter? Jag förstår inte. Är det den blå stapeln?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av menellerhur:

Vad tror du att din bild visar som har att göra med sociala avgifter? Jag förstår inte. Är det den blå stapeln?

Ibland anses lönekostnaden vara en vital faktor; en del av lönekostnaden är s.k. sociala avgifter, vad som kan anses vara relevant (från företagets sida) är den totala lönekostnaden.

Permalänk
Medlem

jämför man hur skatterna dras, via arbetsgivaren, bruttolönen eller nettolönen eller en mix av allt så skiljer det väldigt mycket mellan länderna hur lönerna fungerar. Sverige har inte högst skatt totalt sett, men vi har den största "inbakade" socialaavgifter klumpen som är innan bruttolönen. Så jämför vi bruttolöner mellan länder så har Sverige relativt låg bruttolön, vi har inte heller jättehög inkomstskatt på själva bruttolönen. Blandar man in kapitalinkomster så har vi ganska låga skatter på det också. Men totalt sett ligger vi ganska högt.

Moderaterna har ju ett gammalt förslag sedan länge att minska de sociala avgifterna och istället lägga det på bruttolönen, det blir en tydligare redovisning vad vi egentligen betalar i skatt.

Svenskar har inte direkt dålig köpkraft jämfört mot länder i övriga Europa. Det är väldigt färdigskattat när det väl når plånboken och vi har en stor offentlig apparat som bekostar det mesta av samhällservicen. Så våra klena bruttolöner är i praktiken inte jättekassa som några vill få det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AstonM251:

48 500 - BI konsult.
1 års erfarenhet. Tidigare jobbat inom IT med 3 års erfarenhet.
Ingen utbildning från gymnasie eller högskola.
30 dagar semester, tjänstebil, friskvård 4000 kr

Nyfiken, hur du kom in på IT utan utbildning?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Nyfiken, hur du kom in på IT utan utbildning?

Nu var det visserligen inte jag som skrev det, men jag kom in på IT utan utbildning också så kan skriva en rad. Lättaste är om man känner någon, en kompis fråga om jag ville ha jobb som IT-alltiallo. Fick det och började läsa howtos hur man drifta saker i linux. Sedan gick nån kortare kurs i SQL och fick börja jobba med databaser. Steg rätt fort i lön och fick nytt jobb som utvecklare inom framförallt databaser.

Om man verkligen vill jobba inom IT så är mitt tips att ta något jobb som kanske inte är så glamoröst men ändå inom rätt område och sedan be om småkurser och läsa på själv.

Efter ett par år tröttnade jag på IT och hoppade på högskolan, bästa jag gjort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Nu var det visserligen inte jag som skrev det, men jag kom in på IT utan utbildning också så kan skriva en rad. Lättaste är om man känner någon, en kompis fråga om jag ville ha jobb som IT-alltiallo. Fick det och började läsa howtos hur man drifta saker i linux. Sedan gick nån kortare kurs i SQL och fick börja jobba med databaser. Steg rätt fort i lön och fick nytt jobb som utvecklare inom framförallt databaser.

Om man verkligen vill jobba inom IT så är mitt tips att ta något jobb som kanske inte är så glamoröst men ändå inom rätt område och sedan be om småkurser och läsa på själv.

Efter ett par år tröttnade jag på IT och hoppade på högskolan, bästa jag gjort!

Vad gjorde att du tröttnade och vilket program läser du på högskolan?

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Nyfiken, hur du kom in på IT utan utbildning?

Blev anställd för en annan tjänst men fick möjlighet efter ett tag att ansvara över IT på företaget och sedan fortsatte det på den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Nu var det visserligen inte jag som skrev det, men jag kom in på IT utan utbildning också så kan skriva en rad. Lättaste är om man känner någon, en kompis fråga om jag ville ha jobb som IT-alltiallo. Fick det och började läsa howtos hur man drifta saker i linux. Sedan gick nån kortare kurs i SQL och fick börja jobba med databaser. Steg rätt fort i lön och fick nytt jobb som utvecklare inom framförallt databaser.

Om man verkligen vill jobba inom IT så är mitt tips att ta något jobb som kanske inte är så glamoröst men ändå inom rätt område och sedan be om småkurser och läsa på själv.

Efter ett par år tröttnade jag på IT och hoppade på högskolan, bästa jag gjort!

Tyvärr känner jag inte direkt någon som kan få in mig så på ett IT jobb, men för mig vore det den roligaste vägen att gå! Dvs trilla in på ett oglamoröst IT-jobb där man fick jobba sig uppåt och gå småkurser/lära sig självt. Funderar på att försöka byta yrke mot IT men vill helst slippa 3-5år i skolbänken, om möjligt dvs. Har hållit på med datorer sen runt år 2000 och allt började med att jag kodade mirc-klienter som agerade bottar i kanaler, sen har det bara fortsatt kan väl påstå att jag är ”it ansvarig” på nuvarande jobb, inget häftigt utan att jag satt bara upp nätverket, AP’s, ser till att det dagliga fungerar med datorer och skrivare.

Skrivet av AstonM251:

Blev anställd för en annan tjänst men fick möjlighet efter ett tag att ansvara över IT på företaget och sedan fortsatte det på den vägen.

Låter perfekt!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Verksamhetsutvecklare 29k + % bonus då man fakturerar mot kund. Master psykologi och kognitionsvetenskap med inriktning statistik och utredning. Mitt första jobb sedan jag är färdigutbildad

Nytt jobb. BI analytiker på ett mindre bolag i Stockholm. 35000 i månaden. Ska skriva kontrakt nästa vecka.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Några ingenjörer i byggsektorn som är villiga att dels med sig av sin lön?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Socionom. Jobbar på en större kommun som handläggare. 32.000 före skatt. Tog examen för ett år sedan. 24 år gammal. Får arbeta hemma mycket, lägga upp sin egen arbetstid. Flex mellan 06:00-20:00 typ. Är nöjd