Intels VD: "Dags att sluta fokusera på benchmark-resultat"

Permalänk
Melding Plague

Intels VD: "Dags att sluta fokusera på benchmark-resultat"

I ett meddelande till Computex 2020 konstaterar Intels VD Bob Swan att teknikbranschen bör fokusera mindre på benchmark-mjukvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Föredetting

Vad bra, Bob. Då fokuserar vi på antal kärnor och pris istället.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vad bra, Bob. Då fokuserar vi på antal kärnor och pris istället.

Säkerthet vore kul att snacka om också

Permalänk
Medlem

Finns ett antal intressanta dokumentärer som påvisar hur stora giganter plötsligt hamnar på efterkälken då de utmanas på alla fronter.

Just Intel utmanas på alla håll och kanter av flertalet direkta konkurrenter och bolag som t.ex Apple som i omgångar i princip hintat att de ska lämna dem.

Det gungar hos dem. Frågan är när de på riktigt hamnar på efterkälken.

Rekommenderar de som inte tittat på Netflix dokumentären ”Silicon Cowboys”

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Så dags nu när de inte seglar i medvind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vad bra, Bob. Då fokuserar vi på antal kärnor och pris istället.

Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Nu dra dem väl igång med fulspel snart.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt poängen när en VD talar om att hans kunder använder hans produkter fel? Eller vad exakt menar han att vi ska göra med våra värstingdelar i datorn för att tex hjälpa främja hälsa?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Vad bra, Bob. Då fokuserar vi på antal kärnor och pris istället.

Eller på tester i riktiga applikationer. Vilket också är vad Intels VD Bob Swan förordar. Det är ju också det som varit lite av Intels mantra: "Real world performance". På det sättet är ju rubriken inte helt komplett.

Syntetiska tester är bra i den utsträckning att de kan korrelera med prestanda i verkliga livet. Tyvärr så verkar det inte riktigt vara så på riktigt i många fall.

Sedan så finns det ju lite av en gråzon. Cinebench R20 är ju egentligen ett applikationstest för Cinema 4D, men det har ju fått lite mer karaktären av ett syntetiskt benchmark.

Permalänk
Medlem

Hahahaha

Intels Bagdad Bob.

Fy fan vad jag önskar att Intel kommer få spö på alla fronter av AMD framöver.

Det vore skitbra på alla vis för oss konsumenter. Vår plånbok kommer att älska det.
Teknikutvecklingen kommer gå framåt.
Fler ingenjörer osv kommer få jobb.
Anställda som tiden sprungit om och är i vägen för utveckling kommer ställas till arbetsmarknadens förfogande (Som det så fint heter)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kul med konkurrens

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Tycker de är kul med tester, men för mej som gamer så är ju de flesta benchmarks helt orelevanta så länge de inte finns och görs i ett spel, de speltillverkarna borde fixxa till alla spel är ett enkelt benchmark så man kan testa den vägen i spelet (en del har jag vet) för hur som helst så vet jag inte många spel som blir bättre med en 32 kärnig cpu än dotterns 8600K @ 5ghz när de kommer till bara spel.
Mer relevant är ju att få bench på en kärna så ser man ju va den presterar isåfall.
Sen alla dessa människor som förr slösat pengar på att byta från en i5 till 1 eller 2 generationer nyare och sitter kvar på samma gpu och tror på mirakel, istället få hjälp att klocka den cpu man har och då få bättre prestanda på den än vad den nya har oklockad och sen lägga ALLA pengar på ny bättre gpu istället.

Detta funkar inte i alla fall av datorer men de kan funka för många.

/R

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Hahahaha

Intels Bagdad Bob.

Fy fan vad jag önskar att Intel kommer få spö på alla fronter av AMD framöver.

