Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Bra fråga. Jag har upptäckt att jag luktar svett under armarna om jag inte använder deo/antipers(?) även när jag duschat. Min teori är att armhålehåret suger åt sig svett. Jag brukar inte träna eller bli svettig så är inte en person som går runt och är svettig hela dagarna men just att det luktar även efter dusch gjorde mig lite förvånad.

Tvätta med schampo under armarna när du duschar det tar 1000 x bättre.

Permalänk
Medlem

Gissning: parfym blev väldigt poppis på 1700-talet (åtminstone i Frankrike) för att dölja stank, och deodorant utan antiperspirant följer väl samma grundtanke. Hur bra det fungerar varierar väl beroende på person och parfymstyrka.

Själv kör jag för övrigt med parfymerad antiperspirant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Min rekommendation är "Recipe for men - antiperspirant deodorant".

Neutral doft, ingen alkohol, kladdar inte, ger inga fläckar, rimligt prissatt och tillverkad av svenska krämfabriken i Falun. Finns exempelvis på apotek, NK, Åhlens etc.

Tack för tipset slog till med en gång. Är rätt trött på att se vita fläckar under några månaders användning av svarta skjortor.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Värt att tänka på, om man svettas relativt enkelt, är att materialet i kläderna spelar rätt stor roll också. T.ex så luktar en t-shirt i merinoull betydligt mindre svett och torkar snabbare än en i bomull.

Använde länge antiperspirant men har på senare tid börjat använda Zlatans (lite av en chock för mig) deo som inte, as far as I know, har någon antiperspirant. Tycker det funkar helt okej - eller snarare antiperspiranten funkade rätt dåligt... Nu slipper jag vita fläckar i armhålorna på min kläder också vilket är ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja. Finns massvis av deodoranter utan antiperspirant.
Jag använder antiperspirant dagligen men har testat att använda Deo men tycker inte att det fungerar vidare bra. Därav frågeställningen.

Ok. Jag har inte sett någon deo utan antiperspirant, eller "antisvett" om man ska försvenska det. Så trodde inte det fanns längre.

Permalänk
Rekordmedlem

Det har bättre eftersamak än skokräm och tvål om du behöver nått att berusa dig med

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Avstängd

Antiperspirant funkar ju genom att aluminiumoxiden täpper igen porerna då den blir till gelé, vilket kan skapa viss hudirritation hos en del. För mig hände det någon gång då och då, om det var väldigt varmt eller liknande. Men jag svettas också rätt rejält, vilket är ett familjedrag.

Jag har testat en del olika produkter genom åren. Körde mycket antiperspirant under tonåren och ett tag till men dels så funkade det inte tillräckligt bra och dels så förstörde aluminiumoxiden kläderna med vita hårda fläckar som inte gick bort. Blev tipsad om apotekets Absolut Torr (tror jag den hette) som funkade lite bättre men som också sved ganska rejält när man tog på den. Men då den inte löste problemet så slutade jag med den. Gjorde egen "deo" med kokosolja och så, men det funkade inte så jättebra i mina ögon och den hade samma problem med att fläcka kläderna som annan antiperspirant. Köpte någon "naturlig" antiperspirant i någon liten affär där innehavaren själv tillverkade produkterna, men fick sjuka utslag av den. Ett tag sket jag i deo och körde med Body Butter från Bodyshop vilket faktiskt funkade över förväntan, men jag tröttnade lite på att lukta som en gammal hippie så jag la ner det också.

Sen försökte jag lösa själva grundorsaken liksom, försökte att stressa mindre, dricka lite mindre kaffe och så, vilket hjälpte en del. Svettas gör jag fortfarande men det känns som att stress-svett luktar bra mycket värre än svett som kommer av värme eller ansträngning, men det kanske bara är inbillning. Parat med en vanlig deostick av bättre kvalitet så funkar det rätt hyfsat i alla fall. Fortfarande kan det gå åt helvete om det är varmt på en stressig dag på jobbet eller så, men lite svett får man tåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...

Sen försökte jag lösa själva grundorsaken liksom, försökte att stressa mindre, dricka lite mindre kaffe och så, vilket hjälpte en del. Svettas gör jag fortfarande men det känns som att stress-svett luktar bra mycket värre än svett som kommer av värme eller ansträngning, men det kanske bara är inbillning. Parat med en vanlig deostick av bättre kvalitet så funkar det rätt hyfsat i alla fall. Fortfarande kan det gå åt helvete om det är varmt på en stressig dag på jobbet eller så, men lite svett får man tåla.

Det är bra att du stressar mindre, skulle många behöva göra.

Vi har två olika svettkörtlar, så svett vid stress tycker bakterierna mer om. så du har rätt. Jag har tur att jag ofta inte svettas så använder inte Deo varje dag. Kört Nivea Dry, men fick tips på andra sorter här i tråden jag ska prova Har också haft lite problem med att en del deon kliar och håller på.

Rexona om svettkörtlar

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact