Intels VD: "Dags att sluta fokusera på benchmark-resultat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det vore inte "skitbra" för oss konsumenter, det bästa är som det är nu att det finns konkurrens mellan företagen. Snarare hade det varit "skitbra" för oss konsumenter med en stor konkurrent till.

På vilket sätt hade teknikutvecklingen gått frammåt? Princip samma orsak som jag just svarade på här också, AMD är där dom är idag till stor del tack vare att dom jagat Intel.

Visst, AMD anställer fler ingengörer men om det blir som du beskriver att vi får en stor tillverkare och en annan (går i konkurs?, vet inte vad du riktigt hoppas på imo) så mister lika många jobbet eller snarare fler eftersom Intel är så mycket större idag.

Sista raden förstår jag inte ens vad du talar om

Mvh.

Klart det vore skitbra. Intel hade varit tvungna att bli bättre och sänka sina priser. Det är skitbra.
Intel har dominerat marknaden och har därför kunnat ta vilka priser dom vill och varit väldigt sega på utveckling.
Du vet om att dom nu är efter i nn och att dom mest släpper refresh istället för ny arkitektur???

Exakt, Intel får jaga AMD nu. Tekniken går framåt. Är det svårt att förstå?

Nej, jag menar att Intel anställer fler ingenjörer för att komma ifatt AMD.
Haha tror du verkligen att en stor kollos som Intel går i konkurs om dom hamnar bakom AMD ett tag?
Det var inte vad jag sade heller btw.

Vad jag menar är att det är slipsar som suttit tryggt i sina positioner nu kommer att få gå till förmån av nytänkande nyanställda.
Är det klart nu?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Trött argument när man börjar förlora i tabellerna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ja det är ju tråkigt att förlora...

Kanske borde alla CPU:er enbart testas i spel i säg 720p? Låter ju rimligt??

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Kändes mest som ett politiskt korrekt tal i corona tider & bråk med kina av deras dåre till president.
Det e bra att AMD kan vara med & konkurrera men som andra sagt Intel e stora & har ej sett någon anledning att inhandla en amd prolle än så länge (är nöjd med det jag har & spelar mest eller med andra datorn musikproduktion (latens någon?) men om nåt år så e det helt öppet för inköp av nån av dom eller nåt annat bolag en får se.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Detta skulle karln aldrig sagt innan Ryzen började slå dem på fingrarna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Detta skulle karln aldrig sagt innan Ryzen började slå dem på fingrarna.

Haha, nä. Det var inget de sa när de var i solklar ledning. Ett sånt argument/utlåtande hade inte funnits om inte AMD hade varit med i matchen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Lol, även jag som die-hard Intel fan tycker det här är bra komiskt. Vadå inte kolla på benchmark resultat? även fast de inte återspeglar 1-1 prestandagains jag kommer få i spel så är det ändå en bra metod för att jämföra prestanda. Om nu intel börjar hamna efter och aldrig lyckas krympa i storlek å AMD tar över tronen så får det väl bli så.

Permalänk
Medlem

Ok, så om vi slutar mäta rå prestanda - då vill vi ju få ngt annat? T.ex. så kan jag på en laptop leva med 5-10% mindre IPC än värsting modellen, OM jag får 30% bättre batteritid

O på min stationära så kan jag oxo klara mig utan värstingarna om jag får en lättkyld CPU på ett moderkort som ger mig all IO som jag vill ha.... till rätt pris

Dvs allt är en balans över vad man prioriterar - några kommer alltid vilja/behöva mest IPC/Flest kärnor etc - men de flesta andra har andra prioriteringar som väger tyngre

// LZ

Permalänk
Medlem

Vad har något av detta att göra med pandemin? Förstår att han skulle föredrar att alla kunder ville ha custom, det är där pengarna ligger, men en stor andel av marknaden har varken budget eller intresse av att höra av sig till intel för att starta någon slags engineer-to-order process.

Visst att intel är stora men de kan inte bestämma vad deras kunder ska ha för behov...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Finns ett antal intressanta dokumentärer som påvisar hur stora giganter plötsligt hamnar på efterkälken då de utmanas på alla fronter.

Just Intel utmanas på alla håll och kanter av flertalet direkta konkurrenter och bolag som t.ex Apple som i omgångar i princip hintat att de ska lämna dem.

Det gungar hos dem. Frågan är när de på riktigt hamnar på efterkälken.

Rekommenderar de som inte tittat på Netflix dokumentären ”Silicon Cowboys”

ARMs aktie hintar ingenting att de har gått uppåt.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag ni är dumma mot Intel. Intel är ett skinande ljus av hopp i en tid av ondo, förtvivlan och villfarelse.

Permalänk
Medlem

Haha så tragiskt uttalande..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Va fasen gör det lätt för sig själv.
Spelar du primärt, köp Intel.
Renderar du 3D scener på CPUn av någon anledning eller kodar om videofiler köp AMD.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Vinden går verkligen inte i den riktning Intel vill, men det har den inte gjort på länge heller.

Skrivet av Dinkefing:

ARMs aktie hintar ingenting att de har gått uppåt.

Lika med Intels aktie, den borde sjunka. Har väntat ett bra tag på att den ska sjunka då jag ändå tror på företaget på sikt. Men skulle nog lika väl kunna shoppa loss ARM istället, tror faktiskt mer på de än Intel. Vi är i Smartphone eran, ett område Intel inte har något att sätta emot. Och inom en inte alltför snar framtid kan vi säkert välja att bygga våra datorer baserat på en ARM-CPU med.