Det vore skitbra på alla vis för oss konsumenter. Vår plånbok kommer att älska det.
Teknikutvecklingen kommer gå framåt.
Fler ingenjörer osv kommer få jobb.
Anställda som tiden sprungit om och är i vägen för utveckling kommer ställas till arbetsmarknadens förfogande (Som det så fint heter)

Du har så gott som fel på varenda punkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du har så gott som fel på varenda punkt

Fy fan vad fint om jag lyckats med det

Berätta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bara för att AMD sprungit förbi Intel. Högre IPC, PCI Express 4.0.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

"Dags att sluta fokusera på benchmark-resultat och köpa ett nytt moderkort!"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Flest säkerhetshål vinner eller?😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok visst, jag kan fokusera på tillgänglighet istället.. Eller? Ajuste..
https://www.nordichardware.se/nyheter/hp-lenovo-processorbris...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Klart att Intel inte vill ha fokus på benchmarks när de allt oftare förlorar i just benchmarks. Ojojoj vad det stinker desperation här....

Permalänk
Medlem

Självfallet så spelar syntetiska tester en viss roll, speciellt när man ska komponera ihop ett system.

Med det sagt så kan man säga att syntetiska tester ger en fingervisning om vad man ska välja för ett fungerande system, för att uppnå avsedd prestand. Det ihop med andra jämförande tester som hur olika minneskonfigurationer uppträder, har man en vinst att gå upp till minne med högre hastighet i förhållande till kostnaden.
Eller hur en SSD presterar med dom komponenter man troligen kommer att använda.
m.m.

Korta svaret är:
Ja till viss del, precis som andra former av tester, det är en kombination av tester...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Får mig att tänka på Bob Lutz och General motors slakt av SAAB.

"Folk vill ha bakhjulsdrift och V8" sa han 2007.

Vi vet alla vart bilvärden går mot.

Blir orolig om detta är personen som styr Intels framtid och han ej lyssnar på *Engineering*

Jag kan mycket väl ha fel men detta är inte rätt kapten för intels Skuta enligt mig.

alla VILL ha v8 och bakhjulsdrift men det är sämre på det mesta mot det som finns. har man råd,tid, ork så har man en fin bil med just det. skulle dock aldrig köra den på vintern eller som en daily beater direkt.

ja inte försöker skydda sig såklart, dom ser var det är på väg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Oschyssta medel och skitsnack är verkligen Intels melodi. Skärpning!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Fy fan vad fint om jag lyckats med det

Berätta.

Det vore inte "skitbra" för oss konsumenter, det bästa är som det är nu att det finns konkurrens mellan företagen. Snarare hade det varit "skitbra" för oss konsumenter med en stor konkurrent till.

På vilket sätt hade teknikutvecklingen gått frammåt? Princip samma orsak som jag just svarade på här också, AMD är där dom är idag till stor del tack vare att dom jagat Intel.

Visst, AMD anställer fler ingengörer men om det blir som du beskriver att vi får en stor tillverkare och en annan (går i konkurs?, vet inte vad du riktigt hoppas på imo) så mister lika många jobbet eller snarare fler eftersom Intel är så mycket större idag.

Sista raden förstår jag inte ens vad du talar om

Mvh.

Permalänk
Medlem

Värt att sätta bokmärke på det uttalandet till 2022. 😁

Permalänk

Efter att ha sett 2 sekunder på den videon blev jag lite sugen på att spela F1 2011 i VLC.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Just Intel utmanas på alla håll och kanter av flertalet direkta konkurrenter och bolag som t.ex Apple som i omgångar i princip hintat att de ska lämna dem.

De har rakt ut sagt att de lämnar Intel kommande åren https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-02/apple-is-s...

Permalänk
Medlem

Det jag fokuserar på är FPS per krona i Quake Champions för processorer som kan hålla över 250fps. Med andra ord får jag hålla mig till kvalificerade gissningar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunsas:

@Keffmode: Tycker de är kul med tester, men för mej som gamer så är ju de flesta benchmarks helt orelevanta så länge de inte finns och görs i ett spel, de speltillverkarna borde fixxa till alla spel är ett enkelt benchmark så man kan testa den vägen i spelet (en del har jag vet) för hur som helst så vet jag inte många spel som blir bättre med en 32 kärnig cpu än dotterns 8600K @ 5ghz när de kommer till bara spel.
Mer relevant är ju att få bench på en kärna så ser man ju va den presterar isåfall.
Sen alla dessa människor som förr slösat pengar på att byta från en i5 till 1 eller 2 generationer nyare och sitter kvar på samma gpu och tror på mirakel, istället få hjälp att klocka den cpu man har och då få bättre prestanda på den än vad den nya har oklockad och sen lägga ALLA pengar på ny bättre gpu istället.

Detta funkar inte i alla fall av datorer men de kan funka för många.

/R

Jag vet inte direkt vad du ville säga med ditt inlägg mot mig, men ja jag kan hålla med. Som du säger så finns det en del spel som har inbyggda benchmarks, och det hade varit underbart om alla spel hade det så. Just nu så gör folk sina egna benchmarks, genom att kanske gå samma rutt i ett spel t.ex. att gå igenom samma scen med olika hårdvara.

Vad jag tycker är viktigt är att båda sakerna finns. Att vi har både syntetiska tester och även real world scenarion för att kunna bolla med båda, för att tillslut kunna göra sitt slutgiltiga omdöme.

Med all den data vi får av båda, tillsammans med de prisuppgifter som finns för de relevanta produkterna, så gör vi våra val och får våra åsikter.

Att syntetiska testar skulle vara irrelevanta tycker jag är helt fel. Känns som en desperat sak att säga. Brukar inte Intel använda syntetiska tester i sina produktsläpp för att ge en indikation på hur bra produkten kommer vara/är? Jag önskar jag var en prodigy till att länka gamla nyheter så jag kunde styrka detta

Så det är därför det är så bra att all denna data finns, att vi kan läsa av data och göra våra beslut därefter. Allt handlar inte om spel heller, även om det är det enda jag gör jag också

Ps. Jag är alltid för att bevisa att även äldre hårdvara fortfarande står sig. Många tror att så fort den senaste serien av processorer har släppts (t.ex.) så blir all gammal hårdvara värdelös. Det är långt från sanningen. Jag har nog överklockat över 10 äldre datorer som vänner haft, och sen hjälpt dom göra de små viktiga uppgraderingar som verkligen gör skillnad i deras vardag vid datorn. T.ex. skaffa mer ram när det behövs. Överklocka processorn om det är det som flaskar något. Köpt SSD när datorn känns slö. Ominstallerat Windows om det börjar bli slött, ja du fattar

Själv har jag suttit på en burk som kostade mig 3500 ny från butik (utan grafikkort) sen 6-7 år tillbaka (tiden går för fort, kommer inte exakt vilket år) och har bytt ut grafikkortet 4 gånger istället. Jag har kunnat spela alla de spel jag velat under alla dessa år, för 3500 + grafikkortet.

Sorry för offtopic till denna tråd, om det är alltför irrelevant till ämnet får ni gärna anmäla. Tycker det bara låter dumt att säga någon sån här sak, när det är i mitt tycke en viktig faktor för många när det kommer till att diskutera och rekommendera hårdvara i allmänhet.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon201296:

Det vore inte "skitbra" för oss konsumenter, det bästa är som det är nu att det finns konkurrens mellan företagen. Snarare hade det varit "skitbra" för oss konsumenter med en stor konkurrent till.

På vilket sätt hade teknikutvecklingen gått frammåt? Princip samma orsak som jag just svarade på här också, AMD är där dom är idag till stor del tack vare att dom jagat Intel.

AMD är praktiskt taget ett fjuttföretag jämfört med Intel. Intel tjänar 14 gånger mer per år (21 miljarder USD) än AMD spenderar på forskning (1.5 miljarder USD). Även om AMD skulle vinna på alla prestandamått OCH pris så skulle Intel fortsätta att sälja bra tack vare alla avtal de har, all mindshare osv. Konsumenterna skulle nog inte börja förlora på ett starkt AMD förrän efter ett ganska stort antal år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Hur kan du inte se att om amd går om intel i priser och prestanda, så kommer intel göra allt i sin makt för att ta tillbaka sin "första plats". Vilket skulle pressa dem att göra större utvecklingar och bättre produkter än vad amd teoretiskt gör i detta scenario.

Du förklarar ju själv vilket incitament det har givit amd att ligga och bita på intels häl alla dessa år.

Jag förstår inte hur du kan hålla med och samtidigt tycka vad @SCORPIUS säger är felaktigt?

Eller missar jag något nu?
Mvh