Permalänk
Medlem

Det är ju mycket bättre att satsa på tester på verkliga applikationer så som word och paint istället.

Permalänk
Medlem

Inget som förvånar utan ligger helt i linje med Intels tidigare uttalanden om att satsa på mjukvara och applikationer istället för diverse tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Inget som förvånar utan ligger helt i linje med Intels tidigare uttalanden om att satsa på mjukvara och applikationer istället för diverse tester.

Helst mjukvara och applikationer som Intel valt och som genom diverse hot o mutor optimerats för Intel.
Tror fulspelet och rent kriminella åtgärder kommer snart från Intel precis som tidigare då AMD64 kom.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Kan lova att de kommer att ta upp alla dessa tester igen när de väl kommer igång med 7nm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Kan lova att de kommer att ta upp alla dessa tester igen när de väl kommer igång med 7nm...

Jag är inte säker på att det räcker för att Intel ska hänga med konkurrenterna.
Jag hade inte blivit förvånad om Intels kommande dGPU:er måste tillverkas av TSMC för att ha en chans att haka på konkurrenterna.

Permalänk

"Det är surt sa räven"

Permalänk
Medlem

Lisa Su, doktor inom elektroteknik. Bob Swan, MBA. Säger väl en hel del om företagens prioriteringar och ledarskap...

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

It is in a way his Swan song, I would say.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

alla VILL ha v8 och bakhjulsdrift men det är sämre på det mesta mot det som finns. har man råd,tid, ork så har man en fin bil med just det. skulle dock aldrig köra den på vintern eller som en daily beater direkt.

ja inte försöker skydda sig såklart, dom ser var det är på väg.

Trams! jag vill ha en hybrid med rak 2 liters 3a så det kan bli lite åka av på riktigt när man lämnar V8orna bakom sig https://www.koenigsegg.com/gemera/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dioxys:

De har rakt ut sagt att de lämnar Intel kommande åren https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-02/apple-is-s...

Apple har inte sagt det. Ryktena säger att de kommer släppa nån Mac med egna ARM-processorer. That's it.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 2nuts:

@KorpiSavu:
Hur kan du inte se att om amd går om intel i priser och prestanda, så kommer intel göra allt i sin makt för att ta tillbaka sin "första plats". Vilket skulle pressa dem att göra större utvecklingar och bättre produkter än vad amd teoretiskt gör i detta scenario.

Du förklarar ju själv vilket incitament det har givit amd att ligga och bita på intels häl alla dessa år.

Jag förstår inte hur du kan hålla med och samtidigt tycka vad @SCORPIUS säger är felaktigt?

Eller missar jag något nu?
Mvh

Det är ju precis det jag säger, att detta är en bra sak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Klart det vore skitbra. Intel hade varit tvungna att bli bättre och sänka sina priser. Det är skitbra.
Intel har dominerat marknaden och har därför kunnat ta vilka priser dom vill och varit väldigt sega på utveckling.
Du vet om att dom nu är efter i nn och att dom mest släpper refresh istället för ny arkitektur???

Exakt, Intel får jaga AMD nu. Tekniken går framåt. Är det svårt att förstå?

Nej, jag menar att Intel anställer fler ingenjörer för att komma ifatt AMD.
Haha tror du verkligen att en stor kollos som Intel går i konkurs om dom hamnar bakom AMD ett tag?
Det var inte vad jag sade heller btw.

Vad jag menar är att det är slipsar som suttit tryggt i sina positioner nu kommer att få gå till förmån av nytänkande nyanställda.
Är det klart nu?

Det har jag aldrig sagt att jag tror men det var vad jag fick ut och tolkade av ditt första inlägg. Intel är nog trygga många år framåt oavsett vad som händer. Ja "det är klart nu", det var bättre formulerat.

Permalänk
Medlem

Larvigt. Benchmarks har ett självklart syfte och det är han inte dummare än att han vet mycket väl. Att han säger såhär är såklart för att de allt mer sällan syns i toppen av allt fler benchmarks. Jag tycker det är grinigt då Intel fortfarande är starka i spel och har överlägsen mindshare, så det är bara drygt att häva ur sig något sådant här. Fokusera då istället på att göra produkter som slår AMD i benchmarks istället för att försöka förmå branchen att dansa efter Intel-pipan. Fan så onödigt. Jag som tyckt att Bob Swan varit helt OK hittills.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Unpopular opinion: Tycker Bob har helt rätt och så länge Intel vinner när det gäller spelprestanda så verkar just benchmark-resultat vara helt off.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Får mig tänka på uttalandet att vi inte behöver mer än 30Fps på konsolspel för vi behöver inte och ser ingen skillnad... Vad är det nu konsolerna gör reklam nu inför nästa generation? ^^

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Förvisso irriterande att Intels Bob gör en AMD (..ja.. AMD har tidigare tjatat i en väldans massa år om att benchmarks inte är intressant, och missvisande ..speciellt under deras APU-era), men det som stör mig mest är att Bob backar upp det med PK-dravel...

Ja, Bob verkar ha gått och blivit en SJW, vilket är ett större minus än benchmark-underläge iaf i min bok.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!